Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 20:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Tandberg fasett (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 31 August 2007 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Hej!

Ved et held løb jeg ind i billigt eksemplar af disse designklassikere! Et sort eksemplar, slidte med lidt rust, men tænkte jeg engang kunne gøre den i stand, og sjove er de jo! Jeg synes dog ikke de spillede så godt, men nu spiller de endnu værre! Diskanten i den ene af dem, er holdt op med at sige noget som helst. Det synes jeg jo er lidt ærgeligt, så tænker om jeg skal begynde på en restaurering! Er det muligt at få erstatninger til diskanten? Kan ikke finde noget info om hvad det er for en enhed, men måske andre ligger inde med noget.
Det har jo aldrig været en rigtig hiend højtaler, men tænker alligevel om der er noget der har forsøgt med nye stumper i delefilter, dæmpning, afstivning af plastikkabinettet eller andet, der har kunnet få det sidste ud af dem. For lidt kan de altså! placeret i et hjørne er det helt urtoligt hvor meget lyd der kan komme ud af den lille kube! Hvad siger i? Kan de laves, og er det pengene/arbejdet værd? (Værdi i den her sammehæng har jo også noget med liebhaveri at gøre, og det er selvfølgelig en svær målestok. Hvis bare de kan komme til at spille "fint" er det nok for mig:-)

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Hej Bojsenbord!

Jeg har fundet lidt info til dig:
http://www.nrhf.no/t-hoyt-fasett.html
Diskanten er originalt en HT 125.
Og her står lidt om modifisering: http://www.lydogbilde.no/tandberg-fasett-hoeyttalere.523047- 45378.html

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Jo tak bojsenbord!
Så kom jeg/vi så langt.
Er der nogen der kan hjælpe med en erstatningsdiskant for HT 125? Har slet intet begreb hvad man skal kigge efter, og hvor og hvordan.. Hmm Kunne være sjovt at lave dem gode! Flotte er de!

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 August 2007 kl. 06:51 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord:Hold ud lidt endnu.Jeg skal lige tjekke et sæt som jeg har,hvor der er gået en diskant.Om den anden også er gået,det er det jeg lige skal tjekke(senere).Virker den anden diskant,så finder vi ud af det til en hyggelig pris Mine er også sorte

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Hej Tante Berg!

Lyder dejligt! Har du fundet ud af noget?
Hvor "gode" er(eller kan være/blive) de små fasett'ere? Har du erfaringer med at renovere dem?

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hej Bojsenbord

Nu fik jeg så lige konstateret lige så ringe lyd i den anden,som i den første.....men jeg har nu fået blod på tanden For jeg tror faktisk ikke på at diskanterne er gået i dem.Der sker noget(en del) når jeg skruer på diskanten på recieveren.Både med bas og diskant.Og begge dele lyder elendigt.Mudret,dybt og yderst tilbagetrukkent.Jeg er 'på' delefilteret nu!Der sidder tre modstande/kondensatorer(no idea ),og det er ikke så svært at prøve et andet delefilter fra et af de to andre sæt jeg har Jeg er 99,99% sikker på at enhederne er okay,men at delefilteret trænger til en overhaling.Det vil vinteren vise(jeg vil poste både her og i min egen tråd).Den vil ikke få for lidt Og jeg tror sørme at det er det samme problem du har.... Jeg har haft mine to sæt skilt ad(limet magnet fast på delefilteret på dem alle).Og så har mit hvide sæt fået ny tætningsliste(fra Silvan,tætningsliste til vinduer,1 meter pr side=ialt 30 kr).Men ellers ikke noget renovering.Jeg vil næsten væde med at det er delefilteret,eller rettere de tre modstande(kondensatorer?) der er tørret ud eller bare døde.

Du hører nærmere når jeg kommer igang med mit 3' sæt her i huset

Tro mig,den lille højttaler spiller super når den er iorden!!Jeg har to sæt der spiller suverænt.Den er værd at ofre lidt tid på Den kan tage fusen på folk her,når den står på gulvet under mine Tandberg Studio Monitor's Den er med,rigtigt langt!Der er flere(inkl mig selv),der har troet at det var SM der spillede,og så var det Fasett'erne Yderst kompetent højttaler

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 03 September 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Hej Bojsenbord

Nu fik jeg så lige konstateret lige så ringe lyd i den anden,som i den første.....men jeg har nu fået blod på tanden For jeg tror faktisk ikke på at diskanterne er gået i dem.Der sker noget(en del) når jeg skruer på diskanten på recieveren.Både med bas og diskant.Og begge dele lyder elendigt.Mudret,dybt og yderst tilbagetrukkent.Jeg er 'på' delefilteret nu!Der sidder tre modstande/kondensatorer(no idea ),og det er ikke så svært at prøve et andet delefilter fra et af de to andre sæt jeg har Jeg er 99,99% sikker på at enhederne er okay,men at delefilteret trænger til en overhaling.Det vil vinteren vise(jeg vil poste både her og i min egen tråd).Den vil ikke få for lidt Og jeg tror sørme at det er det samme problem du har.... Jeg har haft mine to sæt skilt ad(limet magnet fast på delefilteret på dem alle).Og så har mit hvide sæt fået ny tætningsliste(fra Silvan,tætningsliste til vinduer,1 meter pr side=ialt 30 kr).Men ellers ikke noget renovering.Jeg vil næsten væde med at det er delefilteret,eller rettere de tre modstande(kondensatorer?) der er tørret ud eller bare døde.

Du hører nærmere når jeg kommer igang med mit 3' sæt her i huset

Tro mig,den lille højttaler spiller super når den er iorden!!Jeg har to sæt der spiller suverænt.Den er værd at ofre lidt tid på Den kan tage fusen på folk her,når den står på gulvet under mine Tandberg Studio Monitor's Den er med,rigtigt langt!Der er flere(inkl mig selv),der har troet at det var SM der spillede,og så var det Fasett'erne Yderst kompetent højttaler

Fruen har vel et multimeter i håndtasken. Start med at måle diskantenhedrnes DC modstand i svingspolen. Hvis det er 4 ohm enheder bør modstanden være ca. 3 til 3,5ohm. Er den lavere er svingspolen kortsluttet, er den meget højere er spolen brændt over / afbrudt. Hjemmfuskeren bør ligeledes have et LCR meter i håndtasken således at spolers og kondesatores værdi kan efterprøves. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Fruen har kværn, og derfor selvfølgelig også et multimeter. lcr meter, skal jeg derimod lede lidt længere efter..

Glæder mig til at skulle lege fasettrestautør med dig! Har ikke tid til at kigge på det i aften, men vender tilbage en af dagene! Må lige se om de kan redes, og ellers må man vel
kunne finde en erstatningsdiskant... evt brugt et sted. så vidt jeg har kunnet forstå, er de brugt i en del af tandbergs højtalere

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2007 kl. 06:29 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord:Jeg gætter på at jeg kommer igang i weekenden,med at skifte delefilter.Bare for lige at tjekke om der er liv i enhederne.....jeg tror det,men krydser fingre og tæer alligevel Jeg er lægmand til fingerspidserne,men kan dog godt skifte delefilter i sådan en sag alligevel

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 September 2007 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Husk på, at det er muligt at checke en højttalerenhed udenom delefilteret. Der er ikke nogen naturlov, der forbyder at en diskanthøjttaler sluttes direkte til forstærkerudgangen - blot er et ikke nogen god ide at skrue alt for meget op. Og så skal enheden selvfølgelig ikke være kortsluttet.

Der sidder i delefilteret som regel en kondensator i serie med diskanten og den kan - hvis det er en bipolær elektrolyt godt være tørret ud. Spoler og modstande tørrer ikke ud og ældes ikke af tidens tand, så det er kondensatorerne i skal koncentrere jer om. Medmindre selvfølgelig at noget er brændt af i delefilteret, men det hører til sjældenhederne.

God fornøjelse!

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2007 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Walin:Tak for info.Jeg gætter på at det også gælder for bassen?At man kan sætte den direkte på ledningen(højttalerkabel )? Jeg kan jo lige så godt få tjekket alle enhederne igennem,når nu jeg går igang

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2007 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Du må lige vende tilbage med et resultat! Får desværre ikke tid til at kigge på mine før engang i næste uge..

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2007 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Fik du dem til at spille igen?

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Bojsen:Jeg har ikke fået kigget på dem endnu.Denne weekend bliver det heller ikke,da der er overarbejde Men det er næste lille projekt,så snart tiden er til det.Du hører helt sikkert om resultatet,det lover jeg.Eventuelt i en PB,hvis du glemmer at kigge her i tråden

Go' weekend

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2007 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Lækkert! Jeg glæder mig til at høre om det! Kommer heller ikke igang med det i den her uge, men måske næste weekend:-)

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Nå,Bojsen.Nu har jeg tjekket den ene højttaler.Jeg kan ikke vride lyd ud af diskanten,så den er vel færdig....?Det pudsige er at der kommer lyd ud af bas/fuldtonen,når jeg sætter ledninger på diskanten(jeg har ikke pillet enhederne ud af højttaleren). I og med at symptomerne er de samme på begge højttalere,så antager jeg at den anden er lige så død,som den jeg lige har tjekket.
Der er dog ingen tvivl (hos mig) om,at der nok også er noget galt på selve delefilteret.Det lyder markant bedre,hvis jeg sætter ledningerne direkte på bassen(fuldtonen),fremfor på terminalerne på bagsiden.
Jeg vil eksperimentere lidt videre,for de kunne måske blive køkkenhøjttalere ovre hos min mor.......men det skal jeg lige finde ud af.Jeg har en Dantax diskant som virker.Den er samme størrelse som den i Fasetten.Så måske jeg kan flikke noget sammen
Summa sumarum,jeg kan ikke hjælpe dig med diskant lige umiddelbart,desværre.Diskanten sidder iøvrigt GODT fast.Den er både skruet i og limet fast.....Jeg betragter omtalte sæt som et sæt hvor jeg rigtigt kan 'lære' noget,på den hårde måde
Jeg er spændt på hvad du selv når frem til, Bojsen

Go' weekend

P.S.Det er heldigvis ikke sådan at jeg er uden Fasett'er.Jeg har to sæt,som begge er meget vellydende.Et sæt i sort og et sæt i hvid.Så jeg klarer den endda

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Hej tanteberg! Har ikke fået kigget på mine endnu.. en masse studie og studering tager al min tid:-( Har du fået lavet dine til at du med dantax? 

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hej Bojsenbord!

HT 125 som sitter i Fasett är en bra kondiskant, men den går tyvärr lätt sönder. De går kanske att få tag i begagnade hos Tandberg Radio Shop, www.gpfweb.com.

Om det är fel på delningsfiltret är det i så fall diskantkondensatorn som gett upp. Det brukar synas på den om den har läckt.

Du kan prova/testa diskanten genom att koppla förstärkaren direkt till lödpunkterna på den, men ta det försiktigt - spela på låg volym.

Om du tittat på länken till "Lyd & Bilde" tidigare i diskussionen ser du att man bytt ut kondiskanten till en ny domediskant. Jag tror att det är ett bra alternativ och du behöver inte modifiera delningsfiltret. Tänk på att impedansen ska vara 4 ohm. Om du inte vill byta till en ny domediskant kan jag nog få fram två  kondiskanter som liknar HT 125, till dig. Hör av dig i så fall.

Til top Vis Kjell Kranzberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjell Kranzberg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes