Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 14:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: mulig kur til stive jbl ophæng (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 August 2010 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har for et par dage siden gjort et forsøg. Det drejer sig om at jeg har et sæt JBL Le15a basenheder med intakte originale lansalloyophæng , de er rigtig fine men er blevet temmelig stive i det.

Jeg har så et par steder på nettet læst om at de MÅSKE kunne blødgøres med bremsevæske.

Det har jeg i midlertid ikke rigtigt turde forsøge med de flotte enheder MEN da jeg den anden dag yddede op på loftet fandt jeg en le10a med samme type ophæng, De var lige så stive som 15erne men i så dårlig stand at de alligevel skal recones på et tidspunkt. (når der bliver råd , 4000kr for 2 stk)

Den ene skulle nu blive forsøgskanin til mit bremsevæskeforsøg, og jeg vil bare sige DET VIRKER.

Dagen efter at jeg havde penslet ophængene ind var de lige så bløde som nye . Det skal lige siges at man skal være meget forsigtig når man pensler dem , for væsken misfarver i den grad membranen hvis det kommer ud på pappet men ophængene ser ikke ud til at tage den mindste skade

Til top Vis le15a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le15a

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 August 2010 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Fedt tip!

Jeg betjener mig så ikke af LE15'ere, men af 2231A, som er skumophængte Dead - og lyder også forbasket godt.

Vi har det sgutte nemt- os JBL-freaks. Bremsevædske - reconinger - refoaminger = dårlige nerver og penge ud til vedligholdelse. Men sådan er livet åbenbart for os.

Dog kan man da sige, at de enheder, som er spil her, ganske enkelt er masterpieces - og værd at koste på.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 August 2010 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

le15a skrev:

J

Det har jeg i midlertid ikke rigtigt turde forsøge med de flotte enheder MEN da jeg den anden dag yddede op på loftet fandt jeg en le10a med samme type ophæng, De var lige så stive som 15erne men i så dårlig stand at de alligevel skal recones på et tidspunkt. (når der bliver råd , 4000kr for 2 stk)

4000 kroner for reconing af to enheder er...røveri!

Hvem er "røveren"?

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 August 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

4000 kroner for reconing af to enheder er...røveri!

Hvem er "røveren"?

Mvh.
Niels

Det kan næsten kun være jjteknik, de er vist de eneste i DK som bærer titlen 'Officielle JBL reconere'.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Online
Sendt: 15 August 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
4000 kroner for reconing af to enheder er...røveri!Hvem er "røveren"?Mvh.Niels

Nææ, der tager du fejl. Røveri er når der forlanges 4000 for 2 kina produceret scanspeak enheder......... Nå, spøg til side. Jeg
har erfaret at jbl's originale membraner er ret dyre meeen ligefrem 4k er da en sjat?

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2010 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Jo røveren er JJteknik he he . apropros kina , så fortalte Jens fra JJteknik at de havde haft problemer ,ed reconing kits fra jbl fordi at ihvertfald nigen af dem bliver lavet i Gyyyyyys Kina...

Jeg syntas ihvertfald at 4000 for at få reconet 2 stk 10" enheder er vandvittig dyrt, så hva faen skal jeg gøre med dem? for jeg nænner sgu ikka at smide dem ud. er der andre der reconer jbl i danmark? ( de behøver ikke at være officielle) eller et sted i DK hvor jeg selv kan købe reconingskit?

Ole N 84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 August 2010 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Du kan prøve at kontakte http://www.basrep.dk

Til top Vis Ole N 84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole N 84

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 August 2010 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Prøv eventuelt også lydudlejningfirmaer. De bruger jo ganske ofte JBL enheder, og jeg ved da at flere selv reconer.

Men, der er flere der reconer i DK. Basrep er nævnt, og så er der en i Ålborg, men kan ikke huske navnet.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 August 2010 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

le15a skrev:

Jeg har for et par dage siden gjort et forsøg. Det drejer sig om at jeg har et sæt JBL Le15a basenheder med intakte originale lansalloyophæng , de er rigtig fine men er blevet temmelig stive i det.

Jeg har så et par steder på nettet læst om at de MÅSKE kunne blødgøres med bremsevæske.

Den ene skulle nu blive forsøgskanin til mit bremsevæskeforsøg, og jeg vil bare sige DET VIRKER.

Dagen efter at jeg havde penslet ophængene ind var de lige så bløde som nye . Det skal lige siges at man skal være meget forsigtig når man pensler dem , for væsken misfarver i den grad membranen hvis det kommer ud på pappet men ophængene ser ikke ud til at tage den mindste skade

Lige en advarsel: Bremsevæske opfører sig meget aggressivt mod de fleste gummi- plast- og lakerede flader. Personligt ville jeg være bange for om det på sigt kunne ødelægge ophængene. Det opløser ihvertfald autolak og O-ringe af naturgummi alt for godt...

http://www.emedco.info/rtk/common/wcd0001c/wcd01cde.htm#SECT ION_V_-_Reactivity_Data

De ti største Hi-Fi løgne
Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 16 August 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Men, der er flere der reconer i DK. Basrep er nævnt, og så er der en i Ålborg, men kan ikke huske navnet.

Soundfix. Jeg fik nye kanter på basserne på mine 240ti hos ham, nydeligt arbejde og fin pris.

Til gengæld var jeg ikke imponeret over hans tilbagemeldinger. Han havde bedt om at jeg vedlagde en seddel med både adresse, email og telefonnummer, alligevel var det først da jeg efter ca. 2 uger undrede mig over hvor langt han var nået og ringede til ham, at jeg fik svaret "de er klar, jeg sender dig lige en regning".

Jeg betalte regningen med det samme, skrev en mail om at jeg havde indbetalt og ventede forgæves på pakkeposten en uges tid, inden jeg greb knoglen og ringede igen. "Jeg kan ikke se du har indbetalt". Jeg nævnede datoen og henviste til informationerne i den email jeg havde sent, til hvilket han svarede at han ville checke mail og konto senere.

Nu havde jeg lært ikke at forvente nogen respons, så dagen efter ringede jeg igen og spurgte om han havde fundet indbetalingen. Det havde han og ville sende pakken i løbet af dagen. Næste dag ringede jeg igen og hørte om han havde nået at sende pakken, det havde han.. Dagen efter var posten her med mine enheder.

Tommel op for det udførte arbejde, men når nu manden har både email og telefonnummer, så drop dog lige en linie når de er klar, når pengene er modtaget og når pakken er sendt.

Så hvis I vælger at bruge soundfix, så må moralen være at I skal være røvirriterende og ringe dagligt, "er den færdig nu? hvad så med nu? okay, nu?!? har du modtaget pengene, hva, hva? er de sendt nu? hvad så med nu?"..

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 August 2010 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hej Le15a

Der er en Tysk hjemmeside som hedder www.sickenshop.de som sælger stort set alt hvad man kan have behov for. Kantophæng, membraner, svingspoler og spidere. Jeg er ganske overbevist om at det næppe er originale JBL stumper, men priserne virker ganske rimelige. Selv kunne jeg aldrig drømme om at ofre 2000kr pr. enhed når det "bare" er JBL 10 tommer enheder, så sickenshop kunne måske være en mulighed.

Det skal lige nævnes at jeg endnu ikke selv har prøvet at handle med dem, så jeg har ingen ide om deres service, eller om deres produkters kvalitet.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude: Jeg er selvfølgelig klar over at bremsevæske er noget kradst stads, men lansalloy ophængene tager til syneladende ikke skade de er ikke blevet opløst endnu. Jeg har flere steder læst om folk der har haft succes med det. men det skal selvfølgelig ikke bruges på skumophæng

Rigtig fin side den der http://www.sickenshop.de/
Men der var desværre ikke rigtigt noget der kunne bruges

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 August 2010 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Lansalloy er det gummi ? Hvis det er så fungerer silicone som man bruger til gummilister på biler. Desuden er det helt ufarligt og nemt at påføre.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Jeg ved faktisk ikke helt hvad det består af, men med tiden kan det blive meget stift, så man næsten får fornemmelse af at der er pap.

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 August 2010 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Der var en anden ting der slog mig mht bremsevæske. De forskellige DOT klassifikationer har meget forskellige egenskaber. Jeg mener at DOT 3+4+5.1 er så aggressive fordi de er glukolbaserede, hvorimod en DOT 5 er lavet på silicone og derfor ganske lidt reaktiv med andre stoffer.

Ovre på Audio Heritage diskuteres også om det er godt eller skidt med bremsevæske:

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?25830- 2121s-hardened-surround-need-replacement

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?18306- LE14A-woofers

De virker overvejende skeptiske, og det ER da også svært at tro at originale specs på magisk vis kan genskabes med lidt hydraulik-olie. Måske en af tyskerne derovre ville være dig behjælpelig med en god løsning? De lyder som folk med forstand på det de udtaler sig om.

Mvh.

De ti største Hi-Fi løgne
Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 August 2010 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Hva med LHM olie som Citroénerne bruger i deres bremse og affjedringssystemer.
Bremsevæske kan absolut ikke anbefales til ophæng da det æder dem.

Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Tjo men hvis ophængene alligevel er så stive at de står til udskiftning ,kan man jo lige så godt prøve sig frem

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 August 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

- Jeg har købt originale re-coning kit hos vores lokale radiohandler, de kan åbenbart skaffes, hvis blot man er Harman forhandler - Det var til et sæt 4410'ere, mener de kostede ca. 900,- stykket, incl. centreringskit, lim, nye "gummi-klodser" og hvad ellers der er nødvendigt. Med de nye originale membran-kit var det en hyggetjans og fixe over et par kopper kaffe... - Så fat i den lokale JBL/Harman forhandler, eller rod lidt på nette efte ORIGINALE kit's ...!!

JBLfan

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2010 kl. 04:55 | IP-adresse registreret  

Okay det troede jeg slet ikke at de gad beskæftige sig med mere . Jeg prøver sgu at høre hos willys radio i helsinge , de forhandler jbl og harman/kardon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes