Forfatter |
|
jacob_top Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg blev anbefalet at poste her i vintage forummet med den her. Jeg har lige investeret i en ældgammel (men velspillende) Braun CSV 13 rørforstærker. Den spiller sammen med en Project RPM-1 pladespiller. Meningen
er, at mit setup udelukkende skal afspille LP'er, så i den henseende
skal jeg ud og investere i et nyt sæt højtalere. Jeg har en virkelig
blandet musik smag, så der kommer både plader med Pink Floyd, Four Tet,
Satyricon, Metallica, Lou Reed og Set Your Goals på. Mit budget er en samlet pris
for de to højtalere på under 3000 kr. og de kan sagtens være brugte.
Hvad kan der anbefales?
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jacob, Til lykke med den fine Braun rørforstærker. Jeg har også sådan en (faktisk har jeg to, den anden skal bare lige have skiftet 'lytter' i strømforsyningen, så musikken kan blive højere end brummet), og den har her hos mig spillet ganske fortræffeligt med et par store horn. I mit tilfælde har det været et par Jealvox trevejshorn, men de er hverken til at putte ind i en almindelige stue (de fylder ca. 1m x 1m x 0,6m) eller til at finde til salg. Jeg har også prøve den på et par Duelund horn med nogle gode (Richard Allen) fuldtone enheder. Der kunne den rigtige jazz-agtige skive også smelte mit hjerte. Men ellers tror jeg at den er værd at prøve af med f.eks. et par Scandyna/Dynaco A-25 eller andre klassiske tovejs højttalere. Endvidere kunne man overveje om små lyse horn (som de Klipsch Heresy, jeg spiller på pt. i andre sammenhænge) kunne passe godt til en (i alt fald i mine ører) lidt mørk forstærker som CSV 13. Endelig skal du huske at valget af indgangsrør (så vidt jeg husker 4 x ecc83) også kan være med til at farve det samlede lydbillede. Altså: horn kan være ret forløsende med denne el84PP forstærker (som med andre el84 forstærkere pp eller se). For resten: Det ser ud til at du bruger den indbyggede riia (grammofonforstærker) - kan du få det til at lyde ordentligt? Det kunne jeg ikke. PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jacob,
Jeg har sendt dig en privat besked med et forslag.
Mvh, Hans
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkruse skrev:
Hej Jacob,
Jeg har sendt dig en privat besked med et forslag.
Mvh, Hans |
|
|
Det var da' et ualmindeligt kedeligt indlæg. Er det en hemmelighed - jeg er nysgerrig... __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
jacob_top Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han tilbyder et par Audio Note AX-2 til 3000 kr.
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacob_top skrev:
Han tilbyder et par Audio Note AX-2 til 3000 kr.
|
|
|
Hvis de har en effektivitet på 90 db (som jeg synes at have læst på nettet), kommer Braun'ens bare 10 watt nok til kort her. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 04:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medmindre du er meget beskeden m.h.t. lydtrykskrav, bør højtalerne have en reel følsomhed på pænt over 90 dB/W/m., efter min mening. Desværre er den slags sjældne til en beskeden pris. Måske et par bredbåndsenheder i kvartbølgebokse kan klare jobbet, men så skal du finde nogen, der kan sælge dig et par.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altoht.dk har fede fuldtoner - en 8 tommer med støbt kurv og en effektivitet på 95 db koster ca. 1.000 kr pr. stk - dvs 2.000 for et sæt - du kan snildt få skåret plade og købt lim til en fin hornkonstruktion for de sidste 1.000 - g så er du i audio nirvana (det hedder altos fuldtoner også  ) http://altoht.dk/pkategorier-mereinfo.asp?id=7de har også nogle ting de har byget færdig på tilbud
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|