Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 19:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Krell eller Accuphase? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Halløjsa..

Jeg går og lurer på noget ældre klasse A vellyd til at trække mine JBL. Fra min ungdom kan jeg huske at både Accuphase og Krell var noget farligt fint kram så det er i første omgang i den retning jeg har kigget..

Helt konkret har jeg kig på en Accuphase P400 og en Krell KSA50. Begge forstærkere får voldsomt flotte anmeldelser på nettet, begge er nogle solide bamser på 2x50W kl. A og prismæssigt minder de også om hinanden.

Har I en holdning til hvorfor jeg bør vælge den ene frem for den anden, eller er der en tredie mulighed jeg bør have med i overvejelserne? Prismæssigt er jeg frisk på at give omkring 10.000 kroner..

Sommerhygge..
Thomas
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Fra den tid er der vist også en Luxmann L-550 man kan tage med i overvejelserne

( 2 x 50w klasse A )

P-400 og Krell'en er rene effektrin - hvad vil du evt smide foran dem ?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

de gamle krell KSA modeller skulle være ret gode og skubbe liv i de mest sløve højtalere, har selv for hange år siden hørt en KSA 200, men oplevelsen af denne står lidt uklar, kan ikke huske alt

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jeg blev "advaret" mod den vane-dannende effekt af at sætte et par JBL foran min L-550'er - og jeg må sige, at det lød ret godt - med i betragtningen hører, at det var et par JBL 4408 med nye kantophæng på basserne, så de har nok været stivere end de vil være om et stykke tid..

Jeg har rykket lidt om på mine ting, så nu står min Krell KSA-80B og spiller på mine Sonus Faber, og JBL'erne står på sønnens værelse.

Jeg har både prøvet med pre-out fra min L-550 og spiller lige nu med en NAD 116 forforstærker på Krell'en. Specielt NAD'en giver en dejlig fyldig bund - så jeg tænker at det ville være et meget fint samspil, hvis JBL'erne også stod i det setup.

Min vurdering er - at L-550 og JBL er en rigtig god kombination. Men jeg tænker, at Krell/JBL også vil være en eksplosiv sammensætning, såfremt KSA-50'eren har de samme kvaliteter som min KSA-80B.

I forbindelse med Krell har jeg iøvrigt haft glæde af denne hjemmeside : http://sites.google.com/site/jovlshifisite/Home/krell

edit:

kan ikke lige lade være med at copy-paste et "citat" fra hjemmesiden - her om KSA-80B'eren..

"This Krell KSA-80 is realy a very big 80 watt class A amplifier.It uses minimal 400 watt's, even if you don't play music and a lot more when pushing it driving difficult speaker loads. Measured a peak power output of 4000 watt's into 0.15 ohms!"

..det er da imponerende konstruktioner, som der ligger bag. Og ja - højt strømforbrug er ikke altid et "plus", ligesom man sikkert også skal tage mange af de "fakta" med et gran salt.. men alligevel...

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
P-400 og Krell'en er rene effektrin - hvad vil du evt smide foran dem ?

Jeg har en Creek OBH-12 som er en passiv pre-amp, i princippet bare et glorificeret volumenpotentionmeter.. Signalkilden er en Sonos boks der om nogle få dage kommer til at spille gennem en MHDT Havana rør-dac, det er et setup jeg er ret spændt på. Havana'en har ry for at spille meget "analogt og musikalsk" så det glæder jeg mig til at høre. Derudover skulle man kunne lege en del med lyden ved at skifte rør i den..

Mit mål er at se om jeg kan få skabt sådan en blød og fyldig jazzstemning selv om jeg "snyder" og har skiftet vinylen ud med noget topmoderne og digitalt. Det er ikke sikkert det lykkes, men jeg er helt sikker på jeg nok skal få masser af hygge ud af at forsøge..

Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Som næsten altid, så er man tilbøjelig til at synes, at det man selv har, er det bedste - og dette vil jeg så demonstrere her, ved at nævne, at jeg er den lykkelige indehaver af en Accuphase P-400, som siden '79 ikke har svigtet én eneste gang. Den lyder decideret fortræffeligt på mit set-up - i mine ører - og der er kræfter nok til det meste af, hvad jeg kan komme i tanker om. Dog vil jeg nævne, at jeg synes, at den lyder på samme måde - uanset om den kører A eller B - og derfor har jeg altid kørt den på B. Det sparer strøm og komponenterne ældes ikke nær så hurtigt.

Så med den forstærker kan jeg få god lyd - lavere strømforbrug - driftsikkerhed - råstyrke - et lækkert design - og en dårlig ryg, hvis jeg skal flytte rundt med den. Mine varmeste anbefalinger.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2010 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Som næsten altid, så er man tilbøjelig til at synes, at det man selv har, er det bedste - og dette vil jeg så demonstrere her, ved at nævne, at jeg er den lykkelige indehaver af en Accuphase P-400, som siden '79 ikke har svigtet én eneste gang. Den lyder decideret fortræffeligt på mit set-up - i mine ører - og der er kræfter nok til det meste af, hvad jeg kan komme i tanker om. Dog vil jeg nævne, at jeg synes, at den lyder på samme måde - uanset om den kører A eller B - og derfor har jeg altid kørt den på B. Det sparer strøm og komponenterne ældes ikke nær så hurtigt.

Så med den forstærker kan jeg få god lyd - lavere strømforbrug - driftsikkerhed - råstyrke - et lækkert design - og en dårlig ryg, hvis jeg skal flytte rundt med den. Mine varmeste anbefalinger.

Vh

Freddy

jøsses, det er længe at ha samme effekt, så kan man vist godt sige der er noget ved accuphase der tiltaler dig , dog må jeg indrømme at det aldrig rigtig har fanget mig, men hvad der er jo ikke mig der skal leve med dyret

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2010 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft den P-400 siden den var ny, men jeg er (blevet)en slags samler og nyder af gammelt hifi, så derfor har den ikke været i drift hele tiden, andre har også skullet til (fx nogle Marantz-trin ), men hver gang den P-400 har været sat ind - har det bare kørt som forventet og håbet. Den har nok samlet spillet/været sat  idrift i ca. 10 år af sine 31 år.

Jeg har netop fået fat i en endnu ældre Accuphase (T-100 Tuner (19-ca`.'74)) - og den spiller nu, efter af have voldt mig lidt grå hår og lidt stillen på en spole (spillede ikke i stereo), aldeles fortræffeligt og rydder næsten bordet.

Vh

freddy

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juli 2010 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

T101 skulle være endnu bedre. Den har heller ikke den sorte bundkan som karakteriserer T-101/C-200/P300.

Bortset fra det så burde din T-100 være skabt til at lyde mest rigtigt i kombination med C-200/P-300, har du nogensnde haft
denne fornøjelse?
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2010 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Herligt.. Bruger den blæser når den kører kl. B drift? Jeg er lidt urolig ved at både Krell'en og Accuphase'n jeg kigger på har blæserkøling, jeg er ikke meget for sådan en støjkilde. Uanset hvad jeg ender op med regner jeg med at skifte til en moderne lownoise blæser, så kan jeg altid gemme den originale til hvis jeg en dag vil sælge forstærkeren og den næste ejer insisterer på originalitet..

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Juli 2010 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
T101 skulle være endnu bedre. Den har heller ikke den sorte bundkan som karakteriserer T-101/C-200/P300.

Bortset fra det så burde din T-100 være skabt til at lyde mest rigtigt i kombination med C-200/P-300, har du nogensnde haft
denne fornøjelse?

Jeg ved ikke hvad du mener med "sort bund" -  T-101 virker meget gennemsigtig - som om den ikke er der, men bare spiller det , der kommer ind via antennestikket, uden selv at tilføje, eller fjerne noget.  Ikke et sekund i all den tid jeg har haft min, har jeg tænkt på det er en tuner jeg lytter til.  Det er vist mere op til "afsenderne" at bestemme lyden, end til tuneren.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 14 Juli 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
.. Signalkilden er en Sonos boks der om nogle få dage kommer til at spille gennem en MHDT Havana rør-dac,

Det lyder spændende - fortæl mere

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:

denne fornøjelse?

Jeg tror, næsten ,at det kunne være hip som hap, om man lytter til en T-101 eller en T-100  - begge tuenre er klassetunere. Jeg synes dog at have læst et sted, at T-101 skulle have en gnalling lysere præsentation, men helt ærligt, så er sådan noget uhyre svært at udtale sig om, hvis man ikke har de to tunere ved siden af hinanden - på samme antennefaciclitet - samme udsendelse - samme station - samme øvrige set-up og samme akustik.

Jeg tror, at en en T-100 lyder fint sammen med en C-200 - P-300 kombi, men jeg vil ikke synes, at den er skabt lige specielt til dette sæt mere end så mange andre kvalitetsting fra andre fabrikanter - bortset fra designet selvfølgelig. Jeg synes dog, at den er så flot, at den går fint til det meste -  

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
fredmarantz skrev:

Herligt.. Bruger den blæser når den kører kl. B drift? Jeg er lidt urolig ved at både Krell'en og Accuphase'n jeg kigger på har blæserkøling, jeg er ikke meget for sådan en støjkilde. Uanset hvad jeg ender op med regner jeg med at skifte til en moderne lownoise blæser, så kan jeg altid gemme den originale til hvis jeg en dag vil sælge forstærkeren og den næste ejer insisterer på originalitet..

P-400 bruger også blæser, når den kører i klasse B-drift, men den er meget lydsvag v. denne drift.. Når man bruger den klasse A- drift, så er der noget mere i gang i den.

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2010 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

TruthSpinner skrev:

denne fornøjelse?

Jeg ved ikke hvad du mener med "sort bund" -  T-101 virker meget gennemsigtig - som om den ikke er der, men bare spiller det , der kommer ind via antennestikket, uden selv at tilføje, eller fjerne noget.  Ikke et sekund i all den tid jeg har haft min, har jeg tænkt på det er en tuner jeg lytter til.  Det er vist mere op til "afsenderne" at bestemme lyden, end til tuneren.

Mon ikke der menes den rene kosmetisk betydende sorte kant, som er den nederste del af apparatets forside? - den kant som skjuler en række ekstrafunktioner. Den kant var en del af T-100/C-200/P-300 og visse efterfølgende apparates design.

Vh

Freddy

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2010 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Strandvaskeren skrev:
.. Signalkilden er en Sonos boks der om nogle få dage kommer til at spille gennem en MHDT Havana rør-dac,

Det lyder spændende - fortæl mere

Hehe, det er godtnok ikke specielt vintage, men jeg vover pelsen..

Sonos'en er en ZP90 som er sådan en lille hvid kasse med et netværksstik, alm. phono stereo out og mulighed for at lavere digitalt output også. Jeg har rippet alle mine cd'er i et lossless format og smidt på en netværksharddisk og Sonos'en kan trække musikken derfra. Til at styre slagets gang har jeg en Ipod Touch og det er bare super brugervenligt og fedt. Sonos'en kan du se her http://www.sonos.com/products/zoneplayers/zp90/default.aspx? rdr=true&LangType=1033

Lige pt. kører jeg et almindeligt, analogt signal over til min pre-amp, men lyden af den indbyggede dac i Sonos'en er lidt flad og kedelig, og af den årsag har jeg været på jagt efter en ekstern dac der kunne gøre noget mere for lyden.

Jeg har googlet en masse på forskellige dac's, læst reviews og hvad ved jeg. Der er en masse spændende muligheder, forskellige designfilosofier og lige så mange forskellige meninger. Jeg endte dog med at bestille http://dhost.info/mhdtlab/havana.htm som er en dac uden oversampling og filtre, med et rørtrin i den analoge del. Det er et Taiwan produkt som har fået masser af lovprisninger på nettet, selv om den ikke rigtigt ser ud til at være opdaget her på hifi4all (endnu?)..

På head-fi.org er der er tråd der har kørt i et par år efterhånden om Havana'en hvor folk skriver om hvad det oplever med forskellige rør og modifikationer, så det er masser at tage fat på.

Jeg er nysgerrig på rørlyd og har også overvejet om jeg skulle have et effekttrin med rør, men hvis de skal have effekt nok til at drive mine JBL 240ti synes jeg de enten bliver meget dyre eller meget ukendte. Det bliver også ret omstændigt at eksperimentere med forskellige rørtyper når der skal skiftes en hel stribe hver gang. Nu satser jeg istedet på en vellydende transistor kraftkarl og nøjes med at lege med rør i dac'en..

Jeg bestilte min Havana i fredags og den blev sendt mandag, så nu går jeg spændt og venter. Jeg håber ikke det danske toldvæsen skal bruge alt for meget tid på at checke den for bomber og al queda beskeder..

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juli 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
jan_stevns skrev:

TruthSpinner skrev:
T101 skulle være endnu bedre. Den har heller ikke den sorte bundkan som karakteriserer T-
101/C-200/P300. Bortset fra det så burde din T-100 være skabt til at lyde mest rigtigt i kombination med C-200/P-300, har
du nogensnde haft denne fornøjelse?

Jeg ved ikke hvad du mener med "sort bund" -  T-101 virker meget gennemsigtig - som om den ikke er der, men bare
spiller det , der kommer ind via antennestikket, uden selv at tilføje, eller fjerne noget.  Ikke et sekund i all den tid jeg har
haft min, har jeg tænkt på det er en tuner jeg lytter til.  Det er vist mere op til "afsenderne" at bestemme lyden, end til
tuneren.

Mon ikke der menes den rene kosmetisk betydende sorte kant, som er den nederste del af apparatets forside? - den kant
som skjuler en række ekstrafunktioner. Den kant var en del af T-100/C-200/P-300 og visse efterfølgende apparates
design.

Vh

Freddy

Præcis, en rent kosmetisk ting.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juli 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

TruthSpinner skrev:
T101 skulle være endnu bedre. Den har heller ikke den sorte bundkan som
karakteriserer T-101/C-200/P300.

Bortset fra det så burde din T-100 være skabt til at lyde mest rigtigt i kombination med C-200/P-300, har du nogensnde
haft denne fornøjelse?

Jeg tror, næsten ,at det kunne være hip som hap, om man lytter til en T-101 eller en T-100  - begge tuenre er
klassetunere. Jeg synes dog at have læst et sted, at T-101 skulle have en gnalling lysere præsentation, men helt ærligt, så
er sådan noget uhyre svært at udtale sig om, hvis man ikke har de to tunere ved siden af hinanden - på samme
antennefaciclitet - samme udsendelse - samme station - samme øvrige set-up og samme akustik.

Jeg tror, at en en T-100 lyder fint sammen med en C-200 - P-300 kombi, men jeg vil ikke synes, at den er skabt lige
specielt til dette sæt mere end så mange andre kvalitetsting fra andre fabrikanter - bortset fra designet selvfølgelig. Jeg
synes dog, at den er så flot, at den går fint til det meste -  

Vh

Freddy

Lige præcis Accuphase er kendt for en meget høj grad af matching mellem komponenter. Hvis din tuner lyder kanon med et
fremmed fabrikats forstærker lyder den nok bare endnu bedre med den matchende.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Det forstår jeg ikke -  

at Accuphase skulle have bygget sæt, som passer så godt til hinanden, at det vil lyde bedre sammen end med andre apparater - arrhhhhh 

Jeg er dog enig i, hvis det er en del af din pointe, at der er nogel apparater, som passer bedre sammen end andre-  og det leder mig selvfølgelig frem til, at det at kunne matche et anlæg i virkeligheden er en stor og vigtig ting, når man leder efter den "gode" lyd.

Tingene (T-100/C-200/P-300) skal selvfølgelig nok passe fint sammen - både designmæssigt og elektrisk, men de fleste apparater af dem, som jeg eksempelvis kunne finde på at koble på en T-100 passer nu mere end rigtig fint til. ( Marantz- Kenwood - Pioneer osv.) - om det lyder "bedre" er altid en smagssag - og det skal selv Accuphase jo ikke bestemme. Jeg er nu overbevist om, at sådan en tuner vil lyde fantastisk godt på langt de fleste anlæg - forudsat at resten af anlæget - en ikke ubetydelig del , nemlig højttalerne og akustikken kan yde tingene retfærdighed.

Vh

Freddy

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juli 2010 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Accuphase lytter ikke til andre apparater end deres egne og har for hvert produktlinie altid en tiltænkt klang. Når enheder er
kosmetisk matchet og markedsført som sæt kan du kun regne med at du får den klangbalance som de mener at produkterne
skal have hvis du bruger dem sammen.

Din smag kan selvføgelig være anderledes og derfor giver det nok i virkeligheden ikke mening at tale om at det ene eller andet
lyder bedst.

Accuphase vil dog holde på at de som designere har en intention og at denne kun kan realiseres med de passende
kombinationer af enheder.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes