Forfatter |
|
John Erik Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker som om der er nogle kompetente hjælpsomme personer her, der måske kan hjælpe mig. Min trofaste Luxman CL34 er begyndt at brumme og brummet er uafhændig af volumekontrollens stilling. Det er nok noget med spændingsstabiliseringen og jeg har udskiftet de 3 store dobbelte elektrolytter uden hørbar ændring. Det virker lidt drastisk at udskifte alle elektrolytter, så har nogen et godt forslag. Et diagram ville også være dejligt at komme i besiddelse af.
Venlig hilsen John Erik
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er uafhpngigt af volumenkontrollens stilling, så er det enten strømforsyningen ( som du allerede har kig på) eller udgangstrinnet. Check for jordforbindelser - er der nogle der har løftet sig/svigter?
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det fremgår ike af dit indlæg, om det er noget brum, som kommer ud igennem højttalerne - eller det er mekanisk brum, som kan stamme fra vibrationer i trafoen i din CL34. Hvis det er det sidste, skal trafoen vel spændes lidt hårdere sammen - eller/og stilles på nogle gummistykker inde i preampen, for at få isoleret trafoen mere fra chassis'et. Det er måske et ret almindeligt problem med bl.a. Luxman rør-ting.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
John Erik Forum Bruger

|
Sendt: 06 April 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til NriK og Freddy for jeres svar.
Brummet kommer ud gennem højttalerne og først når "signal" relæet i CL-34 kobler lyden til. Altså er det ikke udgangsforstærkeren. Har I forslag til hvilke komponenter der skal skiftes? Hvem ligger evt. inde med et diagram.
VH
John Erik
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 06 April 2010 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har desværre intet diagram over den pre-amp - og hvis du er sikker på, at det er den, som er årsag til miséren, så ville jeg klart gå efter kondensatorer i strømforsyningen som første oplagte offer for udskiftning. De sidder der jo bla. for at udglatte de sidste rester af ujævnheder efter at spændingen er lavet om fra vekselstrøm til jævnsrøm. Hvis dette ikke lykkes godtnok, så høres det som svagt eller kraftigere brum i højttalerne. Der kan også være noget med dårlige stelforbindelser, som giver anledning til brum.
Der findes folk her på forum, som ved en masse om sådan noget- og mon ikke de snart kommer på banen?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 06 April 2010 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg har jo repareret adskillige af dem efterhånden og ejer selv et par stykker..så jeg må jo være en af dem Freddy mener. Jeg skal lige se om jeg kan finde diagrammet.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 06 April 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Ja jeg har jo repareret adskillige af dem efterhånden og ejer selv et par stykker..så jeg må jo være en af dem Freddy mener. Jeg skal lige se om jeg kan finde diagrammet.
mvh
|
|
|
Jeps! Det var det!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
John Erik Forum Bruger

|
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til alle der svarede på mit indlæg om "Brum i CL-34" og især en stor tak til Kjeld for tilsendte diagram. 
Efter udskiftning af for det første de 3 dobbelte elektrolytter og efterfølgende 11 lytter i de 3 strømforsyninger, som sådan en fætter har, er brummet nu helt væk og lyden er blevet mere sprød og dejlig.
Venlig hilsen
John Erik.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
thch Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2009 Lokalitet: Nordjylland
|
Sendt: 01 Juli 2010 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg går ud fra at "Kjeld" er tube mania?
Findes der monstro en ekstra kopi af diagrammet til en CL34? Jeg har lige generhvervet mig sådan en fætter, efter at jeg har haft en for snart 30 år siden - dejlig nostalgisk!
Den bliver dog så varm (det gjorde den gamle også) at det føles som om man kan spejle æg på den. Så jeg kan forestille mig at nogle komponenter går til indenfor den nærmeste tid - derfor ville det være fint om man kunne finde et diagram over den
|
Til top |
|
|