Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 16:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: delefilter kondensatorer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at overhale nogle beovox 2200, og tænker på om kondensatorerne i delefilteret skal skiftes? Det er grå Wicon, og der er en af dem der ser lidt sveden ud, men nu er de jo også efterhånden 41 år gamle 

Er det elektrolyt kondensatorer, eller noget andet?

Er der forøvrigt andre ting jeg skal tjekke når jeg er i gang?

Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

[img]http://img694.imageshack.us/i/img1272k.jpg/[img]

Jeg tænker forøvrigt at jeg vil skifte dem til de billige jantzen audio typer, og håber nogenlunde at bibeholde den gamle lyd. Vil de være egnede?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

tunghør skrev:
Jeg er ved at overhale nogle beovox 2200, og tænker på om kondensatorerne i delefilteret skal skiftes? Det er grå Wicon, og der er en af dem der ser lidt sveden ud, men nu er de jo også efterhånden 41 år gamle 

Er det elektrolyt kondensatorer, eller noget andet?

Er der forøvrigt andre ting jeg skal tjekke når jeg er i gang?

Ja de kaldes bipolare elektrolytter/elektrolytkondensatorer.

De kan godt blive dårlige med alderen. Det vil oftest vise sig ved svagere eller manglende diskant.

Spoler og modstande behøver du ikke skifte, de holder evigt medmindre de udsættes for voldsom overbelastning. Og så er det næsten altid synligt.

Og så skal du selvfølgelig også lige kigge på enhederne om skumkanten er intakt. Eller er det gummi på den model, det mener jeg ikke ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hej Stanley

Ja, jeg tænkte nok det var elektrolytter - så jeg tror jeg skifter dem, når jeg nu har bukserne nede.
 Godt at jeg ikke behøver skifte det hele - mente ellers at have læst at kulmodstande gerne skrider i værdi med årene, men dem plejer man altså ikke at skifte - fint!

Kant-ophæng er heldigvis gummi, så ingen problemer der 

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Lige et hurtigt tip:

Der er måske en mulighed, for at få fat i de originale Wicon kondensatorer billigt.
Jeg har kendskab til en, som har store lagre at Wicon kondensatorer liggende. Det er NOS kondensatorer (New old stock). Så de er nye / ubrugte - men har bare lagt på lager.

Se http://ham.brugtgrej.dk/itemlist.php?mode=search&type=1& amp;search=wicon&topcat=30

Jeg kan ikke se på dit billede, hvilken værdi dine kondensatorer har.
Men du kan jo se om nogle af dem i hans annoncer kan bruges.
F.eks. http://ham.brugtgrej.dk/itemshow.php?obj=69182

Ellers så prøv at kontakte manden bag annoncen. Hans mobil nr. står ved annnoncerne.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Det ser helt sikkert spændende ud

Men taber kondensatorer ikke også værdi, selvom de ikke bliver brugt? Det er måske ikke så galt endda, eller hvordan?

Det er forøvrigt en 12uf 25 volt (muligvis ikke bipolar - det står der i hvert fald ikke på den) , og en 4,7uf 50 volt, bipolar.

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

tunghør skrev:
Det ser helt sikkert spændende ud

Men taber kondensatorer ikke også værdi, selvom de ikke bliver brugt? Det er måske ikke så galt endda, eller hvordan?

Det er forøvrigt en 12uf 25 volt (muligvis ikke bipolar - det står der i hvert fald ikke på den) , og en 4,7uf 50 volt, bipolar.

Jo - elektrolytter har en shell life. Men mange kondensatorer / elektrolytter - bliver regenereret, når der kommer strøm på dem første gang. Den største blivende ændring af en kondensators værdi, sker med tiden, efterhånden som den bliver "slidt" og tørrer ud. En anden ting der har stor indflydelse er omgivelsestemperaturen, som elektrolytten udsættes for.
(Overnævnte kan du læse om i datablade på elektrolytter).

MEN - sælgeren skriver nu i flere af sine annoncer, at kondensatorerne er efterformeret/spændingsprøvet og fundet kernesunde før salg.

Såvidt jeg ved er han en ret seriøs person (det er de fleste sælgere på den side), men hvis du kontakter ham, og hører om han har nogen i den korrekte værdi og type, så kan du jo bare stille som krav, at de kondensatorer du køber skal være testet og fundet ok.

Fordelen ved at få fat i de originale typer af kondensatorer, er jo at du vil få den lyd ud af  højttalerne, som konstruktøren mente højttaleren skulle give. Et andet fabrikat med andre egenskaber, kan jo i en worst case situation, jo ændre lyden en smule.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Ja, den del med at bevare den oprindelige lyd frister unægtelig!

Så hvis de er regenererede, så kan de altså holde i mange år? tror jeg prøver at gi' ham et kald i morgen, og se om vi kan finde ud af noget!

Hvis han ikke har værdier der matcher nøjagtigt, så kan man vel sætte et par stykker sammen, ikke? Men det går måske ikke med en bipolar?

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Go for it ! Jantzen capsene giver dig en hård lyd.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

tunghør skrev:
Ja, den del med at bevare den oprindelige lyd frister unægtelig!

Så hvis de er regenererede, så kan de altså holde i mange år? tror jeg prøver at gi' ham et kald i morgen, og se om vi kan finde ud af noget!

Hvis han ikke har værdier der matcher nøjagtigt, så kan man vel sætte et par stykker sammen, ikke? Men det går måske ikke med en bipolar?

Jo - man kan sagtens sætte flere bipolare kondensatorer sammen.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Ja, det er ikke altid let at bibeholde den gode lyd, i det gamle grej

Tak for hjælpen - Jeg gør forsøget i morgen!

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Halløj Tunghør!

I Wicon's bog er ECI-typen = glatfolie bipolar elektrolytkondensator og produktionsnumrene passer fint med at dine kondensatorer er mere end 40.år gamle..;o) 

Wicon glatfolie har også kunnet fås som type ECUI = RMS Voltspec. eller bare EC, der er uden krympeflex.

I følge Wicon's chef, er det ikke nødvendigt at efterformere glatfoliekondensatorer der er voltspecificeret op til 50Volt/peak. Ikke at det betyder at de holder evigt! 

Mvh. Jens/Modifix - der ryddede Wicon's gamle fabrik i Græshave i foråret/sommeren 2008..

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

tunghør skrev:
http://img694.imageshack.us/i/img1272k.jpg/[img

Jeg tænker forøvrigt at jeg vil skifte dem til de billige jantzen audio typer , og håber nogenlunde at bibeholde den gamle lyd. Vil de være egnede?

du kan rogligt skifte til de billige jantzen audio typer, de kan sagten gå der til det fortjæner de gamle kæmper, så får du lige et lille lyft i lyden det sker der ikke noget ved http://www.danskaudioteknik.dk/ 

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2011 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

I Wicon's bog er ECI-typen = glatfolie bipolar elektrolytkondensator og produktionsnumrene passer fint med at dine kondensatorer er mere end 40.år gamle..;o) 

På den store står der netop "Type ECI" , så må det jo også være en bipolar. Tak for det Modifix - det var godt at få på plads.

Godt at du fik reddet en masse gode gamle stumper - så mangler du vel heller ikke kondensatorer foreløbig! Og ja, højttalerne er fra 1969, så de kondensatorer fylder vel 42 i år . De kører forøvrigt stadigvæk, hvilket må siges at være imponerende!

Nhj4: Ja, hvis han ikke har de størrelser/typer jeg skal bruge, så bliver det nok Jantzen. Men jeg har nu efterhånden hørt adskillige gamle forstærkere, som efter at have fået nye kondensatorer ikke lyder helt så godt som før - så hvis det kan lade sig gøre at skaffe nogle gamle typer til mine små B&O'er, så går jeg den vej

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 22 Januar 2011 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

hej tunghør !

det går kun den rigtige vej når vi snakker om højttaler der bliver det kun bedre så gå du bare igang, de gamle knalinger til kondensatore der er i dem skal du ikke skifte til samme gå det skrit vider og få det der vil holde din leve tid ud det kan de nye forhold til en de gamle, jeg har brugt standart komponenter i mange gamle kasser uden problemer så bare spring på

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2011 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Nhj4: Dejligt med lidt input 

Du roder jo en masse med at modificere har jeg set, og det er jo altid dejligt at høre fra nogle der har gjort sig nogle erfaringer.
 Så vidt jeg kan se i din tråd, så hælder du da vist ellers ikke ubetinget til det nye, eller ting lavet på "den nye måde". I en forstærker ville du måske foretrække en gammel type kondensator, men i en højttaler ville du vælge en polyprop - er det rigtigt forstået?

Godt med noget forskelligt indspark - kunne jo være man endte med at blive klogere!  

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hey tunghør, du kan få et sæt  Bennic XPP på 12 uF 5%160 vac/250vdc, og så tror jeg et sæt af de gamle fra Tandbergs tid vil sidde rigtigt fint, det er de grønne ERO 4.7 uF 100-G1' som jeg tænker på.
Så send en PM med adressen, så er de på vej 
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 22 Januar 2011 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

tunghør skrev:

Du roder jo en masse med at modificere har jeg set, og det er jo altid dejligt at høre fra nogle der har gjort sig nogle erfaringer.
 Så vidt jeg kan se i din tråd, så hælder du da vist ellers ikke ubetinget til det nye, eller ting lavet på "den nye måde". I en forstærker ville du måske foretrække en gammel type kondensator nej ikke altid for vis forstærkeren er af en god og opbyged kvalitet er jeg ikke bange for at gå op i den fine/nye kondensatore, men i en højttaler ville du vælge en polyprop - er det rigtigt forstået? grunden til at vælge sådan en tybe er mere for at tingene skal hænge sammen med den højttaler du har og du kommer tæt på den lyd du en gang havde, vis jeg kan høre at en højttaler kan bære en finer kondensator så vælger jeg det, jeg bruger selv helt andre da jeg vil fler trin op i lyden og det er så også helt andre priser vi snaker om her, er det en højttaler jeg skal lave forfra så går jeg diregte op i den dyre ende af skalaen nå man snakker om kondensatore, kobber folie kondenatore er og bliver langt bedre en de mange bilige modeller, sølv kondensatore er et kabitel for sig de laves i flere variandter, her fortrækker jeg dem med ren sølv folie og ikke de der sprøjdet modeller så vil jeg heller vænte til jeg får råd til den ægte vare, men til din B&O vil jeg klart vælgen den du sel er inde på, men stiv har reserve dele du også kan bruge så går du heller ikke galt i byen der

har hørt højttaler lyde bedre i diskandten en resten fordig man har brugt meget fine kondensatore i stedet for og gå ned til noget der hænger sammen med resten af systemet.

Godt med noget forskelligt indspark - kunne jo være man endte med at blive klogere!  

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej Stiv

Tak for tilbuddet, men nu har jeg snittet en aftale med sælgeren af de Wicon, om at jeg kommer i morgen, og hvis vi ellers finder nogle der passer, så ryger de i

Nhj4: det er godt - den får Wicon hvis det kan lade sig gøre!

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

tunghør skrev:

Så vidt jeg kan se i din tråd, så hælder du da vist ellers ikke ubetinget til det nye, eller ting lavet på "den nye måde". I en forstærker ville du måske foretrække en gammel type kondensator nej ikke altid for vis forstærkeren er af en god og opbyged kvalitet er jeg ikke bange for at gå op i den fine/nye kondensatore, men i en højttaler ville du vælge en polyprop - er det rigtigt forstået? grunden til at vælge sådan en tybe er mere for at tingene skal hænge sammen med den højttaler du har og du kommer tæt på den lyd du en gang havde, vis jeg kan høre at en højttaler kan bære en finer kondensator så vælger jeg det, jeg bruger selv helt andre da jeg vil fler trin op i lyden og det er så også helt andre priser vi snaker om her, er det en højttaler jeg skal lave forfra så går jeg diregte op i den dyre ende af skalaen nå man snakker om kondensatore, kobber folie kondenatore er og bliver langt bedre en de mange bilige modeller, sølv kondensatore er et kabitel for sig de laves i flere variandter, her fortrækker jeg dem med ren sølv folie og ikke de der sprøjdet modeller så vil jeg heller vænte til jeg får råd til den ægte vare, men til din B&O vil jeg klart vælgen den du sel er inde på, men stiv har reserve dele du også kan bruge så går du heller ikke galt i byen der

har hørt højttaler lyde bedre i diskandten en resten fordig man har brugt meget fine kondensatore i stedet for og gå ned til noget der hænger sammen med resten af systemet.

Er ikke helt sikker på at jeg fatter hvordan det er muligt at "få bedre lyd" med udgangspunkt i aluminiumsgrums på en isolator af polypropylen.. Jeg ville til enhver tid vælge en glatfolieløsning over dette, næsten uanset fabrikat.

Det eneste jeg lige kan se skulle være en fordel ved alupådampet polypropylen, er den selvhelende adfærd og evnen til at stoppe for DC. Begge dele burde ha' sine fordele, alle andre steder end i signalvejen til audio? De få mennesker der kan høre en forskel til fordel for de plasticløse løsninger er tilsyneladende i undertal? Alene ved at afmontere den tilsyneladende allestedsnærværende og omtrent manisk dragende PVC-krympeflex, i tilfældet Wicon Glatfolie, betyder at du står med en PLASTICLØS kondensator, idet forseglingsskiven består af gummibelagt etronitplade og de to ÆGTE folier alene er adskilt af papir. Et fænomen som dielektrisk absorbtion er kraftigt reduceret med dette sidste valg. Er derimod "endnu flere detaljer" et must, kan man passende vælge en kondensator med dielektrikum af PVC som det stensikre valg..  

Vælg selv egnet litteratur for at blive klogere..;o)

Mvh. Jens/Modifix

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes