Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 16:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Video som Vintage? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 September 2012 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Det er nok lige før -   men kig lige her :

http://www.youtube.com/watch?v=-z4iw8Ppo1o

Og når i har fået grinet måsen i stykker , kan vi fortsætte

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 September 2012 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Ja   

Video er noget der har været, men husker da at nogen lavede en VHS maskine om til en diy digital recorder, tror jeg
har konstruktionen liggende et eller andet sted Men det var så til lyd.
JVC i det mindste lavede da også nogle digitale recordere som var hunde dyre.

Ja okay måske uden for emnet

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Ole N 84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 September 2012 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Vintage er når noget er 25 år eller ældre, så hvis en videomaskine er over 25 år gammel er den vintage.
Til top Vis Ole N 84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole N 84

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 23 September 2012 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Bare se mandens frisure......må have bi-job som munk.

Men ellers D A O, så behøvede man jo ikke på et tidspunkt, at lave video'en om til lyd optager. Flere maskiner som Philips og Panasonic havde jo FM moduleret optager del, så den kunne bruges som hifi optager. Kunne man selv stille optage volumen, så blev det et fint resultat. Har selv hørt et par live optagelse i midtfirserne og et par år frem. Det lød nu meget godt.

EDIT: Har læst om den ombyggede video optager til digital optager i High Fidelity.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 September 2012 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Ja - Dét klip kender jeg godt - det er godtnok ubetaleligt morsomt. Nu VIL jeg altså ikke nævne hans frisure - men i stedet kommentere lidt på samlingen, selv om det kan være svært at ignorere dette pragtstykke af hårkunst med dens tilhørende charme og elegance. 

Det ser for mig ud, som om han er "mængdekoncentreret" - det er åbenbart med at have så mange som muligt af de forskellighe ting. Jeg ved ikke, om han kun er intereseret i konsummaskiner eller der også gemmer sig nogle proffesionelle sager - fra fx SONY, Studer eller Tascam.

Et andet spørgmål, som trænger sig på, er, om han har det hele i køreklar stand osv...(jeg tvivler stærkt - meget stærkt på dette.)

Han er da vild med Panasonic - kan jeg ligesom fremdrage af forevisningen -

Samleres veje er uransagelige - og har han valgt at samle på videomaskiner, så er det helt fint - nogle kunne jo også bruges til fin lyd i firserne - så vidt jeg husker, men jeg har på fornemmelsen, at dette ikke fylder så meget hos ham.

Helt igennem kedelig figur - og her hjælper sproget og dets begrænsninger nok heller ikke - man kan nærmest sige, at alle fordomme om kedelige kustoder (og så oven i købet finske), får nyt liv i denne video. 

Måske kunne man diskutere lidt om samlere og hvorfor de gør det - hvordan de samler - om samlingen skal være stor eller/og kvalitativ - skal det virke - skal det ikke - skal det være originalt eller ikke - Er der en særlig linie, der er lagt -

Jeg synes ikke, at debatten om vintage eller ej - er relevant - da vintage er et diffust begreb, som jeg (er jeg alene?) mener indeholder flere parametre end blot alder. (og hvorfor lige 25?).

indlægget er ikke ment som en fornærmelse mod finner, men blot en hyggelig klukken over folkeslagenens fordomsfulde karikatur.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 September 2012 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Hvorfor har han ikke forberedt sig lidt bedre. Et manuskript ville nok have hjulpet. Men typisk finsk engelsk.
Men gaaab hvor er han kedelig og uinspirerede.

VHS hifi, jo den har jeg også været på. Og det virker ganske fint.

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 September 2012 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Øv!!! Har for ca ½ år siden smidt denne velfungerende perle af en U-matic videorecorder med 12 bånd ud.

Da jeg mente at VCR's aldrig vil få status som "Vintage"

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2012 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

.....ja, det er en øv, øv og atter øv.

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 September 2012 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Havde aldeles glemt (fortrængt?? ) den tidligere så berømte grydeklipningsteknik, men den lever åbenbat stadig i Finland

Men ja samlere er et spøjst folkefærd. Tror i de er sat til? Kunne i givet fald være sjovt at se samlingen fra bagsiden

Men det er da heldigt at jeg ikke har smidt min VHS-maskine ud. Skal bare gemme den 17 år endnu, så er den vintage
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2012 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Supercharger skrev:

Øv!!! Har for ca ½ år siden smidt denne velfungerende perle af en U-matic videorecorder med 12 bånd ud.

Straffen er hermed udmålt til skridtprygl med en våd berlinger - og det skal være - og det skal være weekendudgaven med alle tillæg,  så det gør rigtig nas :)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2012 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Den var  god Jan....

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 24 September 2012 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=IGHwz5jT6xA&feat ure=endscreen

Finnen med grydeklipningen - hvor han har vundet en opfinderkonkurrence - fedt, men jeg forstår intet.

Og ikke et ord om Panasonic her...mærkeligt....

Moderator er velkommen til at slette indlægget, hvis det er too much OT.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 September 2012 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Med fare for at tråden kører helt ud i de finske skove, kan jeg altså ikke nære mig for at dette klip af frisøren :

http://www.youtube.com/watch?v=SNeBjnzBCQY&feature=related

Og hun klarer det helt uden gryde
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Sendt: 25 September 2012 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Måske er det dansen, han har opfundet ....

Marko Vanhanen er en hel industri: http://www.youtube.com/results?search_query=markorepairs& ;oq=markorepairs&gs_l=youtube-reduced.12...0.0.0.1312156 .0.0.0.0.0.0.0.0..0.0...0.0...1ac . En enkelt bruger ønsker sågar "Marko for president".  Der er fx også en instruktion i den stildannende hårklipning, men som Freddy bemærker, er det OT, og et klip som dette: http://www.youtube.com/watch?v=P8oJnHBlXkA får mig til at mene, at der kommer lidt rigeligt ud af den hane.

Men før lystigheden over videosamlingen breder sig, skal man ikke glemme, at ganske mange sikkert også ville more sig over at se de samlinger af hifi og tilbehør mv, som vi individuelt har skrabt sammen (formoder jeg). At videomaskinen skulle blive samleobjekt havde man dog ikke ventet at se. (Selv om jeg ikke har kunnet bekvemme mig til at smide Telefunken VR540 ud.) - Videoen har som minimum to ting imod sig: a) kassetterne fylder alt for meget og b) systemet kan ikke konkurrere med en digital harddisk. De argumenter er til gengæld mere end rigelig grund til at gøre sig fri af VHS.

Men når man har et urimeligt antal optagelser stående, er det ikke så let, og jeg bekender, at jeg stadig bruger videoen ved siden af, og jeg forudser ikke, at den skal forsvinde totalt fra mit "medie-museum".

Der er regler for vintage, når det gælder automobiler, men mon ikke vi kan tage det lidt løst og følge egen holdning, når det gælder hifi og video. - Hører videoen til hi-fi? Både nej og ja. Men da den, i vekslende individuelt omfang, knytter sig til brugen af hifi, så vil jeg finde det indlysende, at vi også i dette forum kan diskutere videobrug, hvis ikke HIFI4ALL protesterer.

Med hensyn til den fortsatte brug af VHS, så kan jeg ikke lade være med at gøre opmærksom på, at det gælder for både VHS og kassettebånd, at der ligger ufattelige mængder bånd - og i en kvalitet man ikke behøver skamme sig over at lytte til -, der kan erhverves for nærmest ingenting, og jeg kan godt undre mig over, at der i disse krisetider åbenbart ikke er mange, der har øje for det økonomiske aspekt i sagen.

Video er noget, der har været -- ja, det er rigtigt nok, men dog noget andet end hestevogn og optræksgrammofon, så jeg synes godt, at vi kan optage den som familiemedlem. Men måske lidt til en side.

Man kan for resten bruge video som backup for computeren. Men harddisken overhalede, så det nåede aldrig at befæste sig.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2012 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

aristona skrev:
Med hensyn til den fortsatte brug af VHS, så kan jeg ikke lade være med at gøre opmærksom på, at det gælder for både VHS og kassettebånd, at der ligger ufattelige mængder bånd - og i en kvalitet man ikke behøver skamme sig over at lytte til -, der kan erhverves for nærmest ingenting, og jeg kan godt undre mig over, at der i disse krisetider åbenbart ikke er mange, der har øje for det økonomiske aspekt i sagen.

Tjaeh - gammeldags,  udrangeret, værdiløs,  besværlig........  eller hvilken betegnelse folk hæfter på dem, fungerer de nu ganske glimrende, hvis man f.eks lige snubler over en der sælger hele sin samling af Startrek - også Voyager på VHS.  Smid HiFi lyden via stereoanlægget, og man savner ikke lyd heller

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2012 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

I vores vaskekælder var der nogen fra egendommen, der havde sat tre fulde poser med pre indspillede video bånd med mange udmærkede film. Dem roede jeg i gennem og tog vel 18 film og gav dem til min far og hans tidligere kone, som stadig nyder dette medie. Dem kunne de godt bruge. Så endte de ikke i kontaineren.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Living Stereo (1958)
Introducing stereophonic phonograph records.
Producer: Handy (Jam) Organization
Sponsor: RCA Victor, Radio and Victrola Division

Ogg video burde afspille direkte i Google Chrome

Men videoen er i mono    yes det var tider

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Der er et rigtigt godt plademærke. Har Baberen i Sevilla optaget i 58' men genoptrykt og nænsom renset for støj og den slags. Har den på cd og har et utroligt rum/perspektiv. Det er tydeligt hvordan, der ageres og hovedet position i forhold til de få mikrofoner er. Den måde de vender og drejer sig, når der synger. Prima optagelse.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Min kære gamle Panasonic S-VHS maskine kan jeg takke for at åbne døren til fantastisk lyd i forbindelse med koncerter og film.

For vel snart 20 år siden kom jeg til at læse i manualen, at man kunne koble denne stereo-videomaskine til sit hifi-anlæg. Efter at have prøvet det, var der ingen vej tilbage. Sikke en lyd man pludselig kunne få fra sit fjernsyn. Herfra gik turen over bedre og bedre surroundudstyr, højtalere, forstærkere osv, osv... og rejsen fortsætter (og jeg har skam maskinen endnu- den fungerer perfekt. Det er dog længe siden jeg har brugt den)

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

I skolen (er født 1975) havde de betamax og tv uden fjernbetjening, den meste moderne film vi så i det lille film lokale med
film fra statens fimcentral var den om hvordan man for børn og bubber badekar.

Har selv en masse vhs film men den døde sku af en eller anden grund og jeg har ikke gidet at se om den rent faktisk virker,
havde ellers lige købe far til fire filmene til 2 kr pr stk (dog manglede der 2 film b.la den om lille per som spejder) i dag for
man ikke en brug dvd med f.eks far til fire for 2 kr.

Det var tider dengang, nogen der kan huske laserdisken som b.la pioneer lavede mange forskellige maskiner til?
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes