| Forfatter |
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg er som sædvanligt på jagt efter alternativer til det udstyr, som jeg allerede har. jeg har før spurgt til et alternativ på højtalerfronten, men jeg er ikke rigtigt kommet videre. Jeg har dog efterhånden insnævret mig til, at de skal have følgende krav:
1. De skal kunne hænge på væggen, eller stå op ad en væg.
2. De skal spille med en åben, varm og dynamisk spillestil. Hvad angår perspektivet, så er jeg godt vant med mine Carlsson, såe.. Men de må godt kunne spille højere og med mere "bund i", end dem jeg har nu.
3. Jeg lytter klart mest til rytmisk musik af mange forskellige typer og indsppilninger. De skal således både kunne klare liveindspilninger med Rolling Stones, studieoptagelser med Steely Dan, akkustiske indspildninger af eks. Neil Youg eller Bob Dylan - bare en mand og hans guitar, men også Count Basie eller Lyle Lovett and his large band.
4. De skal være vintage-højtalere, dels af hensyn til designet og spillestilen, men også af hensyn til prisen.
Nogen forslag? Jeg har overvejet noget JBL, L100 eller noget i den stil - men gerne billigere end det.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tandberg Studio Monitors ?
Revox BX 4100
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for indsparket. jeg har før luret på sådan et par tandberg studio monitors. De der Revox - er de ikke ret store?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo - du skal nok ikke hænge dem op på din vægmed mindre du har nogle hæftige ekspansionsbolte
Jeg går ud fra at ARs lyd ikke har den dynamic du kan lide - Wharfedale, Richard Allan og Goodmans har jo også lavet fede speakers i vintage tiden
Den gamle Gamma Monitor som jo har en god bånddiskant - kan på mellemtonen modificeres - jeg har gjort det med en coral flat 5 - den er ret dynamiks og kunne godt hænge på en væg
|
| Til top |
|
| |
KlausM Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Jeg går ud fra at ARs lyd ikke har den dynamic du kan lide
|
|
|
AR's dynamiske formåen lader nu ikke så meget tilbage at ønske og fx et sæt AR-11 ville passe rigtig godt til dit behov, men dels er de sjældnere her i DK end JBL L100 og dels vil prisen nok ikke være væsentlig lavere for et pænt sæt i funktionsduelig stand. Hvordan går det med din Pioneer SA-9800? Mvh Klaus __________________ Acoustic Research AR-2ax, AR-3a, AR-5, AR-6, AR-7, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-666, TU-666, AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-110, DH-200, DH-220, XL-280, DH-500
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjae, jeg havde den oppe og køre for en tid, og den spilledes sgu meget godt. Kosmetisk var den ikke på tioppen, og konkurrere med mit normale setup kunne den nu ikke, når det kom til stykket. Den var lidt lysere klingende end det, jeg normalt spiller på. Hvis pladsen var til det havde jeg den gerne oppe og køre mere permanent, evt med min denon dp-57l i den ene ende og et sæt fede vintage højtalere i den anden.
Jeg er ret imponeret over hvor meget gods der er i den.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjerager - du er velkommen til at kigge forbi - på cykel går det nok ikke - og låne fx. et sæt AR2ax , gamma eller fx vintage Pioneer og prøve om der er nogle af dem der giver den rigtige lyd - jeg har oplevet at højtalere jeg nærmest havde dømt ude - efter at de flyttede rum eller forstærker - har trådt i karakter og spredt glæde
|
| Til top |
|
| |
peterr99 Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 17 Juni 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke ret meget, der kan gengive en elektrisk guitar og et kantslag på lilletrommen som et par L100 - måske fordi de qva det lidt primitive delefilter har en peak i mellemtone-området. Men med en ordentlig vintage forstærker som din C-200 er det et ret sikkert hit.
Vil du have bunden mere tør og lyden skarpere, er et par 4312A eller Mk II en ret fed "reol højttaler" (hvilket i JBL's terminologi betyder, at den ikke er dybere end en LP), men måske også noget dyrere end det budget, vil ikke kender (de er i hvert tilfælde dyrere end et sæt L100).
__________________ - musikanlæg er noget man har til at afspille musik
|
| Til top |
|
| |
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
| Sendt: 17 Juni 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
peterr99 skrev:
| Der er ikke ret meget, der kan...... |
|
|
Nåå... Peter - mere travlt har du så heller ikke hva'  .
__________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
| Til top |
|
| |
peterr99 Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 17 Juni 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, jeg har faktisk ... jeg knokler på, men måtte jo lige se, om der var sket noget spændende. Og alle har brug for en pause ind i mellem. Selv bruger jeg min på at lytte akustisk guitarmusik på et anlæg, du kender. Og du kan glæde dig til fortsættelsen ...
back to work ->
Peter
__________________ - musikanlæg er noget man har til at afspille musik
|
| Til top |
|
| |
TMFH Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 20 Juni 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan anbefale B&W's dm7'ere...de er indimellem til at finde ganske billige på dba.dk
__________________ Mvh.
Thomas
...det 'rør' på sig...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg har nu et sæt F3 Focus hjemme på prøve - jeg vender tilbage med en sammenligning mellem dem og mine carlsson senere - jeg kan dog løfte sløret for, at det ikke bliver en nem beslutning, at skulle vælge - de er ret forskellig, med hver deres styrker og svagheder.
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alternativt kunne du prøve nogle Snell højttalere...
J, K og E serierne anser jeg for værende mest interessante.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjae, Snell har jeg overvejet - det skulle i givet fald være nogle af de små - jeg kan sige så meget, som at det virker som om de Focus er en smule "oppustede" i bunden i mit lytterum, som nok er langt fra ideelle til dem. Men de har en meget tiltalende mellemtone, og især blæseinstrumenter lyder rigtigt godt på dem.
Hvordan skal de i øvrigt stå - med hornåbningerne pegende indad eller udad?
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
|
tjae, Snell har jeg overvejet - det skulle i givet fald være nogle af de små - jeg kan sige så meget, som at det virker som om de Focus er en smule "oppustede" i bunden i mit lytterum, som nok er langt fra ideelle til dem. Men de har en meget tiltalende mellemtone, og især blæseinstrumenter lyder rigtigt godt på dem.
Hvordan skal de i øvrigt stå - med hornåbningerne pegende indad eller udad?
|
|
|
Jeg har spillet lidt på Snell J/III engang, og det lød altså ganske godt, men jeg har hørt at J/II skulle være bedre. Det synes jeg godt du kan overveje __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, nu fik jeg vendt dem, så mundingerne vender ud af, og jeg fik dem rykket væk fra bagvæggen - det hjalp på den oppustede bund. De lyder sgu meget godt må jeg sige.
Umiddelbart har Carlsson'erne et forspring når det gælder toppen. De har en ualmindelig luftig top. Faktisk kan jeg ikke lade være med at tænke på, at Carlsson T11oa diskanten fra generation 3 af carlssonhøjtalerne fortjener at nogen også prøver dem af i en ikke-carlsson konstruktion. Og så er der fraværet af et egentligt sweetspot, når man lytter til dem og deres generelt set meget åbne, luftige og hurtige gengivelse og deres evne til at formidle live-stemning og fornemmelsen af at musikken ligeson svæver i luften over og mellem højtalerne.
På denne adresse lå der engang en kopi af en test af F3 focus i Hi fi og Elektronik: http://xbox.miguelovitch.dk/trapez%20web/2406.htm - hvar der der sket med den hjemmeside?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg skulle lige til at foreslå dig at vende dem - men det gjorde du så selv  Jeg tror det med luften i toppen nok har noget at gøre med at diskanten i Focus højtaleren er hængt op i dæmpende filt hvor den i carlson spiller lige ud af kassen I går sendt så jeg "unforgiven" med clint eastwood og gene hackman - brugte the fisher som amp og så focus som højtalere - det var meget specielt - der var nogle regnvejrsscener hvorjeg hele tiden var sikker på at det var begyndt at regne i stuen - meget naturtro Nu har jeg ikke hørt dine carlson så meget men jeg tror du har ret i at focus vil have forspringet når det drejer sig om blæsere og om vokaler Sæt en JJ Cale palde på og spil Cajoun Moon
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, jeg har gjort noget slemt, pu ha, slemme dreng.
Jeg skiftede mellem Carlsson'erne og Focus'erne, og opdagede at de spillede lige højt med volumenknappen justeret til ca. kvart i. Det fil mig til at tænke: Deres driftseffekt må være nogenlunde lige stor. Carlsson'erne er ikke impendansmæssigt nogle særligt vanskelige højtalere, og der er Focus'erne så vidt jeg ved heller ikke, så hvorfor ikke....
jeg parallelkoblede dem, og sådan spiller de nu - et stk. Carlsson og et stk. Focus pr. kanal, og surprise, det lyder helt vildt fedt! Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige og gøre lige nu - nu lader jeg dem sidde sådan lidt, og lytter til lidt Ry Cooder....
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
jeg parallelkoblede dem, og sådan spiller de nu - et stk. Carlsson og et stk. Focus pr. kanal, og surprise, det lyder helt vildt fedt! Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige og gøre lige nu - nu lader jeg dem sidde sådan lidt, og lytter til lidt Ry Cooder.... |
|
|
The Lord Moves In Mysterious Ways  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |