Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 13:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Scandyna 3000 årgang ´70erne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Hej alle, havde sådan en engang i teenageårene. Fed fed radio dengang med watt-metre og det hele.  Den var vistnok på hele 2x60 watt !!!   Ser den er til salg ind i mellem men jeg er lidt i tvivl om den "lydmæssigt" er noget værd idag ?  Er der nogle med erfaringer med det denne gamle radio ?    mvh Jens Hansen
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

BomBom!

Bladet "Ny Elektronik" lavede i apperatets samtid en test/artikel,

hvor de målte den og efterfølgene betegnede den til,

at være den "nye verdensmester i crossover forvrængning"

dette er det samme som en meget anmassende og hård! lyd ...,

hvis man gerne vil have en for perioden meget tydelig "transistor" lyd ?

så er det klart den receiver man skal anskaffe sig  

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Det er vel et spørgsmål om den rette BIAS...mon ikke den kunne justeres i BIAS vha distortion-meter. Jeg vil gerne gøre forsøget og jeg ved hvor der står sådan en.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2010 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

HovHov!!! Plejer folk ikke at sige til mig så den IKKE ORIGINAL

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Arhh...man vel ikke sige den er uoriginal bare fordi man justrer den til en mere gunstig BIAS værdi...det vil jeg ikke mene...det er først når man sætter 'andre' komponenter i.

mvh

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Godt ord igen ..., joker lidt omkring det

Jeg mener faktisk at huske at Scandyna fuldte op sagen, ved at ændre værdien af BIAS til den af "NE" i artiklen forslået nye værdi, men skaden var sket i det at salget stagneret til nulpunktet pga. NE's test/artikel ..., det var jo i de tider hvor "TIM" var den "hellige gral" stærkt anført af bla. B&O 

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Øv...den har singel-supply og elektrolytter i serie med udgangen, men hvad ...sådan gjorde man jo dengang.

mvh

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

ups...læser lige med her...det var jo også mit første stereo køb...var glad ved den dengang men skiftede så til b&0 beolab 5000 og beomaster 5000...men tider var det sku, men vi var jo også en del år yngre...og nu er vi kun store drenge......RIGHT

mvh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2010 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Tjah...princippet i B&o er det samme som i Scandyna'en og det er så vidt jeg husker også de samme transistorer...2N3055 som blev brugt i udgangen..en voldsom sløv sag med en ft på 200Khz. Sært der kunne komme musik ud af den når man tænker at max tilladelige frekvens for sådan en svend er 10gange lavere..20KHz. Så det er lige på grænsen

mvh

jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2006
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

OK så I mener det nok kun skal være af nostalgiske grunde jeg skal købe en. Jeg vidste slet ikke alt det som i nævner omkring opbygning osv.  Det kunne være sjovt at læse testartiklen i Ny elektronik, kan den mon skaffes ? 

P.S.  Dengang spillede den sammen med et sæt SEAS Disco power 47. De store selvbyg højttalere med 2  stk 12" basser 2 mellemtoner og 3 diskanter.  Overload protection var lavet med glødepærer som lyste op når der virkelig blev spillet højt. Tror nok pærerne sad i serie med disk-og mellemtoneenhederne når så effekten blev for høj sprang pærerne.  Det så vildt flot ud når Donna Summer gik for fuld skrue og der var mørkt i lokalet, så lyste overload pærerne med rødt lys....

Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

jbh1 skrev:
Hej alle, havde sådan en engang i teenageårene. Fed fed radio dengang med watt-metre og det hele.  Den var vistnok på hele 2x60 watt !!!   Ser den er til salg ind i mellem men jeg er lidt i tvivl om den "lydmæssigt" er noget værd idag ?  Er der nogle med erfaringer med det denne gamle radio ?    mvh Jens Hansen

Mener nu det var 2 x 50w - men det er en af de radioer man skal lade hvile i fred, og bevare de gode minder om :)    (blev vist også solgt undet navnet ITT 4500)

Lydmæssigt var den skrækeksemplet på hvordan man ikke skal lave det, det var ikke helt uden grund netop den blev fremvist som eksempel på en konference dengang hvor begrebet TIM forvrængning var emnet.

noget godt kom der da ud af al den ballade, man lærte om lav lokal modkobling, båndbredden's betydning og et par andre finurligheder.

men -  det var da en fed spille dengang :)

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej

På det radioværksted hvor jeg arbejdede midt i 70'erne havde vi sådan en sammen med et par store Scan Dyna højttalere og en cassette båndoptager. Det blev udlejet som "Partyanlæg". Det var en robust sag. Engang efter en sådan party kom den hjem med de plastik beskyttelses kapper som sidder over udgangs transistorerne smeltet væk. Der havde været koblet for mange højttalere på, men overlevet havde den. Den kostede også nogle diskanthøjttalere. Om det lød godt tror jeg ikke, men det spillede højt og folkene var som regel så fulde at de ikke kunne høre noget alligevel.

Mvh
Per H

Til top Vis D.Duck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.Duck

Rolf Zetterberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Nja,det var nog helt andra förstärkare som var aktuella på konferensen med Matti Otala år 1976.Se sid 19:

http://www.bostonaudiosociety.org/pdf/bass/BASS-05-02-7611.p df

Til top Vis Rolf Zetterberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolf Zetterberg

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Rolf Zetterberg skrev:

Nja,det var nog helt andra förstärkare som var aktuella på konferensen med Matti Otala år 1976.Se sid 19:

http://www.bostonaudiosociety.org/pdf/bass/BASS-05-02-7611.p df

Det var før 76  mener det var 72 eller 73

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Specifikationer på Scandyna 3000:

http://hifigoteborg.se/Scan%20dyna%203000%20%20spec.htm

Udgangtransistorerne - 2N3055 er måske ikke de bedste når man tænker på de transistorer man bruger i dag., men de er blevet brugt i meget hifi udstyr igennem tiden, med ganske udemærket resultat. De blev eks. brugt i NAD 3020, som jo er en forstærker som i sin tid var meget rost.

Og ja - man kunne forbedre Scandynaen ved at ændre bias. Det gjorde jeg for kammeraterne  på nogle stykker i 80érne.
Scandynaen var en solid forstærker, men når først den brændte af, kunne den være et helvede at reparere.  Ikke sjældent skulle man skifte alle transistorer i udgangsforstærkeren, og at komme til at skifte udgangstransistorer var ikke særlig let, grundet den måde print og udganstransistorer var monteret.

En lidt speciel ting ved 3000éren - var dens 2 mono knapper, så man kunne vælge hvilket indgangssignal (højre / venstre), som skulle spille i begge kanaler.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Matti Otala's første "white paper" vedr. "TIM" er fra 1975 ...,

Han indgik kort efter et samarbejde med såvel HarmanKardon som med B&O 

Rolf Zetterberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Lite konstigt är det -jag trodde nog att någon skulle reagera på vilka förstärkare som var med och inte på årtalet(betydligt mindre viktigt syns det mig)??

God fortsättning på det nya året!

Rolf 

Til top Vis Rolf Zetterberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolf Zetterberg

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Var ejer af en sådan spille i 70'erne og har en stående på "nostalagi" hylden. Rent lydmæssigt er den nok ikke værre end så meget andet der blev lavet den gang, kombinationen af langsomme transitorer og hvor man modkobler sig til båndbredde var standarten og gav den berygtede transitor lyd, så vidt jeg husker var NAD's trick at bånbredden var temmelig begrænset. Jeg lige strøm på Scan Dyna'en og sandelig der kom lyd ud af den og det lød ikke så slemt, det kunne være sjovt at måle den igennem engang.  

//jm

Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes