Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 10 April 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 13 April 2007 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er rigtig lækker. Jeg er lidt vild med det "industrielle design, som ældre rør-forstærkere har. Fra dengang, hvor en rørforstærker var bygget uden deltagelse af indendørsarkitekter og industridesignere.
Her lige et eksempel på en anden, som så er fra ungefähr 1964:

No nonsense: Plud and play - med individuel biasjustering til hvert udgangsrør!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2007 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEg har ikke så meget forstand på rør-grej men er støt på ordet bias justering både i forbindelse med rørforstærkere og i forbindelse med kassettebåndoptager - har de to slags bias justering noget med hinanden at gøre ?
Var grunden til det rå industrieille look på de gamle rørforstærkere ikke noget at gøre med at de blev bygget ind i store radio-møbler ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 13 April 2007 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Var grunden til det rå industrieille look på de gamle rørforstærkere ikke noget at gøre med at de blev bygget ind i store radio-møbler ?
|
|
|
De blev tit indbygget i højttalerne.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2007 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan rør holde til at være inde i en højtalere længere tid ??
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 13 April 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
kan rør holde til at være inde i en højtalere længere tid ??
|
|
|
Jah, op til omkring 1955 var det jo meget almindeligt med de store træradioer, som Neutrofon Sølvsegl, LL og hvad de ellers hed. Om det så var højttaleren der var i radioen eller radioen i højttaleren kan der jo altid tales om. Det er jo bare at slippe af med varmen. Det mest smukke Vintage eksempel er vel ellers denne Carlsson højttaler. Innovativ, f.eks. er den jo et tidligt eksempel på en højttaler med aktivt delefilter, indeholder 2 forstærkere indbygget i bunden:  Man kan læse mere her: http://www.carlssonplanet.com/coalscuttle.php?lang=sv&
|
Til top |
|
|
pmoren Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 176
|
Sendt: 14 April 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mellemhjulet og Andre !!
Jo den Carlsson er meget smuk og blev den ikke kaldt " Kulskovlen " der i 60erne?? og de andre
rundstråle højtaller han lavet den gode Hr. Carlsson var også pæne også spiller de faktisk ret godt
og de fåes jo i kit form hos http://minic.se under Sonab enhedder den kaldes OA5.
Og når dette forum jo er gamle rør ting så spiller jeg jo på en Radford STA25 ( grå nederst i
racket ) og den er ret gamle husker ikke lige fra hvornår, og den står i orginale ikke noget med
modifixeringer eller noget kun nye rør i ny og næ, og Mellemhjulet har jo hørt på den en dag og
den kan endnu ?? www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?tid=37382&kw=pmore n
*Hilsen pmoren
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 14 April 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
trapez Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Slowon
Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 70
|
Sendt: 14 April 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
kan rør holde til at være inde i en højtalere længere tid ?? |
|
|
Prøv at spørge elguitaristerne hvoraf ingen med respekt for sig selv bruger transistorbørger..
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 14 April 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
trapez skrev:
r-l-b skrev:
|
|
Prøv at spørge elguitaristerne hvoraf ingen med respekt for sig selv bruger transistorbørger.. |
|
|
Når ja - der sidde også rør i min guitar forstærker  Hvad holder rør ikke til (ud over frti fald når de er i løs vægt) kan de blive for varme fx. ?? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
trapez Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Slowon
Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 70
|
Sendt: 14 April 2007 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
trapez skrev:
r-l-b skrev:
|
|
Prøv at spørge elguitaristerne hvoraf ingen med respekt for sig selv bruger transistorbørger..
|
|
|
Når ja - der sidde også rør i min guitar forstærker
Hvad holder rør ikke til (ud over frti fald når de er i løs vægt) kan de blive for varme fx. ??
|
|
|
Hvis vi taler rør i hifisammenhæng,er det en fordel de ikke står og ryster i sokke(l)holderne.. og for varme kan de også blive,men der skal meget til,så meget at normalt tænkende konstruktører undgår at designe kabinetterne alt for lukkede,hvilket går igen qua de sædvanligvis åbne konstruktioner.
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 14 April 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et par rørblokke fra 50'serne:

BeamEcho

PYE

Radford STA 25

Kongen: RCA (original m. KT66 og GZ32

Quad

Leak
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 14 April 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skulle have levet dengang - før rødstrømper - før hippier - dengang hvor det var modent og fornuftigt at ryge - køre i store biler og gå ulasteligt klædt (i de nyeste kunstofmaterialer) til fester hvor cocktails blive skænket og Sinatra sørgede for at konsrollenren blev tømret urokkeligt fast hvor de hørte hjemme - og sikken et held vores koner og kærrester ikke læser hifi4all
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2007 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
|
|
|
Det må man sige ja til. F.eks. blev mange store, og vi taler store, højttalere solgt i ubehandlet træ så ens lokale foretrukne snedker kunne finere og behandle dem alt efter hvad man ellers havde i huset. Min trækasse Lenco L70 er jo et eksempel på lokal tilpasning. L70 blev solgt både med og uden kasse, og ifl. min pålidelige kilde er kassen lavet lokalt af en snedker. Jeg vil dog skyde på at den slags forsvandt med 60'ernes øvrige omvæltninger. Her er et billed af en gammel radiohandler fra monoens tid, læg mærke til at effekttrinene står på træk ud hylder:  Og et typisk møbel. Sandsynligvis står der en Quad II nedenunder. Grammofonen burde du kunne genkende  :  Og Pmorens gamle Radford lyder bestemt ganske godt kan jeg sagtens sige
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2007 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
fede billeder  "Mellemhjulet" hvad betyder "overly resonant cabinet" ? hvad er det mon for en arm - den ser da ud til at være mindre en 9" Jeg har stadig tilgode at høre Pmorens Radford - jeg er dog lidt forsigtig med at opsøge rørfolk for jeg vil så nødig komme i den situation at jeg bliver nødt til at udskidte mit grej igen  for ligenu synes jeg jo jeg har opnået noget rigtig godt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
De gamle trækabinetter var jo noget tyndt træplade noget. Når man så smed en motor i fra sådan en Garrard kunne jeg forestille mig det mere virkede som en guitar kasse. (Klassisk ikke el  ) Jeg tror pickuppen er en Decca ffss, med billedet er jo ikke særlig klart. Havde du ikke en gammel Ortofon rørsag?
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo men den duede ikke ordentligt så jeg byttede den tilbage med ham jeg havde købt den af - skal jeg have rør igen skal det også være bedre - pmoren har anbefalet mig at starte med noget rør i pre delen da jeg jo med quad 510eren har lige ud af landevejen forstærkning - ærgeligt at min 58A ikke er en rør sag - har vænnet mig til dens hyggelige udseende
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 15 April 2007 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
ærgeligt at min 58A ikke er en rør sag - har vænnet mig til dens hyggelige udseende |
|
|
Hvis den spiller lækkert er det vel underordnet hvad der er indeni?
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|