Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 13:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Netspænding - 220-230-240V (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 29 August 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Grunden til dette emne er at jeg har noteret mig, at vi i den almindelige netforsyning kan måle ungefähr 226-230V. Dette må afstedkomme nogle ændringer i vort vintage udstyr, hvoraf en stor del af det er sat til 220V.

Jeg forestiller mig, at mange indikatorpærer arbejder på "overspænding" osv.

Hvor stor betydning har denne "overspænding" for vort udstyrs helbred? - hvad er det især vi skal være opmærksomme på?

En del apparater kan sættes til 240V-indstilling, men ikke alt. Kan dette tackles og hvordan har apparatet det, hvis det er stillet til 240V og hermed bliver udsat for en lille "underspænding" - og hvad med lyden?

Jeg har selv en Variotrafo - men den følger jo med den til rådighed værende netspænding.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 August 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Grunden til dette emne er at jeg har noteret mig, at vi i den almindelige netforsyning kan måle ungefähr 226-230V. Dette må afstedkomme nogle ændringer i vort vintage udstyr, hvoraf en stor del af det er sat til 220V.

Hvor stor betydning har denne "overspænding" for vort udstyrs helbred? - hvad er det især vi skal være opmærksomme på?

En del apparater kan sættes til 240V-indstilling, men ikke alt. Kan dette tackles og hvordan har apparatet det, hvis det er stillet til 240V og hermed bliver udsat for en lille "underspænding" - og hvad med lyden?

Jeg har selv en Variotrafo - men den følger jo med den til rådighed værende netspænding.

Venligst Freddy

Ifø. den "gamle"(min far, elektriker) ingen problemer. Reelt kører det med 227V for at holde spændingen. At du kan stille det til 240V har heller ikke den store betydning.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 August 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Venligst

Freddy

Bare rolig, disse lamper du refferere til er højst sandsynlig glimlamper og de kan klare det, andre glødepærer ville nok være dimensioneret så de kunne klare spændningssving eller 10volts overspændning som vi kører med nu i forhold til dengang det blev lavet, selve apperatet og lyden bliver måske påvirket måske ikke, det kommer an på hvor godt det er, da en rigtig strømforsyning vil have en spændingsregulator af en af en art, så burde det ikke gøre noget.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 September 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Forskellen på sende 220 V og så 240 V er 9% højere spænding og 19% større effekt. Hvilken betydning dette har bliver op til andre.

Alting er vel beregnet på kunne klare 10% overspænding.

Jo, jeg har hørt om en Motoriseret Variotraffo som kan holde en bestemt Udgangs spænding, og har for eks. en max udgang på måske 250V. sh*t, de 250 er ved 220 V Ind, så kommer der 240 eller mere, problematisk.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2007 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
fredmarantz skrev:

Venligst

Freddy

Bare rolig, disse lamper du refferere til er højst sandsynlig glimlamper og de kan klare det, andre glødepærer ville nok være dimensioneret så de kunne klare spændningssving eller 10volts overspændning som vi kører med nu i forhold til dengang det blev lavet, selve apperatet og lyden bliver måske påvirket måske ikke, det kommer an på hvor godt det er, da en rigtig strømforsyning vil have en spændingsregulator af en af en art, så burde det ikke gøre noget.

De lamper, som jeg referer til er absolut ikke glimlamper, men glødelamper. Jeg er bekendt med, at hvis disse lamper er rated til fx. 5000 drifttimer ved normeret spænding, så vil drifttiden falde ganske betydeligt ved ex. + 10% - ca. til det halve = 2500 timer. derimod kan pærerne holde ganske overvældende betydeligt længere hvis de forsynes med en lille "underspænding" på -10% af normeret spænding. Dette giver mig så anledning til at spørge forummet, om der er andre "dele" af udstyret, som også, efterhånden som spændingen i landet langsomt er steget fra 220V til 230V (groft taget). Dette har stor betydning for mig, da jeg samler på Vintagegrej, som tit var rated til 220V. Jeg er helt klar over, at udstyret ikke "brænder af" ved 230V, men mit spørgsmål gik mere på levetid for følsomme komponenter. Derfor har jeg prøvet mig lidt ferem med at konvertere nogle units til 240V - for derigennem at opnå en lidt lavere relativ driftspænding på apparatet. Jeg har lyttetestet og har ikke kunnet detekte degradering af lyden eller øvrig ydeevne.

vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2007 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Forskellen på sende 220 V og så 240 V er 9% højere spænding og 19% større effekt. Hvilken betydning dette har bliver op til andre.

Alting er vel beregnet på kunne klare 10% overspænding.

Jo, jeg har hørt om en Motoriseret Variotraffo som kan holde en bestemt Udgangs spænding, og har for eks. en max udgang på måske 250V. sh*t, de 250 er ved 220 V Ind, så kommer der 240 eller mere, problematisk.

Hejsa!

Det var så ikke slet ikke det, som jeg mente. Jeg vil netop sænke den relative spænding ved at koble apparater til en 240V setting, således at den indgående spænding fra lysnettet er en lille smule lavere en forstærkeren ved den nye setting er forberedt til.

Vh

Freddy

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 September 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Jeg troede ikke der var mulighed for indstille til 240V. Det andet med en modstand i serie, var een som skulle kortsluttes nogele sekunder efter Start.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Arh - ja. Det er egentlig temmelig enkelt for mange apparaters vedkommende:

Der sidder på flere apparater en "voltage-setting" på bagsiden af apparatet og der kan skiftes mellem 100 - 120- 220 - 240 V - og operationen er (når den er lettest) at skifte den over på 240V.

ellers kan man flytte på kablerne til/fra trafoen i apparatet - følge manualen 100% - og montere kablerne i føromtalte setting. Denne feature findes langtfra på alle apparater, men på dem, det findes på, kunne man gøre forsøget.

Vh

Freddy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes