Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2025 | 02:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Akai spolebåndoptager (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
serwal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået fat i en AKAI GX-625 spolebåndoptager, er der nogen der har erfaringer med sådan en. Den har et problem når den er kold så virker den ene kanal ikke (Kun lidt lyd) ved afspilling, når så den har været tændt i 10-15 min. så er den ok.Der skulle vel ikke være nogen der ligger inde med en servicemanual til den. Den spiller og optager ganske godt (når den virker).

Jeg har ellers ikke ville røre ved akai spoleoptagere , havde en GX-635 sikke noget bras .

Jeg har kun akaien fordi jeg har en masse bånd som er indspillet 4 spors, jeg har kun 2 spors maskiner foruden akaien. 

Til top Vis serwal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af serwal

Gigant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Nå hvorfor er GX 635 noget bras.Dem har jeg da haft nogle stykker af og kun haft gode erfaringer med. Så den 625 må da være noget bras da den er i stykker.
Til top Vis Gigant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gigant

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

>Akaien er noget bras hvis du åbner op for dens flotte ydre og ser det blik der er inden i 

Gigant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Skulle revox så være beder de har ikke engang autorevese og så er de ikke en gang pæne

Og når man så flytter en revox skal man passe på hvor hårdt man sætter den på grund af alle disse potmetere der sider i sådan en dævl, nemme at slå ud af kurs.

Og så høre man kun så er min revox til reparation hos en hvis Villadsen.

Man behøver jo heller ikke at nedgøre andres hifi Hvis man selv er tilfris Vel.

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest er Autoreverse ikke en garanti for kvalitet. Snarere omvendt. Autoreverse skaber mekanisk ustabilitet i tonehovedbro og/eller løbeværk.

Man kan sagtens trives godt med en Akai spole maskine.
Den har nogle meget slidstærke tonehoveder.

Men det er et fabrikat der kun har produceret maskiner med sigte på konsumvaremarkedet.

Sammenligner man med Studer, Otari, Lyrec, Nagra, Stellavox og andre maskiner lavet til det professionelle marked, så vil man kunne se tydelig forskel den mekaniske opbygning og i mange tilfælde også den elektriske opbygning som man sjældent ser som modulopbygget i konsumvaremaskiner.

Når man ofte hører at der er Revox til reperation er det måske fordi Revos er en af de mest udbredte spolemaskiner og fordi næsten alle der oplever problemer med en Revox maskine retter blikket mod Villadsen, da han står opført som autoriseret service sted på Revox' oficielle hjemmeside.
har en person en Akai med problemer har man mange muligheder for at sende den på værksted men knap så mange muligheder for at skaffe reservedele.

Uanset hvilken spolebåndoptager man vælger (over et vist klasseværelseniveau) så har man en lydkilde med langt større potentiale for reproduktion af musik i et kvalitetsniveau som ingen andre lydkilder kan hamle op med.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Gigant skrev:

Skulle revox så være beder de har ikke engang autorevese og så er de ikke en gang pæne

Og når man så flytter en revox skal man passe på hvor hårdt man sætter den på grund af alle disse potmetere der sider i sådan en dævl, nemme at slå ud af kurs.

Og så høre man kun så er min revox til reparation hos en hvis Villadsen.

Man behøver jo heller ikke at nedgøre andres hifi Hvis man selv er tilfris Vel.

Dels handler denne tråd ikke om andres grej som vi så nedgøre - men konkret om at nogle Akai maskiner er en forfærdlig gang bras under  Bemærk  et ellers flot ydre.

Så vi er altså ikke ude efter dig eller din maskine og vi er som sådan heller ikke ude på at få Revox til at stå som gudernes svar på spolebånd.

Revox bruger fx ikke de bedste komponenter - fordi de var lavet til alligevel at blive serviceret professionelt (studer i hvert fald - og så smittede det af på Revox )

Grunden til at nogle af os har en del hos villadsen er at vi har en del og at vi ønsker at det hele tiden lever op til den bedste ydelse - Med 2 stk. B77, 5 A77, en B710 og en A710 alene på båndsiden vil det jo være naturligt at jeg altid sørger for at den gode mand på Odden har noget at bestille

Jeg vil give Dolph ret i at autoreverse m.m. ikke er med til at øge stabliliteten og derfor er jeg glad for at mine maskiner ikke har det. At det ligesom automatiske pladespillere er komfortabelt er en anden sag -

Gigant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Ja ok men hovedsagen er at man er tilfreds med det man har ikke.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

serwal skrev:

Jeg har fået fat i en AKAI GX-625 spolebåndoptager, er der nogen der har erfaringer med sådan en. Den har et problem når den er kold så virker den ene kanal ikke (Kun lidt lyd) ved afspilling, når så den har været tændt i 10-15 min. så er den ok.Der skulle vel ikke være nogen der ligger inde med en servicemanual til den. Den spiller og optager ganske godt (når den virker).

Jeg har ellers ikke ville røre ved akai spoleoptagere , havde en GX-635 sikke noget bras .

Jeg har kun akaien fordi jeg har en masse bånd som er indspillet 4 spors, jeg har kun 2 spors maskiner foruden akaien. 

Hovedsagen er at man prøver at hjælpe manden her - og giver sit besyv med synspunkter og erfaringer med AKAI-spolemaskiner (GX-625). evt. supplerre med servicemanual el. lign.

Nogle kan godt lide Akai - nogle kan ikke - og vi har alle vore grunde!

Vh

Freddy 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

serwal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Undskyld, hvis jeg nedgjorde AKAI spolebåndoptagere, den jeg har fået fat i gx-625 er fra 1980 altså 27 år gammel , den spiller fortrinligt når den er varm , nem at betjene, pæn at se på og det er da meget godt klaret af sådan en gammel maskine.

Her kommer så minuset, når man åbner den ligner den en nettobutik i myldretiden, et roderi uden lige, den er ikke til at finde rundt i.

nok om det , er der nogen der ligger inde med en servicemanual til den som man evt. kunne låne/kopiere eller købe.

Mvh. Søren.

Ps. nu skal den være tændt ca. 1 time før den virker i begge kanaler. 

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 05 Marts 2008 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Det her har du jo nok prøvet da det er obligatorisk, men det handler om tape-source omskifteren samt rec play omskifteren. Disse skal altid renses da de kan afbryde signalerne. Hvis det ikke hjælper er det igang med generator og oscilloscope for at se hvor signalerne strander.

Edit; jeg glemte der er seperate ind og afspille hoveder så der er nok ingen rec-play omskifter.

Ps. jeg er til både Akai ,Revox ,Tandberg ,Technics mm. Alle har sine fordele og ulemper, ingen er perfekt men de har alle charme.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

serwal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået at vide at det kan muligvis være noget der hedder en kold lodning. Iøvrigt har jeg fået fat i en servicemanual over nettet.

Tak for de gode råd. Mvh. Søren

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

serwal skrev:

Jeg har fået at vide at det kan muligvis være noget der hedder en kold lodning. Iøvrigt har jeg fået fat i en servicemanual over nettet.

kolde lodnigner er noget skidt

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Det her har du jo nok prøvet da det er obligatorisk, men det handler om tape-source omskifteren samt rec play omskifteren. Disse skal altid renses da de kan afbryde signalerne. Hvis det ikke hjælper er det igang med generator og oscilloscope for at se hvor signalerne strander.

Edit; jeg glemte der er seperate ind og afspille hoveder så der er nok ingen rec-play omskifter.

Der er en "source/tape" omskifter istedet

Ps. jeg er til både Akai ,Revox ,Tandberg ,Technics mm. Alle har sine fordele og ulemper, ingen er perfekt men de har alle charme.

mvh

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
serwal skrev:

kolde lodnigner er noget skidt

En større gennemlodning er ind imellem nødvendigt på gamle apparater, et nærstudium af loddesiden på printpladerne er en god ide men det kan også være en komponentfejl, eller en blanding af de nævnte fænomener

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
tube mania skrev:

Der er en "source/tape" omskifter istedet

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes