Forfatter |
|
Andersdj Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 01 August 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folks
Jeg har været så heldig at arve et stk. Beomaster 901 med et par Beovox s30 til. Men men men..
Der er "støj" i venstre output. Fordeler jeg lyden mere over på højre højtaler, bliver støjen betydeligt højere, men bliver svag igen når den er fordelt helt over på højre. 
Da jeg ikke selv er særlig teknisk, vil jeg gerne have lidt hjælp. Ved ikke hvor glad jeg er for de 500,- bananer den lokale radioreperatør skulle have - er det noget jeg kan lave selv?
Sig til hvis i skal vide mere. På forhånd tak. __________________ Cheers
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 02 August 2008 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er lidt svær
hvis det er støj som i "knas/knirten" når du bevæger balanceknappen er det måske kun pot-metret der skal renses - og der koster en flaske rensespray ca. 60 kr.
Er det en permanent støj / brummen er det nok noget en teknikker skal se på
Du skal selvfølgelig tjekke at det er noget der kommer både når du spille pladespiller, radio og andre kilder - byt oom på højtalere ledningerne så du kan tjekke at "problemet" flytter med etc. således at du på kryds og tværs udelukker at det ikke er i kablerne mellem dine aparater der er noget galt
En løs ledning i en tonearm på en pladspiller kan brumme fælt
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 02 August 2008 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sansynligvis potentiometre og omskiftere der skal renses. Tag radioen fra og pil bunden og toppladen af. Pust al løst støv ud af apparatet eller brug evt. forsigtigt en støvsuger. Rens derefter alle omskiftere og potentiometre med kontaktrens. Kontaktrens købes på spraydåse hos radio eller elektronikforhandlere. Der sprøjtes lidt kontaktrens ind i omskifteren/potentiometret der efterfølgende betjenes nogle gange.
Der kan også vere andet galt, f.eks. en transistor eller en elektrolyt der støjer, men i de fleste tilfælde vil ovennævnte behandling hjælpe.
|
Til top |
|
|
Andersdj Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene.
Det er permanent brummen/summen som både er der ved FM, phono, tape mv. Jeg ved det er venstre output, da jeg har prøvet at bytte højtalerne/ledningerne, derfor ikke noget med dem at gøre.
Det mærkelige er at hvis jeg bevæger balanceknappen over nul til højre side, så bliver brummen betydeligt forstærket, og bevæger jeg det alt hvad den kan mod højre bliver det svagt igen. På hele venstre side af nul er det den samme støjstyrke.
Noget tyder på det er elektronikken så. Right? men vil prøve at rense den. __________________ Cheers
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brummeri kan vel nok - som Stanley antyder - også komme fra en defekt elektrolytkondensator i strømforsyningen. De sidder der for at udglatte - og hvis det lykkes dårligt eller slet ikke, ja, så har vi brum. Det er jo en gammel svend - ikke at det nødvendigvis betyder det hele, men hvis den også har stået stille i mange år, så er det nok oplagt, at der er noget med disse kondensatorer.
Det er noget for en tekniker....Men det kan laves!!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min standardkur for udstyr i denne aldersklasse, er at checke modstandsværdier på modstande over 10-47k og udskifte alle elektrolytter. Det virker glimrende og holder længe  Man kan selvfølgelig teste lytterne, men de koster så lidt, at man lige så godt kan skifte dem. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
Andersdj Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|