Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: <JBL Mysterie ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bronco121
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hejsa Jeg er/var den lykkelige ejer af 2 stk JBL studiomonitor højtalere. Men så sker der det at Jeg sætter trækæslet tilsalg, dvs. et Luxman Laboratory Refrence Series sæt(selvf her på køb & salg) i denne annonce nævner Jeg så at Jeg også vil sælge mine JBL studiomonitorer og så bryder H---- løs.. Jeg bliver straks oversvømmet med adskillige henvendelser fra freaks som er ude efter mine Jbl"er.Men da Jeg så beskriver dem finder vi sammen ud af at de ikke kan være "ægte" men er:::  danskbyggede. Og nu er mit spørgsmål så til Jer: Hvad betyder dette??  De ser Jo meget "ægte ud. F.eks. er kabinettet bestemt ikke hjemmebygget. Kort sagt??  Hvem/hvad/hvor-- er de blevet fremstillet.

Til top Vis Bronco121's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bronco121

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke godt at vide....

Hvor mon man kan se dem henne?

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Kan vi ikke få et billede af dem ?

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hmm Undren... Men vil være lettere med et billede.
Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Bronco121
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jaja Jeg vidste I ville spørge men Jeg kan cykle - Jeg er elitebelist - Jeg kan huske hvornår det er min fødselsdag!! og min Mors --- Men Jeg kan altså ikke finde ud af oploade et billede. Så hvis I har brug for det så må en af Jer bringe det offer at udlevere en email adresse fordi Jeg kan faktisk godt finde ud at maile et billede til en anden emailadresse  -- utroligt !!! nok   Venlig Hilsen Niels 

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Bronco121 skrev:

Jaja Jeg vidste I ville spørge men Jeg kan cykle - Jeg er elitebelist - Jeg kan huske hvornår det er min fødselsdag!! og min Mors --- Men Jeg kan altså ikke finde ud af oploade et billede. Så hvis I har brug for det så må en af Jer bringe det offer at udlevere en email adresse fordi Jeg kan faktisk godt finde ud at maile et billede til en anden emailadresse  -- utroligt !!! nok   Venlig Hilsen Niels 

Brug denne og kopier adresselinien ved billedet og post den her =

http://allyoucanupload.webshots.com/

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Jeg håber virkelig, at det kan lade sig gøre for dig/os at få uploaded et ordentligt billede af dem. Jeg har selv et par Amerikanskbyggede originale alnico 4333AWX (1976) - og der er sikkert op til flere freakies her på sitet, som med lidt hiv og sving ville kunne uddybe/løse mysteriet . Hvilke fakta gjorde, at folk mente, at det var danskbyggede??

Jeg er bekendt med, at man fra midten af 70'erne kunne få amerikaner-enhederne som "selvbyg" - hvor man så også kunne købe et danskbygget kabinet (med "udhænget") og proppe enhederne og delefilter i. Dette gjorde eventyret billigere pga. de danske told/momsregler - og voila...man kunne få en JBL-studiomonitor til menneskepenge.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Var der ikke en periode hvor alle JBL højttalere til Europa blev fremstillet i Nordjylland - under productionmanager Steen Michaelsen - tidligere HIGHfidelity?

"Made in Denmark" er vel en af de højeste udmærkelser et produkt kan bære, - desværre koster det også!

MVH

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Järven skrev:

Var der ikke en periode hvor alle JBL højttalere til Europa blev fremstillet i Nordjylland - under productionmanager Steen Michaelsen - tidligere HIGHfidelity?

"Made in Denmark" er vel en af de højeste udmærkelser et produkt kan bære, - desværre koster det også!

MVH

Tænker du på  fabrikken "Lydig" v. Ringkøbing?? De fremstillede en afsindig masse fine kasser til næsten alt JBL-professional - og senere også til consumer. Desuden fremstillede de delefiltre bl.a. til brug i store Ti-modeller m.m. Uden at spille FOR klog, så mener jeg, at denne fabrik fremstillede alt til JBL undtaget enhederne - til Asien/Europamarkedet, da logistikken hertil var lettere fra det danske marked. Fabrikken er lukket nu - mener, at det skete for ca. 8-10 år siden.

hovedlageret for denne prodution/logistik lå i Herning.

Vh

Freddy

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Jeg mener også at TI serien blev bygget i DK. 250 TI blev udviklet i DK og jeg kender også en der har været med ind over udviklingen.

Hvad hedder modellen?

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jeg håber virkelig, at det kan lade sig gøre for dig/os at få uploaded et ordentligt billede af dem. Jeg har selv et par Amerikanskbyggede originale alnico 4333AWX (1976) - og der er sikkert op til flere freakies her på sitet, som med lidt hiv og sving ville kunne uddybe/løse mysteriet . Hvilke fakta gjorde, at folk mente, at det var danskbyggede??

Jeg er bekendt med, at man fra midten af 70'erne kunne få amerikaner-enhederne som "selvbyg" - hvor man så også kunne købe et danskbygget kabinet (med "udhænget") og proppe enhederne og delefilter i. Dette gjorde eventyret billigere pga. de danske told/momsregler - og voila...man kunne få en JBL-studiomonitor til menneskepenge.

Vh

Freddy

4333 er eminent , jeg stortrives med en noget mere klein 4311WX med Alnico

også fra omkring 76 .

Her er der lige et billede af min kammerats 4341 med Alnico, de er sindsygt gode.

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Bronco121
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hej Fredmarantz  Jaa de har netop det der udhæng og så kan Jeg tilføje at det med at de er danskbyggede har Jeg fra Mr. Børge SK Sound himself. Det var iøvrigt også ham Jeg købte dem af  03/01/1986 selvf. brugte for 9990 dkr. Udbetaling 2000 dkr. herefter afdrages de med 500 dkr om mdr. til kasserne er betalt. Nævnes blot som kurosiosum(man var vel en fattig mekanikerlærling).

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Det kan jo være du kan pege dem ud her  så de kan få et navn

www.lansingheritage.org

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 Juli 2007 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:
fredmarantz skrev:

Vh

Freddy

4333 er eminent , jeg stortrives med en noget mere klein 4311WX med Alnico

også fra omkring 76 .

Her er der lige et billede af min kammerats 4341 med Alnico, de er sindsygt gode.

Er det ikk en 4343 ???

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Bronco121
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hello Mr Piobyte  Nej man kan netop ikke finde dem på lansingheritage. Det tætteste man kommer er at de er bestykket med det samme som 4333 men kabinettet er anderledes udformet. Hvis en af Jer vil prøve tror Jeg nok det er lykkedes mig at oploade et billede på imageshack. min email er: n.p.gregersen@mail.dk  pasword 121350v8 så ka i jo prøve om i ka vride billedet ned på vores site

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Ifølge denne side  http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=3823

er 4340 er monitor, som KUN kan køres aktivt og 4341 en monitor, som kun kan køres passivt.

Disse to modeller blev afløst af 4343, som kunne begge dele. Enhederne og kassen er de samme.

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Jeg skylder måske lige at forklare (hvis nogen da skulle føle det tiltrængt) , at den "aktive" kasse 4340 er aktiv på den måde, at den kun kan drives gennem et elektronisk delefilter med udenbords forstærkere til hhv højtonesektionen og bunden. Der sidder altså ikke nogle forstærkere indeni kassen, som det jo ellers er meget populært - bl.a. i disse år. - i hvert faldd i musik/PA-industrien.

Vh

Freddy

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 09 Juli 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Ok - det skaber straks lidt bedre forståelse. Disse kabinetter tilhører ikke den amerikanske 4333a-produktion. De amerikanske kabinetter, som i øvrigt stort set var identitiske i serien 4320 - 4331 4333 så således ud - blot var kabinetterne enten grå eller valnøddefinerede.

Shot at 2007-07-09

De er jo så dem med udhæng, som var versrrende indtil ca. '76, hvor man fjernede udhænget efter implementeringen af 2405/077 diskantnheden  - da man mente at denne enhed - kombineret med "udhænget" skabte nogle uheldige refleksioner.

Vh

Freddy

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 09 Juli 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Tilbage i 70èrne og et stykke op i 80èrne, havde JBL mange medbyg konstruktioner, hvor man købte enheder og filter, og bare selv skulle lave kassen ”da fragt på det tidspunkt var enorm høj” et firma her i Danmark der gjorde sig meget i disse var HolgerDanske ”hvis nogle husker dem”

Højttaleren er på ingen måde dårligere end ”originalen” hvis man bare har gjort som kabinet tegningerne forskrev.

I nyrer tid har JBL 4312 i en grå vinyl udgave ”omkring 1997” og 4312XP i en træ udgave ”omkring 1995”, blevet lavet her i Danmark. Og INGEN andre studio monitor…

Og jo der er blevet udviklet og produceret et væld af JBL og Infinity højttaler her i Danmark, men ingen andre studio monitor.

Peter

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes