Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 23:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Luxman renovering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2013 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Spiller i mit arbejdsværelse på en Luxman R-600 reciever. Den fungerer fint men lyder meget "træt" i det.
Det kunne derfor være nærliggende at skifte de store lytter i den.

Der sidder en stor ved trafoen, 80V 4700 uf og 2 længere nede, 50V 2200 uf. Ud over rens af kontakter, er der så andet man bør skifte ?

Der bliver ikke tale om High end lytter, blot almindelige. Den bruges kun til baggrundsmusik.

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Juni 2013 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hej Frank.

Jeg kender ikke din spille, men det ser ud som om udgangen er kondensatorkoblet (og at den strømforsynes fra en enkeltsidet strømforsyning). Hvis dette er rigtigt er der givetvis mere at hente i at skifte de to udgangselektrolytter ud med bedre (nyere) typer + en 1- 2 µF filmkonensator i parallel. Hvis jeg har ret vil jeg gætte på, at det er de de to grå tingester, der sidder næsten overfor nr 2 udgangstransistor fra venstre. Men tjek det endelig selv!

vh

Hans Jørgen

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2013 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg regner med at skifte alle 3. Er der plads, bliver det til et nummer større end der sidder i forvejen.

De 2 nederste lytter har i øvrigt 3 ben ????????? Men de 2 ben har fælles printbane.
Har aldrig set den type før. Nogen som ved hvad det er ?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Juni 2013 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Ja, jeg regner med at skifte alle 3. Er der plads, bliver det til et nummer større end der sidder i forvejen.

Hvis du skifter til fysisk større lytter, bliver de også af en ganske anderledes høj værdi - det er vel ikke i sig selv et mål?

Hvis du beholder de originale værdier, så bliver de garanteret mindre - væsentligt mindre og så er der masser af plads til dem.

Værdierne på lytter er oftest med meget store tolerancer dog - så kritisk er det nok ikke - blot skal du ikke gå lavere i voltangivelsen.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2013 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Næh, jeg skifter kun til højere værdier, hvis der er plads. Ellers bliver det blot samme værdier.

EDIT: Har bestilt komponenter. Det blev til stort set samme værdier som der sidder i, plus nogle små kondensatorer hen over lytterne. Det skal nok komme til at spille Kan aldrig være ringere en 30 år gamle kondensatorer.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2013 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Næh, jeg skifter kun til højere værdier, hvis der er plads. Ellers bliver det blot samme værdier.

EDIT: Har bestilt komponenter. Det blev til stort set samme værdier som der sidder i, plus nogle små kondensatorer hen over lytterne. Det skal nok komme til at spille Kan aldrig være ringere en 30 år gamle kondensatorer.

Jeg tror, at du har misforstået mit indlæg - Fiddoo -

nye Elektrolytkondensatorer fylder det halve af hvad de gjorde i datiden - med samme værdier. Der for VIL der være plads til større værdier - på den samme plads.

Men spørgsmålet er, om det er hensigtsmæssigt.??

Vh

Freddy

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juni 2013 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Træt lyd kan nu også skyldes alle de små lytter der sidder signalvejen.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2013 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Næh, jeg forstod det skam Og ja du har ret, de fylder kun det halve. Jeg har bestilt 1 stk på 4700 uf til erstatning for den på 4700 uf. næste nummer i uf bliver væsentlig dyrere, så jeg nøjes med den.

De 2 på 2200 uf bliver erstattet 2 stk. på 3300 uf, da de har samme størrelse.

j_mil: Ja, men nu prøver jeg lige de her 3 først som må siges at være de væsentlige. Der sidder ca. 10 stk. mindre lytter på printet. Kan være jeg kigger på dem en anden gang.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2013 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Næh, jeg forstod det skam Og ja du har ret, de fylder kun det halve. Jeg har bestilt 1 stk på 4700 uf til erstatning for den på 4700 uf. næste nummer i uf bliver væsentlig dyrere, så jeg nøjes med den.

j_mil: Ja, men nu prøver jeg lige de her 3 først som må siges at være de væsentlige. Der sidder ca. 10 stk. mindre lytter på printet. Kan være jeg kigger på dem en anden gang.

godt-så!

Vær opmærksom på, om lytterne med større uF-værdi evt kan finde på - i opstartsøjeblikket, at belaste ensretteren for hårdt og futte den af - det kan lade sig gøre, hvis uF - er høj - og ensretteren måske ikke er dimensioneret til det.

i øvrigt lækker receiver. Receiverne fra den modelrække har jeg altid syntes vare lækre -

(R-600/R-800/R-1500)

Vh

Freddy

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2013 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Fiddoo skrev:

godt-så!

Vær opmærksom på, om lytterne med større uF-værdi evt kan finde på - i opstartsøjeblikket, at belaste ensretteren for hårdt og futte den af - det kan lade sig gøre, hvis uF - er høj - og ensretteren måske ikke er dimensioneret til det.

i øvrigt lækker receiver. Receiverne fra den modelrække har jeg altid syntes vare lækre -

(R-600/R-800/R-1500)

Vh

Freddy

Den holder jeg lige øje med Men tror (håber) ikke der sker noget med den lille forskel.

Ja, den er lækker og min står i absolut mint. Ser fuldstændig ud som ny. Er fra 1975 og har kun haft 1 ejer

Serien som du nævner har ægte trækabinet, alu front og alu knapper. Mener senere at Luxman mere gik over til fuptræ og plastic knapper.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes