Forfatter |
|
jesperkim Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 09 April 2011 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Findes der en måde man kan teste ladelytter og elektrolytter på?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 09 April 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesperkim skrev:
Findes der en måde man kan teste ladelytter og elektrolytter på? |
|
|
Jada - et ESR meter er den bedste metode. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
jesperkim Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2011 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sejt :-) Kan du forklare mig hvordan sådan et virker? Og hvordan jeg gør mere præsist?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2011 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jesperkim Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2011 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit svar Jan og dine links :-) Kan se at sådan et meter må jeg vist hellere anskaffe mig (nu når man roder med Vintage grej) :-)
Ud fra dine links ser det meget nemt ud at betjene?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesperkim skrev:
Tak for dit svar Jan og dine links :-) Kan se at sådan et meter må jeg vist hellere anskaffe mig (nu når man roder med Vintage grej) :-)
Ud fra dine links ser det meget nemt ud at betjene?
|
|
|
Det er de som regel da også - der hvor jeg normalt ser flest problemer er egenligt når man skal forstå resultatet af en måling :) Det er jo ikke et spørgsmål om at tænde en rød eller grøn lampe.
pusler man meget med at reparere vintage grej, er det hovedsageligt aldersrelaterede problemer der opstår - lytter der er oppe i alder er som regel jo "on sight replacement issues"
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
jesperkim Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2011 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok - det var lidt det svar jeg frygtede :-( Så man skal altså ha stort teknisk kørekort for at forstå målingen apparatet foretager? Havde håbet at det bare var sådan, at apparatet gav en fejllyd, hvis lytten var defekt.....
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2011 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesperkim skrev:
Ok - det var lidt det svar jeg frygtede :-( Så man skal altså ha stort teknisk kørekort for at forstå målingen apparatet foretager? Havde håbet at det bare var sådan, at apparatet gav en fejllyd, hvis lytten var defekt..... |
|
|
Jeg ved ikke om den store udvidede ledvogtereksamen er nødvendig, men et minimum af viden om elektronik er da ubetinget en stor fordel. Det er jo ikke for sjovs skyld en fagtekniker uddannelse varer 4 år
dit sidste ønske er forståeligt, men ren utopi :) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 09 April 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesperkim skrev:
Ok - det var lidt det svar jeg frygtede :-( Så man skal altså ha stort teknisk kørekort for at forstå målingen apparatet foretager? Havde håbet at det bare var sådan, at apparatet gav en fejllyd, hvis lytten var defekt..... |
|
|
Selv om man ikke har den store viden om elektronik, kan man nu godt komme langt med et ESR meter. Sammen med de fleste ESR instrumenter, er der i bruger manualen angivet en tabel, der som en grov vejledning viser hvad man skal gå efter.
Et eksmpel kan være:

|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 13 April 2011 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
jesperkim skrev:
|
|
Jeg ved ikke om den store udvidede ledvogtereksamen er nødvendig, men et minimum af viden om elektronik er da ubetinget en stor fordel. Det er jo ikke for sjovs skyld en fagtekniker uddannelse varer 4 år
dit sidste ønske er forståeligt, men ren utopi :)
|
|
|
Nu er kondensatorer faktisk af det mest grundlæggende af al Elektronik.
Men hvorfor en ligning eller flere skulle blive smukkere af samme Kondensator er ikke mit kendskab.
Med værdier fra de minste op til de største på hvad der svare til 10 Giga (10 i 10) eller mere (eller den modsatte vej, hvilken man foretrækker).
Når tabellen har 3 værdier, for hver der ganges med 10, og sådan. Man skifter vel bare til en ny med samme værdi?
Hvis man ligesom øver sig med et Volt eller Ohmmeter, vel at mærke med Viser, da oplever man mere hvad der sker ved målinger på samme Lytter Digitalt meter er her værdiløst.
Der er en del sandt i dette, men at udskifte Lytter kan man godt gøre uden have Elektronisk kendskab på Gymnasieniveau eller højere. Engang virkede et Tv ikke og jeg loddede samme Netdel Lyt 150uF 400V ud og prøvede måle med Ohm Meterdelen, denne syntes OK, tilbage i Tv-et og så kunne den igen. Jeg korsede mig. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 13 April 2011 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et hjemmelavet...ret simpel i funktion, men sikkert godt til det meste...især mandens erfaringer med måling på lytter er interessant.
http://ludens.cl/Electron/esr/esr.html __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 April 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesperkim
Stol derimod A L D R I G på Tantal kondensatorerne. Ikke engang i et Batteri-ur ATO type fra 70'erne (dem med een og kun een Transistor??, 1 modstand og 2 stk Tantal Kond.). __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2011 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
.......Der er en del sandt i dette, men at udskifte Lytter kan man godt gøre uden have Elektronisk kendskab på Gymnasieniveau eller højere. Engang virkede et Tv ikke og jeg loddede samme Netdel Lyt 150uF 400V ud og prøvede måle med Ohmmesterdelen, denne syntes OK, tilbage i Tv-et og så kunne den igen. Jeg korsede mig.
|
|
|
Jeg skriver ingen steder noget om at lægmand ikke kan finde ud af at udskifte en kondensator, men derimod at det er en fordel at kende til elektronik, før en vilkårlig måling kan give en form for mening.
din historie om at lodde en kondensator ud, måle på den, og sætte den tilbage, for at konstatere TV'et virker igen - giver ikke rigtigt nogen mening :) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 13 April 2011 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan,
det gi´r da helt fint mening, når du som du gi´r udtryk for (lyder da sådan) :-) ved lidt om elektronik. Det er velkendt at ældre elektrolytter tørrer ud=mister deres kapacitet. (fakta). Det er også fakta, at når de er varme, holder de tilnærmelseværdigt deres originale kapacitet, men taber den, når de er kolde. Ved at lodde på benene har han varmet den nok op til, at den øgede kapacitet er nok til at få kredsløvet til at fungere igen. Samme resultat ville han ha´ fået ved at blæse på den med en føntørrer i et minuts tid  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2011 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
En smule kendskab til tingene håber jeg da jeg stadig er i besiddelse af - af alle de mere end 4000 fjernsyn jeg gennem årene har repareret, har jeg aldrig oplevet, at man kunne lodde en lyt ud, måle lidt på den - og sætte den tilbage - hvorefter TV'et virkede igen. Det er ikke en metode jeg tør tilråde folk at bruge :)
Det kan kun lade sig gøre hvis der har været en løs forbindelse ved et af lytten's ben - og det sker utroligt sjældent. Men selvfølgeligt er alt muligt i denne forunderlige verden. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
jesperkim Forum Bruger

|
Sendt: 14 April 2011 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 April 2011 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære jan_stevns
Det var i et Prosonic Tv dette foregik og fra starten var den sat perfekt fast, jeg mener hul med gennemføring (a' la & ligesom) popnitter, hul igennem.
Og hvis det ikke var fordi jeg ikke havde en Elektrolyt med til lejligheden, satte jeg denne tilbage. Desuden har jeg informeret Bilka herom, således dette er ligesom forsøgt sende ad en kommando-vej.
Og dette Prosonic 4:3 Tv havde 4 eller 5 indstillinger (4:3 op til 16:9 hvor lidt blev skåret af i siderne plus Zoom og Auto). Jeg har faktisk adgang til følge tre af disse Tv på nærmeste fremtids hold. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 April 2011 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og lige hvor forhandlede man Tv apparater engang i tidernes morgen?
YES hos Cykelhandlere med mere for ikke glemme kreditere Brødrene Wright!. Og hvad er Elektrolytkondensatorerne bergenede til, korrekt, udglatte ensrettet vekselstrøm. Opladere til Bil batterier er vel en slags standardkendskab og med en loddekolbe kan man nå langt.
Og heldigvis er spændingerne idag over sådanne vel ikke højere end det de nu er.
Og frem for alt, samme aflades vel næsten øjeblikkeligt når man slukker for strømmen. I modsætning til Kondensatorer i gamle radioer og Rørforstærkere hvor de 240V lå på lur til overfalde hvemsomhelst der pillede, selvom der var slukket for l**tet.
I stedet for anbringe aflademodstande for uskadeliggøre ting, var det mere mit indtryk man lod noget sket "Med vilje eller hensigt ligesom straffe nogen _ tilfældigt". __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 14 April 2011 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha..Prosonic...sådan et solgte jeg engang...havde erhvervet mig 3 nye hos hedengangne Nelleman og Thomsen auktioner. Et solgte jeg til en mand i Horsens som ikke kunne få det til at tænde hos sig...han prøvede med forskellige stikkontakter som alle virkede....her hos mig virkede det fint. Frem og tilbage nogle gange , men købte det til sidst tilbage...solgte det til en anden og hørte aldrig mere til det. Aner ikke hvad der gik galt...mon ikke der har været noget mystisk med dem?
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|