Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Marantz variationer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
peterr99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 April 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder og lurer lidt på noget af mit gamle skrammel og kommer til at undre mig over, hvor mange versioner de forsk. gamle Marantz modeller kom i. Jeg ved, at en del kom i en europæisk udgave med sort front.

Men jeg tænker mest på udformningen af frontplader.

Jeg har nogen hvor frontpladen er bred nok til at kunne monteres i et 19" rack. Der er "slidser" til skruerne og huller til rack-handles. Andre af mine ting har en smallere frontplade, hvor rackbeslag og evt. rackhandles kan monteres på siden med 3 skruer.

På min 3250B og 170DC er fronten bred med huller til rackhandles og lidser til rackmontering.

Min ene 2100 har smal front, den anden har bred front.
Min ene 1090 har smal front, den anden har bred front.

Der er et par hurtige billeder her ... http://gallery.me.com/peterr#100112

Og her:

Og et par 2100'ere:

Billederne er ikke mine egne (det var bare nogen, jeg lige fandt på nettet), men jeg kan tage nogen, hvis der er interesse for det.

:)

Peter

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 25 April 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hvad med 2245 og 2270 - har du nogen af dem? Hvad har du selv mere end der står i sin signatur?

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 25 April 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

peterr99 skrev:

Jeg sidder og lurer lidt på noget af mit gamle skrammel og kommer til at undre mig over, hvor mange versioner de forsk. gamle Marantz modeller kom i. Jeg ved, at en del kom i en europæisk udgave med sort front.

Men jeg tænker mest på udformningen af frontplader.

Peter

Der nævner du noget interessant Peter, for os maranzfreeks, og da der er nogle her i forumet med en del kendskab til emnet, kunde det måske, være oplagt med oraklernes bidrag her 

Med hensyn til 2245' og 2270', har jeg kun set dem i en model som her

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 April 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Ok - så!Tongue

Marantz har til nogle af sine "separates" = ikke receivere, lavet både en rackmonterbar front ét stykke samt en ordinær front.

Desuden solgte Marantz Rack-handles + trays, som efterfølgende kunne monteres på en ordinær front/unit. Dette har fundet sted siden ca. 1961.

Desuden har Marantz på nogle modeller lavet en sort front i stedet for den vanlige alu-front.(så vidt vides siden '65 (model 10B)

Sluttelig har Marant også lavet modeller, hvor fronten var en anelse mere gylden/champagne med beskriftning, som var "ætset" ned i pladen - hvor beskriftningen ikke var silkscreened på.

Hvis jeg skal lave en oversigt over kendte modeller med forskellige fronter, så bliver det nok først i aften (tid).

Der er også variationer over:

powerknapper (model 18) -

beskriftning - ordlyd: (model 250)

scopfarve (blå eller grøn - model 150 tuner og model 4400 receiver.

Antal knapper til rådighed på fronten (model 2015)

stereoindikatoren kan være forskellig (model 23)

pilotlampe (power kan være forskellig - model 1070)

"Det sorte felt" bag kontrolknapper kan være forskellig - model 1070 - 3600 - 3800 - 1150 (D)

Som samler går man selvfølgelig også og kigger lidt efter dette - da man jo gerne skulle have én af hver - dog er nogle af dem særdeles sjældne og andre variationer ganske ordinære. Nogle af variatonerne er lavet til bestemte markeder (EU) - fx receiverne med sort front.

Det overrasker mig dog at se dén 1090'er, som Peters billede viser - med en hel alufront med udskæringenre til 19" - synes ikke lige her en søndag middag efter alt for få timers søvn (reparation af en 2270'er) at have set sådan én før.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

åh -jo!

Det slår mig lige:

Læg lige mærke til Guldtuborgs billeder af hhv 2245 og 2270:

Læg mærke til at skriften over tuning-gyro - hjulet, ikke er ens:

De ældre eksemplarer i produktionen stod der kun "tuning" over hjulet, hvorimod de "yngre" eksemplarer havde teksten "Gyro-touch tuning"

Skægt!

Vh

Freddy

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 25 April 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

åh -jo!

Det slår mig lige:

Læg lige mærke til Guldtuborgs billeder af hhv 2245 og 2270:

Læg mærke til at skriften over tuning-gyro - hjulet, ikke er ens:

De ældre eksemplarer i produktionen stod der kun "tuning" over hjulet, hvorimod de "yngre" eksemplarer havde teksten "Gyro-touch tuning"

Skægt!

Vh

Freddy

Flot med den marantz-info, ser frem til videre indlæg her i tråden

Med hensyn til teksten over gyrohjulet, ved vi nu, at Marantzman's 2270', så er fra den første "ældre" modelserie, med sorte højttalerterminaler her er den 

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Det er ikke fra "den første modelserie" - men den er tidligere end de, som har beskriftningen "gyro-touch tuning" - de første har 4 -cifrede serienumre og har gold Etched front. Denneher er fra "mellemkrigstiden" ca. 1972.  Fabrikationsdato er stemplet på toppen af rammen bag frontpladen - kræver lige at man ta'r låget af.

Man kan også bruge højttalerterminalerne som en ledesnor (hvis de er originale - forstås). De tidligere har kun sorte terminaler, hvorimod de senere har rød/sorte terminaler.

Vh

Freddy

peterr99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Sjovt med gyro tuning. Begge mine 2100 er med gyro. Så de er jo nærmest spritnye. Min gamle 2252B receiver er også med gyro. Her er et hurtigt frontalbillede:

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Alt Marantz mellem 1968 - 1981 (undtaget Model 10B, som blev produceret indtil starten af 1969), som har en indbygget FM-modtager, er med Gyro.

Vh

Freddy

peterr99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Freddy ... jeg mente at mine var med gyro påtrykt ... :)

Sorry, dårlig formulering.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Ja- ok -

Man kan jo lidt friskt konkludere, at alt, hvad Marantz har lavet af tunere/receivere i perioden mellem 1974 og 1981 er med påtrykt "gyro touch tuning" - hvorimod Marantz kun skrev "tuning" på modellerne fra 1968 - 1973 - dog undtaget model 19 og 20, hvor der slet intet står.

Model 2100 og model 2252B er fra 1978 - 79

Venligst

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2009 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Lidt om frontplader - kun i forbindelse med rackmontering:

1: model 7  1959-1966.  alle champagne (meget lidt)    Fås med 19" rackfront (meget sjælden) og alm. front -  begge ætset beskriftning. Efter serienummer #19540 er den monteret med en trafo, som tillader 234V - setting (det er man glade for i Europa!) - der er bygget ca. 11000 model 7

2: model 7T  1966 - 1970:  alle champagne - Fås med 19" rackfrontplade samt mulighed for at montere to forniklede håndtag - og alm. frontplade. ætset beskriftning -

model 9:  1962-1966  Alle champagne - kunne fås både som 19" rackmontérbar + to forniklede håndtag - og som "almindelig" alu champagne (ætset beskriftning). Der eksisterer et billede af to 9'ere, som ser ud til at have sorte håndtag på champagne aluforplade, men dette er ikke sikkert. Desuden mener jeg at have set et billede af to model 9, som havde forgyldte håndtag. Der er anslået bygget et par tusinde.

Model 10/10B: Champagne alu. Kunne fås med "rackmontérbar forplade med udskæringerne + to håndtag - nogle var med forgyldte håndtag og nogle forniklede (disse er selvsagt meget sjældne.) Der eksisterer et billede af en 10B med en sort frontplade med hvid beskriftning. Ca. 95-97 ud af 100 10B'er er med almindelig champagneforplade. Der er bygget 4.500 10B'er i perioden 1964 til starten af 1969.

model 15: Her findes 3 forskellige alu-champagne frontplader (med forgyldt beskriftning og med alu-beskriftning + nogle flere kosmetiske detaljer. Desuden findes også her en 19" rackfrontplade med håndtag. (det er "alupladen", som vi ved eksisterer som Rackmodel.) 

model 16: her findes tre forskellige versioner : 16 - 16B - 16M (mono)

16 + 16B findes både som ordinær aluchampagne front og med rackmonterbar 19 frontplade med håndtag (forniklede eller forgyldte) - skideflot!

16M - findes kun i ganske få eksemplarer og kun med én frontpladetype (alu-champagne) - ikke rackmontérbar

model 33: Alu-champagne - findes både med 19" rackplade m. håndtag og som almindelig.

model 500: findes kun med 19" rackplade - champagne.

model 510m / 510  findes både med 19" Rackplade/to håndtag i alu-udførelse - samt almindelig aluforplade - ikke ætset - ikke champagne. Desuden finder der en for os fremmed forplade i Japan, som hedder P510M - den er væsentlig anderleds end den ordinære.

Alle øvrige Marantz fra perioden 1959-1980, som bærer specielle rackhåndtag har fået skruet disse på den ordinære plade - håndtagene har kunnet købes som ekstraudstyr.

Derfor undrer det mig såre meget, at Peter skriver, at han har en 170DC med en helstøbt 19"-rackforplade - det har jeg endnu ikke set - glæder mig!

Hvis du kan lave et godt billede af den, så kunne det være rigtig fedt.

Hvis der er interesse kan jeg lave andre gennemgange af andre aspekter hos de forskellige modeller. Dette er jo stærkt nørdet og kan have begrænset interesse.

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2009 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Ja- jeg kunne jo bare tage og kigge lidt på Peters tidligere indlæg m. billeder af hhv. en model 2100 tuner og en 1090,'er, som netop fremviser hvad der helt klart ser ud som helstøbte 19"-frontplader. dette har jeg simpelthen først set nu - og må derfor korrigere min viden omkring dette, så hermed må vi altså lukke nogle flere 19"-plader ind i varmen kan jeg forstå.

Så altså 2100 - 1090 - og måske Peters 170DC - spændende!

Vh

Freddy

slyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 April 2009 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Hej
Freddy

Jeg har en 2230 men jeg mangler pærene til skalalyset, er det noget du kan skaffe,

mvh Søren
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd

peterr99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Kære Freddy

Jeg har fået dit p** i kog på falske forudsætninger. Sorry. Jeg har ikke det hele stående fremme, og jeg har byttet rundt på tingene og givet dig forkerte oplysninger. Det store sæt (3250B og 170DC) er med smal front og påskruede racksider/handles.

Beklager forvirringen.

Min ene 1090'er og min ene 2100 er med bred front. den anden 1090'er og den anden 2100 er med smal front.  Sådan er det - og denne gang er det rigtigt.

Og så har jeg lige et tillægsspørgsmål - du nævner "champagne". Mit "lillebrorsæt", SM500/PM500/ST450 er champagnefarvet (det er vel egentlig et Philips-anlæg i forklædning, men det spiller faktisk ret godt). Og champagne er til at forstå. Men når man læser beskrivelser, så skriver folk om blue face og silver face - og blandt alle mine andre Marantz ting, er der ikke rigtigt noget der er blåt (bortset fra lyset).

Hvad menes der?

:)

Peter

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Vedr. "blue face" - contra "Silverface", så er det et udtryk, som Ben Blish har opfundet selvbestaltet og er ikke noget, som jeg synes at man skal gøre til en officiel benævnelse.

Men hvis man skal kunne skelne, så synes jeg da bare, at man skal sige modelnummeret - så er der ingen ko på isen. Der er mig bekendt ingen vedtagne regler om, at man skal kalde den "blue face" eller "silver face" -

Det, som menes er at serien fra 1977 og fremefter havde silver look alle steder også i skalaen - heraf navnet "silver face".  De tidligere modller, hvor baggrunden for skalaerne i øvrigt var sort - kalder han blue face - 1977 og bagud. Tag fx en ganske almindelig receiver 2230 - det er en såkaldt blue face - meget misvisende

Hvis man siger modelnummeret ved man hvad det er og det er nok  -  Ben blish har ikke styr på det!  Glem virakken omkring dette - og så vil jeg prøve at generationsinddele apparaterne på en mere retvisende måde senere

Vh

Freddy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes