Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 06:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Træ til renovering af svøb ol. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Ja leder efter noget træ jeg kan bruge i renovering af vintage forstærker og lignende...-altså noget ædeltræ af en art, gerne palisander/teak og aller helst oliebehandlet.

Nogen der kender nogen eller et sted de handler med sådanne noget i små mængder??

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

svøb til vintageforstærkere var ofte lavet i træplader fx. krydsfiner som yderst fik et lag finer - dette kunne være ægte ædeltræsfiner på dyre mærker - ægte billig finer som fx valnød på mellemprismærker og vinylfiner på billige modeller.
Nogle tilfælde var selv dyre mærker med vinyl finer
hvis jeg var dig ville jeg lave svøbet i birke-x-finer fordi det ikke splintre når det skæres ud og ikke ter sig pga varmen - så ville jeg købe noget ægte finer og sætte på -  jumon audio http://www.jumon-audio.dk/finer.html har nogel ikke særligt ophidsende finere - tilgangæld er det med papir bagside så de er nemme at arbejde med . bruger du kirsebær fineren kan du mahogni bejse den og bagefter give den oliebehandling - det kan blive flot og bruger du hans valnød passer den godt til det som originalt var på din sansui 101er.
Der er en finer levenrandør i norge http://www.finerimport.no/ornamenter.html
som du kunne give et kig - han har også ornameneter.

De super flotte finerer kan du få her: http://www.rosebudveneer.com/wood/m-p/index.html

og her er der lidt mere:http://www.woodcraft.com/depts.aspx?deptid=2122

Med lidt research herhjemme kan du nok også finde gode ting i Danmark - men start med Jumon så er det til at overkomme hvis det går lidt galt første gang

held og lykke og tilsidst en link til en der viser hvordan man lægger finer på en højtaler
http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/6399-howto-legge-fin er.html

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Super mange tak r-l-b...!

Men lige en ting jeg ikkr forstår, altså nok skal man være tro mod originalen som i de her tilfælde er finneret træsider. Men hvorfor i alverden ikke bare lave det i noget masivt valnød?? Det kan og vil da absolut blive det flotteste om man vil det eller ej...?!?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Som en plaget fælle udi vintage-verdenen kan jeg da lige "chime ind" her:

1: Grunden til at man ikke lavede/laver tingene i massivt træ er at det ville blive for dyrt, men den vigtigste faktor er, at massivt træ "arbejder" og er ikke hverken målfast eller formfast. Man er nødt til at laminere/lime/bruge møbelplade/X-finer eller finere på spånplade for at holde målene og formen, da luftfugtigheden/temperatur påvirker massivt træ på en for opgaven uhensigtsmæssig måde. De eneste steder man med nogenlunde sindsro kan bruge massivt træ er til såkaldte forkantlister på kabinetterne eller svøbene.

2: alt efter hvor højt man går op i tingene - så vil jeg som klar "original-rytter" vælge at finde ud af, hvordan det oprindeligt var lavet ned til mindste detalje (træsort/mål/glød/konstruktion overfladebehandling).

Som det sikkert ikke er ubekendt her, så samler jeg på gammelt Marantz-udstyr og dertil kunne fås træsvøb til de fleste modeller. Disse træsvøb SKAL se ud på en bestemt måde og være lavet på en bestemt måde for at troskaben mod det originale sker fyldest.

Dette er naturligvis en stærkt nørdet tilgang til tingene og visse psykologer kunne sikkert få meget ud af det, men hver mand sin lyst!

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

når man samler så gør man hvad man kan for at bevare så meget originaliet som muligt - det er sq ok Freddy -

men vil man bare pynte sin 101'er op så kan en mahogni kasse ikke skade - det ser også flot ud sammen med en sort front.

Selv synes jeg at luxmans måde at lade svøbet gå hele vejen rundt er en flot løsning

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Jo-jo - det ser saftsusemig godt ud - ingen tvivl, men det er jo også den originale vare ? eller??

Så vidt jeg kan se på billedet af den omtalte AU-101, så ser det ud til, at det kun er den såkaldte venstre forkantliste (massivt træ), som mangler. Det ser endda ud til, at "brud-stedet" er rent. Enten kunne den lykkelige indehaver få fremstillet en nøjagtig kopi af den anden forkantliste (spejlvendt?) - eller fjerne den intakte forkantliste og få lavet to nye med den gamle intakte som forbillede??

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jo-jo - det ser saftsusemig godt ud - ingen tvivl, men det er jo også den originale vare ? eller??

Så vidt jeg kan se på billedet af den omtalte AU-101, så ser det ud til, at det kun er den såkaldte venstre forkantliste (massivt træ), som mangler. Det ser endda ud til, at "brud-stedet" er rent. Enten kunne den lykkelige indehaver få fremstillet en nøjagtig kopi af den anden forkantliste (spejlvendt?) - eller fjerne den intakte forkantliste og få lavet to nye med den gamle intakte som forbillede??

Vh

Freddy

Forkantlisten ligner samme finer som på fladerne, samme type sideplader som man finder på gamle Teac båndmaskiner.

Fremgangsmåden må være at tage den skadede sideplade under armen og besøge den nærmeste møbelsnedker (telefonbogen virker endnu) for at tuske sig til en lille stump i samme træsort. I gamle dage ville jeg have prøvet den lokale trælast

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes