Emne: Hovedtelefoner til SONOS ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Columbus Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2003
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 23 December 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har brug for en god hovedtelefon løsning til mit SONOS set-up. Dvs. jeg skal bruge en HeadAmp + Hovedtlf.
Jeg forestiller mig 1000-2000 DKK for hovedtlf + hvad en passende Amp koster
|
Til top |
|
|
techtrino Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2499
|
Sendt: 23 December 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa og velkommen til vores lille del af forummet Jeg tror vi for brug for mere info: - Hvad hører du mest (Rock osv)
- Hvilken type lyd kan du lide (varm, analystisk osv)
- Hvad lægger du vægt på, komfort osv (skal de bruges lang tid af gangen)
- Skal de være lukkede (må andre høre med)
- Hvilke andre høretelefoner kender du/ kan du lide
Så der var et par sport spørgsmål
|
Til top |
|
|
techtrino Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et par ekstra  - Vil du gerne købe brugt?
- Har du noget mod ebay?
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
Sendt: 25 December 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
@techtrino Bare du da ikke har skræmt manden, med dit "krydsforhør"  __________________
|
Til top |
|
|
Columbus Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke skræmt - slår blot mave 
Musik: Meget bredt, fra Opera over Jazz til Pop/Rock og "lettere" Heawy
Lyd: Neutral, dynamisk, detaljeret, "tør" bas
Præference: Vil næppe skulle anvende mere end max 1-2 timer ad gangen (nok lidt optimistisk bud med to mindre børn)
Design: Vil foretrække lukkede, men ikke krav, hvis åbne giver bedre lyd
Jeg kender/har ikke selv prøvet hovedtelefoner ud over "walkman" typer og trådløse sennheiser, som jeg kun anvender til TV.
Er i øvrigt også interesseret i, hvor niveauet ligger pris/kvalitetsmæssigt - dvs. hvor meget mere end ca. 3000 skal man bløde, før der er en markant/utvetydig forskel i lydkvalitet (taler vi 2, 3 eller 5 gange op ?)
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Columbus skrev:
Ikke skræmt - slår blot mave 
Musik: Meget bredt, fra Opera over Jazz til Pop/Rock og "lettere" Heawy
Lyd: Neutral, dynamisk, detaljeret, "tør" bas
Præference: Vil næppe skulle anvende mere end max 1-2 timer ad gangen (nok lidt optimistisk bud med to mindre børn)
Design: Vil foretrække lukkede, men ikke krav, hvis åbne giver bedre lyd
Jeg kender/har ikke selv prøvet hovedtelefoner ud over "walkman" typer og trådløse sennheiser, som jeg kun anvender til TV.
Er i øvrigt også interesseret i, hvor niveauet ligger pris/kvalitetsmæssigt - dvs. hvor meget mere end ca. 3000 skal man bløde, før der er en markant/utvetydig forskel i lydkvalitet (taler vi 2, 3 eller 5 gange op ?)
|
|
|
HEHE, nå så kom du frem igen  Du har jo en meget bred smag, og det er jo fint. Når du skriver "neutral lyd" og "tør bas", tænker jeg på Sennheiser HD600 eller AKG K701 (bestemt IKKE Grado). Problemet er, at prisen for disse 2 modeller er lidt over dit budget, men ikke meget. For knap 2200 kan man finde et sæt AKG K701. Sennheiser HD600 mener jeg ligger på ca. samme niveau; måske lidt dyrere, men der er jo efterhånden så mange forskellige priser, afhængig af hvor man handler (nettet i DK, udlandet, butik osv.). Langt de fleste hovedtelefoner med den "lyd" du beskriver, er enten åbne eller halv-åbne. De lukkede modeller har ofte en anden lyd end den du ønsker. F.eks. skulle Beyer DT770 være en ganske god lukket hovedtelfon, men det har vist ikke helt naturlig bas. Nærmere tværtimod. Den skulle vist være lidt overdrevet. Med hensyn til forstærker, så er det et stort kapitel. Man kan få forstærkere fra under 1000 kroner og op til "tage lån i banken over 48 måneder" (eller værre). Måske har andre gode idéer til en forstærker. Jeg tør ikke bevæge mig ud i spekulationer. Specielt ikke i de billigere modeller, som jeg ikke har den store erfaring med. En undtagelse er dog en Vincent KHV-111, som koster mellem 2 og 3 tusinde kroner (afhængig af rør-type). Sådan een har jeg stående. Den er ganske god til prisen. Måske syntes du det lyder dyrt ?! Det er næsten synd at du kun vil lytte i 1-2 timer ad gangen, selvom jeg godt kan sætte mig ind i dit "dilemma", for efter 1 time er udstyret jo først blevet varmet op, og spiller cirka optimalt, men det kunne jo være du fik mulighed for at lytte lidt mere end 1 time ad gangen. Hvem ved. __________________
|
Til top |
|
|
jacobtc Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 173
|
Sendt: 26 December 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænker også senn hd600, evt med en lidt varm tube amp. evt. en darkvoice 336i. Synes ik at akg701 er så passende da de kræver mere... amp... og det blir dyrt, desuden er de ret analytiske, hvilket jeg ik synes er så godt til eks. Rock... der styrer Grado! Kunne også være at du kan finde et par senn hd580 brugt, til ca 1000, også sætte et cardas kabel på eller et alm hd650 kabel. Mit bud må blive køb et par hd580 eller hd600 (samme driver, dvs. højtaler, bare i anden kasse og andet kabel), find dem på ebay.de, til ca 1000-1500kr. Vent til de er kommet hjem, og lyt til dem... find så ud af hvilken nyancer du kan lide og hvilke ikke, så finder vi en amp til dig
|
Til top |
|
|
techtrino Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2007 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du ku jo tage med d. 16 feb i skanderborg, bare tage med på en lytter
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacobtc skrev:
Jeg tænker også senn hd600, evt med en lidt varm tube amp. evt. en darkvoice 336i.
Synes ik at akg701 er så passende da de kræver mere... amp... og det blir dyrt, desuden er de ret analytiske, hvilket jeg ik synes er så godt til eks. Rock... der styrer Grado!
|
|
|
AKG K701 er IKKE analytiske, hvis det betyder at de er "skarpe" og afslørende i de øverste frekvenser. Det kan man derimod sige om Grado. De som siger "analytiske" om AKG K701, har ikke hørt dem på en ordentlig forstærker, og med en ordentlig kilde. Sennheiserne tror jeg osse du bliver glad for. De kræver nok heller ikke så stor en investering i forstærker og kilde. PS: Bruger du SONOS som digital transport, eller bruger du analog udgangen ? __________________
|
Til top |
|
|
techtrino Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Columbus skrev:
Er i �vrigt ogs� interesseret i, hvor niveauet ligger pris/kvalitetsm�ssigt - dvs. hvor meget mere end ca. 3000 skal man bl�de, f�r der er en markant/utvetydig forskel i lydkvalitet (taler vi 2, 3 eller 5 gange op ?)
|
|
|
Havde helt glemt dette underspørgsmål Det er faktisk meget interresant spørgsmål, fordi generelt så det sådan at når man giver dobbelt pris, for man ikke nødvendigvis dobbelt så god lyd. Når vi først taler om high-end høretelefoner, dvs. diverse topmodeller fra de forskellige firma´er, så er det, efter min mening, i meget høj grad typen af lyd der ændrer sig, snarere end lydkvaliteten. Selvfølgelig er nogen, bedre end end andre, men i det store hele er det meget subjektivt. Men som du jo sikkert også ved så handler al, high-fi om 3 ting (hvertfald i mit hoved): - Synergi
- Fjernelse af flaskehalse
- Lyttetid/erfaring
Så selve højtaleren/høretelefonen, er kun en lille ting i et stort pusslespil
|
Til top |
|
|
Columbus Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tak for gode ideer/indspark, har i mellemtiden læst lidt på "HeadRoom" på "Headphone.com".
Her er de meget glade for HD650 og for balancerede løsninger. HD 650 koster i USA ca. 2000DKK, og ca. 3000 i balanceret udgave.
Jeg kunne godt være tiltrukket af ideen om let at kunne opgradere til balanceret og så starte med HD 650 i "alm" konfiguration.
Er klar over, at det ville betyde, at jeg nok skulle starte med en "alm" amp, og så evt senere opgradere til balanceret amp. - men man kan jo ikke få alt.
Hvilke amps vil matche HD650 lyd/kvalitetsmæssigt
Pt. bruger jeg analoge output på mit SONOS, men jeg vil i givet fald kunne dedikere en unit til dette brug og vil kunne anvende enten analog eller digital out (enten coax eller digital).
Som det fremgår er jeg totalt novice, så kommentarer og forslag er meget velkomne
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Columbus skrev:
Hej
Tak for gode ideer/indspark, har i mellemtiden læst lidt på "HeadRoom" på "Headphone.com".
Her er de meget glade for HD650 og for balancerede løsninger. HD 650 koster i USA ca. 2000DKK, og ca. 3000 i balanceret udgave.
Jeg kunne godt være tiltrukket af ideen om let at kunne opgradere til balanceret og så starte med HD 650 i "alm" konfiguration.
Er klar over, at det ville betyde, at jeg nok skulle starte med en "alm" amp, og så evt senere opgradere til balanceret amp. - men man kan jo ikke få alt.
Hvilke amps vil matche HD650 lyd/kvalitetsmæssigt
Pt. bruger jeg analoge output på mit SONOS, men jeg vil i givet fald kunne dedikere en unit til dette brug og vil kunne anvende enten analog eller digital out (enten coax eller digital).
Som det fremgår er jeg totalt novice, så kommentarer og forslag er meget velkomne
|
|
|
Det var da ærgerligt at du kom til at læse rosende ord om HD650, men sådan er der jo så meget man kan læse på nettet. Jeg har selv et sæt HD650, men ærgrer mig over, at jeg ikke købte HD600 i stedet for. De er meget bedre, så den med "nyere er bedre" holder ikke her. Dog skal vi huske på at smag og behag er forskellig. Det er dog den generelle opfattelse blandt "head-fi-t**ser" at HD600 er at foretrække, blandt de 2 Sennheiser modeller. Nå, du finder nok din egen løsning i sidste ende. Der er jo andre hovedtelefoner man kan lave om til balanceret drift, men den forstærker du skal bruge, for at udnytte balanceret drift, er ikke af de billigste, men det har du sikkert undersøgt allerede. Med hensyn til SONOS, så er den digitale udgang på f.eks. den passive player fremragende, hvorimod den analoge udgang ikke har meget med kvalitetslyd at gøre, men nærmere bare "lyd". Du må igang med at eksperimentere. Jo flere forslag man får i forummet, jo sværere bliver det sikkert at beslutte sig til sidst  __________________
|
Til top |
|
|
kolind Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 909
|
Sendt: 26 December 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
HD600 skulle være mere "korrekte" end 650, som du nok allerede har læst og hørt allerde nu..
En af fordelene ved HD580, 600 og 650 er som du selv siger at de kan laves balancerede meget let. Det er ikke en større operation som det er med mange andre hovedtelefoner. Det er bare at flå kablet ud og sætte et andet i.. vupti smart :) Til gengæld, ja så koster balancerede amps alvorlige knapper. Hvis jeg var dig ville jeg formentligt nok nærmere prøve at høre lidt forskelligt. Sennheiser er bestemt ikke det eneste af høj kvalitet derude.. Personligt som jeg flere gange også har sagt syntes jeg at de er lidt kedelige og distancerede i det.. prøv evt grado/beyers/AHT/AKG førend du smider alle dine penge efter et sæt HD6XX og matchende udstyr til den, for blot at opdage at du bedre kan lide nogle andre, som matcher bedre med andet gear :)
|
Til top |
|
|
Columbus Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2007 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle,
Hvorledes får jeg den optimale hovedtelefon lyd ud af SONOS. I følge din kommentar bør det være det digitale signal. Så vidt jeg forstår, skyldes dette, at SONOS DAC faktisk er ganske god, men hvad kobler jeg mellem denne digitale udgang om f.x. et par HD600 for at få en god lyd.
Jeg går ud fra, at HeadAmps med digital indgang ikke er så almindelige ?
Hvilket forstærker set-up anvender du til SONOS, når du har brug for højttaler lyd (du virker ikke imponeret over den analoge line-out) ?
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Columbus skrev:
Kalle,
Hvorledes får jeg den optimale hovedtelefon lyd ud af SONOS. I følge din kommentar bør det være det digitale signal. Så vidt jeg forstår, skyldes dette, at SONOS DAC faktisk er ganske god, men hvad kobler jeg mellem denne digitale udgang om f.x. et par HD600 for at få en god lyd.
Jeg går ud fra, at HeadAmps med digital indgang ikke er så almindelige ?
Hvilket forstærker set-up anvender du til SONOS, når du har brug for højttaler lyd (du virker ikke imponeret over den analoge line-out) ? |
|
|
Det er faktisk den digitale udgang fra SONOS (og andre lignende systemer) der er at foretrække, for hvis du hiver det analoge signal direkte ud af SONOS, bruger du jo den indbyggede DAC i SONOS-afspilleren, og den er netop IKKE super. Det samme gælder for Squeezebox, såvidt jeg er orienteret. Hvis du bruger SONOS som "digital transport" (som jeg), mangler du en DAC, som kan lave det digitale signal om til et analog signal, som herefter puttes ind i din forforstærker / hovedtelefonforstærker. Jeg har digitale indgange i min CD-afspiller ( Wadia 581i), så den bruges som en decideret DAC. Den passive SONOS-afspiller erstatter drevet i min CD, kan man vel sige. Man kan godt købe hovedtelefonforstærkere med indbygget DAC, men så er vi nok ude i noget med at gå på kompromis. Det var vel ikke meningen, vel ? Summa summarum........Hvis du skal lave et optimalt setup, skal du udover dine SONOS-kasser og SONOS-håndterminal, have en DAC, en hovedtelfonforstærker og et kabel til overførsel af det digitale signal mellem SONOS og DAC. Så kører det (som man siger.....) Jeg bruger ikke højttalere i forbindelse med SONOS. Jeg lytter kun med hovedtelefoner. Jeg har 2 hovedtelefonforstærkere jeg skifter lidt mellem. Den ene er en hjemmebygget rør-forstærker (bygget af Solvin). Den anden er en RudiStor RP7-B (en Italiensk ting). Der er mange muligheder. Det er (som altid) pengepungen der afgør hvor langt man vil ud, inden man nærmer sig det der kaldes økonomisk ruin  __________________
|
Til top |
|
|
Columbus Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle
Tak for afklaringen, nu forstår jeg vist bedre - og kan vist stille bedre/mere præcise spørgsmål 
Jeg vil så overveje 2 muligheder:
1) Anskaffe et sæt hovedtlf til ca. 2000DKK + matchende HeadAmp. Disse ville så skulle spille fra den analoge line out (med begrænset lydkvalitet til følge).
2) Gå efter en bedre/dyrere mulighed med DAC + HeadApm + hovedtlf. Hvor lang kommer jeg her for f.x. 10.000 samlet ?
Forslag (gerne med omtrentlige priser) og kommentarer til disse alternativer er meget velkomne
Endelig et lidt kætterisk spørgsmål Hvilken lyd får man ud af en OK Integreret forstærker i 10.000 kr klassen ift. en dedikeret HeadAmp (f.x. ift hovedtlf udgang på en Cyrus 8vs2, Primare el. lign.)
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Columbus skrev:
Kalle
Tak for afklaringen, nu forstår jeg vist bedre - og kan vist stille bedre/mere præcise spørgsmål 
Jeg vil så overveje 2 muligheder:
1) Anskaffe et sæt hovedtlf til ca. 2000DKK + matchende HeadAmp. Disse ville så skulle spille fra den analoge line out (med begrænset lydkvalitet til følge).
2) Gå efter en bedre/dyrere mulighed med DAC + HeadApm + hovedtlf. Hvor lang kommer jeg her for f.x. 10.000 samlet ?
Forslag (gerne med omtrentlige priser) og kommentarer til disse alternativer er meget velkomne
Endelig et lidt kætterisk spørgsmål Hvilken lyd får man ud af en OK Integreret forstærker i 10.000 kr klassen ift. en dedikeret HeadAmp (f.x. ift hovedtlf udgang på en Cyrus 8vs2, Primare el. lign.)
|
|
|
Selv tak  Med mindre du har ubegrænsede økonomiske muligheder (hvem har det ?), ville jeg nok begynde med punkt 1 (ikke dem der sælger vaskemaskiner haha). Et sæt gode hovedtelefoner, som f.eks. kunne være Sennheiser HD600, og så en god hovedtelefonforstærker. Hvilket mærke det så skal være, er meget vanskeligt at svare på. Du må lytte dig frem, opsøge head-fi-folk / butikker eller søge på nettet. Der er næsten alt for mange muligheder. Rør, transistorer eller begge dele i kombination. Lidt ligesom " Hvilken bil skal jeg købe......."(jeg vil dog anbefale at rør indgår eet eller andet sted i forstærkeren). Du må ikke sammenligne hovedtelefon-stikket / udgangen på en integreret forstærker med en "rigtig" hovedtelefonforstærker. Det er oftest billige OP-AMPS (integrerede kredse) som forstærker lyden til stikket på fronten af en almindelig forstærker. Selv den billigste hovedtelefonforstærker vil være bedre (en kontant påstand, men jeg tror jeg har ret). Når du har anskaffet dig det du skriver i "punkt 1", er du jo godt igang. Senere kan du undersøge markedet for seperate DAC's, så du kan bruge din digitale udgang på din SONOS-afspiller. Som et alternativ kunne du eventuelt finde en CD-afspiller med digitale indgange. Så bibeholder du muligheden for at afspille en CD hvis det skulle være nødvendigt. Livrem og seler ?  Med hensyn til den "dårlige kvalitet" af den analoge udgang på SONOS, skal jeg understrege at jeg ikke selv har hørt denne udgang, men blot har læst i diverse test, at den ikke er noget særligt, sammenlignet med at bruge digital transport til en god DAC. Alt er relativt. Måske kan den analoge udgang sagtens bruges, men som sagt har jeg ingen praktisk erfaring med den. __________________
|
Til top |
|
|
DKsoulman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1063
|
Sendt: 27 December 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har med interesse læst tråden her, da jeg selv overvejer hovedtelefoner. Igen. Har for nogen år tilbage haft Sennheizer. MÅSKE 450. De kostede omkring 450-500 kr. Og jeg mener de hed det samme som prisen. Efter mange års tjeneste blev de kasseret, og erstattet af nogle trådløse Sennheizer. I den billige ende. DET VAR EN FEJL. Dem havde jeg kort tid. Har aldrig fået igen. Det er nok en 5 år siden.
1. Min nuværende forstærker er Musical Fedelity X-150. Da jeg værdsætter design, og tingene skal passe sammen, har jeg tænkt på deres hovedtelefonforstærker X-Can V.3 Noget negativt at sige om den? Havde sidst ikke hovedtelefonforstærker, men direkte til forstærkeren. Min X-150 har ikke hovedtelefon tilslutning. Men jeg kan forstå på indlæg her at seperat forstærker er at foretrække.
2. Kan man få gode trådløse hovedtelefoner i dag?
Jeg vil ikke "overtage" tråden, bare hvis en havde et bud på mine 2 ovennævnte spørgsmål.
mvh
__________________ Rod Stewart: Every Picture Tells A Story, 1971
NAD C390DD - SA Ranger - Cambridge 751BD - Bluesound
|
Til top |
|
|
techtrino Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
@dksoulman x-can er en virkelig fin lille forstærker til prisen, og da det er en rørforstærker, kan man tweake den  Den siges at have rigtig god synergi med sennheiser 650. mht. trådløse... vi har en anden tråd herinde, om det sammen... men det korte svar er... nej ikke til prisen. Generelt findes der kun 2 måske 3 trådløse som jeg kender til, som kan bare nogenlunde matche et par langt billigere senn650/akg701/dt880 etc.
|
Til top |
|
|
DKsoulman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1063
|
Sendt: 27 December 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
techtrino skrev:
@dksoulman
x-can er en virkelig fin lille forstærker til prisen, og da det er en rørforstærker, kan man tweake den
Den siges at have rigtig god synergi med sennheiser 650.
mht. trådløse... vi har en anden tråd herinde, om det sammen... men det korte svar er... nej ikke til prisen. Generelt findes der kun 2 måske 3 trådløse som jeg kender til, som kan bare nogenlunde matche et par langt billigere senn650/akg701/dt880 etc.
|
|
|
Jeg takker, og trækker mig ud af tråden igen  __________________ Rod Stewart: Every Picture Tells A Story, 1971
NAD C390DD - SA Ranger - Cambridge 751BD - Bluesound
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|