Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Dynaco SCA-35/ FM-3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Efter en spændende dag i Hald fik jeg lige lyst til at vise det nye grej frem.

Det kan sagtens vise tænder rent musikalsk.

Delene virker perfekt og jeg har spottet mig til at sættet er fra ca. 1967 udfra de orginale rør data.

Det er RCA og telefunken Dynaco 'Branded' rør 'made in 'germany' og usa.

Sættet er gudskelov et 230 volts sæt.

Her sættet

Her lidt ædlere dele

Bagsiden på 35'eren

Tuneren indeni.

God søndag

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Det er nu altså bare et fedt sæt! Nu nåede jeg jo kun lige kort at høre det, inden vi kørte. Men godt lød, selvom du lød lidt
utilfreds med lydniveauet Hvis du også skal have en Dynaco transistersæt så er dette til salg her
http://www.guloggratis.dk/radio-tv/forstaerker/annonce/46866 04

Var dte noget, så kunne du begynde en dynaco samling

Selv har jeg lige fået sat de phillips fuldtoner du så venligt donerede i. Det virker som en 7½" for de passer ikke helt, men
fir skruer og så lige lukket til med modellervoks så virker det, og det spiller sku godt. Seas enheder er lidt for store, så dem
kan jeg ikke helt få testet desværre. Og Richard allan er jo i stykker. Jeg kan sku ikke finde noget om dem på nettet CB8T,
intet er der om dem. Men tak for dem, de spiller fedt!

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2009 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Det lyder nu bedre herhjemme på mine Rogers, selvom de er svære at drive.

Det med lydniveauet går an her den yder jo også kun 10-12 watt tror jeg.

Efter at det har spillet et par timer åbner lydbilledet sig noget mere.

Især tuneren har godt af noget opvarmning.

Lige nu tryller tuneren noget P2 lyd ud og det gør den godt.

Varme og atmosfære fylder mit kontor her søndag aften - bare dejligt.

Jeg ved ikke med det dynaco sæt, det er jo med 'transer' og jeg tror det er lidt kedeligt.

På den anden side, så kunne jeg kalde mig 'Transistor-mania' bare for at drille.

Godt, at du fik liv i de der Philips enhder. Det er ægte vintage fra 1960.

Jeg har heller ikke kunne finde info på de Allan enheder.

Prøv lige at høre Glen fra basrep, hvad han skal have for at renovere dem. Det koster ikke noget.

Jeg tror de er bedre en Philips enhederne, (de kan tåle mere)

Venligst

Hvordan er lyden fra dem?

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Tillykke det er altså et lækkert klassisk sæt.
egenligt sjovt så godt Designet har klare årene.
Stadig super clean og smukt.

Hvad med at smide nogle horn på dem ? så skal du nok få lydtryk :-)

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Det lyder nu bedre herhjemme på mine Rogers, selvom de er svære at drive.

Det med lydniveauet går an her den yder jo også kun 10-12 watt tror jeg.

Efter at det har spillet et par timer åbner lydbilledet sig noget mere.

Især tuneren har godt af noget opvarmning.

Lige nu tryller tuneren noget P2 lyd ud og det gør den godt.

Varme og atmosfære fylder mit kontor her søndag aften - bare dejligt.

Jeg ved ikke med det dynaco sæt, det er jo med 'transer' og jeg tror det er lidt kedeligt.

På den anden side, så kunne jeg kalde mig 'Transistor-mania' bare for at drille.

Godt, at du fik liv i de der Philips enhder. Det er ægte vintage fra 1960.

Jeg har heller ikke kunne finde info på de Allan enheder.

Prøv lige at høre Glen fra basrep, hvad han skal have for at renovere dem. Det koster ikke noget.

Jeg tror de er bedre en Philips enhederne, (de kan tåle mere)

Venligst

Hvordan er lyden fra dem?

Lyden er faktisk rimelig god. Ikke for spids, Miles Davis lyder fantastisk. Og bassen er tydligere og noget mere stram end
den var i Beta-6. Jeg har skrevet til Glen, håber han kan lave dem Seas Passer ikke helt, skal de det, skal der saves, er
det det værd?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen der ved hvilket rensemiddel jeg bedst rengører maskineriet med indenbords.

Jeg har desuden lidt overstyringsproblemer med min CD afspiller.

Det er ligesom at nogen af skiverne overstyrer indgangen.

Jeg har prøvet de forskellige indgange og min tuner laver ikke problemer.

Er det rørene der er slidte eller kan signalet dæmpes en smule via signalledningerne.

Venligst

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Hej

Er der nogen der ved hvilket rensemiddel jeg bedst rengører maskineriet med indenbords.

Jeg har desuden lidt overstyringsproblemer med min CD afspiller.

Det er ligesom at nogen af skiverne overstyrer indgangen.

Jeg har prøvet de forskellige indgange og min tuner laver ikke problemer.

Er det rørene der er slidte eller kan signalet dæmpes en smule via signalledningerne.

Venligst

Mhp. rengøringen, så spørg FredMarantz, det har han fod på!

All Vintage

Billedeupload guide

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg prøvede lige at sætte nogle telefunken udgangsrør i ,men de så ud, som om, at de blev alt for 

varme - så de røg ud igen.

Kører min forstærker med el84m rør eller trænger den bare til et service?

Jeg tænker her på kondensatorer.

Den spiller stadig fint med de gamle rør, som blev genindsat uden brum eller andet. Det undrer

mig bare, at de der telefunken rør blev så varme.

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

hej!

Flotte sager, din heldige skid +

mht. problemmatikken med for varme Tfk EL84 såvel for din SCA35 som min egen nu solgte Dynaco ST-35 er at Tfk rør bliver drevet på eller lige over grænsen af max. specs mht. tabseffekt,

Dynaco valgte nemlig at pine hele 17.5W/8Ohm ud af et sæt rør,

som alle andre kun tør/turde trække ca. 12W/8Ohm ud af

Det som du har brug for er 4 stk. Sovtek E84L de har et større tilladeligt max. tab

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Ahh det forklarer hvorfor jeg godt kan bruge solvtek's EL84M rør.

Jeg har da forøvrigt også et fint kabinet, som jeg skal have gejlet op. Teaktræ vel og mærke.

Det er lavet så begge apparater kan stå ved siden af hinanden.

Venligst

ML_CLS skrev:

hej!

Flotte sager, din heldige skid +

mht. problemmatikken med for varme Tfk EL84 såvel for din SCA35 som min egen nu solgte Dynaco ST-35 er at Tfk rør bliver drevet på eller lige over grænsen af max. specs mht. tabseffekt,

Dynaco valgte nemlig at pine hele 17.5W/8Ohm ud af et sæt rør,

som alle andre kun tør/turde trække ca. 12W/8Ohm ud af

Det som du har brug for er 4 stk. Sovtek E84L de har et større tilladeligt max. tab

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

hey!

ja det var Sovtek EL84 "M" versionen jeg også brugte, huskede forkert i farten 

..., EL84M er et godt lydende og mekanisk stabilt rør

her et billed af min "ex." ...som du kan se deler den power-amp print og trafoer med SCA-35 

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hvis du mangler dokumentation/byggevejledning til apperaterne ... ?

så har jeg ca. alt hvad der findes på dem begge to

Check lige denne AR version af tuneren

http://www.arcdb.ws/FMTUNER/FMTUNER.html

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen der ved hvilke af de gamle EL 84 typer der kan bruges og hvor man finder data på

dem.

Jeg har lige prøvet at hælde 4 stk valvo rør fra 60'erne i forstærkeren og der er ingen problemer

med dem.

De lyder iøvrigt ganske meget bedre en Solvtek rørene. Mere hul igennnem - Dejlig overraskelse.

Venligst.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
Er der nogen der ved hvilke af de gamle EL 84 typer der kan bruges

Faktisk allesammen - hvis ellers koblingskondensatorene mellem fasesplitterne og udgangsrørene er iorden. Men da rør er forskellige, vil nogle trække mere strøm end andre. Og da Dynaco kører lige til grænsen kan det give problemer. Så du skal "bare" finde nogle eksemplarer der ikke trækker for meget strøm. Du kan f.eks. måle tomgangsspændingen over katodemodstanden.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Hmm de valvorør kunne alligevel heller ikke klare mosten.

Nu er de orginale rør kommet i igen og sikke det spiller. Sådan en sag burde flere radioforetninger have stående, men så solgte de nok ngen ting. Den lyder forbandet godt og jeg er forbavset over at der ikke er flere der ejer denne sag eller giver sig til kende. De må da stadig findes rundt omkring. Samtidig er det en rigtig lille dameforstærker- Diskret på alle måder. den har lige dystet mod min Eico og jeg er bare mest glad for dynaen for den gør bare det hele mere rigtigt. Nu bliver det spændende om storebror (ST 70) kan spille med musklerne.

Venligst

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
Hmm de valvorør kunne alligevel heller ikke klare mosten.

Hvordan afgører du om de kan klare mosten?

Hvis du vil lede efter gamle rør der kan "klare mosten", så led evt. efter 7189A. De blev vidst kun brugt i USA. Det er en tetrode udviklet som en EL84-"opgradering". De kan levere 24 fantasiwatt mod de 17 EL84 kan klare...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Jamen det ved jeg heller ikke andet end at de blev meget varme og glødende. Og tak for infoen- jeg var næsten klar over, at de omtalte rør må være en pandang til EL84M røret. Jeg må på eBay efter dubletter.

Hilsen

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 November 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Hej ! Som vi snakkede om vil jeg lige bidrage med mine egne erfaringer om SCA-35, så vi kan får diverse erfaringer samlet på en enkelt tråd. Teksten er et uddrag fra min egen tråd.

I min SCA-35, er der kørt uden om tonekontroleren. Hvor meget det giver lydmæssigt er jeg ikke helt klar over ?

Jeg syntes at Dynaco SCA spiller helt fantastisk musikalsk. Lyden er præget af en utrolig naturlighed og en nærmest "gylden" klang, som bare kryber direkte ind under huden når man høre musik. Stemmer og instrumeneter er dejligt behagelige at lytte til og specielt måden de klinger ud på er en rigtig fed oplevelse. Den har en rigtig god synergi med mine Scandyna A25 højtalere og jeg kan for første gang nyde hele min pladesamling uden at bekymre mig om pladernes lydmæssige kvalitet. Øretrættene tendenser som skarpe s-lyde og skingre instrumeneter er bare ikke eksisterende, hvilket er utroligt befriende. Man lytter simpelthen til musik istedet for at tænke på forskellige Hifi-termer som perspektiv, detaljer osv. Det bedste jeg kan sige om forstærkeren og højtalerne er vel at  jeg er begyndt at høre pladerne helt færdig, istedet for at lede efter de få numre, som er godt indspillet og derfor er til at holde ud at høre på. Det kan faktisk være meget svært at forlade anlægget når man først er kommet igang med at høre musik

Jeg har tidligere været igennem meget forskelligt "moderne" grej, men har aldrig fundet den musikalitet som jeg søgte efter i de nyere produkter. Ikke engang mit tidligere setup bestående af en lector Zoe rørforforstærker (14.000kr), en Atoll AM200 effekt (10.000kr) og et par DLS M60 højtalere (12.000kr), gav mig ligeså meget musikalsk glæde som mit nu, meget billige setup til under 2500kr. Selvfølgelig havde mit tidligere setup bedre perspektiv, bedre detaljering osv, men jeg kunne bare ikke nyde  hele min pladesamling som jeg kan nu. Lyden var aldrig så naturlig/varm og musikalsk, som den er nu.

Mit eneste anke pt. er at højtalerne er blevet lidt sværere at placere, da bassen er noget mere fyldig end på mit andet setup.

Hvordan går det med din ST-70 ? Lever den op  til forventningerne ?

Til top Vis TC25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TC25

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 November 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en FM-3 stereo tuner engang, den kan ikke hamle op med min MacIntosh mx110 selvom Pre-emphasis blev ændret til 50 µSec fra 75 µSec som benyttes i USA, men en rigtig fin tuner er det.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

Min ST 70 spiller fantastisk - især efter at jeg fik nogle gamle Mullard rør i den. Har også prøvet nogle østtyske Telefunken som ligeledes spiller godt. Forforstærkeren suser lidt vel rigelig og virker herhjemme lidt for slank i lyden. Har ellers prøvet mange forskellige rørtyper. Jeg overvejer nye kondensatorer over alt- måske det vil hjælpe. Min SCA 35 hviler iøjeblikket til fordel for mine Leak monotrin.

Venligst

Hej ! Som vi snakkede om vil jeg lige bidrage med mine egne erfaringer om SCA-35, så vi kan får diverse erfaringer samlet på en enkelt tråd. Teksten er et uddrag fra min egen tråd.

I min SCA-35, er der kørt uden om tonekontroleren. Hvor meget det giver lydmæssigt er jeg ikke helt klar over ?

Jeg syntes at Dynaco SCA spiller helt fantastisk musikalsk. Lyden er præget af en utrolig naturlighed og en nærmest "gylden" klang, som bare kryber direkte ind under huden når man høre musik. Stemmer og instrumeneter er dejligt behagelige at lytte til og specielt måden de klinger ud på er en rigtig fed oplevelse. Den har en rigtig god synergi med mine Scandyna A25 højtalere og jeg kan for første gang nyde hele min pladesamling uden at bekymre mig om pladernes lydmæssige kvalitet. Øretrættene tendenser som skarpe s-lyde og skingre instrumeneter er bare ikke eksisterende, hvilket er utroligt befriende. Man lytter simpelthen til musik istedet for at tænke på forskellige Hifi-termer som perspektiv, detaljer osv. Det bedste jeg kan sige om forstærkeren og højtalerne er vel at  jeg er begyndt at høre pladerne helt færdig, istedet for at lede efter de få numre, som er godt indspillet og derfor er til at holde ud at høre på. Det kan faktisk være meget svært at forlade anlægget når man først er kommet igang med at høre musik

Jeg har tidligere været igennem meget forskelligt "moderne" grej, men har aldrig fundet den musikalitet som jeg søgte efter i de nyere produkter. Ikke engang mit tidligere setup bestående af en lector Zoe rørforforstærker (14.000kr), en Atoll AM200 effekt (10.000kr) og et par DLS M60 højtalere (12.000kr), gav mig ligeså meget musikalsk glæde som mit nu, meget billige setup til under 2500kr. Selvfølgelig havde mit tidligere setup bedre perspektiv, bedre detaljering osv, men jeg kunne bare ikke nyde  hele min pladesamling som jeg kan nu. Lyden var aldrig så naturlig/varm og musikalsk, som den er nu.

Mit eneste anke pt. er at højtalerne er blevet lidt sværere at placere, da bassen er noget mere fyldig end på mit andet setup.

Hvordan går det med din ST-70 ? Lever den op  til forventningerne ?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes