Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 17:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Revox AX 5-4 restauration (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 November 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Hey,
Jeg har arvet et par gamle Revox AX 5-4 monitore og har sat mig for at restaurere disse. De fejler som sådan ikke noget dog har kabinettet en hel del skrammer og mærker.

Det er en 3-vejs trykkammer konstruktion med to 8" basser, en dome mellemtone samt ditto diskant. Enehderne er i perfekt stand

Jeg har hurtigt haft låget af den ene og gjort mig et par tanker om havd der skal til for at få dem 100% på dupperne igen.

1. Nye terminaler, de eksisterende kan kun tage kabel på tykkelse med en sytråd.
2. Nye kabler invendigt, dem de er monteret med nu er, ja du gættede det, på tykkelse med sytråd
3. Ny kondensatore i delefiltret. Konstruktionen er fra'76 så dem der er i nu er nok udtørret (spolerne ser rimeligt store seriøse ud så dem beholder jeg)
4. Hvis de efter denne omgang spiller super godt kunne jeg overveje en ny omgang finér, synes faktisk de spiller rigtigt fint allerede.
5. Hvis der er andre der har gode fif er i velkomne dog vil jeg gerne holde dem så oprindelige som muligt.

I får lige et par billeder, skal nok poste flere som projektet skrider frem.

Uden frontskum

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 11 November 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

dr. jeep skrev:

Hey,
Jeg har arvet et par gamle Revox AX 5-4 monitore og har sat mig for at restaurere disse. De fejler som sådan ikke noget dog har kabinettet en hel del skrammer og mærker.

Det er en 3-vejs trykkammer konstruktion med to 8" basser, en dome mellemtone samt ditto diskant. Enehderne er i perfekt stand

Jeg har hurtigt haft låget af den ene og gjort mig et par tanker om havd der skal til for at få dem 100% på dupperne igen.

1. Nye terminaler, de eksisterende kan kun tage kabel på tykkelse med en sytråd.
2. Nye kabler invendigt, dem de er monteret med nu er, ja du gættede, på tykkelse med sytråd
3. Ny kondensatore i delefiltret. Konstruktionen er fra'76 så dem der er i nu er nok udtørret (spolerne ser rimeligt store seriøse ud så dem beholder jeg)
4. Hvis de efter denne omgang spiller super godt kunne jeg overveje en ny omgang finér, synes faktisk de spiller rigtigt fint allerede.
5. Hvis der er andre der har gode fif er i velkomne dog vil jeg gerne holde dem så oprindelige som muligt.

I får lige et par billeder, skal nok poste flere som projektet skrider frem.

Uden frontskum

Kondensatorerne kan meget vel være ok selv om de er 30 år gamle, det er jo ikke frisk fisk. Hvis du ændrer dimensionering, komponenttyper eller værdier ændrer du på højttaleren. Det er fuldstændig bedøvende ligegyldigt hvordan du synes stumperne ser ud, det er alene et spørgsmål om det er de rigtige til opgaven (og det er de iflg. Revox) og iøvrigt ikke er defekte.

Hvis de ikke er fejlbehæftet så hold fingrene væk fra indmaden med mindre du besidder den nødvendige ekspertice og måleudstyr

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ved, ledninger på tykkelse med sytråd og elektrolyt kondensatore i et delefilter, kan gøres bedre. Der er jo heller ingen skade sket ved at prøve, jeg kan altid lodde de originale komponenter i iegn.

Men ellers vil jeg da give dig ret. Bla. derfor holder jeg mig fra spolerne.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 November 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

if it aint broken dont fix it

Jeg har et par Revox BX 4100 højtalere ca. 27 år gamle - jeg har ikke haft grund til at pille ved dem det hele spille upåklageligt!

Det med de interne ledninger - tja prøv men jeg tror ikke det gør det store - enhederne er jo fine men de er ikke lavet af titanium og andre nasa materialer men af pap og gummi for 30 år siden.

Mine BX 4100 spille ret neutralt hvis man kan sige det sådan og de spiller fint med mit revox grej

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

dr. jeep skrev:

Jeg ved, ledninger på tykkelse med sytråd og elektrolyt kondensatore i et delefilter, kan gøres bedre. Der er jo heller ingen skade sket ved at prøve, jeg kan altid lodde de originale komponenter i iegn.

Men ellers vil jeg da give dig ret. Bla. derfor holder jeg mig fra spolerne.

Det samme gælder kondensatorerne, modstandene og kablerne. Filterkomponenter er ikke ideelle størrelser og når du piller ved resonanskredse så skrider helheden. Hvis du har måleudstyr og ønsker at lave et andet filter så gør det men tilfældige udskiftninger er og bliver tilfældige udskiftninger.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 12 November 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Hæy - hvis der er elektrolytkondensatorer og de er udtørrede, så er det da vigtigt at skifte dem.
Helheden på sådan nogle er da nok 'skredet' for længe siden.

DJ JEEP - keep us posted

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2007 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Hæy - hvis der er elektrolytkondensatorer og de er udtørrede, så er det da vigtigt at skifte dem.
Helheden på sådan nogle er da nok 'skredet' for længe siden.

DJ JEEP - keep us posted

Hvorfor skulle de være udtørrede ?

Højttalerne spiller angiveligt fint så et er de næppe.

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2007 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Det er et faktum at elektrolytter udtørrer over tid... M.h.t. lyden så spiller de da fint, de har dog en noget glas-agtig øvre mellemtone og diskant hvilket kunne være sjovt at se om man kunne kurere med lidt nye komponenter. Bliver det noget møg kan jeg jo bare sætte de gamle i igen og ingen skade er sket udover at jeg måske er blevet lidt klogere.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 November 2007 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

prøv med et stykke toiletpapir foran mellemtonen - evt. kun et enkelt lag og se om glas lyden forsvinder - det skulle eftersigende være duelundvidenskab - men jeg er meget forsigtig med at videbringe ting han skulle have sagt da der er folk som har kendt ham på disse tråde og ikke alt hvad jeg læser andre steder er rigtigt - men duelund eller ej - så afhjælper sådan et tyndt lag eller to hvisse ulyde
hvis du har mulighed for at gå tilbage og finde et prospekt på dem vil der sikkert stå hvad de prøvede at lave for en højtaler - monitor - allround - bassstærk bla. bla. - det kan måske give dig et "clue" om mellemtone opfører sig som tiltænkt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes