Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 03:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Historiske basreflekshøjttalere fra 1937 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Så er der nogle historiske højttalere til salg på Ebay, sælger hævder de er de første "basrefleks" højttalere, ellere rettere højttalere med porte. Fabrikanten "Jensen" lavede det basprincip der senere blev kendt under navnet "Onken", altså samme princip for bassen som den herhjemme velkendte "den med ægget" fra F3 lyd. (R-L-B finder nok et sæt på containerpladsen i løbet af ugen.................)

Jeg har en fotokopi af et byggehæfter fra starten af halvtredserne med Jensen enheder, hvor der er vist forskellige tegninger til disse kabinetter, meget sjovt.

Jeg får kopieret billeder og tekst fra auktionen ind her i løbet af et par dage, synes det ville være sjovt at have stående her.

Gætter på de kan levere en hel hæderlig bas.

Måske er der nogle her der byder

http://cgi.ebay.de/pair-Jensen-V-18-Western-TA-4181-1937-Onk en-field-coil_W0QQitemZ180223121876QQihZ008QQcategoryZ50597Q QssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

This auction is for the most significant pair of high fidelity loudspeakers ever offered on eBay. While all of the Hartsfield, Iconic and Tannoy auctions are fun to watch, those loudspeakers are quite common when compared to this pair. If you have never seen nor heard of them, there is good reason. Very few were produced and even fewer remain today. They were the first bass reflex cabinets ever offered to the public when they were introduced back in 1937. Production lasted one year. In addition to being the original "Onken" cabinet, they are the foundation for all of the ported boxes ever made.

Hugh Knowles, chief engineer at Jensen, and formerly of McMurdo-Silver, is credited with coming up with this groundbreaking design. Intended for use with McMurdo-Silver’s Masterpiece V radio receiver, the cabinets included an 18" full range Jensen field coil driver. This driver was essentially the same as the Western Electric TA-4181 and the Jensen V-18, M-18, etc. It used a special cone and a 4 ohm voice coil to allow HF extension well above the average 18" woofer. The advertised frequency response was 30 Hz to 9 KHz. An available option was twin 16 ohm Jensen Q8-P permanent magnet tweeters to extend the range above 15KHz. (It should be noted that Jensen marketed the Q8-P as a high frequency driver while the field coil Q4 used by EH Scott was marketed as a midrange driver.) The secret to the bass extension was a rear panel with 4 cutouts (ports); one at each corner. The four openings were to be equal in size but the opening on the lower right was sized larger. The power supply added the additional blocking at this location to make all 4 more or less the same size. It was the first radio cabinet designed taking into account the rear wave. Until then, cabinet design ignored the inherent cancelling effect of the rear wave. It was introduced in January 1937 during the production of the Masterpiece V; some V models have the "magic" rear panel, others do not.

The resulting sound is absolutely amazing. I generally use them with 10W 6B4G amps to great effect. They have a large, effortless presentation and the tweeters play well above my hearing limit. They have wonderful speed, especially considering the size of the cones. The sound quality is at the upper levels of what one might expect

This particular pair started as a Masterpiece V (1937) and a Masterpiece VI (1938). The VI has the back panel and the V does not. Both have the optional twin Jensen Q tweeters. Both cabinets are quite sound, especially in light of their age. They are in the condition as pictured; fair condition but structurally sound and restoreable. The color and finish do not match. It is probable, but not certain, that the finish of the V cabinet was stripped before I got it. McMurdo-Silver advertisements declare using black walnut for their cabinets so both may be the same underneath the finishes. Also included is a damaged but original piece of grill cloth in the event that the new owner wants to duplicate it. Both woofers have repairs to their cones but both cones are authentic, with original 4 ohm voice coils. The pedestal on the VI driver has some surface rust. The handle and pedestals are easily removed if one wants to paint or powder coat. The frames and magnet covers are cast aluminum so have no rust. The cast frame on the VI woofer is cracked at the lower left (viewed from the rear). It has been that way for a long time without affecting performance. I have included pics that show all damage. The field coils of the woofers were used as chokes in their respective power supplies and require different voltages for operation. This hasn’t been an issue – I use individual Kepco BHK regulated power supplies to energize the coils to the proper 24 watts. The supplies are not included but will be made available to the high bidder. Required voltages are: 125V @ .190A and 95V @ .250A. All 4 tweeters are original and excellent. The crossover network was originally a 1 or 2 uF paper cap located within the loudspeaker stand. These were dried out and removed long ago. I use 1 uF oil types and a pot currently. I have some NIB Jensen rheostats from the 30’s or 40’s that will be included to allow the new owner to make a more authentic network.

Local pickup is always welcome. I cannot quote any shipping charges until there is a winning destination. My best estimate is that I will have two crates of about 150 pounds each. Please check locally for what it may cost to get the two boxes from Richmond, VA 23222 USA to the destination. They will probably need to be airfreighted to any international locations but ground delivery can be arranged to US addresses. A packing charge of $150 for time and materials will be added to the total. This will defray some of the cost of making wooden shipping crates.

I do not accept Paypal. Most other payment forms are fine. This item, like many items on eBay, is subject to prior sale. The reserve price is below historic prices for pairs of Jensen 18" drivers.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 11 Marts 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Super indlæg mellemhjulet

"Onken" har jeg ikke fundet endnu men du har nok ret - give mig en uge eller to

Jeg ville gerne have dem men han tager ikke pay-pal

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

"Onken" har jeg ikke fundet endnu men du har nok ret - give mig en uge eller to

Snup den her med når du alligevel er afsted på containerpladsen. Dampradioer fra Amerika, er altså bare lidt større. Man kunne også få dem med en trætop omkring radioen. Jeg kommer og høre den når du finder den

18" bas i deres dampradioer.............., nogle gange må det sgu´være sjovt at være amerikaner, suuuk. ( Jeg har kun en 12" i mine højttalere, piv )

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Marts 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Stilles den op af en væg, kan krydset godt gøre det ud for en port. Man kan vel så rykke den lidt frem og tilbage, og tune bassen. Så her blev tunedem opfundet, tag den Linn.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Marts 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Så sgu da osse  Hvordan kommer jeg videre med mit liv efter dette???
Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Marts 2008 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

nydelig sag, men basrefleks? 
Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Marts 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Super cool højttaler, er alt jeg har at sige til den. Den er da lidt anderledes end det man ser idag.

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

sismofyt skrev:

Du har da ret, men det er lidt derhenad. Man bruger noget bagsideudstråling til at forstærke bassen med, men det er ikke på samme måde tunet til et lige så præcist område.

Man kan se nogle moderne "eksploderet kig" tegninger her, hvis man er mere nysgerrig. Iøvrigt en fiks konstruktion.

http://www.decware.com/newsite/mainmenu.htm?/newsite/Pro12.h tm&intro

Man kan egentlig også undre sig over hvilket programmateriale de havde dengang, som krævede en 18" bas? Nå, de holdt jo også fester dengang efter "De brølende 20'ere", hvor musikken skulle overdøve de larmende fulderikker..............

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Marts 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Problemmet ved den auktion er at varen ikke er autentisk,

Selve bagpladen er af en nyerte dato end selve kassen,

læg også mærke til at listerne som holder bagpladen klart har mindste patina    

Der er virkelig fra tid til anden meget fup og fidus på EBay

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Marts 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Fantastisk historie.

Og når man som jeg - tilsyneladende - bevæger sig hifi-mæssigt, bagud, kan man nu se, at man kan risikere at ende i 1937!

Wau, wau, vintage!

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Er der iøvrigt nogle der ved hvorfra ordet "dampradio" egentlig stammer? Man bruger samme udtryk på tysk, meeen?

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 Marts 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

"Navnet "dampradio" var et almindeligt udtryk, da Danmarks Radio blev etableret i begyndelsen af 20´erne.
Opfindelsen af radioapparatet og udviklingen af telekommunikation var indledningen til den nye elektroniske tidsalder og afslutningen på den mekaniske tid, hvor dampmaskinen var af central betydning.

Da Danmarks Radio - eller Statsradiofonien som var den korrekte betegnelse - var på pionerstadiet anvendte man ordet "dampradioen" som et udtryk for indledningen til denne nye tidsalder."

jf. http://www.roskilde.dampradio.dk --> "historien"

Det er ikke ordets komplette etymologi, men vel en start!

Peter Q.

www.vintagehifi.dk

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

"Navnet "dampradio" var et almindeligt udtryk, da Danmarks Radio blev etableret i begyndelsen af 20�erne.
Opfindelsen af radioapparatet og udviklingen af telekommunikation var indledningen til den nye elektroniske tidsalder og afslutningen p� den mekaniske tid, hvor dampmaskinen var af central betydning.

Da Danmarks Radio - eller Statsradiofonien som var den korrekte betegnelse - var p� pionerstadiet anvendte man ordet "dampradioen" som et udtryk for indledningen til denne nye tidsalder."

jf. http://www.roskilde.dampradio.dk --> "historien"

Det er ikke ordets komplette etymologi, men vel en start!

Peter Q.

Tja, det er nok arvet fra det store udland, begrebet "steam radio" findes da også på engelsk...............Hvorfor lærte jeg ikke noget om det i skolen???

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Marts 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

anyway, så ser den dælme funky ud med enheden ovenpå kassen  men den lyder garanteret ikke specielt godt  
Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2008 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

sismofyt skrev:
anyway, så ser den dælme funky ud med enheden ovenpå kassen  men den lyder garanteret ikke specielt godt  

jeg er helt sikker på at "mellemhjule"t ville kunne få dem til at lyde godt i en slags openbaffel konstruktion sammen med en bakkelit diskant fra 1927 når bare viljen er der !!

Vi ved jo godt at den eneste udvikling der har været på højtalerområdet siden den blev opfundet har været inden for de sidste 15 år - hvor det vel og mærke er gået stærkt ned ad bakke  - ingen nævn ingen glemt

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
sismofyt skrev:
anyway, s� ser den d�lme funky ud med enheden ovenp� kassen  men den lyder garanteret ikke specielt godt  

jeg er helt sikker p� at "mellemhjule"t ville kunne f� dem til at lyde godt i en slags openbaffel konstruktion sammen med en bakkelit diskant fra 1927 n�r bare viljen er der !!

Vi ved jo godt at den eneste udvikling der har v�ret p� h�jtaleromr�det siden den blev opfundet har v�ret inden for de sidste 15 �r - hvor det vel og m�rke er g�et st�rkt ned ad bakke  - ingen n�vn ingen glemt

Nej det er sikkert noget l**t, men jeg ville da af ren historisk interesse da gerne have hørt dem. Jeg er iøvrigt sikker på pgrannes og r-l-b gerne ville med den udflugt

Om jeg får hørt en bakelit diskant fra 1927 ved jeg ikke, foreløbig er jeg kun nået til 1952 på diskant område. Men jeg har jo den Phillips på lager hos r-l-b, samt en enhed fra 1939 på vej, men det er så mellemtoner. Underlig hobby den her.....................

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 14 Marts 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
...
Nej det er sikkert noget l**t, men jeg ville da af ren historisk interesse da gerne have hørt dem. Jeg er iøvrigt sikker på pgrannes og r-l-b gerne ville med den udflugt
...

Min rejsetaske er pakket! Stopper vi ved alle genbrugsbutikker på vejen?

Peter Q.

www.vintagehifi.dk

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
sismofyt skrev:

Du har da ret, men det er lidt derhenad. Man bruger noget bagsideudstråling til at forstærke bassen med, men det er ikke på samme måde tunet til et lige så præcist område.

Man kan se nogle moderne "eksploderet kig" tegninger her, hvis man er mere nysgerrig. Iøvrigt en fiks konstruktion.

http://www.decware.com/newsite/mainmenu.htm?/newsite/Pro12.h tm&intro

Man kan egentlig også undre sig over hvilket programmateriale de havde dengang, som krævede en 18" bas? Nå, de holdt jo også fester dengang efter "De brølende 20'ere", hvor musikken skulle overdøve de larmende fulderikker..............

Du skal nok se den som en 18" bredbåndsenhed med en passende følsømhed til datidens begrænsede forstærkereffekt

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg blev overbudt med ca. 44.500 kr

Jeg må på udflugt til r-l-b's genbrugsplads i påsken, der er jo mange der bruge fridagene til lidt forårsoprydning, så man kan da håbe på nogle rige dansk-amerikanere har lidt af den slags stående til oprydning

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2008 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
Nå, jeg blev overbudt med ca. 44.500 kr

Jeg må på udflugt til r-l-b's genbrugsplads i påsken, der er jo mange der bruge fridagene til lidt forårsoprydning, så man kan da håbe på nogle rige dansk-amerikanere har lidt af den slags stående til oprydning

langfredag og påskedag er der lukket! - men jeg fylder bare mere i dine kasser med enheder hvis der skulle dukke noget op - dog, fylder dit fjernlager mere end to paller må jeg overveje en kvm lagerleje pris

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes