| Forfatter |
|
audioareal Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 24 September 2013 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa til jer alle , jeg er blevet ejer af en flot gammel B&O dirigent , forstærkerdelen virker fint men der kommer kun et svagt
signal fra tuneren og meget svag lys i indikator røret .Det ikke løkkedes mig at finde et godt diagram eller manual , desuden er
jeg er stædig lidt grøn i rørteknik men håber at nogen herinde måske ved noget og har en ide om hvor man evt. kan lede efter
fejlen ps. en dirigent 609k..
Min LL havde næsten samme fejl en defekt kondensator , håber det måske er af det samme med B&O , men hvor skal man
lede.mvh thomas.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 24 September 2013 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 24 September 2013 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
audioareal skrev:
Hejsa til jer alle , jeg er blevet ejer af en flot gammel B&O dirigent , forstærkerdelen virker fint men der kommer kun et svagt
signal fra tuneren og meget svag lys i indikator røret .Det ikke løkkedes mig at finde et godt diagram eller manual , desuden er
jeg er stædig lidt grøn i rørteknik men håber at nogen herinde måske ved noget og har en ide om hvor man evt. kan lede efter
fejlen ps. en dirigent 609k..
Min LL havde næsten samme fejl en defekt kondensator , håber det måske er af det samme med B&O , men hvor skal man
lede.mvh thomas.  |
|
|
Måske kan dette diagram hjælpe:
http://picasaweb.google.com/vbkolsen/BODirigentFMStereoRadio #5645593308690864722
|
| Til top |
|
| |
aristona Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 356
|
| Sendt: 24 September 2013 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas - Det er overkommeligt at finde resultater:
http://www.radiomuseum.org/r/bang_dirigent_609k609.html?lang uage_id=2
Diagram: http://www.radiohistoriskforeningvest.dk/Diagrammer/B&O- Dirigent-609K-1962-diagram.png
Lidt omtale her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=71624&P N=0&TPN=3
http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=763
Tilmed omtalt allernederst i dette fornemme selskab: http://www.tubeamp.hobbysider.dk/

Vil du se modellen fra 1962 i forhold til B&O's udvikling, er dette et godt bud: http://bangandolufsenhistoryproducts.dk/www.bangandolufsenhi storyproducts.dk/Jan_Thogersen_-_The_Bang_and_Olufsen_Collec tion_1949_-_1964.html

Jeg er selv ejer af dette dejlige stykke vintage-B&O, med et design som, forekommer det mig, selv for B&O er lidt unikt. Jeg tror, du bliver tilfreds, hvis det lykkes at få den i orden. Desforuden har jeg hele indmaden uden kabinet, men med flere komponenter defekte. - Jeg formoder, du har kigget indeni, om der skulle sidde et diagram. Mht fejlfinding kan jeg ikke råde. - Kender du i øvrigt ekko-enheden, som kunne fås separat. Det er mest for morskab - sammenlignet med den senere udvikling -, men med flere grader af ekko virker det absolut, og mon ikke det er før andre finder på indstillinger for "rum" og "musiktype". Men det tilfører helt klart lyden en oplevelse, som ikke er normal for en radio. Den er imidlertid ikke nem at finde.
|
| Til top |
|
| |
audioareal Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa og tak til alle for de mange svar , nu fandt jeg da et godt diagram så må vi se om det er nok hjælp for mig . Aristona nej
det nok svært at finde den ekko enhed , jeg kunne også godt bruge den originale stereodekoder hvis ellers jeg for den til at
spille ok , jeg har en dekoder fra en beomaster 900 som fysisk passer perfekt , men om den evt. kan bygges om og bruges i
609k ved jeg ikke.mange hilsner thomas.
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, og tillykke med din Dirigent, en meget flot rør-radio, lige før det store transistor-boom...
Designet holder efter min mening endu. Mig bekendt (gammel sur radiomekaniker) har der aldrig eksisteret en stereodecoder til denne. Apparatet er fra en tid hvor man fra statsradiofonien ekspereimenterede med "stereo" ved hjælp af to modtegere en til højre og en til venstre kanal. Derfor har du også en tv knap på din Dirigent, og et knapsæt for omkobling af TV-lyd, således at tv'ets FM lyd for den ene kanal gengives over radioen's ene LF udgang, og den anden kanal via radioens FM-del, til dennes anden LF-udgang. Du vil opleve at den ene kanal forsvinder i en af TV-stillingerene på radioens' trykknapsystem. Det var en lang smøre. Det kan i parantes bemærtkes at dette "stereosystem" blev en fiasko. Er også omtalt i Leif Ahm's bog: "En verden i lyd og billeder"
En anden flot rørradio fra same tid er TO-R S15-stereo, som også måtte låne et LF-signal fra TV'et, blev der udviklet en simpel rør-stereodecoder til, men blev hurtigt overhalet indenom af en standart løsning, som jeg husker det vidst nok fra SCANDYNA...
Hvis din radio er meget svag eller tavs på FM, så start med ECC85 i FM tuneren. Din indikator EM87 kan godt være "brændt ud" så den knap kan lyse op i den flotte grønblå farve... Her må du iagttage at hvis den ikke kan afstemme på FM, vil der ikke være noget udslag på indikatorer. De to lysende bånd skal nå helt, eller næstem sammen på en kraftig station. Hvis den kan det, men stadig med svag gengivelse på FM, er der en fejl efter diskriminatoren, hvilket betyder at din fejlfinding er reduceret en del.
Kan den spille på et tape-in signal...? (husk at der ikke er RIAA-del i denne spille, men beregnet til X-tal pick-up, eller grammofon med RIAA-forstærker indbygget. )
I givent fald kan du også udelukke LF-udgangen.
God fornøjelse..
|
| Til top |
|
| |
audioareal Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej EXRUMPYT , nej jeg så forkert , det var en 610k jeg fandt et billede af på nettet med decoder.ellers ser de ud til at være
ens.
LF - Delen kører fint , det selve tuneren som har fejl . 1.jeg har byttet rundt på de rør som var ens 2. prøvet med de rør fra min
LL monark 6409 som kunnne bruges men ingen forskel . 3. EM87 lyser flot i monark , men i dirigenten meget meget svag , vil
det evt. gøre det pga. svag signal fra tuneren ????.Jeg kan let tune ind på flere stationer med 2 meter ledning som antenne og
det lyder da meget rigtig men ikke ret højt , volumen skal være skruet helt op for at nå en styrke stor nok til at lytte med , det
kræver meget stilhed i rummet for at følge med i programmet , man når på intet tidspunkt at forstærkeren begynder at
forvrænge og med signal på tape ingangen er der vildt power på.
min LLmonark havde næsten samme fejl med svag fm lyd , med lidt banken på omskifter printet fandt jeg en defekt 470 pf
kondensator den som udkobles ved stereo lavede ballade , ville ønske det kunne være en lille bagatel med dirigenten også.
1000 tak for et godt forrum med alle de gode svar , uden det kunne man blive nød til at opgive.
venlig hilsen thomas.
|
| Til top |
|
| |
Rolf Zetterberg Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om ett indikatorrör lyser svagt,så beror det på för LÅG drivspänning på anoderna.
Om utslaget är för dårligt beror det på för LITE negativ spänning in på gallret.
Jag skulle börja med att mäta de tre anodspänningarna A,B och C.
285,222 och 195V.
|
| Til top |
|
| |
audioareal Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rolf , jeg mener at jeg målte anode spænding til at være ok. men jeg vil lige kontrolere det igen.
mange tak for info , hilsen thomas.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at fællesnævneren for den felj med svag FM/svag indikator skal søges i funktionsomskifteren, se nederst til venstre i diagrammet: Anodespændingen "C" går via et ekstra dek på funktionsomskifteren, bliver herefter til spændingen mærket "3" der NETOP forsyner FM-del OG EM87's anode.
Check spændingerene en ekstra gang. fejlen må have en fællesnævner.
(det er jo sjældent at en cykel punkterer både for- og bagdæk samtidig...)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Check också 0,1M vid EM87. Kan ibland ha ändrat värde.
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah for fanden da også, malerhjernen havde lige et svigt der. www.vintagehifi.dk så skulle den være her. Tak for oplysningen Roky 
carsten
|
| Til top |
|
| |
audioareal Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa igen , nu har jeg fået målt lidt efter , strømforsygning : A=294V. B=247V. C =225V, det kan jeg også måle oppe ved
EM87 punkt 3. , det virker lidt som om at signalet er lidt kraftigere når radioen er iskold og efter kort tid fader lidt ned + at den
vandre fra den indstillede frekvens så man må finjustere lidt efterfølgene - lige nu er jeg helt på herrens mark
mvh.thomas.
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne godt lyde som om der måske skal skiftes lytter i den! - Skulle også være mærkeligt hvis ikke, efter et halvt århundrede!
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
LF-delen kører mig oplyst brumfrit, og uden "motor-boating". Envidere deler forstærkerkredsløb spænding med Tuner/MF, så disse spændinger burde være ok. Det vil naturligvis være en god ide at skifte katodekompleks m.v. og evt ladelytter+filterlytter.
Men lap nu lige cyklen først, før en prøvekørsel afslører om den også vil have godt af ny kæde og gearhjul....
exrumpyt
EDIT: Efter at have læst igen (og nu forstået ) forrige indlæg, så vil det være en god idé. Dårlige filter-lyt eller afkoblings-kond, og lækkende overførings-kond kan sagtens få den til at drive og blive svag i MF-gennemgang.
Lækage i disse kondensatore vil trække anodespændingen ned, eller der vil optræde posetiv spænding på gitter1
-Groft sagt...
|
| Til top |
|
| |
audioareal Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Exrumpyt , et ganske svagt baggrunds brum har den dog , det vel ikke unormalt på såddan en gammel sag , det er der
også på LL monark , som her fået installeret stereodekoder og spiller ganske fint.  .
mvh.thomas.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm tjae, det er ikke helt nemt når man ikke har apparatet i hænde, men prøv forsigtigt og noter dig hvordan spolekernen står, at dreje et par omgange enten den ene eller den anden vej på L138 i FM-enheden. Iagttag samtidig styrken på FM-modtagelsen. Her vil det vise sig hvis der er mistilpasning ved MF-frekvensen, og der er en vej tilbage, da det kun er FM-tunerens MF-out der pilles ved.
Forslag til dumme kondensatore: C2, C12, C35, C37, C46
|
| Til top |
|
| |
audioareal Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2013 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen , jeg har skiftet lidt modstande , bla. den som Rolf beskrev oppe ved EM87 og nu lyser røret  , så går
langsomt fremad , men der er intet udslag ved tuning på stationer endnu , men håber det kommer ,så snart jeg for lidt tid igen
vil gå roligt videre med uskiftning af de kondensatorer EXRUMPUT anbefaler.
jeg vender tilbage senere når der er noget nyt , .
1000 Tak til jer alle for info & svar , det er en stor hjælp.
med venlig hilsen thomas.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Oktober 2013 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan vara flera fel i FM-tunern,men jag skulle börja med en ny 6,4uF/64V i diskriminatorn.
|
| Til top |
|
| |