| Forfatter |
|
emilblicher Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen.
Da jeg var sammen med mine venner, fandt vi et lille sted, hvor der stod: ''Gratis. Ta' selv''. Jeg så der var en Pioneer SX-424. Jeg tog den straks, men kom til at tænke på noget. På mange gamle forstærkere sidder der en mikrofon-lignende ting omme bagpå. Hvad er det, og hvad bruges den til? Jeg er ikke lige så klog angående vintage forstærkere, så jeg håber i kan hjælpe mig. På forhånd tak. __________________ Mvh.
Emil
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er en AM antenne - AM sendes i mono og kræver derfor ikke så voldsom en antenne i det mono signalet er stærkere. Skal du lytte til P1-P4 på danmarks radio skal du koble en separat antenne til - har du ikke adfan til en tagantenne kan du hos elgigante og lginende købe en der består af noget ledning - til ca. 50 kr. den sættes til bag på aparatet - og så skal du vælge FM på omskifteren. Tillykkke med den lille Pioneer - den er hyggelig o
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
det er en AM antenne - AM sendes i mono og kræver derfor ikke så voldsom en antenne i det mono signalet er stærkere. Skal du lytte til P1-P4 på danmarks radio skal du koble en separat antenne til - har du ikke adfan til en tagantenne kan du hos elgigante og lginende købe en der består af noget ledning - til ca. 50 kr. den sættes til bag på aparatet - og så skal du vælge FM på omskifteren. Tillykkke med den lille Pioneer - den er hyggelig o |
|
|
med risiko for at antyde noget forkert - tror jeg du har indtaget noget, der ikke var sundt ;)
Antennesignalet har samme "styrke" uanset det sendes i mono eller stereo - dimsen bagpå radioen ern en Ferrit-antenne, til AM modtagelse __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
|
AM sendes i mono og kræver derfor ikke så voldsom en antenne i det mono signalet er stærkere.
|
|
|
jan_stevns skrev:
|
Antennesignalet har samme "styrke" uanset det sendes i mono eller stereo
|
|
|
Måske. AM og FM sendes fra forskellige sendere og modtages på forskellige antenner. Så om AM-signalet er svagere, stærkere eller samme styrke afhænger nok meget af lokale forhold.
FM-stereo er mere kritisk overfor antennesignalet end FM-mono og kræver kraftigere signal for at spille støjfrit. Mon ikke det er det r-l-b får blandet lidt sammen med AM. 
|
| Til top |
|
| |
Aragon Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Man bliver jo helt nostalgisk - en Pioneer SX 424 var det første HIFI apparat jeg havde - det var vel ca. i 1974 tror jeg, og så med et par ITT 3020 højttalere.......ak ja, meget er afprøvet siden da......
MVH Jan
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok - men en AM atenne er det da i hvert fald og ikke en mikrofon  my bad at jeg rodede det med signal styrker sammen - men AM kan nå længere and FM men er så i mono eller ? Anyway jan_stenvs - jeg har kun indtaget økoskummetmælk, the og kaffe så mit fejlskud kan jeg ikke undskylde med udefra kommende stoffer  Mit første hifi apparat var i øvrigt storebror 434 - selvfølge demoet i Fona på JBL HT og stor flot spilebåndmaskine med 12" spoler og høj disko - det lød knap så godt da den kom hjem til mine små b&o ht og mine træk og slip grammofon -- heldigvis kom der en L75 fra lenco til og et par små horn og ... tja nu er vi så her
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Mit første hifi apparat var i øvrigt storebror 434 - selvfølge demoet i Fona på JBL HT og stor flot spilebåndmaskine med 12" spoler og høj disko - det lød knap så godt da den kom hjem til mine små b&o ht og mine træk og slip grammofon -- heldigvis kom der en L75 fra lenco til og et par små horn og ... tja nu er vi så her
|
|
|
Storebror til SX-424 var sx-525, hvorimod en SX-434 var en senere udgave af samme model, den kosmetiske forskel er metal knapper istedet for de tre sorte plastknapper... sx-424, 525, 626, 727, osv. blev lavet i 1972-73 hvor SX-434 og op, blev produceret fra 1974-75. jeg er igang med en større renovering af en SX-424 som sprænger sikringer i venstre kanal, de er altså bygget rimeligt godt... jeg sidder ligenu og lytter til en SX-434, og hold kæft, den kan spille... trods dens lave watt, så spiller den pænt højt og med en del overskud på mine højtalere... kan godt betale sig at give sig i kast med  __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
emilblicher Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, jeg ikke har fået skrevet. Jeg var til påskefrokost i går.
r-l-b skrev:
det er en AM antenne - AM sendes i mono og kræver derfor ikke så voldsom en antenne i det mono signalet er stærkere. Skal du lytte til P1-P4 på danmarks radio skal du koble en separat antenne til - har du ikke adfan til en tagantenne kan du hos elgigante og lginende købe en der består af noget ledning - til ca. 50 kr. den sættes til bag på aparatet - og så skal du vælge FM på omskifteren.
|
|
|
Nu ved jeg det.
r-l-b skrev:
Tillykkke med den lille Pioneer - den er hyggelig o
|
|
|
Tak, jeg er også meget glad for den.
Og tak for alle svarene (og lidt ekstra ). Da jeg nu har fundet ud af, hvad det er, kan i også lige hjælpe mig med det næste. Terminalerne der sidder på SX-424'eren er lidt anderledes, end dem jeg plejer at bruge. Skal man have nogle specielle stik eller hvad? __________________ Mvh.
Emil
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|

Hvordan ser din ud ? Er alle 4 udgange ligesom sæt B på billedet ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
det du skal bruge er nogle Pioneer højtaler stik, disse er p***e irriterende, da du nok bliver nødt til at gå på ebay, for at skaffe et par, og de er alt for dyre... på ovenstående billede sidder disse allerede i udgang A - hvor udgang B viser hvordan forstærkeren ser ud uden højtaler stik...
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
ok - men en AM atenne er det da i hvert fald og ikke en mikrofon my bad at jeg rodede det med signal styrker sammen - men AM kan nå længere and FM men er så i mono eller ? |
|
|
tror kun det er i 'kamerika de har leget med AM-stereo ;)
r-l-b skrev:
Anyway jan_stenvs - jeg har kun indtaget økoskummetmælk, the og kaffe så mit fejlskud kan jeg ikke undskylde med udefra kommende stoffer  |
|
|
Du er tilgivet - jeg har stor medfølelse med dem der kører på "pjaskmælk", som jeg kalder det mine tøser af og til indtager ;)
r-l-b skrev:
Mit første hifi apparat var i øvrigt storebror 434 - selvfølge demoet i Fona på JBL HT og stor flot spilebåndmaskine med 12" spoler og høj disko - det lød knap så godt da den kom hjem til mine små b&o ht og mine træk og slip grammofon -- heldigvis kom der en L75 fra lenco til og et par små horn og ... tja nu er vi så her |
|
|
Hmmm.... gu' ved om du har været i Fona i Lyngby Storcenter dengang - *det der stunt* var Warming vist lidt berømt for at lave ......
Han fik kun mig lokket på 2 Beovox M70, og en Technics SA5460 radio ..... radio'en lever dælme endnu
...'kæft man, som tiden går !

hmmm.... krykstokken ????? det billede er sgu'dda gammelt ;)
jeg vrøvler i dag - pladderspilleren og spolemaskinen er her da oss'
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var nemlig lige netop fona i lyngby storcenter  han viste lige hvordan han skulle støvsuge en opsparing, komfirmationspenge etc. ....
|
| Til top |
|
| |
emilblicher Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
|

Hvordan ser din ud ? Er alle 4 udgange ligesom sæt B på billedet ?
|
|
|
Ja, det er lidt irriterende.
santashooter skrev:
det du skal bruge er nogle Pioneer højtaler stik, disse er p***e irriterende, da du nok bliver nødt til at gå på ebay, for at skaffe et par, og de er alt for dyre... på ovenstående billede sidder disse allerede i udgang A - hvor udgang B viser hvordan forstærkeren ser ud uden højtaler stik...

|
|
|
Okay tak. Hvad kaldes disse? __________________ Mvh.
Emil
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
det var nemlig lige netop fona i lyngby storcenter han viste lige hvordan han skulle støvsuge en opsparing, komfirmationspenge etc. .... |
|
|
det må have været Warming !  __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
emilblicher skrev:
| Okay tak. Hvad kaldes disse? |
|
|
Pioneer speaker plug
http://www.classicaudio.com/service.html
møgdyre - et sæt spadesko gør samme gavn !
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
emilblicher Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ... havde fundet dem, og søgte det samme som du sagde.
__________________ Mvh.
Emil
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er der nogle på tysk ebay, stadigvæk møgdyre... her
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, så er disse kabelsko noget billigere :

De kan sikkert købes for et par kroner stykket hos en elektriker eller et autoværksted, så det er da et forsøg værd. Det er den røde der bruges til almindelig kabeltykkelse.
|
| Til top |
|
| |
emilblicher Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
det er en AM antenne - AM sendes i mono og kræver derfor ikke så voldsom en antenne i det mono signalet er stærkere. Skal du lytte til P1-P4 på danmarks radio skal du koble en separat antenne til - har du ikke adfan til en tagantenne kan du hos elgigante og lginende købe en der består af noget ledning - til ca. 50 kr. den sættes til bag på aparatet - og så skal du vælge FM på omskifteren. Tillykkke med den lille Pioneer - den er hyggelig o
|
|
|
Haha ... fandt ud af at jeg faktisk engang har spurgt om det samme spørsmål..  __________________ Mvh.
Emil
|
| Til top |
|
| |