| Forfatter |
|
Kani Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 15 December 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Jeg overvejer at anskaffe mig et par Sennheiser HD650 hovedtelefoner som opgradering fra mine nuværende eH250. I øjeblikket er mine eH250 sluttet til en Marantz SR5600 surround-forstærker og mit spørgsmål er i den anledning om der er gode lydmæssige grunde til at anskaffe sig en separat forstærker til hovedtelefonerne? Og i så fald hvilken prisklasse man bør bevæge sig op i for at få en ordentlig lyd ud af høretelefoner på dette niveau?
|
| Til top |
|
| |
Crash Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
En hovedtelefonforstærker er lavet med henbilk på et få det beste ud af et sæt hovedtelefoner hvor der på en almendig forstærker ikke er lagt særlig meget vægt på hovedtelefonudgangen. Jeg har hørt den forstærker jeg selv har (X-Can v3) på et sæt Sennheiser HD650 og det lød ret godt! Den lydder oz godt på de Denon AH-D5000 som jeg selv har  NB. Jeg har opgraderet den med en X-PSU v3 og det kan jeg kun andbefale at man gør!
|
| Til top |
|
| |
kolind Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 909
|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prisklassen er lidt svær at sige noget om.. Det kommer an på hvor meget du er villg til at give.. Selv en simpel billig bærbar forstærker er næsten altid bedre end ingenting overhoved, men de fåes også op til ganske mange tusind kroner jo.. Der er en tråd om valg af forstærker til HD650 i forvejen. Der er masser at læse, dog kan det være at det måske er lidt dyrt i forhold til hvad du vil give.. Et godt bud kunne være en Heedamp eller X-can v3, men der findes mange amps som kommer godt ud af det med HD650 såvidt jeg ved..
|
| Til top |
|
| |
Kani Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for rådene! Jeg vil lige se om jeg kan finde den anden tråd som Kolind anbefaler :) Jeg tænker dog som udgangspunkt at prisen på forstærkeren ikke skal overstige prisen på hovedtelefonen.
|
| Til top |
|
| |
Crash Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se prisen her.
http://www.tapeconnection.dk/Tilbehoer.aspx?id_category=22&a mp;product_number=3322011
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kani skrev:
| Jeg tænker dog som udgangspunkt at prisen på forstærkeren ikke skal overstige prisen på hovedtelefonen. |
|
|
Det kan man ellers få rigtig god lyd ud af, men det kommer måske i fremtiden. Det skulle undre mig, om ikke du bliver "hooked" som vi andre
|
| Til top |
|
| |
Kani Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 02:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
Det kan man ellers få rigtig god lyd ud af, men det kommer måske i fremtiden. Det skulle undre mig, om ikke du bliver "hooked" som vi andre  |
|
|
Mine indkøbsplaner er midlertidigt blevet udsat efter jeg har udviklet en mindre afhængighed af SACD'er i surround! Jeg vender dog nok tilbage når nykøb på det område ikke længere sluger hele mit budget ;-) I den forbindelse: jeg synes flere steder at være stødt på den tommelfingerregel at 40% af det samlede lydbillede kan tilskrives højtalerne mens 25% kan tilskrives forstærkeren. Jeg ved godt at det naturligvis ikke kan stilles helt så firkantet op men mener du ligefrem at forstærkeren bør prioriteres højest ved hovedtelefoner?
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kani skrev:
Kalle_dk skrev:
Det kan man ellers få rigtig god lyd ud af, men det kommer måske i fremtiden. Det skulle undre mig, om ikke du bliver "hooked" som vi andre  |
|
|
jeg synes flere steder at være stødt på den tommelfingerregel at 40% af det samlede lydbillede kan tilskrives højtalerne mens 25% kan tilskrives forstærkeren. Jeg ved godt at det naturligvis ikke kan stilles helt så firkantet op men mener du ligefrem at forstærkeren bør prioriteres højest ved hovedtelefoner?
|
|
|
Det er nok vanskeligt at sætte procenter på, men det er nok det samme med hovedtelefoner som med "almindelige" højttalere. Du kan høre forskel, hvis du sætter en bedre forstærker til. Hvornår tingene så udlignes, ved jeg ikke, men jeg har oplevet forbedringer hvergang jeg har prøvet en anden (bedre) forstærker, og da mine foretrukne hovedtelefoner "kun" koster 2200 kroner, kan man ikke vide hvornår den ekstra "kvalitetslyd" udeblir. Jeg tror man kan komme rigtig langt op i pris / kvalitet på hovedtelefonforstærker, inden det slutter. Jeg kunne forestille mig, at du nemmere kan høre forskel på 2 forstærkere til hovedtelefoner, end med 2 forstærkere til højttalere, da du har flere mikro-detaljer at lytte efter med hovedtelefonerne end med højttalerne (sådan generelt betragtet).
|
| Til top |
|
| |