Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Radford sc 22 forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Piano58
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 03 April 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Min gamle og stabile Radford forstærker trænger til et nyt potentiometer i bas kontrollen.

Problemet er så at den har en værdi på 1mega ohm,dette er tilsyneladende ikke så lige til at skaffe hvis det samtidig skal være en en aceptabel kvalitet.Det fremgår ikke om den er logeristisk opbygget etc.Findes der nogen her på kanalen der ved hvor den kan købes eller måske har en hel anden løsning ?

Til top Vis Piano58's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Piano58

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 April 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Måske et oveflødigt spørgsmål, men har du prøvet at rense det helt i bund - på den rigtige måde.

Jeg har en Marantz 7 forforstærker (rør), som også havde et ualmindelig dårligt potentiometer (balance-stereo) - flere forsøg var gjort, heribland en total adskillelse af potentiometret 2 gange og rensning. Dette hjalp ikke, der var stadig "grønne mænd" i det. Så powerrensede jeg det med rensespray uden smøremiddel - masserede det rigeligt - lod det fordampe - derefter tilførte jeg nyt rensemiddel MED smøremiddel - og...voila - endelig. Nu virker det fuldstændig som nyt og uden ballade af nogen art.

Hvis du ikke allerede HAR prøvet at gå hele vejen, så skulle du næsten gøre det, nu da du allerede har "dødsdømt" det.

venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Piano58
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Det lyder som et godt forslag,nu ved jeg hvad weekenden skal bruges til-har dog lidt skepsis for om

det kan lade sig samle igen,du mener ikke at kulbanerne kan være slidt helt ned efter 43 år ?

mvh

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Det er slet ikke sikkert, at kulbanerne er slidte - der er måske bare en del snavs og støv derinde, som skal fjernes.

Du kunne jo prøve at rense på ovennævnte måde - uden at skille potentiometret ad. Altså masser af smørelsesløs spray  helt ind i potmetret - massér 50 gange frem of tilbage i potmetrets fulde vandring. Dernæst lad det fordampe (en dag) Dernæst giv den en omgang rens m. smøremiddel - Massér en masse gange i fulde vandring og lad dette "sætte sig " nogle timer. Tænd og håb!!

Adskillelse er en større ting, som kræver en sikker hånd og systematisk fremgang. Det kan godt lade sig gøre at samle igen, men man skal være omhyggelig. Hvis du skal til det, så meld dig lige igen - så kan jeg måske guide dig, hvis det ikke er et helt åndsvagt potmeter.

Vh

Freddy

Piano58
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2008 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Det smørreløse spray har jeg prøvet ind til flere gange,det virker fint et stykke tid meen så melder støjen sig igen. Jeg vil afprøve dit forslag og "ringer igen når kullet skal på plads"

Tak for hjælpen.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2008 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Ja- men vent lige med adskillelse til du har prøvet med "uden smørelse" + "med smørelse" - processen. Måske ER det nok. Mit fungerede først, da jeg gjorde begge dele efter hinanden. (det var ikke adskillelsen specielt, som gjorde tricket)

Det ville være ret godt med et billede af potmetret, hvis det er muligt. så kan jeg måske se, om det er til at skille ad og samle igen.

Vh

Freddy

Piano58
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hej freddy

Jeg skilte potmetret ad,meget sort arbejde men detsværre ikke noget kul tilbage.

Så jeg invisterede 10.50 kr i et nyt pot,så nu er der da bas igen.

Venlig hilsen

Bjarne

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarne!

Well - ok! Så er du da kommet videre. Nu da det var en Radford, så havde jeg sådan lidt i tankerne, at potmetret skulle bevares for næsten enhver pris, da Radford'en så ville være original osv. Men har du fundet et passende erstatningspotentiometer, så er det vel ok - - - spiller det som det skal nu??

Vh

Freddy

Piano58
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Hej freddy

Ja! nu spiller den igen og det lyder indtilvidere godt nok.

Det med at bevare tingene originalt stiller jeg mig nok lidt skeptisk over for.jeg har over de sidste 5-6 år skiftet ladelytter .kondensatore osv ,og den lyder med tyk streg under,meget bedre

jeg har dog gemt så meget som muligt af det gamle for alle evt.

Mvh

Bjarne

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes