Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 15:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Kenwood "Oldtimer" spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Owned2tm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 August 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hej folkens

Min far har lånt mig en gammel fin Kenwood KA-6000 forstærker som har set/hørt bedre dage, jeg døjer med støj når jeg skruer op og ned, regner med at det er potmetret, prøver at rense det.

Men efter et stykke tid er der også støj på kanalerne (ca 30min spil), men den har for stor affektion værdi til at jeg vil kaste den over højre skulder.

Ved der evt. er gået en kondensator, skal man skifte alle i samme omgang?
Og i så fald hvor opdriver man dem?

På forhånd tak folkens.

Til top Vis Owned2tm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Owned2tm

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 August 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Der skal ikke herske tvivl om , at det er en rigtig fin - og herlig god gammel forstærker, som du dér har lånt Big smile

Den ser tilmed ud til at være i god stand - rent kosmetisk og kan med en god gang omsorg og teknisk snilde bringes til at fungere 100 % - og med en god fremtid for sig.

Da den desuden har affektionsværdi for dig, er jeg ikke i tvivl om , hvad jeg selv ville gøre i den situation - nemlig at regøre den totalt. Evt. skille den ad og komme ind i alle små gemmesteder for snavs og støv osv.

Desuden ville jeg, som du også selv har været i gang med allerede - gennemgribende rense alle potentiometre og kontakter. (potentiometre = rensespray med smøremiddel og kontakter trykknapper = uden smøremiddel)) Mange kontakter skal også have turen, da de kan skabe mange mærkelige unoder i et apparat, når de er snavsede.

Dernæst ville jeg gennegå den totalt elektrisk - checke, om der skulle være lodninger, som trænger til lidt opmærksomhed og evt. udskifte de kondensatorer og andre komponenter, som trænger - både i forforstærker delen og i slutforstærkerdelen.

Til sidst ville jeg lade den tune op (servicemanual) - så den måler og er indstillet perfekt - og deretfer prøvekøre den i nogle timer og sætte den i drift med et smil på læben!

Det er ikke sikkert, at de store elektrolytkondensatorer trænger alvorligt til udskiftning - det er ofte de små, der sidder rundt omkring, som trænger.

Jeg ville, hvis ikke du selv kan læse dig frem til den slags ting på nettet - alliere mig med en rigtig god og troværdig tekniker, som ved, hvad han har med at gøre -

Jeg kan se, at der har været tabt noget væske (øl??LOL) ned i forstærkeren på et tidspunkt - det skal selvfølgelig tages af, så det ser ordentligt ud - også under hjelmen.

Med håb om at du får et vellykket bevaringsprojekt ud af det!

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 August 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

glemte lige...

Det ser også ud til, at forstærkeren er temmelig servicevenlig og at det er ret nemt at komme rundt til de forskellige ædlere dele - så projektet ser absolut muligt ud!

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 November 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Jeg fald pludselig forbi dette indlæg og vil lige tilføje lidt.

Jeg har selv sådan en svend stående - den er lige fyldt 38 år og den har været i daglig drift indtil for ca. 5 år siden. Der er ingen tvivl om at det er en af de bedste Kenwood forstærkere fra 70'erne. Støjen fra potentiometeret er en velkendt slidtage "egenskab". Ligeledes kan de sorte vippe kontakter (specielt muting-knappen) skabe støj ligesom inputvælger og outputvælger. Det er overkommeligt at rense, men potentiometeret kan simpelthen være slidt og så må der et nyt til (det er lidt specielt pga. den coaxiale balance, men der kan skaffes en erstatning)

Med hensyn til elektrolytterne, så stod den store ladelyt af da min KA-6000 var omkring 25 år, den var simpelthen tørret delvist ud og gav små overslag (knitren). Den blev erstattet af en nyere (mindre i størrelse) med samme kapacitet og bedre spændings specifikation. Det gav samtidig et bedre "åndedræt" da kapaciteten simpelthen var faldet henover tiden. Jeg overvejede at skifte nogle af de øvrige eletrolytter - det er jo typisk dem der bliver gamle, men tænkte at sålænge der ikke var problemer var der ingen grund til at pille unødigt. Min KA-6000 spiller stadig, den er dog forvist til arbjedsværelset, men den gør det stadig utrolig godt. Den har i øvrigt en ganske god RIAA forforstærker indbygget, hvilket ikke altid var tilfældet.

Prisen i 1971 var lige under kr. 3.000, hvilket var rigtig MANGE penge dengang.

Pas godt på den - den er flot og er ret sexet med de små blå kontrollamper - og så lyder den faktisk ganske godt. Den skal helst have 8 Ohms belastning, synes jeg. 

mvh

Klaus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes