Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 20:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Akai AA-1020 lavt output (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mwennervaldt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 September 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 04 September 2012 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Jeg har har nogen spørgsmål og tænkte at dette var det rigtige sted at søge hjælp.

Jeg har her den sidste tid ledt efter en ældre forstærker, da min nuværende ikke er imponerende, og jeg ønsker at anskaffe
mig en grammofon, så søgte efter en med indbygget RIAA, og er vild med vintage look'et på de ældre forstærker.
Jeg faldt så over en gammel Akai AA-1020, jeg fik meget billigt. Denne opfylder umiddelbart alle mine ønsker til forstærker.
Og jeg føler også den giver en fyldigere, mere autentisk lyd end min gamle forstærker (En JVC surround receiver), MEN dog
primært i den ene højtaler.! Den ene kanal er kraftigt dæmpet, og hvis balancen tvinges over i denne kanal og der skrues
helt op, lyder det også som bassen er dæmpet; altså et ringere og lavere lydsignal i den ene kanal.

Jeg har forsøgt de forskellige input (AUX, PHONO, Tape 1 & 2, FM), forskellige højtalere, forskellige ledninger og forskellige
musikmedier - samme resultat. Endda på PHONE udgangen og den anden højtaler udgang (der er to. A & B med to kanaler
hver) er den venstre kanal stadig lav og svagt forringet..
Så jeg har så småt måtte erkende en defekt i forstærkeren, medmindre jeg har overset noget helt basalt.?
Forstærker en receiver signalet på hver kanal seperat, siden kun den ene mister effekt? Eller hvor kan fejlen ligge?

Vil det være muligt at reparere sådan en ældre sag? Og i det hele taget fornuftigt, eller er den for antik? og evt. et bud på
prislejet for en reparation?

Lige yderligere et lidt andet spørgsmål: Forstærkeren giver 2x30 Watt/4ohm og mine nuværende højtaler er på 120 Watt/4
ohm. Højtalerne (eller den ene) spiller helt rent og højt. Jeg ville umiddelbart have troet at forstærkeren ville være for lille til
højtalerne - men nej, og hvorfor.?

Al hjælp tages i mod med åbne arme.!

Info på Akai'en:
http://www.hifi-wiki.de/index.php/Akai_AA-1020
Til top Vis mwennervaldt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mwennervaldt
 
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 05 September 2012 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at trykke mono knappen ind? Hvis begge kanaler spiller ligger fejlen før den. Ellers kan fejlen være alt muligt lige fra dårlige
forbindelser til defekt udgangstrin. Mit gæt er at prisen på en reperation overstiger dens værdi. Hvad en højtaler kan holde til af effekt er egentlig
ikke så interessant, mere hvad dens følsomhed er dvs hvor stort et lydtryk den kan generere ved en given effekt. Noget af det mest følsomme er
hornhøjtalere hvor man selv med ganske få watt kan opnå et fornuftigt lydtryk. En anden ting er at får at fordoble lydtrykket skal man tilføre
højtaleren 10 gange så meget effekt.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil
 
mwennervaldt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 September 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 05 September 2012 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Mono knappen gjorde ingen forskel.
Jeg forsøgte at åbne at åbne den op i håb om at kunne se en direkte defekt eller dårlig forbindelse, men uden held. så jeg må
nok erkende at den desværre er tabt..

Det giver rigtig fin mening omkring højtaler watt.

Jeg siger mange tak for den hurtige hjælp og info
Til top Vis mwennervaldt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mwennervaldt
 
Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1016
Sendt: 05 September 2012 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

mwennervaldt skrev:
Mono knappen gjorde ingen forskel.
Jeg forsøgte at åbne at åbne den op i håb om at kunne se en direkte defekt eller dårlig forbindelse, men uden held. så jeg må
nok erkende at den desværre er tabt..

Det giver rigtig fin mening omkring højtaler watt.

Jeg siger mange tak for den hurtige hjælp og info

Hvis du ikke selv kan svinge en loddekolbe og måle lidt så er det nok en god idé at skrotte den.

Konstruktionen er ikke vildt kompliceret, det kunne eksempelvis være noget så simpelt som et ½ defekt stereo potmeter.... Den kunne godt give de symptomer du beskrev længere oppe, hvis den ene kul-bane er slit op. Det er jo en temmelig gammel svend

Det er den here model indvendigt ikke ??? http://www.elitesecurity.org/t407966-AKAI-AA-tuzna-prica-sa- srecnim-zavrsetkom

/Dr. G

 

Til top Vis Dr. G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. G
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 05 September 2012 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Nu er definitionen "meget billigt" -  men fejlen behøver ikke at koste alverden at få udbedret.

Hvis den er under begrebet "absolut ikke en hastesag" er du velkommen at sende mig en besked, så kan jeg nok lade en af vore elever kaste et blik på den (under kndig vejledning)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Ole N 84
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 05 September 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har en marantz 2225 som havede næsten samme fejl, den blev repareret ved http://sunaudio.dk/ i aalborg for 500 kr. det syntes jeg er billigt, først gav de en ca. pris, derefter sagde jeg go for at de gerne måtte lave den.

Så jeg syntes at du skal finde en hifi forhandler tæt på dig, og tage den med derned og få dem til at give en pris på hvad det vil koste at lave den, du kan jo altid sige nej hvis det bliver for dyrt.

Til top Vis Ole N 84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole N 84
 
mwennervaldt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 September 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 06 September 2012 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Dr. G skrev:

Det er den here model indvendigt ikke ??? zavrsetkom"> http://www.elitesecurity.org/t407966-AKAI-AA-tuzna-prica-sa- srecnim-zavrsetkom


/Dr. G


 



Jo lige nøjagtig.! Jeg er desværre ikke ferm med lodekolben, ej heller har jeg overblikket over hvad en forstærker reelt
indeholder af elementer. Så ja, jeg får nok ikke fikset den selv..

jan_stevns skrev:

Nu er definitionen "meget billigt" -  men fejlen behøver ikke at koste alverden at få udbedret.


Hvis den er under begrebet "absolut ikke en hastesag" er du velkommen at sende mig en besked, så kan jeg nok lade en
af vore elever kaste et blik på den (under kndig vejledning)



Jeg fik fik den for 50'er i en lagerloppemarked (der mere mindede om en gammel genbrugsstation), så på købstidspunktet,
var tilstanden ikke til at vide, men jeg blev da nød til at tage chancen.
Jeg tror jeg vil starte med Ole's råd og tage den et smut ned til en lokal hifi her i weekenden og høre mig lidt ad. Men det var
da ellers en vældigt interessant og generøst tilbud.! Hvor ville det evt. kunne komme til at foregå i Danmark.?

Og igen tak for de hurtige svar. Jeg kan se jeg har søgt hjælpen det rigtige sted
Til top Vis mwennervaldt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mwennervaldt
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 06 September 2012 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

mwennervaldt skrev:

jan_stevns skrev:

Nu er definitionen "meget billigt" -  men fejlen behøver ikke at koste alverden at få udbedret.

Hvis den er under begrebet "absolut ikke en hastesag" er du velkommen at sende mig en besked, så kan jeg nok lade en
af vore elever kaste et blik på den (under kndig vejledning)



Jeg fik fik den for 50'er i en lagerloppemarked (der mere mindede om en gammel genbrugsstation), så på købstidspunktet,
var tilstanden ikke til at vide, men jeg blev da nød til at tage chancen.
Jeg tror jeg vil starte med Ole's råd og tage den et smut ned til en lokal hifi her i weekenden og høre mig lidt ad. Men det var
da ellers en vældigt interessant og generøst tilbud.! Hvor ville det evt. kunne komme til at foregå i Danmark.?

Og igen tak for de hurtige svar. Jeg kan se jeg har søgt hjælpen det rigtige sted

Ballerup :)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 13 September 2012 kl. 05:24 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være, at Akai'en har tekniske problemer, så det kan godt være, at dette er helt i skoven, men som jeg læser dine ord, så kan man godt opleve netop det problem, hvis enten bas eller diskant reguleringsknappen trænger til rensning. Åbenbart bassen i givet fald.

Ofte vil en gang trykluft kunne klare det problem, men i hvert fald kan man selv forsøge at se på det uden at have større indsigt.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
mwennervaldt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 September 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 26 September 2012 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hey folks.

I må undskylde denne sene opdatering. Jeg har været i korrespondence med en hifi reparatør, hvilket trak så langt ud at det samme problem opstod i
den anden kanal også. Så nu har jeg nok måtte se i øjnene at denne ældre sag har set sine sidste dage, og jeg må smide pengene efter noget nyt.
Overvejer kraftigt en amc 306d, pga god anbefaling og indbygget riaa.
Men i skal have tusind tak for hjælp og Info. Det hjalp gevaldigt, for at komme videre
Til top Vis mwennervaldt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mwennervaldt
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 26 September 2012 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

+ i bogen, for at følge op på sin tråd.

     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
evox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 399
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Hej

AMC laver super forstærkere (har haft en AMC-3025)

Hvis du stadig brænder for Akai'en har jeg en AA-1020 i 'overskud'

Evox

Til top Vis evox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af evox
 
mwennervaldt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 September 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har invitereret i en amc og er rigtig glad for lyden. Stor opgradering fra min gamle receiver.
Mange tak for tilbuddet, men jeg holder mig til amc'en foreløbigt.
Til top Vis mwennervaldt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mwennervaldt
 
evox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 399
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg godt forstå - det er en rigtig god forstærker til prisen

Jeg købte min 3025'er & en amc CD-8 + et par Evox højttalere i Lydbutikken og spillede på det i et par år

Lille super anlæg

evox

Til top Vis evox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af evox
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes