Forfatter |
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 08 November 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da Jeg har lige erhvervet mig et sæt ELS 57 ville jeg høre, om nogen her ved lidt mere om den eller kan sige hvordan de spiller optimalt. Er der ikke noget med at den har bedst af at have tilsluttet spændning konstant? Jeg har også hørt, at den så at sige, skal lade op over et par dage og at den ikke må tilsluttes kold. Andre erfaringer modtages med kyshånd.
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 08 November 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
TILLYKKE med købet!
Mine første HT var ELS 57, købt for 1. SU rate i 1986. Spillede på dem til 2006.
Ja, de skal altid være tilkoblet. Energiforbruget derved er minimalt. Jeg har kun haft mine slukket ved længerevarende
udlandsrejser.
Spil ikke for højt. For så ses hvide gnister i en lodret stribe midt i HT, og så er der kommet huller i diskantmembranen. De
tåler ca. 20 volt. Jeg ved ikke helt, hvad det svarer til i watt. Nok omkring 20 til 30 watt. Køb evt. en NAD 3020 A eller B.
Den har et watt LED display, der giver dig et godt fingerpeg om hvor meget saft HT får. Og kan fint trække Quaderne uden
problemer. Jeg vil tro du i et ret lille rum (12 -15 kvm.) ikke vil kunne risikere at spille for højt til at brænde enhederne af. I
større rum (over 25 kvm.) skal man nok passe mere på. Jeg har kun brændt gnister 2 gange: 1.: spillede musik inden HT
var helt opladet. Så diskantmembranen var ikke trukket på plads i spændingsfeltet mellem statorpladerne. 2.: havde på
tåbelig anbefaling fra high fidelity købt 250 watt Denon POA 2200 eff. trin, og da jeg en dag spillede en nymodens Cd, hvor
volumenknappen havde været indstillet til en svagt spillende pickup, kom der MANGE gnister i et splitsekund. Jeg har siden
købt nye Quader, for skaden på membranen er permanent. Mine ældste Quader er fra 1958, har ubeskadigede membraner
og spiller glimrende. Der er således tale om kram, der sagtens med fornuftig brug vil kunne holde 50 år mere.
Opstillingen er simpel, og lettere end med almindelige rundstrålende HT. Quaderne sender diskanten ud i en linje ret ud for
midten af HT. Den linje skal ramme dit ve. øre for ve. HT og dit hø. øre for den hø. HT. Dvs. der skal være en komplet toe-
in, og HT hældninge skal justeres ifht. dine siddehøjde. Det lyder måske vanskeligt, men er i virkeligheden nemt, fordi
diskanten er så stråleformet, at man kan høre, om HT rammer plet. Ht er meget pladskrævende. Man spiller på langs i
rektangulære rum. Afstand til sidevæggen behvøver ikke være stor, da det meste af udstrålingen alligevel kun er rettet frem
og tilbage, ikke så meget til siderne. Der skal være god afstand til væggen bag HT. Bedst er det ofte, hvis HT står en
tredjedel inde i rummet fra bagvæggen, og lyttepositionen er ca. to tredjedele fra samme væg. Læg tæppe på gulvet foran
HT, vor at dæmpe den reflektion der kommer derfra.
LAD VÆRE MED AT PILLE GITRE AF! Hvis man først har gjort det, vil man begynde at få prikket huller i
støvbeskyttelsesfolien. Den skal være intakt, for der er intet som højspænding, der kan trække støv til de ædlere HT dele.
Desuden er der omkring 6000 V på nogle af ledningerne på HTs bagside. Desuden er Quaderne ikke konstrueret som dipol.
Med vilje har man dæmpet udstrålingen fra HTs bagside. Fjerner man gitrene, vil HT spille MEGET luftigt og rumligt i store
rum og mindre i mindre rum. Det man efter en tid bliver klar over er, at man faktisk ikke hører rumfornemmelsen
på pladen, men størrelsen af ens eget lytterum. Det kan jo godt blive monotont i længden.
Dine største problemer vil være:
1) at finde den helt rigtige effektforstærker.
2) bassen. Jeg har prøvet både passive og aktive dipole basser (glem alt om rundstrålende subwoofere, dvs. nogen, der er i
et kabinet, det er umuligt at integrere lyden fra Quaderne og den slags woofere). Min erfaring er at Quaderne er så
afslørende, at alle forsøg på at indføre delefiltre giver forringende lydegenskaber. Så min konklusion efter mange år vil
være: glem alt om subwoofere, og brug Quaderne som de er.
Held og lykke, skriv igen hvis noget er uklart eller sp. dukker op.
Mvh Ulrikmm
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 November 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit lange og udførlige svar. Den ene af mine højtalere har ødelagte HT terminaler, så dem er jeg ved at skaffe. Gudskelov stikker ledningerne til terminalerne stadig op ad (højspændningsboksen? ) kassen er fyldt med voks tror jeg. Jeg har lige fået højtalerne og måtte naturligvis lige åbne den for at se om de var intakte- og det er de. Ikke een eneste skade i hverken folie eller gitter. De er også monteret med andre fødder af støbejern. De har dermed en passende lyttehøjde. Jeg ved ikke om det er orginalt men de passer perfekt til hullerne under højtalerne. Kan man iøvrigt se hvor gamle de er på serienummeret?
Venligst
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 08 November 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
HT terminalerne sidder på den brunlakerede transformator, der transformerer forstærkersignalet op. Den er fyldt med
bivoks for at undgå gnistspring. Nede i trafoen sidder nogle modstande, der sammen med kapaciteten i statorne (de er jo en
slags gigantiske pladekondensatorer med luft som dielektrikum) udgør et delefilter med minimal egenlyd. Genialt. Det jeg vil
forslå er at du blot skifter HT terminalen til en lignende lille messingdims med plastisolering. Der er ikke højspænding på
denne del af HT medmindre den er koblet til en forstærker, der spiller.
Ja, et eller andet sted på nettet (linket forsvundet sammne med defekt harddisk) er der en tabel. Jeg har 8 quader i alt. De
ældste, helt originale med bronzefarvede gitre har nummer ca. 250 og 750. Så de er iflg den tabel jeg så fra 1958. De har
en højspændingsforsyning, der er indstøbt i epoxy. De senere modeller har en med bivoks, og kan derfor repareres ved
defekter. Tabellen angav faktisk at det første produktionsår er 1958, så jeg har overvejet om 1957 er året for den første
offentligt præsenterede prototype, og at serieproduktion startede i 1958? Sjovt nok er de gamle quader 5 mm bredere end
alle de andre.
|
Til top |
|
|
Group 5 Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 51
|
Sendt: 09 November 2008 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilykke med dine Quad.
jeg blev selv ejer af et sæt for et måneder siden. Som Ulrikmm skriver, kan du roligt have dem tilsluttet.
Vedr, forstærker. Jeg bruger Quad 33 + 303. Du kan finde et hav af oplysninger på nettet, da de stadig er meget atraktive world wide.
Prøv evt, One thing audio.co.uk. Rigeligt med information & links. Pas godt på de "små" og du vil blive overrasket over hvad de kan yde.
Med venlig hilsen
Larsen
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
Sendt: 09 November 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville et par QuadII være ideelt til ELS 57?Jeg mener de var udviklet til denne højtaler.
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
Til top |
|
|
Group 5 Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 51
|
Sendt: 09 November 2008 kl. 02:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter hvad jeg kal læse på nettet, så er de gamle Quad II et af det bedste valg. De kan sagar fåes som nye.
Larsen
|
Til top |
|
|
doxa300 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 70
|
Sendt: 09 November 2008 kl. 07:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Quad II er det perfekte valg til ESL 57, og for mange referancen for hvordan specielt vokal skal lyde i et HIFI set-up. Men hvis du vil have noget lidt billigere kan jeg varmt anbefale QUad dig at finde et sæt QUAD forstærkere bestående af en 306 effekt (meget fin lille effekt på 2 x 50W) og en 34 forforstærker. Det budre kunne fås for 2-3K. Har selv dette lille fine forstærkersæt.
Jeg har selv "Kun" et par ESL 63 med tilhørende Gradient subber, og er super glade for dem. Jeg benytter mig af QUAD's 606 til 63 erne og 520 til subberne, som forforstærker en QUAD 44.
Held og lyjje med dine "stater" bliver du først hooked på dette pricip, vil du have svært ved ikke at syntes at alm. højtalere lyder som om nogen har hængt en dyne op foran.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 November 2008 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg rep den defekte ELS og startet dem op.
Sikken en mellemtone. Ben Webster prikker dig nærmest på skuldren og strygerne på mine
klassiske skiver er utrolig naturtro og varme at høre på.
Klart noget af den bedste mellemtone jeg nogensinde har hørt.
De får desværre nok ikke lov at stå her særlig længe. Dårlig WAF
De er iøvrigt drevet af en kineseramp med KT 88 rør.
Den klarer sig glimrende i selvskabet.
Venligst
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 09 November 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at lade fruen høre Ben Websters "danny Boy" med lukkede øjne - hvis ikke hun bliver rørt til tårer og tillader at de bliver i stuen har hun et hjerte af sten
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 November 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fruen har talt!
Hun er ellers meget large og forbyder mig sjælent nyt grej.
Med 'de der er fan..' grimme sagde hun
Venligst
r-l-b skrev:
prøv at lade fruen høre Ben Websters "danny Boy" med lukkede øjne - hvis ikke hun bliver rørt til tårer og tillader at de bliver i stuen har hun et hjerte af sten |
|
|
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 12 November 2008 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Fruen har talt!
Hun er ellers meget large og forbyder mig sjælent nyt grej.
Med 'de der er fan..' grimme sagde hun
Venligst
r-l-b skrev:
prøv at lade fruen høre Ben Websters "danny Boy" med lukkede øjne - hvis ikke hun bliver rørt til tårer og tillader at de bliver i stuen har hun et hjerte af sten |
|
|
|
|
|
Nemlig! Ænser hun slet ikke, at du er glad for dem??? Mvh. Niels
|
Til top |
|
|