Forfatter |
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 17 December 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Status pr. 17. januar 2010: der er billeder af mit setup på side 11.Jeg har længe gerne ville lave min egen tråd om mit omfangsrige vintage setup, men det er aldrig blevet til noget. Det gør det vist heller ikke lige nu! Julen står for døren, og jeg er lige ved at gøre klar til at føje mit bidrag til Den store kassettebånd stafet - i morgen bliver det! Jeg skal også have ryddet op i mit vintage hifi-rum, generelt fordi det trænger, specielt fordi min teenagesøn på lørdag skal holde julevideoaften med bl.a. mit Scandyna/Dynaco 5.1 vintage surround setup og 4 andre teenage-drenge. Men det må være på tide i min egen tråd at tage hul på at præsentere, hvad det er jeg i løbet af de sidste 5 år har fået samlet til huse. Og hvad kan være mere aktuelt end at vise, hvad jeg havde med hjem i dag:  Og hvad har vi så her? Vi har (selvfølgelig) en vintage Philips mono rørforstærker med tilhørende højttalere og rørtuner. Modelnumret på forstærkeren er AG9009, og det er en slags bi-ampli forstærker med en dobbeltudgang til hhv. diskanten og bassen. Begge udgange er tilsyneladende bestykket med to el86 rør, hvilket så peger på at der er tale om såkaldte højohms-udgange. Og det er det også. Begge højttalere - den store i møblet (er det mon guldet, en philips 9710 enhed, der sidder i? jeg har ikke tjekket det endnu, men føj, hvor den går flot dybt!) og diskanten i den lille box er 800 ohms enheder. Og hvad er det lige det betyder? Det betyder, at forstærkeren er en OTL (OutputTransformerLess) forstærkere uden udgangstransformatorer - der spilles så at sige direkte på rørene. Det er nu ikke noget nyt for mig, jeg har både en Philips AG9015 stereo forstærker (dog også med transformerudgange på hhv 8/16 ohm) og en stor Philips vintageradio med motoriseret skalaindstilling og faste stationer - fra 1956 (sic!), ægte bi-ampli og OTL udgange. Nuvel, jeg faldt for længe siden for dette setup, og pludseligt var det til salg for en overkommelig pris. Med i prisen var også den tossede lille mono rørtuner (ng5501), som på billedet ligger oven på forstærkeren. Konklusion? I skrivende stund hører jeg Sport på 3eren (gud-forbyde-det, men skalaen går kun til 100, så jeg kan desværre ikke tage P2). Især popmusikken går flot igennem og sikke en vintage-bund! Næste skridt bliver at prøve den med en anden kilde. Derefter kunne man drømme om at slutte en rigtig mono-grammofon til; forstærkeren har hele tre forskellige grammofonindstillinger (riaa, FFRR, og HMV). PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 17 December 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er dælme flot...jeg er helt misundelig. Tillykke med det.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 17 December 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er så heldig
Det er skide flot er der. Du skulle have starten d. 1 dec. og vise noget nyt hver dag __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 17 December 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Det er dælme flot...jeg er helt misundelig. Tillykke med det.
mvh |
|
|
Tak for det. Min driftige teenagesøn kom hjem fra spejder (selvfølgelig) og tog bagsiden af den store box:  og fandt en 9710AM (800 ohm) fuldtone i den dæmpede kasse:  Lykkelig! PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 17 December 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
Du er så heldig
Det er skide flot er der. Du skulle have starten d. 1 dec. og vise noget nyt hver dag  |
|
|
God ide LouBP, Men hvornår skal jeg så vise resten? PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
LouBP skrev:
Du er så heldig
Det er skide flot er der. Du skulle have starten d. 1 dec. og vise noget nyt hver dag  |
|
|
God ide LouBP,Men
hvornår skal jeg så vise resten?PQR |
|
|
Du gør mig grøn a' misundelse. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 18 December 2008 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nu prøve at følge op på LousBPs ide om at vise et billede om dagen, som en anden vintage-julekalender. Jeg ville egentlig gerne vise et billede af min Pioneer RT-909 spolebåndoptager, men kunne jo egentlig ikke, da den på det sidste har være til salg, bl.a. på KSB her på hifi4all.dk. Men ved I hvad? Den er blevet solgt i dag! Så her er et billede:  En eller anden kunne så indvende, at da det ikke længere er min, giver det ikke mening at vise den. Men sådan er der så meget. PQR
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 18 December 2008 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
den var flot PQR håber køber forstår at sætte pris på den :-) Vil det sige at jeg skal låne dig en spolebåndoptager når du skal være med i spolestafetten
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 18 December 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
den var flot PQR håber køber forstår at sætte pris på den :-)
Vil det sige at jeg skal låne dig en spolebåndoptager når du skal være med i spolestafetten 
|
|
|
Ja, du kommer til at sende en Revox til mig. Men jeg er klar til minidiscstafetten! PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
747DK Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 488
|
Sendt: 18 December 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt med denne tråd. jeg er nok ikke den eneste der har været utroligt nysgerrig med dit vintagerum.
afgjort nogle spændene Philips sager.
__________________ Teknikken er midlet ikke målet.
|
Til top |
|
|
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1404
|
Sendt: 18 December 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et rigtig flot billede af din forhenværende Pioneer RT-909. Jeg ønsker mig også en lignende type engang. __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 18 December 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
747DK skrev:
Dejligt med denne tråd. jeg er nok ikke den eneste der har været utroligt nysgerrig med dit vintagerum.
|
|
|
Hej 747DK, Tak for de pæne ord. Når jeg får tyndet lidt ud og får ryddet op, skal jeg nok tage nogle billeder, hvor man ser flere større detaljer fra mit rum. Indtil da må jeg henvise til den ikke helt up-to-date artikel på min 'hjemmeside' (se henvisningen nederst). PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 18 December 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
r-l-b skrev:
Vil det sige at jeg skal låne dig en spolebåndoptager når du skal være med i spolestafetten 
|
|
|
Ja, du kommer til at sende en Revox til mig. Men jeg er klar til minidiscstafetten!
PQR
|
|
|
du har jo en nagra :-) minidisk - den er jeg frisk på - vidste ikke hvad minidisk var før seansmiller optog noget af det pragtfulde gypsy jazz han spiller på sådan en lille bandit - så måtte jeg jo ud og købe en bærbar minidisk afspiller - den var bilig og i god stand - sidenhen har jeg fundet en meget fin stationær pioneer minidisk sag med guldstik optical ud og de hele - Starter du en tråd eller er den allerede igang - glæder mig i øvrigt til at se hvad du har optaget på kassettebåndet __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 18 December 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
pqrannes skrev:
r-l-b skrev:
|
|
|
Ja, du kommer til at sende en Revox til mig. Men jeg er klar til minidiscstafetten!
PQR
|
|
|
du har jo en nagra :-) minidisk - den er jeg frisk på - vidste ikke hvad minidisk var før seansmiller optog noget af det pragtfulde gypsy jazz han spiller på sådan en lille bandit - så måtte jeg jo ud og købe en bærbar minidisk afspiller - den var bilig og i god stand - sidenhen har jeg fundet en meget fin stationær pioneer minidisk sag med guldstik optical ud og de hele - Starter du en tråd eller er den allerede igang - glæder mig i øvrigt til at se hvad du har optaget på kassettebåndet
|
|
|
Ja, der er også en nagra her, rigtigt, men den er kun til små bånd og så skal den have regummireret sin trykrulle. Jeg har en stationær og tre bærbare sony minidisc-maskiner, men mediet er vist snart vintage og på vej ud. Disketterne er lidt svære at få fat i. Det med en minidisc-stafette, kan det ikke vente til det nye år? Jeg er lidt træt af at vælge musik nu! (båndet er næsten på vej tilbage til dig). PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
747DK Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 488
|
Sendt: 19 December 2008 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
747DK skrev:
|
|
|
Hej 747DK,Tak for de pæne ord. Når jeg får tyndet lidt ud og får ryddet op, skal jeg nok tage nogle billeder, hvor man ser flere større detaljer fra mit rum.Indtil da må jeg henvise til den ikke helt up-to-date artikel på min 'hjemmeside' (se henvisningen nederst).PQR |
|
|
velbekomme
jeg læste skam artiklen for længe siden :-)
den gjorde mig bare mere nysgerrig det smagte af mere
Jeg ser meget frem til billeder og lidt historier.
__________________ Teknikken er midlet ikke målet.
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 19 December 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP! her er et vintage-kalenderbillede til dig!  Der er selvfølgelig tale om en tidlig Pioneer receiver (pre-SX-serien), men TOTL (top of the line) af en tidligere LX-serie, nemlig LX880. Receiveren er vist ret sjælden og det eneste der er at finde på nettet om den, er (næsten) hvad jeg har skrevet om den på audiokarma.org. PQR
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 19 December 2008 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
LouBP! her er et vintage-kalenderbillede til dig!

Der er selvfølgelig tale om en tidlig Pioneer receiver (pre-SX-serien), men TOTL (top of the line) af en tidligere LX-serie, nemlig LX880. Receiveren er vist ret sjælden og det eneste der er at finde på nettet om den, er (næsten) hvad jeg har skrevet om den på audiokarma.org.
PQR
|
|
|
OK, pgrannes, har lige et kalender-billed til dig  hov hov, hænder op på bordet igen   Ikke så gammel i nu, men også lige så lækkert når det er vintage...  KR Kronzilla SXI-S
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 20 December 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
OK, pgrannes, har lige et kalender-billed til dig hov hov, hænder op på bordet igen 
Ikke så gammel i nu, men også lige så lækkert når det er vintage...
 KR Kronzilla SXI-S
|
|
|
Hej guldtuborg, tak for billedet af den flotte rørforstærker. Den fine underside (med print og andet moderne stuff) får mig til at vise undersiden af min Siemens filmfremviserrørforstærker (rørene er ikke i. de sidder ellers på siden) fra slutningen af 50erne:  Jeg har to af disse forstærkere, og det er meningen, at der skal luses et input ind et sted i midten, så de kan bruges som enestående el84 single ended monoblokke. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 21 December 2008 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 21 December 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
Jeg føler mig lidt snydt for mit kalender billede idag |
|
|
Hej LouBP, Dagen er ikke gået endnu. Jeg har klargjort 4 advents-kerter til dig:
 Det er selvfølgelig min nye Philips monorøramp, hvis 4 (sic - det er jo en bi-ampli med en mytisk slags dobbelt single-ended/push-pull el86-konstruktion) El86rør lyser fint i mørket. Mine NOS GE rør lyser dog lidt forskelligt og nogle af dem blåt; det skal der vist tænkes over. PCL82-røret er også skiftet ud. Det, der sad i, var slidt. ECC83-rør var også slidt og er skiftet, men det betyder ikke noget (endnu) da det er en del af grammofonforstærker-delen. Med mange adventshilsner PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|