Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 13:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Sansui AU 999 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 November 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Så kunne jeg ikke dy mig længere
Selvom jeg er total flad oven på en gang influenza og efterfølgende messe måtte jeg have min Sansui AU 999 sat til - Spiller nu Gerry Muligans fyldige baritonsax så det er en fryd.
Seansmiller har spurgt til hvordan den lyder i forhold til AU 555 - der må jeg i en lettere omskrivning citere den nu afdøde Abu Laban  "AU555 + moms"  og så enda lidt til  og lidt mere til og endnu mere
Den har krop og sjæl og passer bedre til mine Tannoys end QUAD 510 monoblokkene og Luxman L58A - sidstnævnte som jeg har matchende tuner til beholder jeg af visuelle årsager men jeg tror nok at QUAD'erne bliver solgt - ikke fordi de fejler noget - tværtimod - de er ret cool og kan trække en hver højtaler fra 2 ohm til 80 ohm og yder samme bundsolide 135 watt uanset belastning - men de bliver nok overflødige i mit hyggelige vintage univers. Måske beholder jeg Quad'erne som trækkraft til en hjemmebyg sag hvor jeg ikke kan få impedansen op på 8 ohm - 4 paralelkoblede 15 tommer basser - who knows
Det kan være at jeg ikke kan blæse ydervæggen omkuld men selv ved ret høj styrker lyder AU 999 skønt ... Hold op hvor er det pragtfuld at få en near Mint forstærker der er tæt på 40 år gammel som bare spiller som en drøm!
Alle tone kontroller er på defeat - der er bare grammofonen ind i mm indgangen (den har ikke en MC indgang) - og vinyl lyder her i huset stadig en kende bedre end CD -
Er der nogen herinde der holder af den lidt varme runde og fyldige lyd som var karakteristisk for forstærkere fra ca. 1965-1975 og skulle I falde over en AU 999 så køb den - I bliver ikke skuffede

Nu har jeg ikke tid til at skrive - skal lige lytte lidt mere inden det er god nat

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Nu har følgende været igennem: Gerry Mulligan - John Coltrane - Patricia Barber - Jack Johnson - Norah Jones - Miles Davis og Madelaine Pereuax . alle med en herlig vellyd AU 999 er måske ikke den kønneste forstærker - den ser lidt kedelig ud - men den lyder sku godt!

Her lidt billeder (fra nettet)

AU-999の画像

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 November 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Flot flot.

Ja det er imponerende at sådan en gammel sag bare spiller så englene fryder sig.

Tillyk'!

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 November 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Til lykke r-l-b,

Den Sansui 999 er fantastisk (at se på). Sansui'er 'lyder' godt selv når de er slukkede!

Det var jo Sansui der for ca. 4 år siden fik min vintage hifi-feber til at bryde ud. En lille 4-kanals receiver, som havde spillet et kontor op et års tid, fangede pludselig min interesse. Internettet var benzin på bålet, og inden jeg fik set mig om havde jeg et par flotte Sansui højttalere (sp-2500) og en AU-9900 forstærker. Nu er jeg vist ved at tynde ud i Sansui samlingen, som bare er vokset og vokset.

Og apropos Krenzlers flotte nærbillede. Min Sansui Eight (a sleeping monster!) har samme feature, som ses her: for- og effektforstærker skilles ad, når højttaler vælgere drejes helt med uret.

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 November 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Nu er jeg vist ved at tynde ud i Sansui samlingen, som bare er vokset og vokset.

Jamen sig endelig til hvis du har noget spændende du vil af med... :)

Er forresten lige ved at lave en handel med en Sansui 4000...-ser også lige så godt ud som den spiller!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Min første rigtige forstærker var en Sansui - før det havde jeg i 74/75 købt en Pioneer SX434 (2 x 15 watt) receiver - da min audio interesse blev genfanget for et par år siden var det pga et stykke musik jeg hørte og ikke på grund af noget grej, men jeg blev ret hurtigt fokuseret på at gennemleve nogle af da tidens audio drømme - Revox - Quad - Thorens  - JBL - Pioneer etc.

Det blev dog hurtigt klart for mig dig jeg fandt den lille Sansui AU 555 A - at det var den lyd jeg holder af - bare med lidt flere hestekræfter. Jeg troede en overgang at det var en 555 A der var min første men det var AU 666 med separat bas-, mid- og diskanttonekontrol for højre og venstre kanal.

Jeg tror det var den sidste forstærker Sansui producerede med "dyrets" tal men derudover er jeg ved at få overbevist mig selv om at AU 555A'eren rent faktisk lyder bedre end  AU 666 gjorde.

Nå, nu er det altså blevet Revox på den ene etage og Sansui, Garrard og Tannoy på den anden og så et problem med dels Luxman L58 A og T50 som jeg ikke kan få mig til at skille mig af med - ligesom jeg synes at Pioneer halvmonster receiveren SX980 er så flot at den bør gemmes.

Det er noget værre noget men der skal ryddes ud i det - Sansui'en lyder engle skønt og modsat luxman l 58 som blev varm som en stegepande selvom jeg kun brugte den som preamp -  bliver Sansuien kun håndlunken.

Sansui formåede i det hele taget længe at holde en rå men diskret designstil som sammen med den gode lyde døde ud som 70erne nærmede sig sin afslutning - snøft

Det er fedt at have et apparat der er fra 1970 uden en ridse - uden knas i kontakter - og som bare formidler musikken fra vinylen på en gennemmusikalsk måde -

Der er næppe nogen der vil kalde den analytisk eller en formidler af autoritær stram bas - til gengæld tror jeg de fleste vil finde glæde ved mange timers lytning og sjælefred.

Et sidste ord - jeg slår oftere og oftere over til mono - jeg har sjælden tid til at sidde i  "the sweet spot" - og der opstår nogle gange nogle meget formfuldendte lydbilleder ved mono - Krenzler sendte på et tidspunkt et link til en rør-japaner der havde en enkelt hjørnehøjtalere i sin bar med mono lyd - egentlig kan jeg godt forstå ham et stykke hen af vejen - måske især fordi mange af de fede gamle jazz plader fra slut 50erne var så over-stereofiserede at det lyder som "stereo-testen" på stereoider - hvis i kan huske den de gode 70erne hvor det var magtpåliggende for Danmarks Radio at teste danskernes stereo modtagelse og så vidt jeg husker også om sidtet var i fase elller ej - nå - han - japaneren altså - spillede vist nok også en del monoplader men jeg mangler stadig og få min mono SPU - så der går nok lidt endnu.

Jeg har endnu ikke hørt klassisk musik på Sansuien - har hørt lidt cder men lyden er klart bedst når den kommer fra Denon 110eren på SME 3012 og Garrard'en - og det kan jo være at netop Sansui'ens stille dybe ro er god til at tøjle Denon 110eren som jo ikke har det bedste ry bland audiofile men som i mine øre er en feeed jazz pickup.

Det blev lidt længere end jeg havde regnet med - men smilet er stadigt bredt - og glæden ved musikken og ved Sansuien er stor - jeg tror at jeg vil vove at sætte John Coltranes ikke ukomplicerede " A love Supreme" på (i vinyl) og nyde at han kan udfordre mine sanser maksimalt selv 40 år efter at dette musikalske mesterværk blev skrevet - derfor tak for nu - jeg vender frygteligt tilbage med mere Sansui AU 999 lovprisning

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 November 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

r-l-b....-det er skøntmed lidt frisk fra fad filosofi at læse :) Ved ikk hvad det er men bare det at man kan være fæles om en interresse der kan give så megen glæde er SÅ fedt!

Er der forresten nogen der ved hvad der blev af de to 999'ere der var til salg på dba.dk?? Eller måske har nummeret på gutten eller noget?

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Sendt: 21 November 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

De blev solgt i søndags.... der blev overbudt

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

he he - eller hvad det hedder - Luxman L58 A er lige kommet på igen istedet for Sansui AU 999eren - og hvorfor så det - smed lige noget funk på henholdsvist CDen (svensk danske Groove Factor) og på pladespilleren (Stevie Wonder "I Wish") og fyrede den af ret højt og det lød ikke godt. Slet ikke
Jeg tror ikke der er noget galt med hverken AU 999eren eller mine højtalere men jeg havde nok brugt ret lang tid på at afstemme duelundhornene til Luxman/quad lyden (ja det tage lang tid "en tot vat- på med enhederne, - af med enhederne, og en lille tot vat mere - på med enhederne og af med dem igen og lid mere mastic etc etc.)
Det korte og det lange er at når der kommer så meget grooove bas på så bliver det mudret med Sansuien og den måde dueleund er stoppet - så jeg må prøve Sansuien på andre højtalere før jeg endeligt tager stilling til den - men den spillede fandemig godt ved kvart styrke.

pq: har du haft mudder bas med din AU 9900 og Jealvox hornene ?

ps. jeg skal nok vende tilbage med mere Sansui lovprisning som lovet i mit forrige indlæg - det bliver nok bare i et andet setup

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 21 November 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
...
pq: har du haft mudder bas med din AU 9900 og Jealvox hornene ?
...

Hej r-l-b,

Jeg har faktisk kun kortvarigt prøvet au-9900eren og Jealvox-hornene sammen. Det var vist ikke godt. Bassen var ikke problemet. Det var vist toppen, der var 'for meget'. Sådan husker jeg det i alt fald. Jürgensen, der 'opfandt' Jealvox-hornene brugte selv en stor Sansui receiver (Eight deluxe), og da jeg har en Eight på min konto,r burde jeg en dag prøve det match også - det kommer nok!

Siden har jeg parret Jealvoxerne først med en lille el84 Braun forstærker (ja, dem har jeg altså to af nu) og siden med den min 1960 Philips rørforstærker og det det gamle bon-mot "rør og horn passer sammen" passede i alt fald her.

Au-9900eren driver et par (sværtdrevne)  Acoustic  Research AR-6 (og det er et perfekt match) og til tider et par (legendariske) Scandyna/Dynaco A-25 bl.a. når hele familien ser film med vintage Scandyna 5.1 lyd (baghøjtalerne er A-10).

Peter Q (der fandt et par 1970er Isophon hbs-30/8 i dag: det er dem med tre 5'' basser!)

www.vintagehifi.dk

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

Peter Q (der fandt et par 1970er Isophon hbs-30/8 i dag: det er dem med tre 5'' basser!)

dem vil vi gerne høre mere om

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 21 November 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
pqrannes skrev:

dem vil vi gerne høre mere om

Det vil jeg sgu også.

De er er uden tvivl Isophons "Hifi-köning", men det er lidt mystisk for de har ikke metalfront som de Isophoner hsb 30/8 jeg finder på nettet, men stoffront med Isophon logo.

Og for at gøre det mere mystisk: bag på den ene står der så Isophon HSB 30/8 mens der på den anden står "Wharfedale super Linton" - jeg har et par 4-vejs Wharfedele Linton 2 nede i stuen - dem har de ikke noget til fælles med!

Min dygtige søn August har haft dem begge skruet op, og de har begge 3 (runde) basenheder og en (oval) diskant/mellemtone enhed. Og enhederne ligner mere Isophon- end Wharfedal-enheder.

Lige nu spilles de bare op af en 2x2 watt Philips Single End rørforstærker (min datter sover i rummet ved siden af!), men der er vist vintage potentiale i de Isophoner! Det lyder i alt fald interessant og godt.'

Godnat!

Peter Q

www.vintagehifi.dk

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

hvad er det i grunden for et billed i din avatar Peter Q ?

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 22 November 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
hvad er det i grunden for et billed i din avatar Peter Q ?

Jeg har fotoet hængende her i mit hifi-rum. Det forestiller en indianerhøvding, der sidder foran en gammeldags tragtgrammofonoptager. Bagpå billedet står der: “2/24/1916 – Smithsonian Institute – Washington, DC: Mountain chief of the Blackfoot Indians in full tribal uniform seated infront of grammaphone singing war songs. An unindified female attendant (L) operates the grammaphone”.

Det var en gave fra en ven, der på et tidspunkt arbejdede på (Gyldendals) Store Encyklopædi. Om billedet kom med i encyklopædien ved jeg ikke.

Det er her i fuld størrelse:

Peter Q,

www.vintagehifi.dk

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

quad 510 rur retur -  så er alt ved det gamle igen - Luxman L58 A som pre - Quad 510'erne  som effekt og Tannooy/duelund som glædes kilde.

Dette skal ikke forståes som en hård dom over Sansui AU 999 - det er bestemt en dejlig forstærker men dens meget varme lyd matchede ikke mine i forvejen ret farvede duelundhorn - så er den ikke længere. (ved lav lyttestyrke var den helt vidundelig - loudness de luxe i fløde og cognacsovs - men derover gik det galt)

Jeg er nu ved at udse mig et ekstra lytterum hvor Sansui AU 999 kommer til at spille sammen med Thorens TD 124/SPU gold og - når jeg finder de rette - et par skønne vintagehøjtalere

Flot høvding PQ - jeg vener tilbage med lignende billede fra central asien fra en ekspedition i slutningen af 1800 tallet

Nedenunder spiller John Coltrane og  Red Garland Trio - lydinstilling ca. 10 minutter over - det kan høres - dog helt uden misløde - katten har i øvrigt lagt sig foran den ene hornudmunding - hans yndlingsposition når der høres god Jazz

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 23 November 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Interessant at au-999 Sansuien blev for 'varm' i lyden til dig. Måske skyldes det at den var en del af den første (Sansui) transistorbestykket forstærker, som måske var indrettet på at lydidealet på det tidspunkt var rørenes varme lyd. Blot gætteri, da jeg ikke kender den eller (eller quad'erne). Jeg har en første gennerations Fisher transistorbestykke receiver og det er måske lidt at det samme.

Det lyder godt med John Coltrane nedenunder. Selv er jeg alene uden børn og frue denne fredag aften og kan ikke rigtig bestemme, hvad slags (rigtigt) højt musik jeg skal høre. Det er i først omgang blevet til en Ellington/Coleman Hawkins vinylskive. Men aftenen er jo lige begyndt. Og dine jazz-plader inspirerer jo!

Peter Q

www.vintagehifi.dk

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tror simpelt hen at sansui han en masse ekstra der hvor hornene i forvejen forstærker og så blev det for meget!

Quad 510erne er en forstærkere som leverer 135 watt i 2 til 80 ohm eller 70 og 100 volt i distribuerede anlæg - den har vist også været brugt som linjeforstærker i store telefonanlæg - de farve ikke meget med men virke som om de kontrollere det hele meget godt
Jeg har fået TD 124 med SPU gold op at køre - desværre endnu uden Jørgen Schou trafoer - men med en ok step up sag. (til den gode og tålmodige indehaver af trafoerne som venter på at jeg skal hente dem - jeg lover jeg snart kommer - har haft travlt og en meget ustabil auto voiture - )

De eneste to plader jeg lige kunne finde 2. eks af. som samtidig var til at holde ud at lytte til (og som ikke var klassisk  var diamond Life med SADE.

Head to head eller hvad det hedder spillede SPU mere jævnt og hele frekvensskalaen og mere detaljeret end denon 110 på garraden uden at være bølle aggressiv i sine detaljer som denon'en kan være i toppen med en lidt tyndere bas.

Når det er sagt tror jeg stadig jeg helst vil høre Miles Davis, John Coltrane, Duke Ellington, Oscar Peterson, Gerry Mulligan og Chet Baker og alle mine andre Jazz Favoritter på Denon/Garrard kombinationen - det giver mere drive - jazzzz drive

Jeg har en lang arbejdslørdag som heldigvis er koncentreret til det rum hvor Duelund og de to pladespillere huserer så der skal høres nogle "missa'er"  startende med Mozarts "Solemnis" på SPU/TD124

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 November 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 15 December 2007 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

r-l-b:

Har du egentlig testet AU-999 som pre (istedet for Lux) sammen med 510'erne?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Hej Krenzler
nej jeg har ikke prøvet de som pre - jeg synes den skal bruges hel - hved ikke hvorfor men sådn har jeg det bare - jeg skal bare finde de rigtige højtalere frem

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes