Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 16:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: "ny" Fisher røramp i huset (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 03:02 | IP-adresse registreret  

Ok - en gammel bekendt spurgte mig, om jeg ville købe hans gamle Fisher X-100 rørforstærker med rør-ensretter - altså den allerførste version af model X-100 (1962) - og det ville jeg jo så godt!

Den trængte/trænger til en kærlig hånd. Har stået i et hus, hvor der har været en brand og var blevet sodet noget til - og lugtede af "gammel brand" - ikke godt. Derfor den helt store og totale rengøring helt ned til mindste skrue - både over og under dækket - og her er resultatet:

Lækker historisk forstærker - synes jeg. Jeg har ikke haft "ild" i den endnu, da adskillige tekniske ting skal foregå først. Den skal have cheket sine elektrolytkondensatorer/modstande og i det hele taget alle værdier. Een af de store multicell kondensatorer er lækket og skal skiftes. (er der nogen, som kender nogen eller som evt. ville kunne hjælpe mig med det elektriske????)

Jeg må sige, at det er en fornøjelse for mig at kunne sætte mig til at klargøre en sådan amp - i stedet for at se diverse boligprogrammer og hvad ved jeg på TV.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Nydelig!

Detta är ju både kulturhistoria och teknikhistoria på ett mycket positivt sätt!

Vilken insats du gjort!

Du måste återkomma med dina erfarenheter av hur den låter, när du fått igång den.

Mycket imponerande!

M v h

Til top Vis Kjell Kranzberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjell Kranzberg

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Ja,flot arbejde,Fredmarantz Den må være ret sjælden i Danmark(og i det hele taget)?Jeg kan godt li' at det ikke bare er en Fisher,næh det er The Fisher....vist nok fra New York,hvis ikke jeg husker galt
Jeg vil,lige som Kjell K,gerne høre om dine lytteindtryk når du når så langt.Jeg krydser fingre for at du når i mål med den,med hjælp og råd og dåd fra eksperterne herinde fra Flot sag!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy

Jeg har sådan en - jeg tror det er en 101 c - et af de små rør uden kappe er knækket - ved du hvad det er for en slags rør - jeg kan ikke læse hvad der står på det da den del er knækket

Flot udgave du har fået fat i

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

en A77 til venstre bagved - hvad er det for en spolefætter til højre i baggrunden ?

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Smukt!

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Tak for de pæne ord.  Jeg kan lige tilføje et enkelt billede fra før rengøringen. Støvet var sort, når det kom på kluden og var i virkeligheden mere sod end støv, selv om det ser relativt harmløst ud. Jeg har renset alle steder - også nede i rørsoklerne - rørenes ben - alle kabler under hjelmen - trafoerne har været afmonteret (dog stadig med forbindelserne intakte) og rengjort på chassiset under disse - og jeg kunne blive ved. Det tog ca. en uge hver aften.

Jeg skal nok huske at få den nærlyttet og givet mit indtryk heraf her på siden. Det vil dog komme til at vare et godt stykke tid, for jeg står egentlig og mangler en person, som kan bistå mig i det elektriske arbejde. Det handler i store træk om at checke den helt igennem - få udskiftet den lækkede elektrolyt (powersupply) - få den langsomt vakt til live (elektrolytformatering) på variotrafo.  Der er enkelte mangler på den: Den ene slideswitch på frontpladen er knækket af - heldigvis loudness - de fire originale fødder enten mangler eller er i ualmindelig dårli stand, så jeg have fat i nogle andre, men helst originale "Fisherbrune" fødder. Ellers mangler intet, så der er håb.

Til R-L-B: "7247" hedder pre-rørene, som sidder uden kappe på model X-100 (1.st. version) længst til højre tættest på fronten - set fra fronten. (dobbelttrioder). Jeg er dog ikke sikker på, om det er de samme rør, som du manglet et af. Jeg vil lige prøve at checke på nettet, om jeg kan finde schematics på en 101C - og vende tilbage.

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
en A77 til venstre bagved - hvad er det for en spolefætter til højre i baggrunden ?

Spolebåndoptagerne i baggrunden er hhv en B-77 MK1 - og en PR99 MK1.

Vh

Freddy

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Til R-L-B: "7247" hedder pre-rørene, som sidder uden kappe på model X-100 (1.st. version) længst til højre tættest på fronten - set fra fronten. (dobbelttrioder). Jeg er dog ikke sikker på, om det er de samme rør, som du manglet et af. Jeg vil lige prøve at checke på nettet, om jeg kan finde schematics på en 101C - og vende tilbage.

Vh

Freddy

tak

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

r-l-b skrev:

Spolebåndoptagerne i baggrunden er hhv en B-77 MK1 - og en PR99 MK1.

Vh

Freddy

det var flovt at jeg ikke kunne se det var en B77 - sidder 3 meter fra to af dem

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Til R-L-B:

Det rør, som du mangler ser ud til at være et ECC83/12AX7-rør. Jvf. dette billede fra netop en X-101C - hentet fra nettet. Hvis du kigger på din egen forstærker, må du da kunne se skriften på chassiset, som fortæller hvilket rør, der skal sidde?

Vh

Fredddy

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Tak Freddy

er de til skaffe de rør?- jeg er totalt rørnovice så jeg aner ikke hvad der kan fåes og ikke fåes

Jeg har Fisheren lige her men den har nok været og er stadig så beskidt at jeg ikke har set hvad der stod på den

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Ok- så har jeg fundet ud af det. Det manglende rør i din forstærker ER et ECC83/12AX7:

Se venligst nedenstående side og download mens du kan:

http://oldtech.net/Fisher.html

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

ECC83 er nok det mest gængse pre-rør on the planet!

Det kan fåes både som nyt (ok kvalitet, men kan ikke sidestilles med NOS) og som NOS. Jeg anbefaler et Telefunken NOS (dyrt!) - prøv den store Auktionssite)), da Fisher netop brugte Telefunken som supplier af disse ECC83 rør i tresserne. Ellers kan du bruge alle ECC83 rør fra philips/Mullard/valvo osv.

http://www.audiotubes.com/12ax7.htm

Vh

Freddy

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

tak -for hjælpen - har circlet rundt om den bandit et stykke tid - nu skal de vist op og køre

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 05:57 | IP-adresse registreret  

Siemens E83CC til rundt 400kr er også guf!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2010 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Jaaarrhh - opildnet af en sideløbende tråd om ement Fisher X-100 - vil jeg lige komme med en lille update om min egen Fisher X-100, som jeg jo erhvervede mig for et par år siden.:

Den spiller rigtig rigtig fint på mit anlæg - og helt efter forventningene, som var ret store!

Jeg har skiftet en brækket "loudness"knap, med en helt original, som også tidligere har siddet på netop en X-100, så nærmere kan man vist ikke komme. Desuden har jeg skaffet nogle nye caps til et par af knapperne. disse caps var faldet af - og det er vist ret almindeligt på Fisher-udstyr. Jeg har haft den gennegået rent elektrisk og skiftet slutrør til et sæt (4) Russiske 6N14P-EV, som kan tåle anodespændingsmosten - uden at man bliver rippet helt. Bias er justeret.

Så den spiller i dag og lyder, som skrevet, meget fint og spiller problemløst.

Jeg mangler stadig at få re-etableret de gamle electrolytic cans på dækket, da den ene er lækket og den anden ved jeg faktisk ikke, hvordan har det. Derfor har der været lavet en "midlertidig løsning" med nogle andre lytter på dækket (de blå på et af billederene uden kabinettet på. Jeg vil gerne restuffe de originale, så det originale udseende kan bevares. Dertil har jeg med tak modtaget nogle gamle lytter fra MCS_5, som jeg kan øve mig på. Jeg skal have dem skåret op med en rørskærer - renset dem ud - sat nye lytter i (som selvsagt ikke skal være ret store pr. stk.) - og genskabt forbindelserne - og ikke lave fejl.Ouch

Jeg sadler ikke altid samme dag, som jeg rider- og derfor kan der igen godt gå et stykke tid inden jeg føler mig klar til dette. Men det vigtige med at den nu er rask, lyder rigtig flot og erklæret meget sund i øvrigt er da nået.

nærmere følger, når lytterne er lavet helt rigtig - til den tid kommer der også nogle billeder.

Vh

freddy

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 April 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy
jamen så kan vi jo skrive lidt i hinandens tråde om vores dejlige X-100ere
Jeg ville nemlig spørge dig om rengøringen: hvilke midler kan man bruge hvor? (det jeg vil er at fjerne oxidering og snavs, men undgå at fjerne
bogstaverne samtidig)

Jeg har flg. til rådighed: Kontakt 60, 61 og WL samt isopropyl (fra Apoteket) og self. diverse almindelig husholdnings midler
Det der i først omgang er vigtig er at få fjernet oxidering og snavs på stikkene og på rørenes ben og i ditto-sokler, men når jeg nu alligevel har den
åben kan jeg ligesågodt pudse resten op også.

The Sound: da fisheren ligenu står og venter på rengøringen sidder jeg hører musik gennem en NAD 712.....well jeg glæder mig til at fisheren er
køreklar igen

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2010 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jamen det kommer no kmeget an på, hvor oxideringen og snavset sidder.

Jeg vil tro, at der sidder en del ikke så pæne ting- ombord på dækket bag frontpladen . dette ville jeg ikke røre så meget andet end at gøre rent med "Glasklar fra brugsen". Der sidder jo en masse beskriftning, som gerne skulle blive siddende. Området er nærmest umuligt at få til at se godt - men det er ikke umuligt at få rent.

Frontpladen er af en beskaffenhed, hvor jeg nok ville gå lidt forsigtigt til værks. Jeg kender jo klart medst Marantz- udstyr - og bruger, som mange ved, "Glasklar fra Brugsen" til al rengøring - det virker bare. Dog kender jeg ikke Frontpladesbeskriftningewn så godt på Fisher'en til at jeg bare lige vil anbefale dette. Jeg ville nok lave et lunket bad med en mild sæbeopløsning og forsigtigt vaske frontpladen med hænderne - for at være helt sikker. Når det så er sagt, så er min erfaring gennemvask af ikke inder 150 frontplader fra forskellige mærker, at Den nævnte Glasklar endnu ikke harformået at ændre udseendet på en eneste fronplade til det værre - kun til det bedre.

Oxydering på RCA-receptorstikkene ville jeg rengøre med en glaspen - Rørenes ben ligeså - soklerne ville jeg passe meget på med, da der dernede kan stå "gammel strøm" (flere hundrede volt!!) - og jeg ville kun rense dem, hvis jeg havde problemer med benforbindelser og evt. udfald i forstærkerens funktion - og i den situation vile jeg sikre mig, at jeg ikke sådan kunne få stød.

Rensning af ptentiometre er der lige startet en fin tråd omkring her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82636&P N=1

Jeg anvender - indkøbt fra Herning Industrilager:

til potentiometre: KEMA EL-K80S (med smøring) - det med smøring bør anvendes i mindre mængde, da det fedter noget, hvis det kommer ud over det halve af apparatet - prøv at holde det der, hvor det skal gøre gavn.

til omskiftere/kontakter: KEMA EL-K80 (uden smøring)

Har også prøvet WD40 og må gå til bekendelse og sige, at det altså også virker ganske fornuftigt.

Vh

Freddy

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 April 2010 kl. 03:11 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Ok takker mange gange, skal da lige prøve det der glasklar ved lejlighed
For i min iver kunne jeg self. ikke vente: den var i øvrigt ikke særlig snavset: stort set intet støv, det var mest det med RCA stikkene og benene
(på rørene...) jeg syntes trængte: her brugte jeg Kontakt 60 på lidt fin ståluld viklet om en tændstik: det gik fint men er lidt bøvlet.
Soklerne "rengør" jeg ved at spraye lidt kontakt 60 på benene af et kasseret 12ax7 og så køre det nogle gange op og ned i soklen...så må det
være godt ;)

En glaspen ved jeg ikke hvad er, hvor får man sådan en henne?

Frontpladen fik (ligesom resten af chassiset) en gang mikrofiber-klud opvredet i lunkent sæbevand: også det fungerede fint

Potmetrene trænger efter min mening ikke: der er intet støj i dem og de reagerer som forventet trinløst...men de er jo også næsten nye: 48 år
er jo ingen alder for et godt potmeter ;)

Så langt så godt.

Så ville jeg lige tjekke bias nu når den var skilt ad...oh ve oh skræk
der var 48,5 vdc på ben tre på udgangsrørene ! og 25,5vdc på ben to (på udgangsrørene)
Såvidt det diagram jeg har kunnet finde skal der være 30v på ben 2 og 40v på ben tre.

jeg målte derfor hvad der kommer ud af net-trafoen til ensretter-røret: fint fint der er 357acv (diagrammet siger 360, så det er fint nok)
men på den anden side af ensretter-røret er der 427v og der skulle der i flg. diagrammet kun være 410v
Spørgsmål: kan det være at ensretter-røret på grund af alder/slitage nu gir lidt mere DCV fra sig end oprindeligt? (det er det originale
Mullard GZ34 rør fra 1962 der sidder i...!)

Dernæst opdager jeg at de to modstande der sidder parallelt forbundet (ikke serie forbundet) mellem ensretter-røret og første elektrolyt kun er
på 125ohm (står printet på dem)...diagrammet siger de skal være 250 ohm..Kan det være en fejl fra montørens side?

Eller kan de ha ændret en smule i konstruktionen i forhold til diagrammet ??
Det er muligt at det er 7189ere (og ikke EL84ere) der sidder i udgangen; da skriften på rørene er væk kan jeg ikke se det: det eneste jeg kan se
er den berømte telefunken diamant i bunden af rørene mellem benene..(ikke så sært den lyder godt denne forstærker)
hvis det 7189a'ere kan det måske tænkes at de har tunet forstærkeren til disse rør og ikke til EL84ere ??

De efterflg. voltmålinger er (selvsagt) ligeledes højere end hvad diagrammet foreskriver..jeg målte et stykke over 400v !! på ben 7 (anoden?) på
udgangsrørene !!!

Hvad bør jeg gøre?

EDIT:
Har nu fået fingre i det rigtige diagram: udgangs-rørene er 7189ere, de to nævnte modstande er rigtige nok, Bias justeres således: tænd for
dyret lad volumen stå på minimum, mål DC på ben tre af hvilketsomherlst udgangsrør og juster bias så der er +44 v...
de øvrige værdier ser ok ud: alt ligger indenfor max 10% +- i forhold til diagrammet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes