Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 22:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: 4 stk Tannoy DC 3809 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 06:59 | IP-adresse registreret  

sådan 4 skønne 15 tommer Tannoy enheder pryder stuegulvet og alt medens jeg sparer sammen til lockwood delefiltre fra Pouls Audio Butik vil jeg lufte lidt af mine planer

Plan et går på at to af dem skal gå til openbaffel højtalere lidt alle disse i kan jo nyde musikken indtil i ser dem et stykke inde i youtube video'en

de andre to skal gå til sådan er sæt

Plan to - går alternativt ud på nogle store kummefrysere med 2 15" dc enheder i hver - nok min. 400 liter

Jeg har også prøvet at se om man proportionelt kunne forstørre et sæt duelundhorn men de ville ikke kunne være i huset

GRF hornet og Royal Westminister er nok en kende for svære at bygge med det værksted (køkkengulv) jeg har til rådighed

Nuvel - andre spændende forslag til konstruktioner er meget velkomne - jeg har jo DC 12" i forvejen og der er næppe nogen idé i at prøve at omvende mig - mit audiophile hjerte er tabt til Tannoy til trods for de mangler disse nu måtte besidde

Den på gældende enhed 3809 er med papirkant - bryder mig ligesålidt om skum som om mdf - de har en følsomhed på 94 db og kan tåle 300 watt - de har et frekvensområde fra 45 hz til 20 khz - de skal nok "forlænges" i bunden men ikke med basrefleks - jeg vil gerne bevare dem så længe som muligt og basrefleks er hårdt ved kantophænget

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Phil Short inde på "hilberlink" har lavet e udmærket delefilter til DC serien. De er et forsøg værd. Jeg har skrevet en del med ham omkring de filtre der sidder i mine FSM.

De lyder iøvrigt fint i et kæmpestort basrefleks.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Refleks er bestemt ikke hårdt ved kantophænget, såfremt man filtrerer frekvenser under boksens resonans fra, med et subfilter. Tværtimod, faktisk. Hvis alle dine enheder er coax-typer, må jeg på det strengeste fraråde at bruge to i en boks! Bortset fra kamfiltereffekter og lign. kalamiteter, ryger hele ideen med en punktkilde (via coax-princippet), ud af vinduet! La' vær' mæ' det .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

jamen så bliver det nok et sæt med open baffel og et sæt med måske basrefleks

jeg synes bare altid at bassen i basreflekshøjtalere bevæger sig eneomt meget mens mine enheder (også tannoy bare 12") i duelundhornene står helt stil selvom de blæser en bas solo eller stortrommer ud i lokalet på fuld skrue

det gør ikke mig noget at de evt bliver store - mine duelund horn er på over 450 liter og vejer efter det sidste lag ekstra x-finer kom udenpå - ca 150 kg stykket

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Plan et går på at to af dem skal gå til openbaffel højtalere lidt alle disse i kan jo nyde musikken indtil i ser dem et stykke inde i youtube video'en

hmm -  sikke et clip -   og gudfader et rengøringshelvede ejeren må have ;)

Man kan jo kun sige det er ret gennemført ....

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Voldsomme bevægelser af den type, du beskriver, skyldes ofte, at enheden modtager kraftige frekvenser under refleksboksens resonans (f.eks. fra en dårligt dæmpet pick-up/tonearm kombination). Boksen støtter ikke enheden så dybt, og den bevæger sig næsten som om, der ikke var nogen boks overhovedet! Derfor fidusen med et effektivt subfilter... Lukkede bokse, derimod, har et naturligt akustisk filter indbygget, som dæmper bevægelserne ved lavere frekvenser. 

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Jamen, jeg kan jo stadig kun anbefale at give de åbne bafler et lyt. Og du er stadig velkommen til at komme forbi og lytte til mine ydmyge, ufærdige udgaver af princippet.

Nu har jeg fået min nye tonearm, og kan endda afspille denne plade, og endda med en Denon DL103 i nogenlunde samme træhus.

Sangeren er nok ikke alle kops te, men pladen er et lille mesterværk inden for jazz ballade med mandlig sanger nichen.

http://www.youtube.com/watch?v=cW5gwKvXkx0&feature=chann el

http://www.amazon.com/John-Coltrane-Johnny-Hartman/dp/B00000 3N7J/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=music&qid=1245440049&s r=1-3

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Det går lidt trægt i sommervarmen?

Anyway, en video med Tannoy i henholdsvis lukket og åben baffel. Ikke at man kan høre SÅ meget igen over pc højttalerne.......

Hear the difference in sound of the 15" Monitor Gold in an original Tannoy Belevedere cabinet vs. an open baffle.

http://www.youtube.com/watch?v=JlJbU_t1xXg&feature=relat ed
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Seneste update: Jeg skal have enhederne ind til olysses bror bastian (bubu) i august og have målt dem ud - så skal de parres sætvist de der kommer tættest på hinanden og så skal der beregnes delefiltre til ultradæmpede mege store helt lukkede kabinetter efter duelunddiciplenes principper ... det bliver mega spændende - måske det ene sæt bliver til open baffel  eller måske der kom 4 stks over sized kummmefrysere ud af det - men jeg har jo stadig min peerless coax jeg kan lave open baffel med - vi få se

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Det er jo svært at bedømme på et youtube klip men umiddelbart bumler de lidt hans belvedere? mens openbaflen hvæser lidt ?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Med al skyldig respekt vil en open baffle være hårdere ved kantophængene end selv refleks. Så, der skal bestemt noget filter på... Til disse Tannoy ville jeg stadig anbefale store bokse, refleks el. lukkede . Nok refleks, med en lav tuning.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes