Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 12:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Hvilken vintage forstærker ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 15 September 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hej !

Jeg er igang med at sammensætte et setup nr 2, og her syntes jeg det kunne være interessant at lave et vintagesetup.

Jeg skal have fundet en forstærker der skal spille sammen med mine Dynaco Scandyna A25.

Lydmæssigt, skal forstærkeren have en varm og meget behagelig/naturlig klang, så den aldrig bliver ubehagelig at lytte til. mellemtoneområdet og stemmegengivelsen er klart det vigtigste. Stemmer og instrumenter skal lyde bløde og "analoge".øverste mellemtone og nedre diskant skal altså være meget letflydende/behagelig Der må selvfølgelig gerne være en grad af "hul" igennem, så tingene ikke bare mudre sammen. Ligeledes er jeg også ret vild med et godt perspektiv, specielt syntes jeg det er fedt når der er en god højde på sangerne.

jeg har selv tænkt på Musical fidelity A1 og sugden A48, A48MKIII, men har aldrig hørt dem og aner ikke om de kan trække mine Dynaco A25 (følsomhed 88 og 4ohm). jeg ved heller ikke hvad modellerne må koste ?

Jeg er ligeglad om det er rør eller transistor, sålænge forstærkeren passer til mit lydideal.

Håber i kan hjælpe

Til top Vis TC25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TC25

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 September 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

luxman l100 eller l58a eller l68a
måske Sansui au 999 men så skal den være gennemrenoveret

Sudgen er en slap bamse og ikke værd at lytte til - de ting du måske vil opleve som opfyldende dine kravspecifikationer vil meget hurtigt vise sig at være generel forplumring

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

r-l-b: Lyder interessant med luxman  jeg sad og læste lidt om modellerne igår aftes.

Jeg frygtede netop at sudgen ville være for slap og uinspirerende og mudret i lyden.

jeg har også tænkt lidt på Dynaco SCA35, ST35, ST70,men kender ikke noget til modellerne. Er der nogle der ved hvilken model der passer bedst til mit lydideal, og som kan trække Dynaco Scandyna A25 ?

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 September 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Jamen SCA35 og ST70 trækker højtalerne fint. Der er dog noget mere saft og kraft i ST 70

MA A1 eren spiller fint. Den har dog nogle varmeproblemer der på længere sigt ødelægger

indmaden. Jeg mener selv at Dynaco banker Sansui godt og grundigt. Lux er også et bud.

Recieverne 1040-1050 spiller varmt og behageligt. Ellers er der den nyere Cambridge A300. Den

er meget musikalsk og levende at lytte til og så er den billig.

Hilsen

Hilsen

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 September 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Accuphase P-260, men så skal du også have en forforstærker.

Den har alle de kvaliteter du går efter, og hvis kvalitet er vigtigere en kvantitet kan den også spille ren klasse A. Dog kun med 30 watt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

jesper Olsen: Hvad er forskellen på ST35 og SCA35 ? og hvilken en har den bedste lyd ? Jeg syntes at have læst at ST35 skulle have en bedre mellemtone gengivelse end ST70 og være en smule mere lyttevenlig. Har du hørt de to i sammenligning ? Hvad må de forskellige modeller koste ?

1040 og 1050, er det Luxman ?

Kjeldesen: Accuphase lyder også rigtigt interresant, har hørt at de skulle have en meget behagelig/naturlig lyd  hvilket prisleje ligger en P-260 i ? 

TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 September 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

jesper Olsen: Hvad er forskellen på ST35 og SCA35 ? og hvilken en har den bedste lyd ? Jeg syntes at have læst at ST35
skulle have en bedre mellemtone gengivelse end ST70 og være en smule mere lyttevenlig. Har du hørt de to i sammenligning ?
Hvad må de forskellige modeller koste ?

Kjeldesen: Accuphase lyder også rigtigt interresant, har hørt at de skulle have en meget behagelig/naturlig lyd  hvilket
prisleje ligger en P-260 i ? 

Jeg kan som også r-l-b anbefale dig Luxman L100 og deres receiverserie R1040, R1050, R1070, R1120.
Receiverne er billigere at komme i nærheden af og spiller virkelig godt.

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 September 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Musical fidelity A1 er en glimrende forstærker, 20 watt i ren klasse a, det er skønt. Det var min første forstærker, og den
spillede virkelig godt, og trak højtalere den slet ikke burde kunne

Skøn og luftig varm lyd.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 15 September 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

... Jeg mener selv at Dynaco banker Sansui godt og grundigt ...

Der er vist lagt op til en duel her! Jeg møder op (eller lægger hus til) med en Sansui AU-9500, som ikke bare kan trække A-25 så fineren blafrer og gummiophænget slår revner, men som også kan få rørene i sådan en hjemmesamlet Dynaco rørfætter til at klirre af bar forskrækkelse :-).

PQR

PS: TC25, du er velkommen til at kigge forbi og høre A-25 på diverse SS- og rørforstærkere.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

TMFH: Er der en af de listede Luxman modeller, hvor man kan sige den ene er bedre end de andre, hvis naturlighed, varme, rigtig god stemmegengivelse og forholdsvis god transperens/hul igennem er de vigtigste kriterier ?

LouBP: hvor meget må man give for en A1 ? tror du den lydmæssigt kan konkurrere med de andre forslag ?

Glemte at sige at jeg lytter mest til Jazz og vokal musik. rock hører jeg dog også ofte. klassisk lytter jeg aldrig til.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 September 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

Kjeldesen: Accuphase lyder også rigtigt interresant, har hørt at de skulle have en meget behagelig/naturlig lyd  hvilket prisleje ligger en P-260 i ? 

Jeg købte en i 1990/91 til 4500 kroner og solgte den igen nogle år senere for 4000 kroner. Men, de er ret sjældne selvom de ikke var specielt dyre (kostede 9-10.000 kroner i hifiklubben i 80'erne).

Ift. til det Luxman jeg har ejet og hørt, er Accuphase meget mere levende i lyden, men aldrig hård. Så jeg vil karakterisere denne Accuphase som blød på den spændende måde, og det luxmann jeg har hørt som blød på den kedelige måde.

En andet rigtig fed retro effekt er Denon POA Z3000 som er nemmere at få fat på, men den er ikke blød men ret kontant, tangerende til det hårde. Den har tilgengæld udseendet med sig. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 September 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

Hej !

Jeg er igang med at sammensætte et setup nr 2, og her syntes jeg det kunne være interessant at lave et vintagesetup.

Jeg skal have fundet en forstærker der skal spille sammen med mine Dynaco Scandyna A25.

Lydmæssigt, skal forstærkeren have en varm og meget behagelig/naturlig klang, så den aldrig bliver ubehagelig at lytte til. mellemtoneområdet og stemmegengivelsen er klart det vigtigste. Stemmer og instrumenter skal lyde bløde og "analoge".øverste mellemtone og nedre diskant skal altså være meget letflydende/behagelig Der må selvfølgelig gerne være en grad af "hul" igennem, så tingene ikke bare mudre sammen. Ligeledes er jeg også ret vild med et godt perspektiv, specielt syntes jeg det er fedt når der er en god højde på sangerne.

jeg har selv tænkt på Musical fidelity A1 og sugden A48, A48MKIII, men har aldrig hørt dem og aner ikke om de kan trække mine Dynaco A25 (følsomhed 88 og 4ohm). jeg ved heller ikke hvad modellerne må koste ?

Jeg er ligeglad om det er rør eller transistor, sålænge forstærkeren passer til mit lydideal.

Håber i kan hjælpe

Pioneer M22, det perfekte valg ud fra din beskrivelse
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 September 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

LouBP: hvor meget må man give for en A1 ? tror du den lydmæssigt kan konkurrere med de andre forslag ?

[

Jeg tror sagtens den kan konkurrere med de andre forslag - det er natuligvis svær at sige uden at have hørt det hele. Ellers
skulle du overveje en lille rørforstærker - bl.a. Dynaco som Jesper siger.

En A1 - jeg gav 1000 kr for min for 4 år siden - siden har jeg også set dem til alt mellem 500 og op efter.

Her er den bl.a. til 1500 kr - http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62186000

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

St 35 er med transistorer og SCA35 er med rør. Begge integreret forstærkere. ST 70 er et udgangstrin og skal bruge en forforstærker. Jeg ved spilme ikke hvilken jeg er mest glad for. SCA35 med et par rogers i et lille kontor er bare det nærmeste man komme musisk formidling med masser af varme og stemning. ST 70 spiller med mere auroitet og kontrol og også - vil nogen mene mere køligt.

De er svære at finde her på hjemmemarkedet. Tror ikke der er nogen der vil af med dem.

De koster - hvis du er heldig 1000-1500 og op til 3500 for en SCA35

ST 70 i god stand 3000-5000kr vil jeg mene.

Og ja det er luxman jeg henviser til. De er oftest billige typisk under en tusse og spiller herligt.

- Og nej Peter - mit dyna er fabrikssamlet og spiser Sansui til aftensmad Halvledere med mælk

uhmn.

Hilsen

'Scandyna-killeren'

TC25 skrev:

jesper Olsen: Hvad er forskellen på ST35 og SCA35 ? og hvilken en har den bedste lyd ? Jeg syntes at have læst at ST35 skulle have en bedre mellemtone gengivelse end ST70 og være en smule mere lyttevenlig. Har du hørt de to i sammenligning ? Hvad må de forskellige modeller koste ?

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Pqrannes: Tak for tilbuddet, det vil jeg ikke sige nej til, så vi må lige finde en dag hvor det passer ! Jeg har også fået nået nyt musik du lige skal høre  Og jeg er stadig lykkelig over de A25, som jeg fik af dig, de blev jo startskuddet til min vintage karriere  eneste anke er at jeg nu er blevet afhængig af vintage lyden

Kyhn: Pioneer M22 er skrevet til listen over forstærkere jeg skal have tjekket ud

Jesper Olsen:Jeg må sige at de dynaco modeller er meget tiltalende. Jeg har læst at SCA 35 skulle gå godt i spænd med Dynaco scandyna SCA 35. Jeg kan se at der er en SCA35 ombygget til en ST 35 på KSB: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=127537 Lyder den fornuftig ? Undre mig lidt over at den er med rør, når du siger at ST35 er en transistor forstærker ?

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg tager også fejl.

ST 35 er udgangstrinnet fra SCA 35

Jeg ved ikke hvad det er for en klon du henviser til men original er den ikke.

Det tyder bare på at han har slagtet en SCA 35 og bygget den om.

Gad vide hvad han har gjort af resten af den oprindelige SCA 35.

Hilsen

Hilsen

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 15 September 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Ved at Bruger Noise har en Luxman 1050? der kan købes billigt. Der skal skiftes lidt komponenter, men de følger med.

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 15 September 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

Pqrannes: Tak for tilbuddet, det vil jeg ikke sige nej til, så vi må lige finde en dag hvor det passer ! Jeg har også fået nået nyt musik du lige skal høre  Og jeg er stadig lykkelig over de A25, som jeg fik af dig, de blev jo startskuddet til min vintage karriere  eneste anke er at jeg nu er blevet afhængig af vintage lyden

...

Hej TC25,

Så kender jeg dig igen. Og så har du jo hørt min AU-9500! (og kan sige til ham den kålhøgne sjællænder, Jesper, at den sparker røv!).

Spændende at følge, hvilke råd du får. Jeg har jo også en Fisher 800t Solid state receiver i bunkerne, som du ikke har hørt:

Og min Heathkit AR-15, som bare lige skal laves:

men som skulle kunne få voksne mænd til at bryde ud i gråd.

Glemte jeg at nævne min Sansui Eight? NÅ, så er den her (også til dig, Jesper din ...!):

Der er masse af grej, der kan trække et par A-25. God jagt!

PQR

PS: glæder mig til at høre, hvad du har fundet af ny musik!

www.vintagehifi.dk

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
TC25 skrev:

...

Hej TC25,

Så kender jeg dig igen. Og så har du jo hørt min AU-9500! (og kan sige til ham den kålhøgne sjællænder, Jesper, at den sparker røv!).

kålhøgen adj., -t, kålhøgne
= indbildsk; han var ret kålhøgen selv om hans præstation i virkeligheden ikke var noget at prale af

Peter - Pas nu på at, du ikke ødelægger din Scandynamur med den gamle sanyo ups Sansui japaneser. 

Spændende at følge, hvilke råd du får. Jeg har jo også en Fisher 800t Solid state receiver i bunkerne, som du ikke har hørt:

Og min Heathkit AR-15, som bare lige skal laves:

men som skulle kunne få voksne mænd til at bryde ud i gråd.

Glemte jeg at nævne min Sansui Eight? NÅ, så er den her (også til dig, Jesper din ...!):

Der er masse af grej, der kan trække et par A-25. God jagt!

PQR

PS: glæder mig til at høre, hvad du har fundet af ny musik!

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 15 September 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
...(og kan sige til ham den kålhøgne sjællænder, Jesper, at den sparker røv!).
kålhøgen adj., -t, kålhøgne
= indbildsk; han var ret kålhøgen selv om hans præstation i virkeligheden ikke var noget at prale af

Peter - Pas nu på at, du ikke ødelægger din Scandynamur med den gamle sanyo ups Sansui japaneser.

Arh, din f...... filologiske køvenhavner. Så slukkede jeg for AU-9500-forstærkeren og satte ZZ-Top (Tres Hombres) på grammofonen via den lille Shell og Jealvox'ene. Så er du selv ude om det din rør-freak.

PQR

www.vintagehifi.dk

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum