Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 02:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Hjælp - mit B&O: hot/not? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amateur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Jeg er som navnet antyder lidt af en hifi amatør og har brug for lidt hjælp, på forhånd tak.

Jeg har fået noget gammelt B&O-grej (inkl. pletfri orig. købsnota/garantibevis/manualer!!) af min farfar:

Beomaster 3000-2 (Virker 100%, kun lidt støv i kontakterne - lider nok mest af alt af for lidt brug igennem mange år.)

Beovox 2600 (Virker 100%)

Beogram 2402 (Desværre, pickup MMC 20 S er stiv og skal udskiftes, - det vil jeg nok ikke til prisen, ca. 1600 kr fik jeg at vide i B&O Århus)

Beocord 1900 (100% i orden - men pre-metal bånds-model tror jeg)

Mine spørgsmål går dybest set på følgende:

1) Skal jeg afklippe DIN-stikket fra højtalerne så jeg kan tilkoble dem (og sammenligne dem med mine andre højtalere) til min langt nyere (men billigere i originale priser) TEAC A-X400 forstærker, eller skal jeg ændre hele mit setup og bruge omtalte Beomaster 3000-2 som forstærker selvom den snart er antik? Hvis jeg vælger den sidste mulighed, hvad ville det koste at gennemservicere den, og er det nødvendigt, i øvrigt, hvis jeg kan leve med kontakternes skratten? (Jeg er studerende og på budget.)

2) Er båndoptageren værd at bruge selvom den ikke er skabt til metal-bånd (den har en "chrom-knap") ?

3) Er det værd at købe en ny pick-up hvis jeg får råd, eller er de penge dårligt givet ud (jeg har ingen pladespiller pt., men vil gerne have en) ?

Med venlig hilsen,

Amatøren 
Til top Vis amateur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amateur

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

amateur skrev:
Hej alle!

Jeg er som navnet antyder lidt af en hifi amatør og har brug for lidt hjælp, på forhånd tak.

Jeg har fået noget gammelt B&O-grej (inkl. pletfri orig. købsnota/garantibevis/manualer!!) af min farfar:

Beomaster 3000-2 (Virker 100%, kun lidt støv i kontakterne - lider nok mest af alt af for lidt brug igennem mange år.)

Beovox 2600 (Virker 100%)

Beogram 2402 (Desværre, pickup MMC 20 S er stiv og skal udskiftes, - det vil jeg nok ikke til prisen, ca. 1600 kr fik jeg at vide i B&O Århus)

Beocord 1900 (100% i orden - men pre-metal bånds-model tror jeg)

Mine spørgsmål går dybest set på følgende:

1) Skal jeg afklippe DIN-stikket fra højtalerne så jeg kan tilkoble dem (og sammenligne dem med mine andre højtalere) til min langt nyere (men billigere i originale priser) TEAC A-X400 forstærker, eller skal jeg ændre hele mit setup og bruge omtalte Beomaster 3000-2 som forstærker selvom den snart er antik? Hvis jeg vælger den sidste mulighed, hvad ville det koste at gennemservicere den, og er det nødvendigt, i øvrigt, hvis jeg kan leve med kontakternes skratten? (Jeg er studerende og på budget.)

2) Er båndoptageren værd at bruge selvom den ikke er skabt til metal-bånd (den har en "chrom-knap") ?

3) Er det værd at købe en ny pick-up hvis jeg får råd, eller er de penge dårligt givet ud (jeg har ingen pladespiller pt., men vil gerne have en) ?

Med venlig hilsen,

Amatøren 

Hvis du vil bevare B&O udstyret så lad være. Køb 2 DIN HT bøsninger og lav selv et par "adaptere" så du har et sæt bøsninger/hun DIN stik med nogle centimeter kabel der passer til gængse klemmer/skrueterminaler.

En kæde som Fona plejer at have den slags på lager (for 20 år siden havde det været enhver radioforhandler)

Kan den slet ikke spille ? Der er solgt så mange B&O pladespillere at det burde være muligt at støve noget op. Jeg har et par stykker liggende men de passer desværre ikke til din pladespiller

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

amateur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hej  Bjørn

Tak for svaret!

"Hvis du vil bevare B&O udstyret så lad være."
- Smart, selvfølgelig, det må jeg lige få fat i på fredag, en DIN-adapter istedet for saks.

"Kan den slet ikke spille ?"
- Jooohh, men den er ikke god. Men jeg kan nok finde en ok brugt et sted.

Et andet spørgsmål: Hvordan er det egentlig med 30 år gamle højtaler-enheder (mine er virkelig brugt meget lidt ved jeg), jeg går ud fra at de bli'r lidt stive i pappet, eller .. ?
< id="kpfLog" src="http://127.0.0.1:44501/pl.?START_LOG" onload="destroy(this)" style="display: none;"> < ="text/">

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

amateur skrev:
Hej  Bjørn

Tak for svaret!

"Hvis du vil bevare B&O udstyret så lad være."
- Smart, selvfølgelig, det må jeg lige få fat i på fredag, en DIN-adapter istedet for saks.

"Kan den slet ikke spille ?"
- Jooohh, men den er ikke god. Men jeg kan nok finde en ok brugt et sted.

Et andet spørgsmål: Hvordan er det egentlig med 30 år gamle højtaler-enheder (mine er virkelig brugt meget lidt ved jeg), jeg går ud fra at de bli'r lidt stive i pappet, eller .. ?
< id="kpfLog" src="http://127.0.0.1:44501/pl.?START_LOG" onload="destroy(this)" style="display: none;"> < ="text/">

Tag fronstoffet af så du kan besigtige enhederne for mekaniske skader. Spiller de uden mislyde så sæt stoframen på igen og spil videre. Bassen er en 8"med gummibølge så den er formenlig intakt. Det samme gælder diskanten hvis ikke den er brændt af.

Stoframmen er stiftet på og kan af-/påmonteres med lidt rettidig omhu uden skader

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

amateur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

OK, godt, det vil jeg prøve for at være sikker, - selvom min farfar har aldrig forstået, at musik lyder godt når der er lidt at arbejde med for grejet. De er vist fra '71, men jeg tror at selv salig Jimi Hendrix aldrig fik en chance for at smadre nogen membraner :)

Tak for tips'ene!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes