Forfatter |
|
FlexQ Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 173
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man køber det på et loppemarked :). Nu har jeg fået smurt alle potmetre, og ganske om den ikke virker. Måde langbølge, kortbølge, mellembølge og FM/AM virker :D. Og det bedste af det hele? Den spiller faktisk godt, den har en varm rund lyd, ikke farvet for meget, men den giver den der dejlige 50'er hifilyd. Så nu er den en fast del af mit setup der hjemme, bare til at høre p3 på når jeg står op om morgenen. Så tænder man når man står op, går ud og p***er, og når man er færdig er rørene varmet op, og den kommer langsomt til live. :). Nå, det i jo nok er interesseret i, er billederne, de er desværre taget med min htc 4350 telefon, og det er ikke lige kameraet den er kendt for. Men ikke desto mindre, her er de.  Ja, således ser hun altså ud :). I al sin pompt og pragt.  Her poserer hun fra siden, og man kan se udskæringerne til hendes fremadrettede højtalere, runde og fyldige i lyden, hvis ikke man presser hende for hårdt.  Et super closeup billede af fronten og alle hendes funktioner :). Mere kommer... :P  Dette er så et lille billede af alle de gamle stationer, og så, i midten, til dem der ikke kender det, en signalmåler. Jo mere grøn, jo bedre går signalet igennem, en fiks lille løsning :).  Som billedet siger, bølgeomskifteren :).  Det siger jo lidt sig selv :).  Og her et billede af navnet, min telefon er ikke imponerende, jeg ved det godt :). men det var så det, udseendet på hende er et stort plus, men jeg er virkelig imponeret af lyden, og den er jo lidt svær at poste her på forum :). Men så må i jo nøjedes med billederne :P. Det var alt for mig. /Q
__________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
Indsats uden drømme er bare udmattende.
Det er kombinationen af drømme og indsats der skaber resultater og udvikling.
|
Til top |
|
|
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
For fedt
Som at komme hjem til sine bedsteforældre i gamle dage __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
FlexQ skrev:
Så tænder man når man står op, går ud og p***er, og når man er færdig er rørene varmet op, og den kommer langsomt til live. :)
/Q
|
|
|
En fed radio du har fundet der ...te' løøk med købet. 
Nu er jeg ikke selv ude efter vintage, men man kan være heldig i den brugtbiks ved siden af BurgerKing i Skalborg. Der kan nogle gange være langt imellem, at der er noget elektronik af værdi der ( er desværre ofte noget skrammel ).
|
Til top |
|
|
FlexQ Forum Bruger

|
Sendt: 24 August 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
FlexQ skrev:
Så tænder man når man står op, går ud og p***er, og når man er færdig er rørene varmet op, og den kommer langsomt til live. :)
/Q
|
|
|
En fed radio du har fundet der ...te' løøk med købet. 
Nu er jeg ikke selv ude efter vintage, men man kan være heldig i den brugtbiks ved siden af BurgerKing i Skalborg. Der kan nogle gange være langt imellem, at der er noget elektronik af værdi der ( er desværre ofte noget skrammel ). |
|
|
Det kan jo være man skal kigge der ud :). Jeg er heller ikke den store vintagesamler, men den passede lige godt der på skænken, og jeg manglede en simpel radio, og den klarer jo jobbet fint :). /Q __________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
FlexQ skrev:
Det kan jo være man skal kigge der ud :). Jeg er heller ikke den store vintagesamler, men den passede lige godt der på skænken, og jeg manglede en simpel radio, og den klarer jo jobbet fint :).
/Q
|
|
|
Det er en af de bedre du har fået fat i der ...no doubt. 
|
Til top |
|
|
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fed radio  Har selv en gammel velholdt Herofon fra 1953. Er helt vild med de der udtryk:"bølgelængdeomskifter", "lydspredning: træk i højtaleromskift." Hvad sker der hvis man trækker ?  Og så lige: "Antennetilpasning og kortbølgemikroskop" Hva´dælen er det ?  Med lidt fantasi: Når man ser den forfra har den faktisk to øjne, en næse og en perlerække hvide tænder
__________________ Mvh. Frank K.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
den er skøn - og helt rigtig morgenradio lyder bedst på rør
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med den...det er en fin radio og er en af mine favoritter...jeg har 2 af dem. Mht. dine spørgsmål:
Lydspredning: Når du trækker i knappen kobles højtalerne i modfase (diffus lyd). Kan ikke anbefales.
Antennetilpasning: For udvendig antenne (long wire) drejer man på knappen og stiler efter kraftigste udslag på "øjet"...kun MB, LB.
Kortbølge lup: På kortbølge er det som om stationerne ligger som perler på snor og kan være svære at ramme rigtig. Her kan luppen hjælpe.
Det er en årg. 1959...2 X 4,5W single ended...med en fin følsomhed på HT'erne spiller den med passende stue niveau. Moderne IC baseret stereo-dekoder kan tilpasses til radioen (lidt besværlig).
Min var slem: Skalasnor sprunget...tog3 forsøg inden det lykkedes, FM tuner sad fast, Katode modstande, katode-elektrolytter, udgangsrør..alt skiftet til nyt, 2 tuner rør+1LF rør...nyt, Div elektrolytter, men det var sjovt .
Den bruger 130W ...skala lamperne er 6,3V 300mA...ifald du skal have fat i nogle (her må ikke bruges andet da de indgår i gløde-kredsløbet). Er der lys i alle 3 ? Jeg skruede osse knapperne af og lage dem i lidt opvaske-vand over natten...herefter skrubbede jeg dem med en tandbørste (ikke den jeg selv bruger) så bliver de hvide blanke og flotte.
Jeg har sat et tænd-sluk ur til en af mine...dejligt at blive vækket på den forsigtige måde sådan en starter på istedet for en hylende eller skrigende clock-radio med en iøvrigt ynkelig lyd.
mvh

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
FlexQ Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2008 kl. 07:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tube
Jeg tror faktisk alle 3 er sprunget, da der aldrig er lys i :P.
udover det der kommer fra rørene når den har stået og spillet et par timer :)
__________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2008 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må du skrue en ud (sidder under de små knapper der holder skalaen) og besøge din lokale elektronik-pusher...de kan købes. Nu er det så heldigt at dem der lavede de gamle radioer forud-så at lamperne kunne springe...derfor er der monteret en varme-følsom modstand over hver lampe som gør at radioens gløde-kredsløb stadig holdes indtakt uden lamper.
Specielt og generelt for gamle radioer:
De er for det meste af universal typen...det betyder de kan fungere på både veksel og jævnstrøm....(det havde man dengang). Derfor er der ingen net -transformator i din radio. Det vil sige at afhængig af hvordan du vender net-stikket vil der være fase eller nul på chassiet...så pas på du ikke ender i den elektriske stol. Sluk...tag stikket ud hvis du fjerner bagklædningen.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
FlexQ Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2008 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Så må du skrue en ud (sidder under de små knapper der holder skalaen) og besøge din lokale elektronik-pusher...de kan købes. Nu er det så heldigt at dem der lavede de gamle radioer forud-så at lamperne kunne springe...derfor er der monteret en varme-følsom modstand over hver lampe som gør at radioens gløde-kredsløb stadig holdes indtakt uden lamper.
Specielt og generelt for gamle radioer:
De er for det meste af universal typen...det betyder de kan fungere på både veksel og jævnstrøm....(det havde man dengang). Derfor er der ingen net -transformator i din radio. Det vil sige at afhængig af hvordan du vender net-stikket vil der være fase eller nul på chassiet...så pas på du ikke ender i den elektriske stol. Sluk...tag stikket ud hvis du fjerner bagklædningen.
mvh |
|
|
tak for det Tube :). Det er jo bare klasse-info. Selvom jeg er godt i gang med min udannelse som elektronikfagtekniker, så er det her overhovedet ikke it område, så det er sq rart at nogen som dig kan rådgive. jeg går straks i gang (hmm ... desværre først når jeg har fri) og får dem skiftet. :). /Q __________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
|
Til top |
|
|
StarKnight Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 131
|
Sendt: 26 August 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fantastisk med sådan en herlig "bessemor".
Tillykke med den og hvor er det phedt, både at den virker, men mest, at du synes den er phed
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 26 August 2008 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imponerende flot radio - og rigtig dejligt, at den kan finde berettigelse. Også dejligt med en ejer, som tager sig af den og en solid rådgivning fra "Tubemania"!!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja...og så har vi en ny elektronikmekaniker øh...undskyld elektronikfagtekniker på vej og hvis han gider at sætte sig ind i de gamle radioer's teknik bliver han klædt godt på med modtager-principper (retmodtager,super,dobbeltsuper) som alle stadig anvendes samt masser af højfrekvens teknik og en god portion LF teknik. Hvis man lærer sig alt dette og forstår det til bunds er man blevet dygtig og kan bruges mange steder. At det er gammel teknik skal man ikke lade sig narre af...principperne og matematikken er samme som før, nu og langt ind i fremtiden, kun komponenterne er anderledes.
Det er især levetiden de gamle komponenter udmærker sig ved. En del af dem kan blive over100 år inden de giver op. Selv elektrolytterne kan blive gamle, jeg har nogle 70år gamle som stadig virker. Dog skal der som regel skiftes noget i de gamle apperater...især LF overførings-kondensatorer og enkelte modstande, elektrolytter. Her kan man så øve sig i fejlsøgning på komponent niveau så der kun skiftes den defekte del og ikke en hel masse andet. Det lever jeg af at udføre i praksis på høj-teknologisk sattelit kommunikations-udstyr.
mvh
http://www.radio-electronics.com/info/receivers/superhet/sup erhet.php
http://eceweb.uccs.edu/wickert/scouts/superhet3.html __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
Til top |
|
|
Skobbolop Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 197
|
Sendt: 26 August 2008 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser satme godt ud.. sådan en kunne jeg godt tænke mig, selvom den ser lidt stor ud..
|
Til top |
|
|
FlexQ Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Ja...og s� har vi en ny elektronikmekaniker �h...undskyld elektronikfagtekniker p� vej og hvis han gider at s�tte sig ind i de gamle radioer's teknik bliver han kl�dt godt p� med b�de modtager-principper (retmodtager,super,dobbeltsuper) som alle stadig anvendes samt masser af h�jfrekvens teknik og en god portion LF teknik. Hvis man l�rer sig alt dette og forst�r det til bunds er man blevet dygtig og kan bruges mange steder. At det er gammel teknik skal man ikke lade sig narre af...principperne og matematikken er samme som f�r, nu og langt ind i fremtiden, kun komponenterne er anderledes.
Det er is�r levetiden de gamle komponenter udm�rker sig ved. En del af dem kan blive over100 �r inden de giver op. Selv elektrolytterne kan blive gamle, jeg har nogle 70�r gamle som stadig virker. Dog skal der som regel skiftes noget i de gamle apperater...is�r LF overf�rings-kondensatorer og enkelte modstande, elektrolytter. Her kan man s� �ve sig i fejls�gning p� komponent niveau s� der kun skiftes den defekte del og ikke en hel masse andet. Det lever jeg af at udf�re i praksis p� h�jteknologisk sattelit kommunikations-udstyr.
mvh
http://www.radio-electronics.com/info/receivers/superhet/sup erhet.php
http://eceweb.uccs.edu/wickert/scouts/superhet3.html |
|
|
Jeg er skam meget interesseret i de gamle konstruktioner, men er måske lidt en tøsedreng på området, er glad for min gamle radio, og er sq bange for at det gamle setup går i stykker ved at pille i det. Det er jo ikke på print, men bygget op i en gigantisk fuglerede. udover det her, så arbejder jeg intenst i min fritid på at blive bedre, men har kun været i udannelsen i 1 år nu :P. Meen, man lærer jo hele livet :). tak for rådene tube, jeg vil nok kontakte dig nærmere hvis jeg får mod på at skrue i hende :). Og til jer andre, jeg er også rigtig glad for den, og det kan godt være den ser lidt stor ud, men det er fra dengang hvor en radio var et møbel som man - hmm, havde stående fremme. Så den skal have godt med plads, hvilket man også kan høre, hvis en står i et lille rum, med lidt plads omkring de, så lyder den slet ikke sågodt som i en lidt større stue :). /Q __________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
|
Til top |
|
|
Analog Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
Sendt: 26 August 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|