Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 13:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: en god dag (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

I dag var en god dag

dels nåede jeg at få en masse arbejde for hånden (klap - altså til mig selv)

og så havde jeg besøg af openbaffleoglencoekvilibristen mellemhjulet som langt om længe fik de gamle højtalerenheder jeg havde stukket til side til ham - altid hyggeligt med lidt vintage besøg - jeg tror sku næsten han fik mig overtalt til at prøve en open baffle måske med to stk 15" Tannoy Dual Concentrics i hver side!

Og så har det været en dag med hifi karma af den gode slags - ikke fordi mit anlæg spillede specielt overbevisende i dag - der skal nok singlemalt til før de horn rigtig giver los - men fordi to pladespillere jeg har rodet med for alvor begyndte at virke efter jeg havde haf besøg

Min Braun PS 1000 som jo var holdt op med at brumme men som ikke kørte jævnt og min Garrard LAB 80 som opførte sig alt andet end eksemplarisk

Begge blev grundigt renset - smurt med glidelak (virksom mellem -180 og + 680 grader - justeret og nusset om og nu triller de begge fint - Braun har bestået klavertesten (det vil sige meget lidt wow/flutter og nu skal vi prøve med LAB 80eren som altså også er en flot pladespiller med solid træarm

Jeg fik også løst hvordan jeg flytter centerlejet fra en Lenco L75 over på en metaloverdel fra en lightweight-platter lenco - da denne er hel plan og dermed nemmere at bygge plint til så det bliver pænt og robust - og jeg fik flyttet en lille pind så jeg kan bruge 16" hastigheden til at afbryde mellemhjulet med så jeg slipper for den dumme on and of knap (tak santashooter for vejledningen)

en god dag i vintage land som denne er ikke at kimse af

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Hov, mit foreslag vil i første omgang være EN Tannoy i hver side. Man kunne hvis der manglede bas koble den anden på også. MEN jeg tror der er mulighed for det vil fungere, og lige med Tannoy ville jeg gå langt for at bevare den point source de jo er. Og tak for sidst iøvrigt og tillykke med pudsning og smøring.

For de uforstående, taler jeg om disse åbne baffler med en Tannoy 15" i stedet for den Altec 604 fyren her bruger:

http://www.youtube.com/watch?v=r077mtt1S2c&feature=chann el
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2009 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

er de altec "kun" 15" eller er de 18" ? de ser ret store ud

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2009 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

måske en 15" tannoy øverst - en 12" grøn coral bas i midten og så en 15" tannoy nederst 

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
måske en 15" tannoy øverst - en 12" grøn coral bas i midten og så en 15" tannoy nederst 

Aj -aj, så skal du slet ikke starte på de åbne baffler

Tænk enkelt og simpelt, basalt set er det lyden af en højttaler uden kasse du skal høre.

Som jeg sagde havde Peter Walker, da han udviklede sin QUAD ESL 57 højttaler konstateret, at hvis han kom en mindre elektrostat enhed i en kasse, lød det bare som en almindelig højttalerenhed med svingspole osv. Det er lyden af en god enhed, som ikke er i en kasse,  man går efter med dipoler.

Så du må hellere snuppe et glas singel malt, og sidde og kigge lidt på farvede skyer der driver forbi fuldmånen, for at trampe i det kan du overføre analogien mellem en blandings whiskey og en der ikke er blandet til højttalere.......

http://www.youtube.com/watch?v=Bgf-xPocXYM&feature=relat ed

Når du så har fået ro på sjælen, kan du kigge efter god kvalitet bordplader på genbrugspladsen, eg, fyr, kirsebær etc. i massivt træ. Ikke noget mdf tak.

P.S Altec er 15"
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

whiskey analogien kan jeg følge
mdf er forbudt her så det kan jeg også følge
dog holder jeg mest at de røgede singlemalts så det må kunne give mig muligheden for at krydre den åbne baffle lidt - men ok - som udgangspunkt - jeg finder et styk masiv -ret tyk - borplade og flækker den  to gode stykker smat lidt støtteben og så kører det
hvis dog br de gamle bønder havde tænkt rumindretning lidt anderledes - det ville have været fint med et mere kvadratisk rum

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Til lykke med den gode dag, r-l-b.

Open baffle er godt nok interessant. Jeg har jo bare oplevet en flig af hvad de kan med mine domkirke open baffler og drømmer stadig om at få lave en plade a la den på youtubevideoen.

Jeg starter dog nok med mdf el., fordi det er min plan at have et ret stort grundhul og (udenpå) en række uskiftelige plader med plads til forskellige størrelser og former højttalerenheder; de gamle roswitha'er fra domkirke OBerne, ovale Isophon fuldtoner, Richard Allen 8 '' (kræver nok en diskant også) mm. Det bliver sjovt.

Men er det mon en dum løsning?

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes