Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 22:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Hjælp TEAC x1000m Søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 December 2008 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Købte ovenævnte i den Blå Avis for 2500 kr, virkede tilsyneladende ok hos sælger, men da jeg skulle sætte den til et par dage efter, da ville den ikke afspille, dvs. den kører ikke, går kun lige kort i gang og slår så fra. Jeg tog coveret af og tilsyneladende er capstan remmen knækket, desværre kunne det se ud til at motoren heller ikke kører. Er der nogen her der kender et sted hvor man kan få sådanne gamle ting repareret eller kender nogen der sælger reservedele?
Spoler fint og lys i alle lamper.

Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 December 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

JoLa skrev:
Købte ovenævnte i den Blå Avis for 2500 kr, virkede tilsyneladende ok hos sælger, men da jeg skulle sætte den til et par dage efter, da ville den ikke afspille, dvs. den kører ikke, går kun lige kort i gang og slår så fra. Jeg tog coveret af og tilsyneladende er capstan remmen knækket, desværre kunne det se ud til at motoren heller ikke kører. Er der nogen her der kender et sted hvor man kan få sådanne gamle ting repareret eller kender nogen der sælger reservedele?
Spoler fint og lys i alle lamper.

tilsyneladende knækket ?  Enten er den knækket, eller også er den ikke ;)

hvis capstanmotoren ikke snurrer, så prøv lige at give den et puf, og se om den kan starte op.

hvis den har stået længe, kan olien i lejerne være træg  (så godt du skrev, den spillede ok hos sælger,  han kan jo have startet den op inden du kom)  

JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2008 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Ja jo, jeg fik ikke kigget helt så nøje på det. Det så bare lidt mystisk ud, der hang en masse gummi rundt om det ene capstanhjul og det andet så der ud til at hænge en løs rem, men ingen forbindelse til capstanmotoren på nogen af dem.

Men så vidt jeg kan læse mig til, så skal der jo kun en rem til. Og det undrer mig lidt for hvis remmen blot er faldet af, hvor kommer så alt det løse gummi fra? Nå som du kan læse så har jeg ikke så meget forstand på det. Men jeg må downloade en servicemanual og se om det bidrager til at belyse problemet.

Men jeg håber da, at jeg kan få capstanmotoren igang, så må jeg prøve at bestille en ny rem via ebay.

Men hammerirriterende, når man troede at man skulle teste lidt her i juledagene.

Tak for svaret!

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

JoLa skrev:
Ja jo, jeg fik ikke kigget helt så nøje på det. Det så bare lidt mystisk ud, der hang en masse gummi rundt om det ene capstanhjul og det andet så der ud til at hænge en løs rem, men ingen forbindelse til capstanmotoren på nogen af dem.

Men så vidt jeg kan læse mig til, så skal der jo kun en rem til. Og det undrer mig lidt for hvis remmen blot er faldet af, hvor kommer så alt det løse gummi fra? Nå som du kan læse så har jeg ikke så meget forstand på det. Men jeg må downloade en servicemanual og se om det bidrager til at belyse problemet.

Men jeg håber da, at jeg kan få capstanmotoren igang, så må jeg prøve at bestille en ny rem via ebay.

Men hammerirriterende, når man troede at man skulle teste lidt her i juledagene.

Tak for svaret!

Jeg kan ikke stedfæste x1000m -  det mindes at være en 2 spors maskine - med closed lop dual capstan - så går der enten 1 rem fra capstanmotor til begge svinghjul, eller 1 rem til det ene svinghjul, og en rem mellem svinghjulene -  Jeg har aldrig set en med rem fra capstanmotor, til hvert sit svinghjul (giver heller ikke nogen mening)

JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for det!

Det opklarede en del for mig. Jeg har nu kigget i servicemanualen og der er et bælte til "Flywheel" og et "Capstan", det må så være monteret som du siger. Dvs. et bælte fra svinghjul til svinghjul og så et fra capstanaksel til højre svinghjul.

Jeg må så antage,  at bæltet fra svinghjul til svinghjul er knækket for længe siden og den har så kørt uden og kun trukket på højre capstanaksel.  Den rem som nu hænger på svinghjulet i højre side, må så være bæltet til capstanmotoren  som nu er faldet af. Resterne af gummisubstansen, der hænger rundt om det venstre svinghjul må så være resterne af bæltet fra svinghjul til svinghjul. 

Sælger har også indrømmet at han måtte "skubbe" den igang, det tyder jo så på at den ikke har været helt god.

Jeg må så formode at remmen til capstanmoteren er faldet af under transport.

Det var en superhjælp, jeg kunne ikke lige se det for mig.

Jeg synes det giver lidt mening nu!

Endnu engang tak!

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

JoLa skrev:
Tusind tak for det!

Det opklarede en del for mig. Jeg har nu kigget i servicemanualen og der er et bælte til "Flywheel" og et "Capstan", det må så være monteret som du siger. Dvs. et bælte fra svinghjul til svinghjul og så et fra capstanaksel til højre svinghjul.

Jeg må så antage,  at bæltet fra svinghjul til svinghjul er knækket for længe siden og den har så kørt uden og kun trukket på højre capstanaksel.  Den rem som nu hænger på svinghjulet i højre side, må så være bæltet til capstanmotoren  som nu er faldet af. Resterne af gummisubstansen, der hænger rundt om det venstre svinghjul må så være resterne af bæltet fra svinghjul til svinghjul. 

Sælger har også indrømmet at han måtte "skubbe" den igang, det tyder jo så på at den ikke har været helt god.

Jeg må så formode at remmen til capstanmoteren er faldet af under transport.

Det var en superhjælp, jeg kunne ikke lige se det for mig.

Jeg synes det giver lidt mening nu!

Endnu engang tak!

Velbekomme !  Det kan være lidt tricky at gennemskue.   Hvis sælgeren først fortalte dig det bagefter, er han da noget af en lømmel ...    suk !

Er det maskinen der var på den blå avis til 2800, du er rendt afsted med  ?    

JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Nej den her har været i den Blå Avis for 3500 kr i et stykke tid, sælger satte den så ned til 3000 kr og jeg fik den for 2500 kr, må indrømme at til den pris så troede jeg egentligt at den var ok. 

Men burde selvfølgelig have tjekket den ordenligt, men så kan man lære det! Nu håber jeg bare den kommer til at virke, i nødsfald så ligger der vist en reparatør af Teac ude i Vanløse.

Men generelt er de her gamle maskiner måske ved at være lidt for slidte, jeg har prøvet nogle stykker nu og de har haft defekter alle sammen. Ja d.v.s. jeg købte en Revox A77 2 spors som havde stået de sidste 10 år i et udehus. (uden at være blevet brugt) Den virker som om den lige er kommet ud af butikken. Men Revox har bare aldrig lige været mig, men kan jo hænde at det bliver nødt til at være det!

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

JoLa skrev:
Nej den her har været i den Blå Avis for 3500 kr i et stykke tid, sælger satte den så ned til 3000 kr og jeg fik den for 2500 kr, må indrømme at til den pris så troede jeg egentligt at den var ok. 

Men burde selvfølgelig have tjekket den ordenligt, men så kan man lære det! Nu håber jeg bare den kommer til at virke, i nødsfald så ligger der vist en reparatør af Teac ude i Vanløse.

Men generelt er de her gamle maskiner måske ved at være lidt for slidte, jeg har prøvet nogle stykker nu og de har haft defekter alle sammen. Ja d.v.s. jeg købte en Revox A77 2 spors som havde stået de sidste 10 år i et udehus. (uden at være blevet brugt) Den virker som om den lige er kommet ud af butikken. Men Revox har bare aldrig lige været mig, men kan jo hænde at det bliver nødt til at være det! 

Jeg er som regel altid lidt skeptisk overfor sælgere ;)   (ikke uden grund)

man skal - som du selv er inde på, passe morderligt meget på med de gamle ting, både fordi de kan være svært at vurdere slid, men mere fordi reservedele til mange fabrikater, er en saga blot

sporten i det game, er jo nok at finde guldet, blandt alt ragelset -  men det er der, guldet ;)

JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Ja for nu at afslutte mit indlæg her, så kan jeg fortælle, at jeg fik den skilt ad, og capstanmotoren virker ikke, plus at de remme der skulle være der, stort set var smeltet væk. Så det ser lidt sort ud. Jeg er også lidt skeptisk med sælgere, men ham her virkede squ ok, jeg hentede den også inde i hans butik i Frederikborggade, men lidt underligt at folk tør sælge sådan noget skrot, kender en del som ville være freaket ret meget ud, men nu er jeg en flink fyr, og den kan jo i realiteten godt være ødelagt under transporten, så.. 

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 26 December 2008 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

JoLa skrev:
Ja for nu at afslutte mit indlæg her, så kan jeg fortælle, at jeg fik den skilt ad, og capstanmotoren virker ikke, plus at de remme der skulle være der, stort set var smeltet væk. Så det ser lidt sort ud. Jeg er også lidt skeptisk med sælgere, men ham her virkede squ ok, jeg hentede den også inde i hans butik i Frederikborggade, men lidt underligt at folk tør sælge sådan noget skrot, kender en del som ville være freaket ret meget ud, men nu er jeg en flink fyr, og den kan jo i realiteten godt være ødelagt under transporten, så.. 

Lad handlen gå retur, skaden er gammel og selvfølgelig har han vidst det, det har han som erhversdrivende ganske enkelt pligt til.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Lad handlen gå retur, skaden er gammel og selvfølgelig har han vidst det, det har han som erhversdrivende ganske enkelt pligt til.

Nu ved vi jo ikke om den er afhentet i en bolsjeforretning, så måske aner sælger ikke en hujende (Who am i kiddin' ?) - men når sælger har hjulpet den igang, er han sgu' ikke ærlig - så med mindre vor ven er meget hooked på maskinen, jep, retur med pivetøjet.

Nok er en 1000xyz en rimelig fed spille, men reservedelene ???   Goshhhh !

Jeg køber aldrig brugt, der ikke kan overskues, det er for surt at stå med fletningerne i postkassen bagefter -  det er virkeligt ringe, så mange uærlige sælgere der findes på dba, qxl, whatever ....

Hvad værre er - når det er sådan noget grej her - er folk jo oftest solgt til stanglakrids - da kun få ved hvad man skal se efter - måske der ligefrem er behov for en køberguide til gamle herligheder ?    på den anden side - det er jo også en del af spillet ;)

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

bjørn skrev:

Nu ved vi jo ikke om den er afhentet i en bolsjeforretning, så måske aner sælger ikke en hujende (Who am i kiddin' ?) - men når sælger har hjulpet den igang, er han sgu' ikke ærlig - så med mindre vor ven er meget hooked på maskinen, jep, retur med pivetøjet.

Nok er en 1000xyz en rimelig fed spille, men reservedelene ???   Goshhhh !

Jeg køber aldrig brugt, der ikke kan overskues, det er for surt at stå med fletningerne i postkassen bagefter -  det er virkeligt ringe, så mange uærlige sælgere der findes på dba, qxl, whatever ....

Hvad værre er - når det er sådan noget grej her - er folk jo oftest solgt til stanglakrids - da kun få ved hvad man skal se efter - måske der ligefrem er behov for en køberguide til gamle herligheder ?    på den anden side - det er jo også en del af spillet ;)

Man behøver jo ikke ligefrem den udvidede ledvogtereksamen for at funktionsteste en båndoptager, kun et par bånd. Er det ikke muligt at teste maskinen så lad den stå med mindre den er gratis.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Man behøver jo ikke ligefrem den udvidede ledvogtereksamen for at funktionsteste en båndoptager, kun et par bånd. Er det ikke muligt at teste maskinen så lad den stå med mindre den er gratis.

Hvor mange mener du er i stand til at mærke på en trykrulle og afgøre om den er udskiftningsmoden - eller kan vurdere et løbeværks almentilstand -  eller bare sliddet på hovederne ?

stuntet hvor en sælger løber motoren igang er ganske fejt, og lidt svært for meningmand at opdage.  -  du kan jo ikke som på en brugt bil, lige mærke efter om slynglen har kørt den varm først ;)

Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 December 2008 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu skriver køber, at ReVox ikke lige er ham :-)) - men de er da ihvertfald til at få reservedele til den dag idag ligesom Jens Villadsen er en flink mand, hvis man har problemer med sin ReVox.

Jeg har selv købt en A 77 MK IV  fra et familiemedlem, hvor den havde været opbevaret i skunken i maaange år - den startede også op og fungerede som den skulle, selv båndtælleren virkede - det eneste i en A 77 der er remtrukket..... alt andet er DD.

Sååå - måske ReVox ikke er så skidt endda............de er ihvertfald driftssikre og til at købe stumper til.

MVH
Jan

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon

dibbedut
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 December 2008 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Kære Jola

Tillykke du har lige købt en sjæl for sølle 2500.Jeg begriber ikke at nogen vil gøre sig til "tyv" for så små penge.Der findes dårlige sælgere men også dårlige købere og sådan vil det altid være.

Heldigvis findes der nogle få mennesker med den eftertragtede og udvidede ledvogtereksamen der sikkert glædeligt påtager sig rollen som reperatør på et par smuldrede remme og et eftersyn af et sådant maskineri

Jeg har været til ledvogtereksamen mange gange, og har som du dumpet flere gange men guldet er derude og venter kun på dig.Følelsen af en superhandel varmer tusind gange mere end en smutter.

Mvh.

Til top Vis dibbedut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dibbedut

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Aragon skrev:
Sååå - måske ReVox ikke er så skidt endda............de er ihvertfald driftssikre og til at købe stumper til.

netop Revox'erne plejer at være til at gå til - En del af dem har levet et hårdt liv, det skal man gerne kunne lure, ellers står man med en pæn udgift ....  og tidligere DR maskiner, skal man dælme passe på med, de er jo ikke sat på auktion for sjov, men forde de er udtjente.

og ja - de eneste remme, der er i en 77'er er de 2 tællerremme - og de går ;)  eller holde resten jo nærmest evigt.

TEAC derimod er trælse at få stumper til, hvis man overhovedet kan grave dem op, jeg måtte annektere et sæt hoveder fra en Sony-765 til min 3300sx'er - Teac's egne hoveder er væk  

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Aragon skrev:

netop Revox'erne plejer at være til at gå til - En del af dem har levet et hårdt liv, det skal man gerne kunne lure, ellers står man med en pæn udgift ....  og tidligere DR maskiner, skal man dælme passe på med, de er jo ikke sat på auktion for sjov, men forde de er udtjente.

og ja - de eneste remme, der er i en 77'er er de 2 tællerremme - og de går ;)  eller holde resten jo nærmest evigt.

TEAC derimod er trælse at få stumper til, hvis man overhovedet kan grave dem op, jeg måtte annektere et sæt hoveder fra en Sony-765 til min 3300sx'er - Teac's egne hoveder er væk  

Jeg håber du har adgang et digert lager af trimmere i den rigtige størrelse (A77) for skiftes skal de hvis maskinen skal bruges til noget seriøst

Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 December 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg var heldig med den A 77 IV jeg fik fingrene i - den har altid været privat ejet, og har ikke slidt sig helt ihjel i enten DR eller på en lokalradio etc. hvor de som regel lever et hårdt liv, til de er HELT færdige.

Selvom min kunne spille OK - frisk fra skunk :-)) - så lod jeg alligevel Jens Villadsen renovere den op, skifte samtlige trimmere og en håndfuld andre komponenter, så er motorerne også skilt af renset og smurt og  samlet igen. Så er der udmærket maskine i sådan en i rigtigt mange år fremover.

Og igen - DET ER DYRT - men der KAN skaffes stumper til  den, hvis noget går i stykker.

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Jeg håber du har adgang et digert lager af trimmere i den rigtige størrelse (A77) for skiftes skal de hvis maskinen skal bruges til noget seriøst

Jeg har det fornødne på lager....   hvem gider en A77 i delvis udu ?

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 December 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Akai er også mulige at skaffe stumper til, i hvert fald min gx 77'er. Jeg ser ofte remme og diverse på ebay. Det kunne i
grunden godt være de remme trænger til at blive skiftet engang. Desværre er det her vidst den eneste Akai der er rem
trukket. Det er lidt ærgeligt, men den er nu meget lækker alligevel, og tonehovederne er jo ikke til at slide op.

Tillykke med Teac'en, Jeg gad godt have en af de helt store modeller engang

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes