| Forfatter |
|
Obbobo Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 10 August 2008 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle.
Jeg er fuldstændig newbie til denne verden, men vil gerne lave et vintage plade-hjørne i min lejlighed da jeg har fundet en gammel Lenco pladespiller i storskrald og sat den i stand. Jeg kan godt lide plader og den varme 70´er lyd. Så nu mangler jeg en forstærker og nogle højtalere der kan give mig det.
Jeg har ikke tænkt mig at bruge flere tusinde på det, men finde noget sjovt og gammelt på Ebay. Derfor har jeg nogle spørgsmål til eksperterne:
1. Hvordan er det med at købe i USA? Kan man gøre noget noget ved strømstyrken?
2. Jeg har også kigget på den tyske ebay og fundet noget telefunken. Er det godt?
3. Hvilken mærker skal jeg kigge efter hvis jeg kun er på at bruge en tusse eller to? Nu snakker jeg forstærkere.
4. Er det urealistisk at lave noget sjovt hjemmebiks for 1-2 tusinde?
På forhånd tak(hvis der er nogle der svarer)
Venlig hilsen
Bo
|
| Til top |
|
| |
pedebr Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bo.
Jeg ved nøjagtigt, hvad du mener. Jeg selv helt blank og ny. Men jeg fandt en gammel Sony-reciever i gården engang, som jeg for sjov tog ind og satte til anlæget. Jeg blev fuldstændig paf over lyden. Siden lånte jeg den ud og har aldrig fået den tilbage da min kæreste havde et ok anlæg. Nu er jeg gået i gang med at jage efter den slags igen, fordi jeg har fået min egen kælder i min kones og mit hus.
Men de gamle forstærkere koster tilsyeladende ikke ret meget. Prøv at kigge i Sverige på http://www.tradera.com/Hemelektronik-17 eller blot på lauritz.com og i www.dba.dk naturligvis.
Og hvis de er i stykker findes der folk, der sætter den slags i stand så de spiller som nye. Lidt dyrt måske, men alligevel.
Det lader til at være mærker som Marantz og visse japanske mærker man går efter. Alle sammen uden plastik, men bygget solidt af metal og træ. Min - sparsomme - erfaring siger mig, at dem der har vinyl oftest har fede gamle 70'er forstærkere, der lyder overraskende godt.
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan heller ikke helt forstå hvorfor du ikke bare starter herhjemme. dba.dk, qxl.dk, køb/salg/bytte herinde, gulgratis.dk og Lauritz.com er oplagte steder at begynde. Så slipper du også for at bekymre dig om moms og told __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Obbobo Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Tak for de gode råd. Jeg kiggede også lidt på qxl, men blev forblindet af Ebays udvalg. Så nu har jeg i kådhed kommet til at købe to forstærker på den tyske Ebay. Jeg har købt en Kenwood TK 250 og en Fisher RS-1022. Kender ikke nogle af dem, men har på fornemmelsen at de ikke er helt vildt sprøde - men de var heller ikke så dyre og så synes jeg at de er pæne . Så nu venter jeg på dem og vil høre om der er den store forskel.
Mit næste spørgsmål er så:
Hvilken højtalere skal man vælge til sit skrabede vintage-anlæg?
Jeg mener at Kenwood har 2*20 w(hvilken nok er ret lidt) og ved ikke hvad den anden har. Jeg aner ingenting om ohm og w, er som sagt helt ny på banen.
|
| Til top |
|
| |
Qbiq Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 14 August 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med Ebay (us) er at frakt koster mer enn produktet du kjøper :) .. Man blir blind av alle de fine tingene man kan få for en billig $$ men gamle ting liker ikke altid lang frakt, og det koster MASSE $$ å frakte en god 20kg`s receiver hit.. Europa har masse fine ting, og har stort sett 220/240V og "riktig" type tuner :) med mindre du skal ha noe VELDIG spesielt, så "be patient" skattene dukker opp her oxo :) __________________ TDL Monitor TL, Denon PMA-2000r, Squeezebox Duet, Beresford Caiman DAC, NAD 6300M
+ Vintage Setup (Snell/Marantz)
+ AV Setup (Yamaha, Samsung, Energy, Canton)
|
| Til top |
|
| |
Qbiq Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 14 August 2008 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.hifigoteborg.se/Fisher%20RS-1022%20spec.htm
Er det denne du har kjøpt ? spennede :) Gammel Fisher (70`s) kan være veldig bra! du behøver HT som er lette å drive.. gjerne fra søttitallet... Jeg har en Marantz som er ca samme effekt. Den låter -mye- sterkere enn 25 "moderne" watt .. så den kan kanskje tåle mer "HT load" enn du tror.

__________________ TDL Monitor TL, Denon PMA-2000r, Squeezebox Duet, Beresford Caiman DAC, NAD 6300M
+ Vintage Setup (Snell/Marantz)
+ AV Setup (Yamaha, Samsung, Energy, Canton)
|
| Til top |
|
| |
Obbobo Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er netop denne model, bare med træsider. Jeg ville gerne lægge et billede ud, men kan ikke finde ud af det.
Jeg glæder mig til at lytte på den, men jeg mangler bare et par matchende vintage højtalere. Jeg har fundet et par beowox s.30 på genbrug for 30 kr, men har ikke de store forventninger til dem. Så hvis I har nogle forslag til gode vintage højtalere må I endelig sige til!!
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 16 August 2008 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Obbobo Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen. Så er der et billede af Fisher med træsider.
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 16 August 2008 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er rigtig fed, den Fisher - jeg ville gå på jagt efter et par JBL højttalere af samme vintage.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Fisher er nok så meget sagt. Sanyo købte navnet. Der er ikke meget Fisher i den reciever. Ægte Fisher er "rørspiller", men skal man sætte dem i stand koster det spidsen af en jetjager. Ældre japansk fremstillede varer er i øvrigt ikke dårlige i sær sammenlignet med det bras folk i dag køber i supermarkederne. Jeg vil dog sige at f.eks. Tandberg er et super køb (også deres gamle højttalere) som hæver sig langt over datidens japanske konsum produkter.
< =text/>
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
den gang "fisher" var godt mener jeg det hed "the fisher" og var rørbestykket - jeg har ne 101c der venter på restaurering
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| den gang "fisher" var godt mener jeg det hed "the fisher" og var rørbestykket - jeg har ne 101c der venter på restaurering
|
|
|
De sidste rigtige "The Fisher" ting - fra lige før Avary Fisher solgte firmaet - var SS (solid state, altså transistorbestykkede), som f.eks. min The Fisher Receiver 800T:  Jeg får sgu helt lyst til at finde den frem af gemmerne og lytte til den! PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
r-l-b skrev:
| den gang "fisher" var godt mener jeg det hed "the fisher" og var rørbestykket - jeg har ne 101c der venter på restaurering
|
|
|
De sidste rigtige "The Fisher" ting - fra lige før Avary Fisher solgte firmaet - var SS (solid state, altså transistorbestykkede), som f.eks. min The Fisher Receiver 800T:

Jeg får sgu helt lyst til at finde den frem af gemmerne og lytte til den! PQR |
|
|
Avery var en god dreng og medlem af bestyrelsen for New York Philharmonic - hans navn lever evigt pga Avery Fisher Hall, der afløste Carnegie Hall (som ligger der endnu, et helt andet sted) som hjemsted for orkestret i Lincoln Center i New York. Men ja, i de gode gamle dage var The Fisher navnet på produkter med rør, både forstærkere og receivere. __________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |