Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 23:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Sony V-Fet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hej

På hjemmesiden "The Vintage Knop" er der en beskrivelse af Sony's V-Fet forstærkere fra 70'erne.
Jeg har selv haft den mindste TA-4650 for mange år siden og kan kun sige pæne ting om den. Jeg husker den som en meget behagelig og lyttevenlig forstærker. På hjemmesiden beskrives en fejl som tog livet af mange af disse forstærkere.
De skriver :

As for the 5650 and TA-8650, the sadly famous diodes must be exchanged otherwise they will
take the V-FETs away: the reliability problems many complained about at the time didn't come
from the V-FETs but from those diodes - the V-FETs themselves are very sturdy. And they sound
divine, even in the small
TA-4650

Er der nogen her der kender denne fejl og ved hvilke dioder det drejer sig om ??

Jeg har en god ven som har en TA-5650 som han er meget glad for, og kan vi forebygge at den dør i utide, ville det være en virkelig god gerning.

Mvh
Per H

Til top Vis D.Duck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.Duck

Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har "sakset" et notat fra Hifiengine.com. Det gælder for TA-4650 :

Produced from 1974 to 1978, this Service Manual is from 1975.
My example serial # 805653 has in the phono section 2SK79 low power V-Fet's. In case of an overhaul the diodes D302, D352 and the D414 should be replaced with two serial connected silicon diodes, like the 1N4148. The D302/352 are thermally connected to the transistors Q307 and Q357. There after the bias should be readjusted. The 75mV mentioned in the manual for the bias value is probably to high. It would result 2x159mA bias current and a total of 27W dissipation. Try to adjust the bias so at the heath sink temperature is ca. 25-30 celsius above the ambient temperature. The heath sink size (19x12x4.5cm) is shorter (-5cm) than the TA-5650s, but a bit taller, also the 4650 missing the chimneys over the heath sinks. The speaker connectors are the simplest but most reliable ones of the three amps ,the TA-8650 being the worst of this regard (falling a part).

En servicemanual kan også findes der.

Mvh. Gert

Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Det er noget med bias dioder som afbryder...der står noget om det her;

http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/130954-vfets-repl acement-sony-ta-5650-a.html

Jeg sender dig en service manual

Nårh..det er noget med 'multidiodes' ..det betyder 2-3 dioder i serie...lige præcis sådan en var årsag til at min Luxman R1055 var ved at himle. Hvis den ikke var var jeg ihvertfald når membranerne var på vej ud af kurven. Den lavde kraftig støj og ville have aflivet det hele hvis jeg ikke havde erstattet den.

Hvad gør man når der ikke findes sådan på reserve-dels lageret....så laver man den selv af 2 stk 1N4148 i serie. Det er ikke en opfordring, men den virker perfekt nu og har gjort det i ½ år. For at finde ud af om det er 2 eller 3 måler man bare spændings-faldet over den. De afbryder som regel periodisk så det kan lade sig gøre. Jeg ved godt det er dioder med en specifik temperatur-koefficient...men...som sagt..det virker.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for svarene og tak til Tube Mania for diagrammet.Smile
Ja så er der ingen undskyldning for ikke at få gjort noget ved sagen, for her må der da virkelig være tale om, at det er bedre at forebygge end at helbrede.

Mvh
Per H

Til top Vis D.Duck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.Duck

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes