Forfatter |
|
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 25 September 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min bror og jeg kom lige forbi et loppemarked, hvor jeg fandt denne lille sag, som jeg gav hele 25 kr for :-) Så den vil jeg bruge lidt tid på at sætte i stand. Den skal spille på mit elektronik værksted.

Det er en LL Minerva Stereo rør radio.

Tilslutninger: Grammofon, Tape, Ekstra højttalere og AM / FM antennestik.

Bagpanel afmonteret. Det hvide til venstre er en konvolut, hvor diagrammet ligger i. Til højre er der en oversigt over eks. placeringen af rør.

Forfra - Radioen pillet ud af kabinettet.

Chassiet set fra bunden.

Chassiet set fra toppen.
Efter at have repareret et par dårlige lodninger i strømforsyningen, har jeg fået liv i den, og den spiller faktisk ganske udemærket, med de indbyggede højttalere. Men der er knas i omskiftere og potentiometre, så de skal renses.
Der er 2 skala snore, en til AM og en til FM. Skala snoren til AM er sprunget, så den skal jeg have skiftet. Det er nu ikke så svært. Når jeg alligevel er i gang, vil jeg også skifte skalasnoren til FM.
En sokkel til en pære i skala belysningen er istykker, så den skal jeg have fixet / udskiftet. Jeg havde forventet at elektrolytterne i størmforsyningen var dårlige, men de ser umiddelbart ud til at være i god stand. Forbavsende for en radio som er produceret i 60érne. Det eksakte årstal har jeg endnu ikke fundet. Men det skal jeg nok finde.
Kabinettet er i god stand, men skal lige pudses lidt, og have olie så det bliver rigtigt fint.
Udgangsforstærkeren er opbygget med ECL86 (kombineret triode og pentode), og har en udgangseffekt på 2 X 4W. For sjovs skyld prøvede jeg at sætte min ipod og mine Dynaudio fokus 360 højttalere til den, og blev forbavset over hvor rent og varm lyden faktisk var. Dynaudioen var godt nok lidt hård at trække, så der blev ikke spillet ret højt, men lyden var faktisk ret god, varm og dynamisk.
Radioen skal gennemgåes fra enden til anden, og evt. dårlige komponenter skal udskiftes. Måske skulle man se om man kunne finde et par højttalerenheder, som er bedre end de indbyggede, og skifte dem ud. Dem der er i den, lyder ok - men paphænget virker noget slidt.
Men - utrolig hvad man kan være heldig at finde for 25 kr.
Er der nogen der er interesseret i diagrammet, så har jeg scannet det ind og lagt det på: http://bbi1846.homepage.dk/minerva/diagram.jpg
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

|
Sendt: 25 September 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov - fandt lige årstallet tryk på chassiet. 1963 :-) Det passer jo meget godt med, at der nederst til højre på diagrammet, står Udg. III 28.8. 63
Så blev det mysterium jo nemt opklaret :
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 25 September 2009 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med den...det er en fin radio...du kan rense og smøre kontakter i den med WD40 selvom der sikkert er nogen der protesterer. Jeg bruger det og kan sige jeg ikke har fundet et bedre middel. Hvis du kommer til at mangle reserve-dele har jeg en du må plukke af.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 25 September 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
tillykke med den - dejligt at se at en gammel LL får en kærlig restaurering - det fortjener den Mangler du du rør har jeg 4 stk brugte telefunken ecl86 du kan bytte dig til med et eller andet
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
bent egholm Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 29
|
Sendt: 26 September 2009 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må siges at være et godt køb...jeg måtte bøde 250 for en magen til for 3 år siden. Du har ret, den spiller egentligt forbavsende godt på de indbyggede højttalere. Jeg har min LL stående i soveværelset, og bruger den næsten dagligt. Synd at Linnet & Laursen lukkede, for det var virkelig kvalitetsting de fabrikerede. Iøvrigt kan man altid se hvornår et LL apparat er fra via modelnummeret: LL Minerva 6407, de to første cifre fortæller at den er produceret fra august 1963 til august 1964. De sidste cifre fortæller hvilken model den er i rækken af Minerva'er.
__________________ Mørch GS6/UP4
Thorens TD124
Delphon GS65 TT
Revox A77
Sony TC-765
Nakamichi 700
Pioneer TX6200
Beolab/Beomaster 5000
Yamaha CX/MX50
Sony CDP XE220
Philips CD100
Beovox M100
|
Til top |
|
|
audioareal Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 12 April 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa , og jubii nu kan jeg også være lidt med i jeres gamle rørklub , i går var jeg på loppemarked og købte en LL monark for 20 kr  ..Den ligner din på en prik Canielsen, men har ikke indbyggede højtalere- er der ellers nogen forskel på de to??,den virker, der er lyd i v+h kanal men skal også renses i alle kontakter + potmeter - metal enden på nogle af knapperne mangler og der er lidt ridsser i træ kabinettet ellers er den pæn - der er næsten ingen støv eller snavs på det indvendige chassis. Der er en stor tom rør sokkel indvendig ,er der nogen af jer som ved hvad den er til ,,,måske noget extra tilbehør men hvad ????..Jeg tror ikke den har stereodekoder men mon det ville være muligt at montere en såddan Den fortjener jo næsten at bliver sat i stand, men.. Jeg har næsten ingen erfaring med rørteknik og ved ikke helt hvor jeg skal starte , det ikke noget som skal laves her og nu, bare lidt engang imellem hen af vejen- evt. starte med at skifte alle elektrolytkondensatorer osv ..jeg skriver nok igen når jeg for tid til at gå i gang hvis nogen af jer vil give mig gode råd med på vejen er det super,, måske kunne den gi mig lidt mere indsigt i den gamle teknik da jeg jo stædig går med en lille drøm om måske en dag at bygge en rør-forforstærker...mvh thomas  ... __________________ Akai 4 ever.
Quadral Phonologue for good taste.
Altid frisk på en hyggesnak om spolemaskiner..
|
Til top |
|
|
Robotto Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6
|
Sendt: 09 November 2010 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fantastisk hardware det her! :D
Jeg har lige købt mig en L&L monark 562 på et loppemarked for 300,-
Den virkede upåklageligt i et par timer, og så gik lyden pludselig mens min kæreste var alene hjemme... (hmmm..)
Det oplagte problem er at lytterne er tørret ud, men så synes jeg det virker lidt underligt at den har kunnet spille i et par timer.. en anden mulighed er at rørene har været lidt for brugt så den ikke har kunnet holde til at blive gennemvarmet...
Jeg mangler desuden et diagram. Kan det passe at det ligger inde i kabinettet? jeg har ikke rigtigt kunne se nogen grund til at åbne den før jeg har fået fat i et diagram, men hvis det nu ligger derinde, så løser det sig selv.
opsummering: hvor finder jeg et diagram til LL monark 562? og har nogen et godt tip til hvad jeg skal starte med at udskifte?
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

|
Sendt: 09 November 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|

Robotto skrev:
Den virkede upåklageligt i et par timer, og så gik lyden pludselig mens min kæreste var alene hjemme... (hmmm..)
Det oplagte problem er at lytterne er tørret ud, men så synes jeg det virker lidt underligt at den har kunnet spille i et par timer.. en anden mulighed er at rørene har været lidt for brugt så den ikke har kunnet holde til at blive gennemvarmet...
Jeg mangler desuden et diagram. Kan det passe at det ligger inde i kabinettet? jeg har ikke rigtigt kunne se nogen grund til at åbne den før jeg har fået fat i et diagram, men hvis det nu ligger derinde, så løser det sig selv.
opsummering: hvor finder jeg et diagram til LL monark 562? og har nogen et godt tip til hvad jeg skal starte med at udskifte?
|
|
|
Ja - det er sansynligt at diagrammet ligger inde i den, i en påklistret konvult. Det gjorde det i mange af de ældre radioer og TV. Hvis radioen før har været til reparation, kan det dog godt være, at radiomekanikeren har beholdt det.
EDIT: Fandt lige diagrammet på nettet:
http://www.radiohistoriskforeningvest.dk/Diagrammer/LL-Monar k%20FM%20AM-M562-1955-diagram.png
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robotto skrev:
|
|
|
Er lige nysgerrig. Har du fundet fejlen ?
|
Til top |
|
|
Robotto Forum Bruger

|
Sendt: 12 November 2010 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
canielsen skrev:
Er lige nysgerrig. Har du fundet fejlen ? |
|
|
Tjah.. jeg har åbnet den og fundet diagrammet  . og der er en del ting der kan være årsag til manglende lyd.. Jeg har taget en bunke billeder som man kan se her.. det er smukt... (billederne er af en eller anden grund i omvendt rækkefølge.. men det skulle ikke være det største problem) Jeg har endnu ikke haft tid til at kigge nærmere på den. Men jeg glæder mig til at komme i gang.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 12 November 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den her kan du bare klippe af...radioen kan spille uden den...til du finder en anden. Den er 0,1uF og sidder tværs over netspændingen..bliver den træt kan den lukke så meget damp ud at du ikke kan se fra den ene ende af rummet til den anden...jeg HAR prøvet det Nåhhh...det er måske derfor det hedder damp-radio

Du bør undersøge disse ting..1'eren er der dog ingen tvivl om, men årsagen skal søges i de næste komponter
1'eren..40ohm sikrings-modstand...kan erstattes ef alm 40ohm trådviklet 10W

2'eren kan være kortsluttet 3'eren ligeså...det er en se'len ensretter...forsyner apparatet med jævnstrøm...

4'eren (hoved-elektrolytten) er altid dårlig...får appararet til at brumme, men kan også være årsagen til den brændte 1. Det er den der sidder TH.

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Robotto Forum Bruger

|
Sendt: 12 November 2010 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Den her kan du bare klippe af...radioen kan spille uden den...til du finder en anden.
|
|
|
nice.. hvad med den her?
|
Til top |
|
|
audioareal Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 14 December 2010 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa igen , da jeg vente hjem fra loppemarked med min ll monark blev den renset og pudsset,men da jeg ville prøve den igen var den meget svag i lyden, men kun på fm.
Jeg kunne ikke hører forskel på det svage signal selvom jeg ændrede volumekontrolen , kan fint tune fm stationer ind og se det på signal indikator røret - am ser ud til at være ok .
Hvis der er nogen som evt. har forslag til, hvor jeg måske kan prøve at se efter fejlen ville blive glad for at hører fra jer. . jeg har diagrammet men kun ringe erfaring med rørteknik....Hvis det overhovedet kan betale sig , eller skulle man hellere droppe projektet ???? , og måske skrotte den , måske kan nogen af jer kunne ha brug for reservedele..Hvad syntes i ...
mvh.thomas.
__________________ Akai 4 ever.
Quadral Phonologue for good taste.
Altid frisk på en hyggesnak om spolemaskiner..
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan gik det...det er som regel den lille kondensator der ligger lige bag pladen med den brændte modstand, men den burde jo være skiftet nu...
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo men når man sætter moderne ensretter ind, da bør man vel være opnærksom på sætte modstande i serie med ensretter og til Ny elektrolyt eller hvodden dette nu gøres?
Og når man nu er igang bør der være en modstand ca 500 kOhm, 470.000 fra eller tværs over de 2 lytter (mellem plus og chassis, for aflade når man slukker). __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 18 December 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
En rør-spille af den årgang, og generelt: Katodekompleks ved udgandgsrørene. Kortsluttede katode afkoblings elektrolytter, læagestrøm i lade og filter elektrolytter, den der kondensator der sidder over lysnettet, er det du skal være opmærksom på, når det som det ses af billedet, er feset en formodstand. Udskiftning af ensretter har jeg aldrig selv haft efterfølgende problemer med, det hele fåt ganske vidst lidt mere at leve af, så det magiske øje-eller bånd lyser også lidt kraftigere...
Afledningsmodstand...? det styrer du selv... det er da meget rart at vide at man ikke kan få et ZAP-over fingerene hvis man fumler i apparatet et par minutter efter sluk.
25 års erfaring dom radiomekaniker og radiosamler.
|
Til top |
|
|
Robotto Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2011 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Hvordan gik det...det er som regel den lille kondensator der ligger lige bag pladen med den brændte modstand, men den burde jo være skiftet nu...
|
|
|
Alle elektrolytter som jeg kunne identificere er skiftet, ensretteren er byttet ud med en diode, og den afbrændte sikrings-modtand er skiftet ud med noget "tilsvarende". Radioen spiller igen, men efter et par minutter (når den bliver varmet op) bliver FM meget svagt i volumen. Og jeg får mislyde (givetvis pga. drift i tuneren) Dét der undrer mig er at den burde være designet til at køre mens den er varm. Så jeg går ud fra at noget stadig er i vejen. 1. Det kunne være at jeg har misset en kondensator som "lækker" når den bliver varmet op.. 2. En anden teori er at det første forstærkertrin efter antennen er slidt: jeg kan ikke rigtigt se gløden i røret. <- jeg ved meget lidt om rør. Der er desværre ikke nogen der underviser i det på ingeniørudannelserne længere :/ Hvis nogen har noget erfaring/viden er de meget velkomne til at smide det denne vej :)
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2011 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at skifte kondensator NR33...de er altid læk og så trækker udgangen forsyningen ned...
|
Til top |
|
|
Robotto Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2011 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Prøv at skifte kondensator NR33...de er altid læk og så trækker udgangen forsyningen ned... |
|
|
DÉT er er virkelig godt bud! .. heh.. jeg går ud fra at 47kp står for 47 kilopico farad, altså 47nano. sjove størrelser i gamle dage :)
|
Til top |
|
|
Rolf Zetterberg Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 91
|
Sendt: 19 December 2011 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
"That capacitor" är alltid den första (och ibland den enda) jag byter.
|
Til top |
|
|