Forfatter |
|
Gigant Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gx 635 D. Der er en knap hvor der står.Tape Wide Range Hvis knappen er trykket ind og
Low Noise når knappen er ude.Hvad betyder det på Dansk
|
Til top |
|
|
niklasthedolphi Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 217
|
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo nok et støjreduktionskredsløb når den er ude eller en expander når den er inde.
"dolph"
|
Til top |
|
|
snod Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror snarere, det er en bias-indstilling. På et tidspunkt kom en type bånd (low noise), der for at give mulighed for lavere støj, krævede en anden bias.
Knappen har derfor kun funktion under optagelse. Prøv dig frem til, hvad der lyder bedst.
Lækker båndoptager forresten.
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med dig,
Knappen er EQ altså efterbetoningsindstilling til båndet. Det vil være hørbart ved afspildning.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har vi fået tre forskellige forklaringer nu eller er jeg bare forvirret på et højere plan  ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Har vi fået tre forskellige forklaringer nu eller er jeg bare forvirret på et højere plan ?
|
|
|
Nej vi har 3 forskellige forklaringer, men min er rigtig  .
|
Til top |
|
|
snod Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret, Mercury.
Jeg har gravet HighFidelity nr. 1 fra 1980 frem , hvori GX-635D bliver testet. Knud Søndergaard skriver, at målinger tyder på, at omskifteren kun påvirker EQ under indspilning.
Jeg havde engang en Akai spoleoptager fra ca. samme årgang, og mener at kunne huske, at jeg kun kunne høre forskel på stillingen af omskifteren ved optagelse. Derfor var mit bud bias - jeg undskylder.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
snod skrev:
Du har ret, Mercury.
Jeg har gravet HighFidelity nr. 1 fra 1980 frem , hvori GX-635D bliver testet. Knud Søndergaard skriver, at målinger tyder på, at omskifteren kun påvirker EQ under indspilning.
Jeg havde engang en Akai spoleoptager fra ca. samme årgang, og mener at kunne huske, at jeg kun kunne høre forskel på stillingen af omskifteren ved optagelse. Derfor var mit bud bias - jeg undskylder.
|
|
|
Jeg har sådan en og det er lille ændring i bias altså vedrører det kun indspilning. Hvis man sætter maskinen til at optage uden indgangssignal og skruer så højt op at man kan høre båndsuset kan der høres en ændring i suset når knappen betjenes. Bagefter kan man prøve det samme men kun i afspille funktion. Så sker der ingenting. Det altså en båndtype tilpasning. Jeg har også set efter i diagramme og knappen har kun inflydelse på bias.
mvh
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
snod skrev:
Du har ret, Mercury.
|
|
|
Jeg har sådan en og det er lille ændring i bias altså vedrører det kun indspilning. Hvis man sætter maskinen til at optage uden indgangssignal og skruer så højt op at man kan høre båndsuset kan der høres en ændring i suset når knappen betjenes. Bagefter kan man prøve det samme men kun i afspille funktion. Så sker der ingenting. Det altså en båndtype tilpasning. Jeg har også set efter i diagramme og knappen har kun inflydelse på bias.
mvh
|
|
|
Andet ville også være sært da afspillekorrektionen er standardiseret, efter NAB eller CCIR eksempelvis.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmmmm.
Det undrer mig bare at se en spolemaskine med Bias justering eftersom de eneste bånd jeg husker hvor formagnetiseringen skulle ændres var efter IEC eller NAB standarderne.
Andre spolebåndoptagerproducenter jeg har haft maskiner fra; Tandberg, Teac, Nagra, Lyrec, Sony, B&O, Ferrograph, Uher, Revox, Studer etc. etc.; har ikke haft denne mulighed for brug af low-noise tape og dermed har de glimret med deres fravær af bias justeringer.....................undtagen den nævnte IEC/NAB standard.
Men jeg tror da selvfølgelig på Jeres research af denne maskine.
Men denne feature må have været en døgnflue i sin tid.
"dolph"
|
Til top |
|
|
Gigant Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for svarene.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Hmmmmm.
Det undrer mig bare at se en spolemaskine med Bias justering eftersom de eneste bånd jeg husker hvor formagnetiseringen skulle ændres var efter IEC eller NAB standarderne.
Andre spolebåndoptagerproducenter jeg har haft maskiner fra; Tandberg, Teac, Nagra, Lyrec, Sony, B&O, Ferrograph, Uher, Revox, Studer etc. etc.; har ikke haft denne mulighed for brug af low-noise tape og dermed har de glimret med deres fravær af bias justeringer.....................undtagen den nævnte IEC/NAB standard.
"dolph"
|
|
|
IEC og Nab standardene er for for-/efterbetoning, ikke formagnetiseringen
Alle de Teacmaskiner jag har haft, og de 2 jeg stadig har, har 2 preindstillede bias værdier (high eller normal rec.bias) og det havde de fleste japanermaskiner. Normomskifteren (efterbetoning) på Revox er kun afspilledelen. Nagra har/havde alle justeringsmuligheder umiddelbart tilgængelige men biasjusteringen er jo en lille kærvting (til værkstedsbrug)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 Januar 2008 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
niklasthedolphi skrev:
Hmmmmm.
"dolph"
|
|
|
IEC og Nab standardene er for for-/efterbetoning, ikke formagnetiseringen
Alle de Teacmaskiner jag har haft, og de 2 jeg stadig har, har 2 preindstillede bias værdier (high eller normal rec.bias) og det havde de fleste japanermaskiner. Normomskifteren (efterbetoning) på Revox er kun afspilledelen. Nagra har/havde alle justeringsmuligheder umiddelbart tilgængelige men biasjusteringen er jo en lille kærvting (til værkstedsbrug) |
|
|
Du har jo så ganske ret, Bjørn. Min hukommelse spiller mig et puds. Det findes på mange maskiner. Og på min nuværende Lyrec har jeg da også adgang til Bias justering. "dolph"
|
Til top |
|
|
mikkelbreiler Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Du har jo så ganske ret, Bjørn.Min hukommelse spiller mig et puds.Det findes på mange maskiner.Og på min nuværende Lyrec har jeg da også adgang til Bias justering."dolph" |
|
|
Det er min opfattelse at maskine henvendt til brug i de små hjem ikke havde mange muligheder for at vælge båndtype og det ikke gav mening at betale en tekniker til at optimere båndoptageren til en bestemt båndtype. De flest samlinger af bånd i private hjem indeholder ret forskellige båndtyper.
Det omvendte gør sig gældende i den professionelle verden hvor båndmaskiner enten har BIAS og EQ indstilling som kan nås udefra (dvs uden brug af synderligt specielt værktøj) eller findes inden i. Det man gør når man skaffe sig sådan en til sit studie er at man bestemmre hvilken båndtype man vil bruge med denne og justerer til den.
Da mange studier således benytter samme båndtype og køber (købte) ind i mængder som vil få en hjemmeamatør til at smile bredt, så var der ikke meget behov for knapper til forvalg af enkelte typer.
Midt imellem disse to verdener er der det semi-professioneller miljø hvor enthusiasten køber sig en bedre båndoptager med lidt flere features or hvor hobby musikeren også er med.
Til disse er der således muligheden for at benytte en båndvalgs indstilling til en bestemt type som denne indstilling således er justeret til, og en anden til at benytte lejlighedsvise andre typer.
Spolebåndoptagere har aldrig kunnet få de fleste af de gode ting ved cassettebåndenes valgmuligheder når det angår valg af båndtype. Idet man til sidst på alle cassette maskiner kunne få automatisk valg af cassettebånd og for mange af dem også en meget god lyd når maskinen ellers blev benyttet med typen som fabrikken havde justeret efter.
Enthusiaster med forkærlighed forbestemte båndtyper ville således justerere efter dem. Medens andre (for ikke at sige langt de fleste) var tilfredse med et automatisk forvalg (efter den gængse opfattelse at så var den ged barberet).
Idag er det således sjovt at finde båndoptagere hvor TYPE III findes enten som automatisk valgt eller som manuelt valg.
I visse spoolebåndeoptageres dokumentation står der hvordan man indstiller båndvælgere til en bestemt type bånd - som fandtes i handlen på det tidspunkt hvor maskinen blev introduceret.
Er man meget pernittengryn, så indstiller man båndoptageren manuelt til sine favorit bånd og finder ud af om man vil forsøge sig med brugte gamle bånd eller vil ofre det som nye koster.
Spolebånd laves skam stadigt. De koster bare kassen. Det er ikke noget nyt de har altid været dyre. men forskellen fra starten af 80erne hvor hifi blade stadigt viste annoncer med priser på de gængse af disse samt cassettebånd viser at priserne er stort set de samme som dengang. Og blot med den store forskel at cassettebånd er lige så sjældne nu som spolebånd var ved at blive det netop da.
Med internettets fremkomst og udbredelse er det dog muligt at skaffe en lind strøm af den samme båndtype, når behovet viser sig. Entne den samme eller en som er i samme klasse, og som fordrer ganske lidt justering.
Dog har jeg ikke set automatik båndtilpasning på spolebåndoptagere som man har set det på selv mindre kostbare båndoptagere siden midt 90erne. Cassettebånd er for mig en rimelig løsning hvis omkostningen ved spolebånd ikke er til alle situationer kan en god cassette gøre omtrent lige så stor glæde og nytte for mig. Det er heller ikke svært at finde rimelige eksemplarer af både spole- og cassettebåndoptagere med features såsom 3 hoveder, mulighed for mere end een båndvalgindstilling og en rimelig kvalitet ved optage og afspilning.
-Mikkel
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 863
|
Sendt: 03 April 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen her der har lidt brugerkendskab til Akai GX-747 ? 
Har et spørgsmål omkring båndstrammerne..
|
Til top |
|
|
audioareal Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej . Jeg har kun gx635d men mener de minder om 747 hvad var dit spørgsmål????mvh thomas
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 863
|
Sendt: 12 Juli 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
audioareal < tak for "invitationen", men 747 er siden indlægget blevet solgt til en rumæner !
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
øh: hvorfor er "niklasthedolphi" blevet udelukket fra forum igen ? Det er da irreterende at han bliver smidt ud, han ved da noget om bånd?!
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
audioareal Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej 2-mas , det var en skam den ville jeg da godt ha købt ,hvis jeg bare havde vist du ville sælge. mvh
|
Til top |
|
|