Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 22:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Dynaco pat4, Stereo 120 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Tjah, konen mener nu for alvor, at jeg er blevet gal.

Jeg har netop fået sådan et Dynaco sæt ind af døren, og det trænger jo lidt til en kærlig hånd.

Største hurdle lige nu er, at de er monteret med 110 volt netkabel, og der er ingen tegn på at de har kørt 230volt. Sikringerne i begge er dog angivet til 250 volt, men kan man udlede noget af det?

Sælgeren er spurgt, men han er ikke sikker på om det har spillet herhjemme.

What dælen do I do? Help please.

Har mistet kablet til mit digi cam, så indtil videre kun et salgsbillede.

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Er der ikke en "switch" på bagsiden hvor man kan indstille om den skal køre på 230v eller 110v?

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hej og tillykke med det fine sæt. Det  kiggede jeg også på. Det er vel ikke med rør?

Jeg har ikke diagram,men var selv i tvivl med min nyindkøbte SCA 35/FM3

Der er noget med, at trafoen kan seriekobles så den passer til det europæiske marked.

Diagrammet til min SCA 35 siger, at den kan kobles i både 120/240 volt.

Hvad med stik? Hvad sidder der på. Er det de amr. stikpropper eller er det de danske der sidder

på?

Ellers skulle du måske prøve med en 230/115 volts omformer for at være på den sikre side.

Venligst

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:

Er der ikke en "switch" på bagsiden hvor man kan indstille om den skal køre på 230v eller 110v?

Nope, desværre ikke

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

her er diagrammet

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Som du kan se nederst til højre på diagrammet er der lavet lidt krumspring ved 240 volts kobling.

Det kan godt være at du skal pille bunden af og tjekke.

Den er ret simpel.

Venligst

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Hej og tillykke med det fine sæt. Det  kiggede jeg også på. Det er vel ikke med rør?

Jeg har ikke diagram,men var selv i tvivl med min nyindkøbte SCA 35/FM3

Der er noget med, at trafoen kan seriekobles så den passer til det europæiske marked.

Diagrammet til min SCA 35 siger, at den kan kobles i både 120/240 volt.

Hvad med stik? Hvad sidder der på. Er det de amr. stikpropper eller er det de danske der sidder

på?

Ellers skulle du måske prøve med en 230/115 volts omformer for at være på den sikre side.

Venligst

Hej Jesper.

Nej, det var desværre ikke med rør, men det var heller ikke så dyrt.

Standen er noget bedre end billedet viser, dog er effekten meget meget støvet indeni.

Jeg synes ikke det ser ud som om der er meget at gøre på trafoen, ingen ekstra pins eller noget.

Kablerne er med amerikanske stik, men det er den Pioneer forstærker jeg har i stuen også og den kører ganske fint 230 volt, så det er nok ikke et sikkert tegn.

Jeg tror jeg tager dem med på arbejde. Via har sådan en vario trafo ting. Så kan man vel skrue langsomt op for dem, og se hvornår der kommer blus på powerknapperne?

Sikringerne på 250 volt er ikke et giveaway? Må man ikke gå ud fra at amerikanske sikringer er på 110-120volt?

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Til lykke Zakken med det flotte vintage apparat! Det er ingen Pioneer men ...

Jeg har haft 220 V. apparater som stadig havde 110 V stikket på (lige som Jespers Dynaco'er til Vintagetræffet).

Bl.a. havde jeg en Pioneer SX-550 som jeg således trak med 110V og bare ikke kunne få til at spille ordentligt (læs her). Problemet blev først løst da jeg stak den 220V!

Men det sikreste er vel at startede med at sætte den til 110V (du skal jo have en 220V/110V stepdowner alligevel! - husk at den skal være forholdsvis kraftig) og se om den spiller sådan.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Hej PQR.

Nej, det er ingen Pioneer, men mon ikke jeg finder et hjørne til sættet alligevel.

Både den Pioneer receiver jeg købte af dig(spiller skønt på kontoret), og min sa-9800 var oprindeligt amerikaner modeller, men på dem kan man jo fysisk se, at de er omstillet til 230 volt.

Jeg tror dælme jeg slæber den ene med på jobbet og starter den langsomt op. Chefen er alligevel teknik tosset, så det kan være han har et par guldkorn.

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Hvad hedder effektblokken?

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Hvad hedder effektblokken?

Den hedder Dynaco stereo 120

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Zakken skrev:
Jeg tror dælme jeg slæber den ene med på jobbet og starter den langsomt op. Chefen er alligevel teknik tosset, så det kan være han har et par guldkorn.

Med diagrammet fra "jesper olsen" tror jeg, det er en smal sag for den 'teknik tossede' at se - om den kører 120 eller 240 volt. Hvis diagrammet passer til din - er det en smal sag at ændre den .

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hey!

Ingen tvivl om, at den skal test-køres på step-down (vario) på først 110V. Jeg er pænt vant til (uden at det så skal lyde snudet) at "være i tvivl", men en del Marantz-udstyr af mit er af Amerikansk æt - og uanset hvad der sidder for enden af stikkene, så skal man, hvis det ikke direkte er indikeret på bagsiden af apparatet (og alligevel!!) aldrig tage noget for givet.

Et amerikanerstik på kablet er ikke sikkerhed nok for hverken det ene eller det andet- man kan jo fx montere et rejsestik på 110V-pluggen?

Jeg købte engang en receiver af en Køwenhavner, og den havde et amerikansk netstik til at sidde på kablet (første advarselslampe) - dernæst fik jeg senere at vide, at han havde boet i USA i en årrække og havde taget den bemeldte receiver med til DK - hvorefter jeg så købte den.

Den var en 110V's unit og den kunne ikke omstilles, da den var bygget udelukkende til brug i Nordamerika.(110/120V). Ergo er jeg den dag i dag nødt til konsekvent at køre den på stepdown trafo, hvilket i.ø. kører rigtig fint.

Talrige andre aparater from over there kan omstilles, men det kommer tit an på, om trafoen er en domestic trafo (ingen mulighed for omstilling) eller en såkaldt export-version. (kan omstilles eller med multivoltage selector).

Om det specifikke apparat - her Dynaco - har åbnet for muligheden for at omstille til anden netspænding, må en servicemanual/diagram så afgøre, MEN så skal man igen være sikker på, at manualen/diagrammet passer til den version af apparatet, som man har.

Var det mig, så kørte jeg langsomt på vario indtil 115V - checkede lamper(indikatorer) - checkede om et evt. relæ slog til på ca. 3/4-vejen  - prøvespillede i en opstilling osv. Virker det naturligt er det en 110V - virker det ikke, er det overvejende sandsynligt, at det er en 230V-version. (køres stadig på vario med forsigtighed).

Det kunne i.ø. være en god ting at bruge en vario m. indbygget fint aflæseligt mA-meter, (fx b&o's skille/vario RT12 eller RT10 el. lign. så strømforbruget kan følges, da det sikkert står i servicemanulen, hvor stort strømforbruget skal være v. idle. Hvis dette strømforbrug nåes ved 110V, ja så er man under alle omstændigheder nødt til stå af der.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Glemte lige at nævne, at hovedsikringens A-værdi skal halveres hvis apparatet sættes fra 110/120V AC til 220/240V AC.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes