| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps - jeg har sådan en 505'er, som led en kummerlig tilværelse inden den kom hjem "til far" - trængte alvorligt til en nænsom hånd og en opfrisker. Det er den koksgrå/sorte udgave. Farven på sidepanelerne var lidt træt og blevet lidt ekstra grålig over årene og jeg er bange for, at der er begrænset at gøre - bortset fra en god rengøring.
Jeg afmonterede panelerne - lagde dem i en mild sæbevandsopløsning og vaskede dem med ikke for hårdt et tryk. Så kom fedtet af. Dernæst var det nikotinens tur. her brugte jeg "glas-klar". Man kan få mange slags "glas-klar" i handelen, hvis hvis du skal bruge det til nikotin-afrensning, så skal der være ammoniak eller ammonium i. (ikke at forveksle med anionske tensider). Dette gør kål på nikotin og andet smuds, som ikke går så nemt af i sæbeopløsningen.
Efter aftørring vil overfladen stå ren, men måske en anelse "tør" i betrækket. Hvis man skal gøre noget ved det, så kan man enten polere med en skånsom polish, som styrker farven, men desværre også polerer, så overfladen kán komme til at fremstå med en ekstra "shine", som ikke er original.
Så fra mig kan der kun være dette valg - måske ligger andre inde med columbusægget, som både styrker farven og efterlader overfladen fuldstændig, som den var født. Det skal lige bemærkes, at nogle plastmaterialer simpelthen bliver "trætte" at se på gennem årene og dette er en naturlig proces.
Vh
Freddy
|