Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Fødder til B6W DM6? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 December 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Hej...er der nogen, der tilfældigvis ligger inde med originale fødder til et sæt B&W DM6 højttalere? Jeg har højttalerne...og de spiller fantastisk, men de ville være smukkere med fødder. Der er sådan lidt gravid høne over den

Kan man kun linke til billeder, der ligger på en server? Kan man ikke uploade billeder?

Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 December 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hi,

Jeg ligger desværre ikke inde med et par ben til dine fascinerende B&W højttalere.

Men da det generelt er svært at finde passende ben til vintage højttalere, vil jeg 'kapre' din tråd en smule og komme med et forslag som jeg i al beskeden ikke selv er kommet på, men har fundet på nettet.

Det kan være du kan bruge det, det kan være at andre lader sig inspirere af det.

Idéen går ud på at tage i Ikea og købe 2x4 stk køkkenbordben og sætte (skrue eller klistre alt efter behov) dem under dine vintage højttalere.

For at se, hvordan det tager sig ud, har jeg sat to sæt ben under et par vintage højttalere, som jeg har stående. Det ser sådan her ud:

Tættere på ser det sådan ud:

På de sidste billede kan man se, at jeg har fæstnet benene med bare én skrue i hvert ben-beslag. Det holder fint.

Benene kan stilles i højden ved at man drejer dem ift. det stykke de er monteret på kabinetterne med. Disse ben er den lange af to modeller, og jeg husker det som om, at prisen var en 60-70 kr. sættet (4 stk.).

Hvordan det lydmæssige kvaliteter i benene er, skal være usagt. Der er jeg ikke nået til (endnu).

Bare en tosset idé, som dur her omkring!

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke det vil passe til DM6'eren, da den helst skal "læne" sig lidt tilbage, men det ser sgu meget godt ud til dine højttalere på billedet 

Thomas

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par originale fødder til DM6 - og et par DM6.

Den står helt lodret, ikke tilbagelænet.

TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Hej Boman
ok...så må det være mit eget personlige synsbedrag jeg huskede det bare sådan...ærgerligt at du ikke bare har fødderne...dem ku' jeg nemlig godt bruge.

Thomas

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 December 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har et par dm7 stående i stuen. De står på den originale rørfod. Synes egentlig ikke foden er specielt slot, men den har en evne til at forsvinde, så man egentlig ikke ser den. Tror noget lignende ville passe godt til dm6. (Ikke ligner hinanden, men alligevel. Det er i hvert fald en nem og billig fod at lave.) Der er lidt billeder her
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hej
Kender godt dm7'eren...jeg har også et sæt af dem...med samme rørfod...sidder og lytter på dem nu faktisk :) dejlig lyd
Mine DM6'ere har nogle glimerende gummifødder, men jeg synes bare den ser så godt ud med de originale "pingvinfødder"...selvom det nok er naivt at tro at nogen lige ligger inde med dem...men man har jo lov at håbe :)- Jeg har også overvejet om man kunne lave nogle fødder magen til originalerne ud fra diverse billeder, måske få dem bukket i en eller anden art metal der kan bære dem...de vejer ca 35kg pr. stk.
Jeg kan i øvrigt ikke blive enig med mig selv om det er dm6'eren eller dm7'eren der lyder bedst. Hvilken forstærker har du til dine dm7'ere? Jeg har selv en luxman R1120

...det 'rør' på sig...

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Normalt bruger jeg en cyrus II med psx. Det lyder fantastisk! Har prøvet med min quad 303, men det var desværre ikke rigtigt sagen. Men Cyrus klarer dem  rigtigt godt. Lige pt er cyrus udlånt, og en beocenter 7700 spiller med dem. Beocenter er da meget flot, men godt spiller den nu ikke...
Jeg synes de du skal tage ned til den lokale smed/blikkenslager/hvadharman og spørge om ikke han kan lave et par fødder efter nogle medbragte mål. De plejer at være søde den slags

TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Ja...DM7'eren kræver en del føde for ikke at lyde "tynd", men får de det, så lyder de fantastisk. 

...det 'rør' på sig...

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Lige præcis:-) Hvordan er dm6 i forhold til? Har desværre aldrig lyttet til dem.. Men du har jo alle muligheder for test! 

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 20 December 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Kan sagtens huske DM-6'eren. Her på egenen gik den under kælenavnet  "den lyserøde panter"

Hvad med at lave en ordentlig tegning af dem på baggrund af et par originale fødder og få dem nøjagtigt fremstillet på det lokale smedeværksted mod en kasse "øl" til kaffekassen? - det må da kunne lade sig gøre. Jeg tror, at det med at finde et par originale er "unobtainia".

Her i Herning er vi jævnligt inde over problemer med unobtainia og lader det fremstille - der har ikke været anden udvej.

held og lykke!

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 December 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Kan sagtens huske DM-6'eren. Her på egenen gik den under kælenavnet  "den lyserøde panter"

Hvad med at lave en ordentlig tegning af dem på baggrund af et par originale fødder og få dem nøjagtigt fremstillet på det lokale smedeværksted mod en kasse "øl" til kaffekassen? - det må da kunne lade sig gøre. Jeg tror, at det med at finde et par originale er "unobtainia".

Her i Herning er vi jævnligt inde over problemer med unobtainia og lader det fremstille - der har ikke været anden udvej.

held og lykke!

Freddy

Den "officielle" betegnelse var nu "Den gravide pingvin".

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

De originale er støbt i aluminium, og ikke så nemme at eftergøre.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 21 December 2007 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

jo-jo, men hvis man nu står uden fødder - og gerne vil have et par fødder, som er tro mod det originale udseende og som er stabile- under sine DM-6'ere, så vil sådan et par fødder efter alt at dømme kunne fremstilles i stål. En god metalarbejder/smed, som kan svejse pænt kan helt sikkert lave et par fødder. Det er selvfølgelig vigtigt, at den pågældende har forståelse for akkuratesse osv. ( en god og nøjagtig projektionstegning vil være helt på sin plads)

Derefter ville jeg få fødderne malet pænt - eller evt. få dem "powdercoated" i sort. Vedr fastgørelse til højttalerne, så er jeg ikke i stand til at se, hvordan dette er gjort oprindeligt, men HVIS de er skuet på, så må der vel være nogle gamle skruehuller, som kan bruges?

vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2007 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Lige præcis:-) Hvordan er dm6 i forhold til? Har desværre aldrig lyttet til dem.. Men du har jo alle muligheder for test! 

Ja de skal testes overfor hinanden...jeg har bare ikke haft plads til dm7'eren og dm6'eren ved siden af hinanden i stuen...de er jo ikke helt små dm6'erne, men jeg skal da ha' lyttet mig mere ind på forskellen. En oplagt forskel er dog, at dm6'eren har en dybere og fyldigere bas. Og så kræver de ligeså meget "føde" som dm7'eren for at lyde godt.

...det 'rør' på sig...

TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2007 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

jo-jo, men hvis man nu står uden fødder - og gerne vil have et par fødder, som er tro mod det originale udseende og som er stabile- under sine DM-6'ere, så vil sådan et par fødder efter alt at dømme kunne fremstilles i stål. En god metalarbejder/smed, som kan svejse pænt kan helt sikkert lave et par fødder. Det er selvfølgelig vigtigt, at den pågældende har forståelse for akkuratesse osv. ( en god og nøjagtig projektionstegning vil være helt på sin plads)

Derefter ville jeg få fødderne malet pænt - eller evt. få dem "powdercoated" i sort. Vedr fastgørelse til højttalerne, så er jeg ikke i stand til at se, hvordan dette er gjort oprindeligt, men HVIS de er skuet på, så må der vel være nogle gamle skruehuller, som kan bruges?

vh

Freddy

Ja...det ender nok med at være sådan en løsning, med mindre jeg er usandsynlig heldig at støde på de originale.
Jeg fik faktisk højttalerne forærende for et par år siden af en der solgte dem gennem den blå avis...men han havde fået bygget en hæslig stor kasse af en fod, der gjorde dem en halv gang større og ingen ville købe dem. Så jeg fik dem for at fjerne dem .
Da jeg pillede den hjemmeklampede fod af så jeg at de originale fødder var væk. Men det er nu nogle dejlige højttalere alligevel.

Hvorfor kaldte I den i øvrigt "den lyserøde panter", jeg kan genkende pingvinen i designet, men?

...det 'rør' på sig...

oznerol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 December 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

for at blive i ikea genren

VIKA OLEBY Ben

er 45 cm lange - du kan have et baudvendt og to forudvendt - og så save dem til så det bagerste er lavere så dn hælder lidt - kunne nemt komme til at se fælt 70er retroagtigt ud - de koster kun 35 kr. stk.
De ben PQ har sat på minder meget om orinale ben til de store gamle B&O 5000

TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

oznerol skrev:
for at blive i ikea genren

VIKA OLEBY Ben

er 45 cm lange - du kan have et baudvendt og to forudvendt - og så save dem til så det bagerste er lavere så dn hælder lidt - kunne nemt komme til at se fælt 70er retroagtigt ud - de koster kun 35 kr. stk.
De ben PQ har sat på minder meget om orinale ben til de store gamle B&O 5000

...jeg tror ikke jeg helt har fanget hvordan du mener...kan du ikke uddybe det lidt?

...det 'rør' på sig...

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2008 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Fandt du af en løsning? (Og har du billeder?)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes