Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 15:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Svensk HiFi: Luxor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hej på er alla!

Finns det något intresse för gamla svenska Luxor, eller är det bara Bang Olufsen som gäller när ni danskar snackar vintagehifi?

Jag sitter hemma från jobbet i dag p g a frygtelig tandpine, ska till tandlegen i morgon och för att fördriva tiden lite grand och slippa tänka på hur vondt det gör tänkte jag att jag skulle kunna skriva lite om mitt hifi-vintage-intresse nämligen Luxor. Jag tror att Luxor är mest känt i Danmark för sina TV-apparater och för datorn ABC 80, men jag vet att det såldes en del Luxor stereo hifi i Danmark på 70-talet.

Luxor tillverkades i Motala, byen där jag bor. Man tillverkade allt från enkla radiomottagare till budgethifi. Luxors rykte som hifi-tillverkare var inte det bästa. Inga hifi-entusiaster ville ha Luxor, trots att man hade en del bra och välljudande budgethifi på sitt program.

Under 70-talet var förstärkarserien "Dirigent" storsäljare. De här förstärkarna kallades för "plankor". De fanns i nästan varje svenskt hem, där man INTE intresserade sig så mycket för stereo-hifi. Ljudkvaliteten var okej för att vara budget. Bilden visar modellen 7100. De fanns också med inbyggd vinylspelare.

Uteffekt ca 2 x 25 W i 4 ohm. Det finns massor av sådana här och begagnade kostar de nästan inget alls.

Vinylspelaren 4221 är något av en budget klassiker. Det finns norska vinylentusiaster som menar att denna spelare är en riktigt bra budgetspelare. Drivningen är både rem och mellanhjul. En liten rem driver ett litet gummihjul som snurrar mot tallrikens insida. Den här spelaren satt också i kompaktanläggningarna och hängde med under större delen av 70-talet.

Mot slutet av 70-talet slutade man att konstruera egna apparater på fabriken i Motala. Tillverkningen av "Dirigentserien" upphörde, så även tillverkningen av 4221:an och dess efterföljare. I stället gick man över till att köpa in färdiga apparater från fabriker i Asien.

Här är 7082A och 7082T från slutet av 70-talet. Det här är budgethifi och riktigt välljudande sådan. Luxor ville med de här bägge byta image och försökte bli betraktat som ett "riktigt" hifimärke. Effekten hos förstärkaren är 2 x 50 W i 4 ohm. Priset på dessa låg runt 2000 kr/st år 1979. I dag får man dem för ca 200 kr/st. Bägge är tillverkade vid en av de fabriker som tillverkade Luxman. Länge sade ryktet att detta var Luxmankonstruktioner, men för inte så länge sedan fick jag bekräftat av två karlar som jobbade på Luxors audioavdelning, att Luxman inte konstruerat dessa. Däremot är de alltså tillverkade vid en av de fabriker Luxman anlitade.

Bilden här ovanför visar några riktigt ovanliga saker, nämligen prototyper. De är inte BYGGDA på Luxor, men har köpts in från Asien som experiment/test-apparater.
Jag har pratat med två karlar som jobbade på Luxor förr i tiden och visat dem  de här apparaterna. En av karlarna började på Audioavdelningen redan 1970 och har varit med om att konstruera t ex Dirigentförstärkarna.
Så här var/är det. Framåt slutet av 70-talet, runt 1978-79, upphörde alltså tillverkningen av Dirigentserien. Därefter konstruerades inga förstärkare, tuners eller kassettdäck vid fabriken. All hifi som därefter såldes som Luxor, är tillverkad i Asien. 
Man köpte in, från fabriker i t ex Japan och Taiwan, prototyper och testade för att se om det kunde vara något att köpa in i större antal och sätta Luxor-logotypen på och sedan sälja till konsument. De här tre apparaterna är alltså fabriksprototyper från Taiwan eller Japan. Förstärkaren finns i min ägo. Tunern och kassettdäcket finns hos ett par andra vintage-samlare.

Till sist ett par högtalare. I slutet av 70-talet och början av 80-talet byggde man ett par riktigt bra transmissionlinehögtalare: 8071 och Orchestra. De är tillverkade vid fabriken i Motala. Alla element är från Luxors egen tillverkning. Basen är på 10 tum. Diskanten är en textildome. Många anser att den än i dag är mycket välljudande. De här högtalarna är ganska dyra i dag. De kan kosta uppemot 2000 kr/paret om de är i fint skick.

Om ni orkat läsa så här långt hoppas jag att ni tyckt att det var intressant att lära lite om gamla Luxor. Luxor var inte bara TV-apparater och datorn ABC 80. En del hifi med namnet Luxor var riktigt bra budget-hifi.

Til top Vis Kjell Kranzberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjell Kranzberg

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Kjell K:Velkommen til Og tak for input.Jeg vidste ikke at Luxor var svensk.... Det er jo LIDT spændende.Du spørger om vi danskere,der går lidt op i vintage-grej,udelukkende snakker B&O.Dertil må jeg svare:"Inte alls" Vi er nogle stykker der ikke 'tænder' på B&O overhovedet,men sværger til Tandberg,som kommer fra broderlandet mod nord Se det er vellyd ud over alle grænser
Skulle jeg falde over noget Luxor i fremtiden,så vil jeg jo nok prøve det af,takke være dit indlæg......

Go' bedring med din tand

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Inte alls" Vi er nogle stykker der ikke 'tænder' på B&O overhovedet,men sværger til Tandberg,som kommer fra broderlandet mod nord Se det er vellyd ud over alle grænser  

Tack, Tante Berg!

Jodå, jag känner till Tandberg. Och jag kan huske dig också Tante Berg, fra Hifisentralen.

Ja, har haft en hel masse Tandberg, men nu har jag bara en TR 220G kvar. Det mesta har jag sålt till Norge. Men jag håller med dig. Tandberg låter bra.

Din mor har en TR 220, ikke sant...

Tunern i den är ju bra, eller hur? Jag tycker nog att TR 220 är den mest välljudande av de små modellerna, d v s sammenlignet med f eks TR 200 och SS12.

Tandberg är billigt här, till skillnad från i Norge.

Du har väl ett par Fasett och en TR 2075?

M v h

Til top Vis Kjell Kranzberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjell Kranzberg

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Kjell K:Ja,jeg var lidt på Hifisentralen.no, men den side er da gået helt i stå nu?Jeg får ikke skrevet noget videre i Norge (Alternativ Audio),da jeg bruger energien her på Hifi4all.Jeg magter ikke mere
Det er godt husket af dig,at min mor ganske rigtigt har en TR220.Jeg har prøvet andre Tandberg-recievere derovre hos hende,men det er TR220 der kan trække hendes favorit-radiostationer ind('Radio Karen',som sender fra Sydhavnen).Der er faktisk kun to recievere der kan hive den ind,her hvor vi bor,og det er TR2075 og TR220.Og så selvfølgelig TP41

Jeg er faktisk meget enig med dig mht TR220.Den er mere 'civiliseret' end TR200....Jeg har begge to,som bliver motioneret når jeg skal tjekke/rense/smøre båndoptagere og mikrofoner ude på 'værkstedet'(mit køkken) Jeg kan godt li' størrelsen på TR220.Det er en 'du lang'-model
Og du husker korrekt,jeg har 2 sæt Fasett(et sæt sorte og et sæt hvide) og en TR2075(snart to... ).

Hvordan er hifi-situationen i Sverige?Jeg har ikke indtryk af at det er noget der optager ret mange svenskere?Ikke som nordmænd og danskere.Men jeg tager måske fejl?

Du ligger nok i tandlægestolen lige nu......pøj pøj

P.S.Tilbage til emnet,som er Luxor! Jeg prøver på ingen måde at hijacke din tråd       

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Velkommen til!!

ABC80 - uha det var min første rejse ud i at programmere en computer. 1983 og i Basic. Mindes umiddelbart at skolen havde 5-6 stk med tilhørende kasette båndstation.... grunden til at jeg er i tvivl om antallet er nok at der altid var en til reperation

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

velkommen til - jeg husker bedst nogle Luxor gulvhøjtalerer der spillede opad og rundt - ved ikke om det var carlsson kontruktion?? men fine var de , og de lød også godt.

fint med flotte vintage billede af svensk grej - havde i andet and Luxor ? og Hedlund horn ?

B&O har vist fået deres egen tråd under vintage der hedder det nostalgiske b&o hjørne - men jeg må indrømme at jeg ikke gider lytte til B&O og Vintage B&O er måske flot men ikke særligt godt

Det virke nu ikke dyrt for et sæt store transmisionslinie højtalrere - særligt ikke hvis de spiller godt - flotte er de.

Det sølvfarvede hrej - er det produceret i østen for Luxor - eller fulgte luxor bare trenden i slut 70erne?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
velkommen til - jeg husker bedst nogle Luxor gulvhøjtalerer der spillede opad og rundt - ved ikke om det var carlsson kontruktion?? men fine var de , og de lød også godt.

fint med flotte vintage billede af svensk grej - havde i andet and Luxor ? og Hedlund horn ?

B&O har vist fået deres egen tråd under vintage der hedder det nostalgiske b&o hjørne - men jeg må indrømme at jeg ikke gider lytte til B&O og Vintage B&O er måske flot men ikke særligt godt

Det virke nu ikke dyrt for et sæt store transmisionslinie højtalrere - særligt ikke hvis de spiller godt - flotte er de.

Det sølvfarvede hrej - er det produceret i østen for Luxor - eller fulgte luxor bare trenden i slut 70erne?

Mon ikke du tænker på Olle Mirsch, han har begået adskillige "sære" konstruktioner, men om han har konstrueret nogle for Luxor ved jeg ikke. 

Her er lidt om Olle http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=view topic&t=15586&highlight =

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Tack för att ni visar intresse!

Här har ni Luxors rundstrålande högtalare. Carlsson hade INGET med dessa att göra. De är konstruerade här i Motala. Se bilden här nedan!

De silverfärgade är tillverkade i Asien, mycket riktigt, INTE i Motala. Luxor köpte in dem sedan man talat om hur man ville att de skulle vara. Det sitter t ex DIN-kontakter på baksidan och tunern har förval på FM-bandet bakom den lilla luckan. Se bilden ovan.

Vet ni förresten att Motala är radions huvudstad här i Sverige. I slutet av 20 - talet byggdes det en radiosändare här. Det var den enda sändaren på svenska landsbygden. Det fanns en sändare i Stockholm också. Bägge sände på långvåg. Nu är sändaren och radiomasterna museum.

Slate: Hej! Jag har också mina första computererfarenheter från Luxor ABC 80. Det stod några sådana på den skola där jag jobbade i början av 80-talet. Eleverna fick lära sig lite enkel programmering. Vi hade också kassettminnen.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Ja det var præcist den jeg tænkte på  !

I har forresten noget rigtig god jazz og klassisk radio i Sverige

I Danmark har man brugt 500 millioner kr. for meget på et nyt tv-hus så nu sender de bare genudsendelse i radion.

Er der mange der er interesede i Vintage hifi i Sverige ?

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Velkommen til Kjell.

En god gennemgang af endnu et "vintage" mærke.

Ja, Luxor ringer da i også i mine ører. Mine forældre havde bla. 7100 modellen (samt ITT) Nogen der kan huske ITT?

Ellers var det jo som tv man bedst husker Luxor. Det havde vi også. Men ellers husker jeg jo med tydelighed ABC80. Hu hej, det var computer tider

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
I Danmark har man brugt 500 millioner kr. for meget på et nyt tv-hus så nu sender de bare genudsendelse i radion.

Tror du man kan nøjes med 500 inden skidtet er færdigt?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Scatcat: Nej sikkert ikke - det er egentligt mærkeligt - hvis en bestyrelse i et aktiselskab handler bevidst mod bedre vidende pådrager de sig et bestyrelses ansvar overfor kreditorer der taber penge. I dette tilfælde er det jo hele danmarks befolkning som betaler "tvangslicens" for en vare som ikke er pengene værd i det, det hele går til byggeri og direktør gager. Så er der nogen der sige at vi får fantastisk drama tv (hvis man da synes Ditte Gråbøl er så fantastisk) men netop den del af bixen burde jo være selvfinsieret ved hjælp af salg til udlandet. De burde fyre hele banden - flytte tilbage til gøngemosen og sælge nybyggeriet til Fields - Vi skal jo som licensbetalere hverken se eller lytte til et nyt stort hus - vi skal have kvalitet og der halter det godt nok med.

Til vor nye svenske ven Kjell- undskyld at jeg kørete af sporet og nu tilbage  til LUXOR - ja deres TVer husker jeg godt og deres pladespillere der mindede lidt om dux

Har du forresten selv haft Luxor diamant højtalere?

Scatcat - du nævnede ITT - jeg mener Bjørn fortæller at nogle af de gamle ITT kasser havde enda meget gode enheder i

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Ja det var præcist den jeg tænkte på  !

I har forresten noget rigtig god jazz og klassisk radio i Sverige

Er der mange der er interesede i Vintage hifi i Sverige ?

Ja, i Sveriges Radio P2 spelar man jazz och klassiskt dygnet runt.

Vintageintresset i Sverige? Nja, jag tycker nog att det är ganska lågt. På www.faktiskt.se finns en vintageavdelning. Den kom till efter önskemål från bl a mig. Aktiviteten är inte så stor där, tyvärr.

Jag tror att både hifi-intresse i allmänhet och även intresse för vintage hifi är större i Norge och Danmark än i Sverige. Vad det beror på vet jag inte. En norrman jag snackade med menade att det har att göra med var folk bor. De flesta svenskar bor i byer. Där finns det stort urval av olika aktiviteter, t ex kino, teater, idrottsföreningar. En stor del av norrmännen bor på landsbygden, där det inte finns så stort utbud av dessa aktiviteter. Därför är det naturligt för norrmännen att sitta hemma tillsammans med vänner och lyssna på musik, menade han. Kanske ligger det något i vad han säger. Men jag tror att förklaringen mest ligger i att svenskar helt enkelt inte är intresserade av hifi. Computere och hjemmekino är ju mycket stort här. Dessutom lägger vi svenskar väldigt mycket pengar på både våra bostäder och på utlandsresor i ferien och dessutom på feriehus (sommarstugor). Jag tror att det helt enkelt handlar om prioriteringar, vad man väljer att lägga sina pengar på.

Till sist tror jag också att en viktig faktor är att norrmännen har ett vintage kvalitetsmärke i Tandberg och att ni har motsvarnade i B & O. Båda dessa har ju mycket gott rykte än i dag. Vi har Luxor som vintage hifi och Carlssons högtalare, men Luxors rykte var ju dåligt redan på den tiden. Det ansågs inte vara äkta hifi och Carlsson-högtalarna var dyra på sin tid, så dyra att många inte hade råd med dem.

Upplever ni i Danmark att vintage-intresset är lika stort i Danmark som i Norge?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Vi måtte argumentere for en "vintage krog" af dette forum et stykke tid - men det kom så til sidsts:-) men som du ser er her jo blot 6 sider mens fx "analog forum her på hifi4all" har godt 250 sider men vi arbejde på det - så det skal nok komme

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

tilbage  til LUXOR - ja deres TVer husker jeg godt og deres pladespillere der mindede lidt om dux

Har du forresten selv haft Luxor diamant højtalere?

Hej!

Ja, man tittade på bl a Philips´ och DUX´ spelare när man byggde 4221:an.

Nej, jag har inte haft de där rundstrålande högtalarna själv, så jag kan inte säga något om hur de låter. De är ganska ovanliga faktiskt. Och de som säljs är ganska dyra, för att vara så gamla. Men de finns med på min önskelista. Just nu har jag "Luxor 8071 Transmissionline". Den modellen gillar jag. Ljudet är mjukt och fint, men man måste modifiera delningsfiltret för att ljudet ska bli riktigt bra. Det sitter bipolära elektrolytkondensatorer i det, och dem bör man byta till polyester- eller polypropylenkondensatorer. Vilket man väljer är en smaksak. Jag har bytt till polyesterkondensatorer.

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Vi måtte argumentere for en "vintage krog" af dette forum et stykke tid - men det kom så til sidsts

Tänk om någon kunde starta en vintage-web-site, med debattforum för hela Norden/Skandinavien?

Där skulle det kunna vara en avdelning för allmänt om vintage hifi, men också specialavdelningar för t ex Tandberg, B & O, Luxor, Sonab/Carlsson.

Förslag på namn: "Vintage hifi Scandinavia"

-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Fandt faktisk engang en Luxor Dirigent 5100 receiver på genbrugspladsen. Den var dog ikke noget at skrive hjem om! Diskant-reguleringsknappen var knækket af og der var knas på volumeknappen. Det var også svært, at få ordentlig modtagekvalitet over FM, så den røg på genbrugspladsen igen.

Designmæssigt mindede den meget om Dirigent 7100 øverst i tråden.

Jeg kan desværre ikke finde et billede af den, da den åbenbart ikke er særlig udbredt.

Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

-nt- skrev:

Fandt faktisk engang en Luxor Dirigent 5100 receiver på genbrugspladsen. Den var dog ikke noget at skrive hjem om! Diskant-reguleringsknappen var knækket af og der var knas på volumeknappen. Det var også svært, at få ordentlig modtagekvalitet over FM, så den røg på genbrugspladsen igen.

Designmæssigt mindede den meget om Dirigent 7100 øverst i tråden.

Jeg kan desværre ikke finde et billede af den, da den åbenbart ikke er særlig udbredt.

Nej, den var nog inte mycket att försöka reparera... tyvärr.

Men så här ser den ut. Vanlig här i Sverige. Fanns även med inbyggd platespiller.

Alla receivrarna i Dirigentserien har AC-kopplade effektsteg och har alltså kondensatorer på högtalarutgångarna. Jag har tittat in i flera av dem, dock inte den sista och största; 8100 på 2 x 40 W i 4 ohm; och de har inte komplementär utgång, d v s en NPN-effekttransistor och en PNP, utan två NPN-transistorer. Det var vanligt förr i tiden, när det var svårt att tillverka PNP-transistorer med både bra kvalitet och hög tålighet. Men det behöver ju inte låta dåligt för det. En del Tandberg och B & O är konstruerade på samma sätt.

Generellt sagt, höll tunerdelen i Dirigentförstärkarna inte samma höga kvalitet som i Tandbergs receivers.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Nu nævnte Scatcat ITT.Jeg er vokset op med ITT.Recieveren var sort/sølvfarvet og selve skalaen lå på toppen af den.Ikke noget med at stille noget ovenpå hvis man også skulle se hvor man var på selve skalaen.Den var rimeligt plastikagtig.....men den spillede i mange år i mit barndomshjem sammen med et sæt små reolhøjttalere(fuldtone højttalere),også ITT.
Jeg kan ikke finde ud af at uploade billeder her.....
For lige at runde ITT af,så sidder der såmænd en ITT enhed i mine Tandberg Studio Monitor's(originalt!).Det er mellemtonen som Tandberg valgte at købe fra ITT Der har de altså valgt helt rigtigt!

Kjell K:Det er sjovt at læse din beretning om Luxor.Så blev jeg selv lidt 'klogere' Jeg kender faktisk kun Luxor fra diverse TV-apparater....
Du skriver at nordmænd samles hjemme hos hinanden for at lytte til musik,ligesom danskere gør det.Og deraf den større interesse for lyd.Samles svenskere ikke hos hinanden,sådan hjemme i 'privaten'?Danskere er jo nærmest berømte (berygtede ) for hjemlig hygge Og med til 'hjemlig hygge',hører GOD lyd og en større musiksamling Det må bero på det elendige klima vi har.Hvis vi boede i troperne,så var vi nok ikke så opkørte på grej og store musiksamlinger.....men vi bor i et elendigt klima,som tvinger os indendøre.Værsgo og HYG!! Jeg mener bare,at Sverige jo har nogenlunde lige så elendigt klima som hhv Norge og Danmark,og derfor også har al mulig grund til at blive indendøre Alligevel er det Norge og Danmark der har denne store lidenskab for hifi og musik.Det er sjovt at der er denne forskel

Nå,det var et lille sidespring.Tilbage til Luxor

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:

Samles svenskere ikke hos hinanden,sådan hjemme i 'privaten'?Danskere er jo nærmest berømte (berygtede ) for hjemlig hygge Og med til 'hjemlig hygge',hører GOD lyd og en større musiksamling

Jodå, det gör vi, fast kanske inte på samma sätt som ni danskar...

Och "hygge" finns egentligen inte som svenskt ord. "Trevlig samvaro" är väl det närmaste.

Men jag vet vad dansk hygge innebär. Jag arbetar som lärare och har vid två tillfällen varit med mina klasser på resa till Brydebjergskolen utanför Nysted på ugelange besög. Där fick vi uppleva dansk hygge.

Är hemma från jobbet i dag. I går låg jag på tandlegens operationsbord och fick en tand bortopererad under narkos. I dag är jag lite matt.

Åter till Luxor. Här är en bild på min prototypförstärkare. De av er som är intresserade kan ju fortsätta läsa. Ni andra kan säkert läsa något intressantare ämne här på Vintage.

Det finns inte så mycket dokumenterat om Luxor, i alla fall inte på webben. Eftersom jag bor i Motala, har jag lite kontakter med folk som kan, d v s minns, en del från den tiden Luxor blomstrade; förövrigt samma tidsepok som Tandberg var som störst och bäst. Luxors historia kanske inte är lika fascinerande som Tandbergs. Axel Holstensson, som grundade Luxor, var ingen Vebjörn Tandberg, utan en helt "normal" företagsledare. Luxor förknippades heller aldrig med kvalitet på det sätt som Tandberg gjorde. Produkterna bestod av billig konsumentelektronik, med några få undantag. Bland dem finns förstärkaren "7082A" (tillverkad på en av de fabriker Luxman anlitade, i Japan efter Luxors anvisningar) och högtalarna "8071" & "Orchestra", bägge transmissionlinekonstruktioner.

På den här websidan finns Luxors historia i korthet:
http://web.telia.com/~u14122657/Luxor/sagan_om_luxor.htm

Den prototyp/experiment-förstärkare jag har tycks vara en föregångare till "7082A". Det är en enkel konstruktion, direkt enligt skolboken. Alla transistorer i förstärkaren är japanska typer, från Sanyo. Effekttransistorerna är 2SD751 respektive 2SB713 och de är från National.

Jag tror inte att denna förstärkare är så väldigt värdefull. Men det är i alla fall kul att äga den. Detta är naturligtvis inte någon avancerad high end-produkt; Luxor sysslade inte med sådant. Vad jag kan se är förstärkarens kretslösningar inte ett dugg speciella. Den här förstärkaren verkar vara konstruerad på samma sätt som andra budgethifi-förstärkare från slutet av 70-talet, åtminstone de jag kommit i kontakt med.
Bilden nedan visar en kanal i slutsteget. Av bilden syns det att det brunnit i slutsteget och effektmotstånden verkar inte tåla mycket; de ser ganska små ut. Effekttransistorernas montering är minst sagt amatörmässig. Som synes är de fastskruvade direkt i kylelementen med kablar till kretskortet. Man kan ju fundera över om detta har någon negativ inverkan på ljudet. Jag har lärt mig att man ska ha så korta avstånd som möjligt, men det kanske inte spelar någon roll i en sådan här budgetkonstruktion.

Hålen i frontpanelen är uppenbarligen gjorda för hand, eller i varje fall inte i maskinell serieproduktion. På panelens baksida har man dragit ritslinjer för att markera inför håltagningen. Se mina pilar.

Jag har mätt upp matningsspänningen. Hela förstärkaren går på symmetrisk spänningsmatning och mellan plus och minus på slutstegsdelen ligger ca 94 volt. På förstegsdelen ligger det runt 40 volt mellan plus och minus. Ungefärlig kontinuerlig uteffekt får man fram genom att dividera spänningen (94 volt) med 2. Förstärkaren ligger alltså på ca 45 W. Den uteffekten verkar rimlig också med tanke på att det bara är två effekttransistorer per kanal och bekräftas ytterligare av effekttransistorernas karaktäristika.

Jag har plockat isär hela förstärkaren, gått igenom alla lödningar, rengjort allt och monterat nya kablar och därefter monterat ihop allt igen. Samtidigt med detta fick jag tillfälle att sätta mig in i kretskonstruktionen, så gott det går utifrån komponenter och kopparbanor.
Alla nya kablar är vanliga standardkablar. Ingen mening med att använda dyra kablar i en budgetkonstruktion. 

Hur låter den då? Ja, inte sämre än andra budgetförstärkare från den här tiden, skulle jag vilja säga. I alla fall inte sämre än de jag hört.
Jag har den uppkopplad till en Denon DCD 1800. Högtalarna är Luxor 8071 Transmissionline, ombyggda med polyesterkondensatorer i filtret. Mellan cd-spelaren och förstärkaren sitter en gammal Hirschmann DIN-kabel från 70-talet, ombyggd med två phonopluggar i ena änden. Som högtalarkabel har jag vanlig FK 1,5-kvadrat, 1,5 meter per högtalare.
Stereobilden är bred och fast. Basen har fin styrka och fasthet. Det är lätt att peka ut var sångaren och olika instrument är placerade. Djupet i musiken kunde vara tydligare, det hela känns något "platt". Överlag är återgivningen mjuk och lättlyssnad, men man hör att det finns en viss vasshet och råhet i diskanten. Metallisk kanske är en bra beskrivning. Övergångsdist?
Det finns ett helt gäng elektrolyter i signalvägen i förstegsdelen. Kanske bidrar de till det vassa ljudet. Jag har bytt ut några av dem till polypropylenkondensatorer. Målet är att alla el-lyter i signalvägen ska bort. Eventuellt byter jag också ut effekttrissorna till 2SA1227/2SC2987 (NEC), vilka jag har goda "diskant-erfarenheter" av sedan tidigare. 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes