Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 12:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: JBL 123a skraber på (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 September 2010 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Hey forum,

Er ved at ombygge mine JBL L100 med nyt delfiler (fra Troels Gravesen), nye kabler og nyt dæmpningsmateriale. Den ene ht er
færdig (billeder og lytteindtryk følger senere).

Har nu opdaget at bassen (JBL 123a-3) på den anden højttaler har en fæl skrabelyd når jeg trykker på membranen

Nogle forslag til hvordan det kan fikses - eller er den bare død?

Har også prøvet at montere den på færdige højttaler og den spiller, men larmer/skramler når den spiller.

/Dranov
Til top Vis Dranov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dranov

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 September 2010 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hvor gamle er kantophængene på de basser? Sådan en L100 har en del år på bagen så måske er kantophænget blevet gammelt og slapt så membranen ikke længere hænger i midten?

Jeg fik skiftet ophæng på basserne i mine 240ti, de skrabede godtnok ikke på, men vandringen for oven og for neden var forskellig inden jeg fik skiftet kanterne. Når enhederne lå vandret på bordet var der samme vandring. Efter jeg fik skiftet kanterne er der fuld vandring, også når enheden er monteret lodret.

Jeg fik mine kanter skiftet hos soundfix.dk i Ålborg, fint stykke arbejde men han er ikke lige verdensmester til at få besvaret emails og ringe tilbage, så hvis du bruger ham skal du være frisk på at ringe til ham og holde ham i ørerne. Jeg regnede med han skulle bruge en uges tid på opgaven og jeg regnede med at få et praj når de var færdige, men det fik jeg ikke. Efter 14 dage ringede jeg selv og fik beskeden at de skam var færdige. Han sendte mig en regning som jeg betalte prompte og herefter ventede jeg igen en uges tid uden at der kom nogen pakke. Jeg ringede til manden og fik at vide at han ikke havde set min indbetaling endnu. Jeg bad ham kigge efter igen og gjorde opmærksom på at jeg samme dag som jeg betalte også havde sendt en mail med beskrivelse af hvilket kontonummer pengene var overført fra - han fandt dem, fandt min overførsel og sendte enhederne. Alt i alt tog det ca. en måned og det er mit indtryk at hvis jeg havde været mindre tålmodig kunne jeg have haft dem retur på den halve tid.. Selve arbejdet har jeg dog intet at udsætte på, de var lavet rigtigt pænt og lyder som de skal..

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2010 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Hej strandvasker,

Lyder interessant med kanterne.

JBL L100 skulle dog være kendt for at netop kanterne ikke skulle kunne forgå - men man ved jo aldrig.

/Dranov

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 September 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Det kan være stoffjederen som er blevet slap, prøv at vende bas enheden 180 grader, eller vend højttalere på hovedet, og hør om problemet stadig er der.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Har nu prøvet om det er stoffjederen (vendt enheden på hoved) desværre ingen resultat.

/Dranov

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 September 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

såvidt jeg husker er svingspoleformen af papir, der kan deformeres, hvis det får fugt.

Send en mail til Troels, han ved alt om de enheder!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 September 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Jeg ville prøve at montere enheden igen og høre om problemet er der når der spilles musik på den. på nogle enheder skal man ikke trykke ret skævt på membranen før spolen skraber på bla jbl. jeg har netop en enkelt 123a-3 liggende og den skraber på når jeg trykker forsigtigt på membranen, men når jeg sender et musiksignal i den er der ingen mislyde
Til top Vis le15a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le15a

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes