Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 02 December 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder og fedter lidt med at sammensætte en passende kombination til en Thorens TD-124/II med Beogram 3000 plinth samt en SME 3009 arm, som både teknisk set er i orden - historisk kunne være korrekt - samt lyde "godt", hvad jo i bund og grund er styret af "lydsmag". Det kommer jo så mest til at handle om, hvilken PU, som er den bedst egnede. Jeg er især åben overfor Ortofon og måske Denon, men ellers kast bare flere ting ind i kampen. Jeg er opmærksom på, at der kan være noget med pladetallerkenens materiale, som kan være et problem med MC-pick-up's - hvis man ved noget her, er jeg også lutter "ører"
Har nogle af jer teknsk og historisk indsigt og erfaringer med at kunne sammensætte en god trio til mig, som kan leve op til dette, så vil det være dejligt !
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2009 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- jeg oprettede tråden her i vintageforum, velvidende at der også er et pladespillerforum, men jeg er i tvivl om, hvor det ville være mest passende pga. udstyrets alder?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Jan Eskildsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 698
|
Sendt: 02 December 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, jeg havde selv gode erfaringer med at sætte en MC PU på (Denon 103 og Entré) og vikle 2,5 cm sort isolerbånd om armen – hørbart godt råd fra Alan Twaite – men andre har sikkert meget bedre ideer, som også jeg glæder mig til at høre om, da jeg har et nyt vinterprojekt i pipelinen af samme slags.  __________________ "There's no substitute for experience".
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder rigtig interessant med det isolérbånd, men jeg er mest tilhænger af, at kombinationen skal kunne gøre sig "som den er" - altså uden nævneværdige tweaks -
men - der er jo megen tale om at pladetallerkenen er lavet af et magnetisk materiale, som ikke er det heldigste, hvis man nu fx skulle bemægtige sig en MC-pu?
Nogen viden her?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 02 December 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke fordi jeg er ekspert på det område, men det lugter lidt af en SPU-løsning. Den vil i hvert fald passe godt rent designmæssigt. At tage sådan en smuk sag og så vikle isolerbånd om armrøret er næsten synd.
Men den mest originale løsning ville vel være at lade b&o armen blive siddende og så køre med en b&o pickup. Man kan jo evt vælge at lade Soundsmith kigge på pickuppen og få den retippet der...
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- men pladspilleren har ikke dén B&O-arm, men har derimod i maaaange år været ekviperet med en 3009'er, måske næsten altid - så det vil jeg egentlig gerne fortsætte med...også fordi SME'en er dybt klassisk i.ø, og lever op til resten af pladespillerens "legacy".
Pladespilleren (altså netop dén) har jeg set engang i slutningen af '70erne, hvor der på det tidspunkt var monteret en 3009'er fra den originale serie samt en Ortofon M20FL - kunne det være en fornuftig kombi? - eller er det helt ude i hampen? - jeg tænker bl.a. på kompliance/armmasse = armresonans-problematikken.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
Sendt: 02 December 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
jeg tænker bl.a. på kompliance/armmasse = armresonans-problematikken.
Vh
Freddy
|
|
|
så er det vigtigt at vide hvilken 3009 arm det er du har , mener der er 3-5 varianter
der var den jeg ledte efter
http://www.analogue-classics.com/html/sme_3009___3012.html
mener inproved er en let arm og de andre er tunge = blød/stiv pu __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt link!
Udfra linket kan jeg se, at den arm, som jeg foreløbig har til projektet er en ganske ordinær SME 3009 II imp.. Jeg har dog rigtig megen lyst til at få fat i en ældre version - den med det anderledes og større kontravægtsystem.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 02 December 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal du køre med tunge MC pu er før impr. armene bedst - jeg har spillet med en ortofon SPU TE hele dagen - der er indbygget trafo så den går direkte i mm riaa uden step up - jeg tror de er udgået men finder du en brugt med med få timer på bagen er den rigtig god og tager sig godt ud sammen med 124 værket
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige nu "kun" en improved 3009 II'er - og det er foreløbig dén, som jeg skal sætte en passsende PU på. - Er det bedst med MM pick-up's? eller er det ligemeget? (husk pladetallerkenen - og hvilken af disse pladetallerkener har jeg? - nogen der ved noget om det? - hvad kigger man efter?
er det "en tung" eller "en let" arm? - hvilke PU-typer (høj/lavkompliante PU's) er mest passende i forhold til armresonans?
Fra min første tid som freak husker jeg at Ortofon's program bestod af bla. en række VMS-typer samt nogle FF15 - M20FL - MC20 - altsammen før Concorde/OM-typerne, som jeg i.ø. ville anse for at være et stilbrud i forbindelse med en TD-124. Hvad ville være en spiselig kombi her? Jeg tænker ikke på at begynde med noget SPU - i hvert fald ikke før jeg får råd til en ældre SME 3009'er.
Hvad er at foretrække? set ud fra et teknisk synspunkt?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 02 December 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
en ortofon spu pickup vil passe perfekt til den kombination
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 02 December 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en VMS 20E MKII du godt må låne Freddy, så kan du da se om det var noget...
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 03 December 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Jeg har lige nu "kun" en improved 3009 II'er - og det er foreløbig dén, som jeg skal sætte en passsende PU på. - Er det bedst med MM pick-up's? eller er det ligemeget? (husk pladetallerkenen - og hvilken af disse pladetallerkener har jeg? - nogen der ved noget om det? - hvad kigger man efter?
er det "en tung" eller "en let" arm? - hvilke PU-typer (høj/lavkompliante PU's) er mest passende i forhold til armresonans? |
|
|
Ja, vi mangler lige "der Linkmeister" her - så havde det hele ligget klart allerede .
Det med pladetallerkenen mener jeg, man ser om der er 2 eller 4 strobo-rækker. 2 rækker er non-magnetic.
Og så må jeg altså sige - at med det du ellers synger så kraftigt for - originaliteten. Det ville være sejt om du - modsat de fleste af os andre - bragte din tilbage til den oprindelige stand, altså med 'svane-armen' og SP-pickup. Tror nok det er til at 'finde' de rigtige stumper som du mangler....
Sov godt. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
Gråskæg Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 03 December 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
En klassiker kombination vil vel være Thorens TD 124 + SME 3009 imp + Shure V15
Jeg spillede nogle år med en Thorens 321 med SME 3009 imp og fandt lyden lidt light
men nu er der jo nok noget mere bas i en TD 124.
Her er et lille uddrag fra nettet
"We all built it because none of us had ever heard anything that could touch it. Herb used a Thorens TD124, modded of course with an SME3009 and a Shure V15. The best bass of any cartridge - better than the Koetsus we had access to in any case. Herb's system wasn't perfect but it was f**king spectacular! The strongest aspect was the big "live" sound. You were sitting in the audience with that system no doubt. And when the orchestra hit a peak, your hair stood up on end - even if it was played at a quiet listening level. That system taught me that contemporary Hi-Fi had forgotten or given up on dynamic performance. There exists no small box speaker that can realistically match the dynamics of real music. They all compress like crazy and we had all become used to it."
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 December 2009 kl. 06:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig, en shure V15 lyder helt rigtigt til sådan en - jeg har en du godt må låne, en V15 III med micro ridge ål. Send en PB hvis det er.
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 03 December 2009 kl. 07:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne jo også prøve med den MC30 Super II, der alligevel ligger og flyder hjemme ved dig :-) Og så om den måske var
noget? __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 December 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
Du kunne jo også prøve med den MC30 Super II, der alligevel ligger og flyder hjemme ved dig :-) Og så om den måske var noget? |
|
|
God plan, men ikke historisk korrekt.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 03 December 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
på et 124 værk er denne ortofon arm sammen med en SPU helt formidabel - lad dig ikke narre af det primitive udseende - den får mere og bedre lyd ud af SPU end en SME 3012 gør
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 03 December 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Langt de fleste under-pladepladetallerkener er støbt jern. De er ikke magnetiske! Men de kan tiltrækkes af en magnet. Prøv af
med en køleskabsmagnet, hvis du er i tvivl om hvilken type du har. Jeg har selv en med jern underpladetallerken (den tynde
ovenpå er altid af aluminium. Jeg har prøvet at lægge min Denon DL 103 ovenpå gummimåtten. Den har en gammeldags og ret
svag magnet, og man mærker en let tiltrækning. Den turde jeg godt prøve af. Med en Ortofon MC 10 Super II med
neodyniummagnet er der en ret kraftig tiltrækning. Den ville jeg være bekymret over at bruge på det værk.
|
Til top |
|
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 03 December 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Jeg har leget med den meget billige AT 95 samt forskellige Shure pick-ups. Jeg bruger stadig den (udsatte for hån) SME 3009 imp på min 124. Pt kører den med en Shure M 97xE som der omtales meget. Jeg har for beskedne 30$ monteret et bronce- knivleje på armen og den lyder klart bedre end før. Samtidigt har især tilvejebringelsen af et ECC803S rør fra Telefunken i min Bellari riaa løftet lyden fra noget jeg ikke troede var muligt. Hos mig har omtalte rør været det vigtigste led i lange tider og har betydet mere end alskens pick-ups. Alt er bare faldet meget mere på plads.
Ellers er R-L-B's foreslag interessant. Synd at de arme og SPU ikke er til at betale for menneskepenge mere. Jeg ville bare beholde den IMP arm indtil videre , den er har et klassisk look - også om 30 år
Venligst __________________ Jesper
|
Til top |
|
|