Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|

< ="text/">setImgWidth();
 < ="text/">setImgWidth();
 < ="text/">setImgWidth();  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den sad på en stof beklædt plade der nok har hørt til en gammel rørradio den har en kakelit kegle - tror jeg - i midten - og er nok en coax sag da der er til tre ledninger mag på - jeg tror ikke det bare er en fuldtone med diskantspreder
any one ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det sådan en gættekonkurrence hvor man kan vinde noget?  Mit bud er, da-daaa. Nej, først begrundelserne. Magneten er af ringtypen, og det er alnico. Så har den den sjove spreder i midten, bakelit lyder sandsynligt. Jeg kan ikke se om den er skruet fast eller ej. Den fastskruet model lyder som en tysk ide, (det kan jeg se nede i stuen  ) Men den kan selvfølgelig godt bevæge sig frit hvis den er skruet på spideren inderst. Det ville være rart at kunne se om der var en spider ekstra til den store papirmembran. Der mangler et billed der, men jeg gætte den eneste spider er den inderste. 3 tilslutninger, det betyder at der skal en kondensator eller transformator til diskantdelen. Det er til at finde ud af, men altså en coaxial enhed. Trekanten på toppen af magneten, samt de runde huller i chassiet er typisk tidlig ........ Så er kantophænget meget "smalt". Det, og bakalitten, betyder at det er en ældre model. Tyskerne var ikke meget for coax ideen, men den fastskruet membran på en diskant var de vældig glade for. Så altså en tysk højttaler med inspiration udefra. Mit gæt er så en højttaler fra German Philips GmbH, fra sidst i 30'erne. Og jeg vil gætte på der er en diameter på 21,5 cm (Måling Maestro, tak) Så bliver det spændende om det er mig der kan vinde noget  F.eks næste gode fund fra den r-l-b'ske genbrugsplads. Dét kan nemlig kun blive spændende  Edit: Bakelit dimsen kan også bare være en spreder, men man kan da måle og se om der er to svingspoler. Jeg tvivler på at sådan kan give brugbar diskant, men de havde nogle sjove ideer dengang.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet - Det var ikke en konkurrence, men du må godt få højtalerenheden Jeg har transformatoren hvor der sidder en kondensator loddet på Jeg lægger den på køl til den dag du kommer forbi til en "duelundlytter" og en kop kaffe eller singlemalt (your choice) Målet passer nok meget godt - og den er i står kontrast til mit andet fund - en 18" stageline bass
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ligner ubetinget et Philips fuldtone enhed. Whizzleren (som de senere Philips fuldtoner kom både med og uden) skulle medvirke til at gøre toppen klarere. En fin senere enhed som den attraktive 9710 har også (tit) en sådan whizzler cone:  Umiddelbart kan jeg ikke forstille mig mere end et sæt viklinger i højttaleren. En ældre 800 ohms philips enhed - som i øvrigt også er skruet sammen med tre bolte og en trekantet plade - som jeg har liggende, har også tre ledninger på uden at der er mere end et sæt viklinger af den grund. Peter Q.
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Very close - jeg må finde en vintage ting til dig PQ når nu bakkelitkeglehøjtaleren er bortlovet til mellemhjulet
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Very close - jeg må finde en vintage ting til dig PQ når nu bakkelitkeglehøjtaleren er bortlovet til mellemhjulet
|
|
|
Hej r-l-b, Det går fint sådan, jeg har vintage nok (men snupper vel et par genbrugsbutikker i eftermiddag alligevel på vej gennem Randers - så er I advaret der! -og æren er nok for mig!  PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Mellemhjulet - Det var ikke en konkurrence, men du må godt få højtalerenheden
Jeg har transformatoren hvor der sidder en kondensator loddet på
Jeg lægger den på køl til den dag du kommer forbi til en "duelundlytter" og en kop kaffe eller singlemalt (your choice)
Målet passer nok meget godt - og den er i står kontrast til mit andet fund - en 18" stageline bass
|
|
|
He, he, der må være gode fund for tiden på genbrugspladsen siden du er så gavmild  Bakelit dimsen er en spreder. Så det er ikke en coax. Bakelit keglen fungere heller ikke som en whizzer som på de senere Phillips fuldtoner som 9710. En whizzer har forbindelse til spideren, det har keglen ikke. Grundet mine smagsløg må jeg desvære sige nej tak til de tilbudste stimulanser, men der er nogle ting jeg gerne vil undersøge på enheden. Nu er jeg jo for nyligt gået fra en mellemtone fra 1955 til en fra 1951, (selv min ægteviv brugte kun ca. 2 sekunder på at konstatere at den lød bedre). Så en pre 1950 enhed gør mig noget nysgerrig. Selvom et stereosæt af den slags sikkert er meget besværligt at få samlet.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Egentligt er pladsen lidt sløv for tiden men jeg har bare en gavmild natur  var stereo opfundet den gang i 1930erne? En mono pickup, en hjørneplaceret hornhøjtalere og en lille rørfidus på 4 watt - Krenzler postede på et tidspunkt et link til en Japaner der havde en bar - han havde kun mono plader og en hjørneplaceret højtaler og folk fra hele japan kom for at høre hans set up .-) Jeg har pakket den ned i en kasse og holder øje med om der skulle dukke en tvilling op
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Egentligt er pladsen lidt sl�v for tiden men jeg har bare en gavmild natur
var stereo opfundet den gang i 1930erne?
En mono pickup, en hj�rneplaceret hornh�jtalere og en lille r�rfidus p� 4 watt - Krenzler postede p� et tidspunkt et link til en Japaner der havde en bar - han havde kun mono plader og en hj�rneplaceret h�jtaler og folk fra hele japan kom for at h�re hans set up .-)
Jeg har pakket den ned i en kasse og holder �je med om der skulle dukke en tvilling op
|
|
|
Stereo blev patenteret i 1935: Stereo
Blumlein developed his ideas on what he called 'binaural sound', now known as stereo, during this same period.
In early 1931, Blumlein and his wife were at a local cinema. The
sound reproduction systems of the early 'talkies' invariably only had a
single set of speakers - which could lead to the somewhat disconcerting
effect of the actor being on one side of the screen whilst his voice
appeared to come from the other. Blumlein declared to his wife that he
had found a way to make the sound 'follow' the actor across the screen.
The genesis of these ideas is uncertain, but he explained them to
Isaac Shoenberg in the late summer of 1931. His earliest notes on the
subject are dated 25 September 1931, and his patent had the headline
"Improvements in and relating to Sound-transmission, Sound-recording
and Sound-reproducing systems". Application date was Dec. 14, 1931, No.
34,657/31, complete left: Nov. 10, 1932, and complete accepted: June
14, 1933 as British patent No. 394325. http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Blumlein De f�rste kommercielle indspilninger kom i 1953, men der findes en optagelse af et symfoniorkester foretaget i Tyskland under 2. verdenskrig. Om der findes endnu tidligere optagelser ved jeg ikke. Nogle tragtgrammofon optagelser blev foretaget med flere tragte og grammofoner i gang samtidig, hvis der nu skulle g� noget galt. Har man udgaver fra flere af tragtgrammofonerne, vil man nok kunne lave en slags stereoversion, ved at afspille monopladerne i hver sin kanal, har jeg l�st mig til. Japaneren hedder Sakuma. http://www10.big.or.jp/~dh/Bare pak i kasser, jeg har en st. car..............  Edit: Samme Blumlein fik ogs� patent p� det der hedder et "Long Tail Pair". "Ultra-Linear" koblingen som David Hafler gjorde kendt, blev i England kaldt "Blumlein" koblingen, og han ogs� havde et patent der ved jeg ikke, men han havde beskrevet det lang tid f�r Hafler, faktisk var han d�d lang tid f�r Haflers artikel dukkede op i starten af 50'erne. Mere om Blumlein og stereo her. Der findes åbenbart nogle film fra 1935 i stereo: http://www.doramusic.com/Stereo.htm
|
Til top |
|
|
Trond Kjetil Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det finnes flere som bare lytter i mono. Brian C. som er aktiv på Lenco-Lovers lytter også bare i mono med en stor hjørneplassert høyttaler. Det er vel en tanke om at stereo kompliserer lydbildet på en måte som er med å forstyrre opplevelsen. Ofte høres for eksempel et piano ut som om det fyller hele rommet i stereo, eller man "sitter inni" flygelet, og vi kan vel strengt tatt klandre producerne under opptak for det, men likevel. Så jeg skjønner faktisk de som lytter i mono godt, jeg ;)
__________________ Vennlig hilsen
Trond Kjetil
Administrerer Norsk HifiPedia og Norsk Hififorum
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey r-l-b, jeg har sørme sådan en liggende, sender du ik' din over til mig? hva' ska' du ha'? rødvin?
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det var sgu en gammel sag.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
hey r-l-b, jeg har sørme sådan en liggende, sender du ik' din over til mig?
hva' ska' du ha'? rødvin? 
|
|
|
Nu har jo lovet min til mellemhjulet - hvis vi begge giver en hver til ham så har han et sæt og bliver lykkelig  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm, vi kan jo køre denne lille leg videre  jeg leder nemlig efter en anden mystisk enhed. ta'r lige nogle billeder, hold on ....
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
enheden stammer fra en HMV combo første billede viser enheden fra bagsiden! det vil sige at magneten sidder foran enheden. bagved ses kabinettet andet billede er forfra, tredie billede er fra siden og til sidst r-l-b'en  er der nogen der kender denne underlige enhed? måske også en philips?
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med din mystiske enhed - og den er mystisk! Men finder jeg en, skal jeg tænke på dig. Philips enheden, du holder på dit sidste billede, svarer til en jeg har liggende, nemlig en 9748A, hvor 'A' står for 800 ohm. Der står tilsyneladende ikke 'A' på din men har du målt dens modstand? Peter Q. __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
lidt flere billeder .. HMV'ens front monterede magnet  r-l-b'en fra siden. den ser ikke ud til helt at have samme magnet størrelse, som den du har fundet?  og så en fra fronten med den chassis monterede cone. der er også tre monterings huller i den
|
Til top |
|
|