| Forfatter |
|
-nt- Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet et par gamle højttalere på den lokale genbrugsstation, men jeg kan ikke se hvilket mærke, eller hvilken model det er. De ligner umiddelbart noget Scandyna eller noget ITT, men jeg er ikke sikker. De er muligvis produceret det samme sted som Scandyna, og senere ITT fik produceret deres højttalere. Jeg kan kende den blå skrift på mærkaterne bagpå, som desværre er revet halvt af, så man ikke kan se modelnavnet. Enhederne kan jeg desværre ikke få ud, da de er limet fast med Araldit-lim, men de ligner nogle gamle ScanSpeak eller SEAS.
De spiller som de skal, men lyder dog langtfra så godt som mine Dali Evidence 470.
Her kommer lige nogle billeder:

Billede af den ene højttaler med frontstof på, som desværre er ret medtaget. Jeg fik kun frontstoffet med til den ene højttaler, men det gør ikke noget, da det andet også var gammelt og slidt.

Nærbillede af den ene diskant. Man kan se at den forrige ejer har haft den ude af højttaleren af en eller anden grund. Det turde jeg ikke, da jeg var bange for at knække den spinkle plasticring, den sidder fast med.

Billede af den ene afrevne mærkat. Man kan heldigvis stadig se specifikationerne, men ikke modelnavnet.
Jeg håber, at der nogle der har en idé om, hvad det er jeg har fundet.
MVH. NT
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 252
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har to gamle højttalere som ligner de der på en prik. Kan ikke lige huske modelnavnet, men kan i hvertfald huske at der står Scandyna på  edit: Tror de hedder A40/A45 eller A20, i hvertfald noget med A, kan som antydet ikke lige huske det efterfølgende tal. Har heller ikke set mine uden frontstof, så om de er 100% magen til dine kan jeg ikke sige, men udefra ser de i hvertfald meget ens ud
|
| Til top |
|
| |
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shadow skrev:
| Jeg har to gamle højttalere som ligner de der på en prik. Kan ikke lige huske modelnavnet, men kan i hvertfald huske at der står Scandyna på :)
|
|
|
Det sjove er at jeg ville sige nøjagtig det samme, bare med ITT.. Min far har et sådant sæt stående i kælderen, eller ihvertfald et der ligner utrolig meget.. __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for oplysningerne! Jeg vil blive glad, hvis i også kunne finde modelnavnet på dem.
Det skal lige tilføjes at det er en 8" basenhed, og at kantophænget er af lærred med en slags lim på.
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har de sådan en skrue-knap-ting bag på, som vist nok er til at regulere på diskanten? Det har dem jeg har stående.
Edit: Tjekkede lige mine, og det er model A-25
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shadow skrev:
edit: Tror de hedder A40/A45 eller A20, i hvertfald noget med A, kan som antydet ikke lige huske det efterfølgende tal. Har heller ikke set mine uden frontstof, så om de er 100% magen til dine kan jeg ikke sige, men udefra ser de i hvertfald meget ens ud 
|
|
|
Jeg har set lidt på denne side med nogle scandyna (eller dynaco, som det hed i udlandet) modeller i a-serien, men der er ingen af den der har en 8" woofer.
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shadow skrev:
Har de sådan en skrue-knap-ting bag på, som vist nok er til at regulere på diskanten? Det har dem jeg har stående.
Edit: Tjekkede lige mine, og det er model A-25 |
|
|
Nej, de har de ikke.
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
-nt- skrev:
Shadow skrev:
edit: Tror de hedder A40/A45 eller A20, i hvertfald noget med A, kan som antydet ikke lige huske det efterfølgende tal. Har heller ikke set mine uden frontstof, så om de er 100% magen til dine kan jeg ikke sige, men udefra ser de i hvertfald meget ens ud 
|
|
|
Jeg har set lidt på denne side med nogle scandyna (eller dynaco, som det hed i udlandet) modeller i a-serien, men der er ingen af den der har en 8" woofer. |
|
|
Okay, så kan jeg nok ikke hjælpe dig mere på sporet :)
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shadow skrev:
-nt- skrev:
Shadow skrev:
|
|
|
Jeg har set lidt på denne side med nogle scandyna (eller dynaco, som det hed i udlandet) modeller i a-serien, men der er ingen af den der har en 8" woofer.
|
|
|
|
|
|
Ellers tak for, at du gad at hjælpe mig!
Nu må jeg se, om der er andre, der ved hvad det er jeg har fundet.
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den beskrivelse på basserne passer på nogle 20 år gamle højttalere fra Cabasse...
Cabasse lavede også en tre vejs med 10" basser som passer på den beskrivelse og billedet, passer det står du med guld... Skulle du tage diskanten ud, så bliv ikke overrasket over en mega stor magnet (hvis det er Cabasse højttalere)
__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
-nt- skrev:
Shadow skrev:
-nt- skrev:
Shadow skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ellers tak for, at du gad at hjælpe mig!
Nu må jeg se, om der er andre, der ved hvad det er jeg har fundet.
|
|
|
Jeg kan desværre ikke lige hjælpe dig foreløbig, men når jeg kommer forbi mine forældre vil jeg da glædeligt prøve at gå ned i kælderen og kigge hvad de hedder.. __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine tre par Scandyna A-25 højttalere har en seddel med tilsvarende typografi og tekst. Men de har alle en rockwool fyldt aflang 'ventil' øverst eller nederst, som det også ses på linket ovenfor. Diskanten ligner 1½'' versionen af de to slags A-25 diskanter. På 'rigtige' a-25ere har bassen gummiophæng. Mon ikke det er endnu en Scandyna version fra slut 70erne. Og lyder de godt, skal du vide at det er intet at regne for lyden af de i Danmark voldsomt undervurderede A-25ere! Afsted til loppemarkeder og genbrugsbutikker - der står de og venter! Peter
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diskanten er efter udseendet at dømme en tidlig Scan Speak D38 med alnicomagnet. Plastikringen er løs, men sidder med 3 plastiktappe i chassis'et (mellem skruerne) Der sidder et jernchassis under ringen (jeg har et sæt liggende) Om bassen er en tidlig Scan Speak eller en Seas/Vifa er svært at sige ud fra dine billeder. Er du sikker på at det er en lærredsbølge på bassen ? På den anden side ville en coated skumbølge (Scan Speak) næppe have overlevet og membranen ligner en Seas/Vifa men der sidder en mærkeseddel på magneten.
Er du sikker på det med kontaktlimen ? Originalt var det noget ækelt klæbrigt snask a la Dynaudios montagelim. I så fald kan enhederne lirkes ud med lidt ildhu men spånpladen kan godt få lidt småskader. Start med diskanten så du kan få adgang til kabinettet.
Kabinettet kan godt være det besynderlige dobbeltkammer princip som blev brugt en overgang, hvis der er så sidder der en akustisk ventil mellem 2 lukkede kamre. Jeg gætter på at der har siddet et ITT skilt på højttaleren. Producenten er den samme for alle 3 nævnte "mærker", nemlig Scan Speak, men der var ingen modeller i Dynaco sortimentet med 8" bas
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
Mine tre par Scandyna A-25 højttalere har en seddel med tilsvarende typografi og tekst. Men de har alle en rockwool fyldt aflang 'ventil' øverst eller nederst, som det også ses på linket ovenfor.
Diskanten ligner 1½'' versionen af de to slags A-25 diskanter. På 'rigtige' a-25ere har bassen gummiophæng.
Mon ikke det er endnu en Scandyna version fra slut 70erne.
Og lyder de godt, skal du vide at det er intet at regne for lyden af de i Danmark voldsomt undervurderede A-25ere! Afsted til loppemarkeder og genbrugsbutikker - der står de og venter!
Peter
|
|
|
Jeg så faktisk engang én Scandyna A-25 ligge ude på genbrugspladsen - havde der været to, havde jeg snuppet dem!
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
| Diskanten er efter udseendet at dømme en tidlig Scan Speak D38 med alnicomagnet. Plastikringen er løs, men sidder med 3 plastiktappe i chassis'et (mellem skruerne) Der sidder et jernchassis under ringen (jeg har et sæt liggende) Om bassen er en tidlig Scan Speak eller en Seas/Vifa er svært at sige ud fra dine billeder. Er du sikker på at det er en lærredsbølge på bassen ? På den anden side ville en coated skumbølge (Scan Speak) næppe have overlevet og membranen ligner en Seas/Vifa men der sidder en mærkeseddel på magneten.
Er du sikker på det med kontaktlimen ? Originalt var det noget ækelt klæbrigt snask a la Dynaudios montagelim. I så fald kan enhederne lirkes ud med lidt ildhu men spånpladen kan godt få lidt småskader. Start med diskanten så du kan få adgang til kabinettet.
Kabinettet kan godt være det besynderlige dobbeltkammer princip som blev brugt en overgang, hvis der er så sidder der en akustisk ventil mellem 2 lukkede kamre. Jeg gætter på at der har siddet et ITT skilt på højttaleren. Producenten er den samme for alle 3 nævnte "mærker", nemlig Scan Speak, men der var ingen modeller i Dynaco sortimentet med 8" bas
|
|
|
Jeg er ikke sikker på at enhederne er limet fast med kontaktlim, men jeg kunne ihvertfald ikke få basenhederne op, da limen åbenbart er rigtig stærk, og jeg var bange for, at skruetrækkeren ville efterlade nogle grimme mærker i kabinetterne.
Jeg er helt sikker på at det er lærredsbølge, da man nogle steder kan se en lærredsstruktur i coatingen.
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
-nt- skrev:
|
Jeg så faktisk engang én Scandyna A-25 ligge ude på genbrugspladsen - havde der været to, havde jeg snuppet dem! |
|
|
Først finder man en, så finder man en til. Jeg har f.eks. en enlig 'forældreløs' ('orphan', kalder amerikanerne det vist) Scandyna A-10 stående: en dag finder jeg en anden! Og vil man opbygge et Dynaco/Scandyna A-25 surround setup - som jeg - har man jo også brug for en enlig A-25 som centerhøjttaler. Peter __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fed idé med et Scandyna surround-setup! Du kan da bare bruge din A10 som center!
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
-nt- skrev:
| Fed idé med et Scandyna surround-setup! Du kan da bare bruge din A10 som center! |
|
|
Ork nej, Princippet - som ikke er helt på plads selvom jeg har alle højttalere, en dvdafspiller med 5.1 phonestik bagud og regulering af volumen i fjernbetjeningen, en Sansui quadrofoni 'bagforstærker' og en simple Gale subwoofer - er A-25 som front og som center og et par A-10ere som baghøjttalere. Det lyder slet ikke skidt! Peter __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg haft enhederne ude af det ene kabinet, og de er begge fra Scan-Speak. De var ikke limet fast med Araldit, som jeg tidligere troede, men derimod med den klæbrige lim, som bjørn omtaler ovenfor. Plastickransen på diskanten var let og få af, og diskanten var let og få ud. Det kan man ikke helt sige om bassen! Jeg kom til at lave et hul med skruetrækkeren i kantophænget, som tilsyneladende ikke var af lærred, men af papir coated med lim!!! av av av            .
Her er et billede af skaden:

Det lykkedes mig heldigvis at få repareret skaden med lidt tape på bagsiden af kantophænget, så nu spiller de fint igen.
Her et billede af reparationen bagfra:

Lad nu være med at sig, at det er en amatøragtig løsning, det ved jeg godt selv, men det var lige det bedste jeg kunne finde, og det kan faktisk ikke høres at der sidder tape på bagsiden af kantophænget.
Nu et billede af basenhedens magnet bagfra:

På den ene side af magneten sidder der et klistermærke med tallet 470.30, og på den anden side et med tallet 38.04. Ellers er der ikke andre oplysninger på basenheden.
Diskanten har en magnet, der ligner meget basenhedens. Der sidder også et klistermærke, men det er halvvejs tildækket af Scan-Speak-mærkaten, så man kan ikke se hvad der står.
Oven på diskantenhedens magnet sidder delefilteret (hvis man kan kalde det det) på et gult stykke tape. De består af en JENSEN-kondensator, og et par modstande, men ingen spoler!
Det er et dobbeltkammerkabinet, med en tynd spalte med filt for, mellem de to kamre. Baskammeret er fyldt med rockwool, men diskantkammeret er tomt.
|
| Til top |
|
| |